درباره ما:

ج, 10/05/1399 - 18:26

درباره ما:

نهضت استادی بسیج از سال 1380 به استناد چهارصد و نودمین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 1381/9/27 تشکیل شده است.

 

888888888888888

 

سازمان بسیج اساتید کشور ماموریت دارد تا با سازمان‌دهی نیروها و امکانات خود به برنامه‌های زیر جامه عمل بپوشاند؛

1- همکاری با مدیریت دانشگاه‌ها و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سایر تشکل‌های دانشگاه برای دستیابی به دانشگاه اسلامی

2- تلاش برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه

3- کمک به دولت و سایر نهادها در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و شرایط بحرانی

4- تقویت روحیه همکاری و ایثار بین اساتید

5- کمک به شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی در دانشگاه‌ها و ارائه راهکارهای لازم
ش
6- مشارکت در برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی‌فرهنگی

7- مشارکت در انجام تحقیقات مورد نیاز کشور از طریق برقراری ارتباط و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی، مراکز دانشگاهی، موسسات و انجمن‌های علمی و پژوهشی

8- ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی

9- برگزاری اردوهای علمی - فرهنگی

 

اساتید بسیجی به عنوان یکی از گروه‌های فرهیخته جامعه مستعد مرجعیت فکری و رفتاری در میان دیگر اقشار بسیج می‌باشند. سازمان بسیج اساتید کشور برای جامه عمل پوشانیدن به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص نیل به دانشگاه مسئله‌محور و تراز انقلاب اسلامی، فرماندهی جنگ نرم، انجام پژوهش‌های مسئله‌محور، تربیت و بصیرت‌افزایی، حاکم کردنروحیه انقلابی و حضور به موقع در میادین انقلاب اسلامی، ناگزیر از بررسی دقیق این جایگاه در اسناد بالادستی و روند انقلاب اسلامی و همچنین نگاه تحلیلی به جامعه هدف و ماهیت آن بوده است.

سازمان بسیج مستضعفین در تمامی اقشار بیست و دوگانه آن به استناد ماده 35 اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای ماموریت « ایجاد توانایی لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بالا و حوادث غیرمترقبه با هماهنگی مراجع ذی‌ربط » شده است.

اگر تمامی احاد معتقد به قانون اساسی در کشور به عنوان جامعه هدف سازمان بسیج مستضعفین درنظر گرفته شوند و همچنین راهبرد مقام معظم رهبری در خصوص دایره اعضای بسیج با تشبیه آن به یک « مزرعه بدون حصار» قرار گیرند، به معنی انست که قلیلی از افراد کشور از این دایره بیرون می‌مانند. از این رو سازمان بسیج اساتید به عنوان یکی از اقشار دارای تخصص که استعداد رهبری دیگر اقشار را نیز دارد، سازمانی است متشکل از تمامی اساتید کشور ( جز عناصر معاند و وابسته به بیگانگان)، با ماموریت مشارکت، توانمندسازی و بهره‌گیری از ظرفیت علمی استادان برای دفاع از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی.

با توجه به ظرفیت اساتی، دفاع استادان و نخبگان در کشور و جمهوری اسلامی در شرایط کنونی، در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی، آموزشی، پژوهشی، اجرایی و مستشاری در راستای محورهای زیر ساماندهی شود:

الف) ضرورت اشراف علمی و تجربی به سیاست‌های نوین درگیری (جنگ‌های پست مدرنو جنگ‌های شناختی) از طریق فرماندهی جنگ (قدرت) نرم، برای مقابله با هجوم نرم به کشور و انقلاب اسلامی

ب) بررسی عالمانه مسائل و مشکلات کشور برای پاسخ به مطالبات رهبری، مردم، کشور و ارائه راهبردهای عبور از مشکلات با روش‌شناسی و ادبیات علمی با توجه به جایگاه قدرت علم در فرهنگ دینی.

ج)ارائه پاسخ‌های میان بر و سریع به مسائل و مشکلات روزمره به کمک هیات‌های اندیشه اندیشه‌ورز

د) نقش‌آفرینی و توانمندسازی اساتید در زمینه‌های:

- افزایش بصیرت، کسب روحیه انقلابی و امادگی حضور در عرصه‌های انقلاب

- ارائه خدمات علمی پژوهشی و حل‌المسائلی از طریق گروه‌های مسئله‌محور و اندیشکده‌های راهبردی

- تربیت دینی و انقلابی روزآمد برای نخبگان، دانشجویان ، اساتید نسل