شهید سپهبد سلیمانی؛ تجسم حقیقی عملگرایی و مخاطب شناسی در اوج معنویت است

asatid-ghadiri

شهید سپهبد سلیمانی؛ تجسم حقیقی عملگرایی و مخاطب شناسی در اوج معنویت است

دکتر ابوالقاسم عیسی مراد در دومین نشست تخصصی جنبش استادی در آفرینش قدرت نرم اسلامی ایرانی با ارائه تحلیل روانشناسانه از شخصیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی، مخاطب شناسی را دلیل اصلی نفوذ ایشان در دل‌های مردم و توانایی برقراری ارتباط با تمامی اقشار جامعه معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان  بسیج اساتید کشور، دکتر ابوالقاسم عیسی مراد دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی که در دومین نشست تخصصی جنبش استادی ایران در آفرینش قدرت نرم اسلامی_ایرانی  و با موضوع " بررسی قیام عمومی پسا تشییع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در تهران و سراسر ایران؛ دلایل وقوعی و پیامدهای راهبردی آن " سخن می گفت افزود: بحث اصلی قدرت نرم مربوط به علوم سیاسی و روابط بین الملل است ولیکن از نظر متدولوژی و رفتار شناسی زوایای روانشناسانه اجتماعی آن قابل بحث و تامل است.

این استاد روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی  گفت: بشر معاصر دچار خلاهای مختلف روانی، فرهنگی و اجتماعی شده است  و در خصوص چیستی این خلاها استدلال هایی وجود دارد و بحث های روانشناختی زیادی مطرح است و در این میان سوال اساسی آنست که بشر چگونه میتواند از بعد جریان فکری و ابعاد شخصیتی و  فرهنگی و اجتماعی ارتقا یابد؟ و چگونه میتواند به فهم زبان عالم دست یابد و شیوه انتقال بیان را دریابد  و الگوی ابعادی انسان قرآنی و الگوی ابعادی انسان ذی وجوه را معرفی کند .

 

آزاده دفاع مقدس  بیان کرد: شهیدان به عنوان الگو و نماد انسان هایی که خلاها را رفع کرده اند شناخته میشوند و از  آنها نمونه های بسیاری در فرهنگ کشور و ملت  وجود دارد  اما در این میان شهید سپهبد سلیمانی به عنوان یک سنبل ویژه معرفی میشود.

 

وی افزود: در بحث قدرت نرم سالهاست در دنیا کارهای زیادی  صورت گرفته. از این میان ۴ حوزه مختلف در بحث نرم مطرح است؛ یک بعد علم و دانش و فناوری است؛ حوزه دیگر بعد اعتقادی و معنویت، تعهد و اخلاق و فرهنگ و دین است . بعد سوم حوزه سیاسی، اقتصادی و بین المللی است و حوزه  چهارم که بسیار هم مهم است حوزه شناخت و فراشناخت است که  کمک می کند به روش شناسی جریاناتی که به صورت ملی و بین المللی در حال انجام است اشراف پیدا کنیم.

 

صاحب آثار در ادبیات دفاع مقدس در ادامه با بیان این سوال که خلا موجود بشر معاصر چیست. بیان کرد که باید از خودمان به عنوان یک ایرانی در این مرز و بوم بپرسیم آیا خلا سایه اش را روی ما افکنده یا خیر ؟ و خلاهای فکری و شناختی و رفتاری و عملکردی که سالهاست در کل دنیا سایه افکنده در ما چگونه است؟

 

وی با بیان این نکته که بشر معاصر حال خوبی ندارد و این نتیجه خلائی است که دامنگیر دنیای معاصر است افزود:  به نظر می‌رسد بشر امروز  تنهاست، احساس پوچی و بی خدایی و تنهایی و سردرگمی و حیرانی دارد و از همه بدتر آنست که گم شده و خود از این گم شدن بی خبر است. در اینجا این سوال مطرح می شود که پارادایم انسان معاصر چیست؟ 

 

عیسی مراد عوارض احساس پوچی و حیرانی انسان را بروز بیماریهای معنوی عنوان کرده و رسیدن به تعارض هایی چون اعتیاد و خودکشی و بیماریهای فکری و فرهنگی را از عوامل بروز نگرانی های امروز بشر برشمرد و ریشه تعارض ها را ناشی از ناهماهنگی شناختی دانست.

 

عضو گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان این پرسش که آیا بشر امروز عدالت محور است؟ به بیان زاویه گیریهای فطرت بشر امروز پرداخت و  با اشاره به فاصله گیری بشر  از سبک زندگی بهنجار گفت: متاسفانه بشر امروز تفکر انحصاری اش بیشتر از تفکر اجتماعی است و دچار اختلالات شخصیتی فوق العاده زیاد است . اختلالات شخصیتی چون نارسیستی و هیستریونیستی از اختلالی است که در کشور ما هم زیاد است .

 

وی با طرح این پرسش که آیا بشر به آرمان هایش دست یافته است؟ از عدم آرامش بشر سخن گفت و افزود: دیده میشود بشر  آرامش حقیقی را امروز ندارد و میبینیم آنگاه که به هنر روی می آورد، دچار ابتذال است و زمانی که به سوی جریانات فکری گام برمی دارد، دچار واماندگی و اوتیسم اجتماعی می شود.

 

عیسی مراد همچنین  با طرح این پرسش که آیا بشر امروز صلح طلب است ؟ از رنگ باختن معنویت و تکرار نفاق و مرگ و پررنگ شدن رذیلت ها به جای فضیلت سخن گفت  و اظهار کرد : باید از خود بپرسیم آیا حاکمیت بشر امروز حاکمیت درونی است یا بیرونی؟ آیا اکنون آنچه مطرح است جنگ برای جنگ است یا جنگ برای صلح؟

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در پاسخ به این سوالات بر اساس آمار و اسناد و مقالات و پژوهش های بسیار، اکنون بشر با ابتلا به بیش از ۴۰۰ اختلال روانی در برونداد اجتماعی دچار مشکل بوده و درگیر نگرانی‌های بسیاری است که نتیجه وجود خلا است .

 

وی افزود : جنگ نرمی که امروزه از آن یاد میکنیم در حقیقت شامل محتوایی از مجموع عناصر پیام گیرنده و پیام دهنده  و ابزار انتقال و مولفه هایی ویژه است. به نظر میرسد مهم ترین نقصان ما در این عرصه ناشی از فراشناخت است و  علت اصلی آن متودولوژی معیوبی است که راه رسیدن به  مقاصد را دور کرده است.

 

استاد روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به منابع  سرشار قرآن در متدولوژی و انتقال سلامت فرهنگی اشاره کرده و باورهای معیوب و نگران کننده را حاصل نقصان در روش شناسی دانست و اظهار کرد: ریشه انقلاب ما بر اساس فرهنگ پایه گذاری شده و اساس انقلاب فرهنگی امام خمینی هم بر پایه آموزه های قرآنی است ولیکن گرفتاری ما نه در آموزه های فرهنگی قرآنی است، بلکه در روش شناسی است.

 

آزاده دفاع مقدس با تاکید بر روش شناسی در بحث قدرت نرم از ضرورت مخاطب شناسی سخن گفت و با تحلیل روانشناسانه از شخصیت   شهید سپهبد قاسم سلیمانی، مخاطب شناسی را دلیل اصلی نفوذ بسیار زیاد ایشان در دلهای مردم و توانایی برقراری ارتباط با تمامی اقشار جامعه معرفی کرد.

 

 وی افزود: امروز با بحث شکاف میان نسل ها مواجهیم  و گسستگی معنایی به خصوص  میان نسل قدیم و  نسل دهه ۷۰ و ۸۰ و حتی ۶۰ دیده می شود که حاصل نقصان در  شیوه گفتمان و متودولوژی برقراری اتحاد شناختی با مخاطب است.

 

عیسی مراد مخاطب شناسی، دوست شناسی، دشمن شناسی را به عنوان ۳ اصل گفتمان  مطرح کرده و  تاکید مقام معظم رهبری بر جذب حداکثری را ناظر بر اهتمام ایشان بر شیوه گفتمان دانست.

 

وی با اشاره  به ضرورت دورنی سازی نیازهای جوامع بشری از متقاعدسازی و به حداقل رساندن سوگیری ها سخن گفت و بر لزوم ایجاد هماهنگی شناختی در بحث قدرت نرم و دوری از انحصار درونی و بروز استقلال و درک متقابل و  استفاده از علوم شناختی برای حرکت به آینده تاکید کرد

وی در پایان با بیان تاثیر ارتباط میان پذیرش‌های مغز با آنچه در رفتارها اتفاق می‌افتد و میزان سازگاری بشر در  ایجاد روح امید و اعتماد سازی گفت: شهید  سپهبد سلیمانی تجسم واقعی عملگرایی با پیشینه تئوری علمی قابل قبول در اوج معنا و معنویت بودند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.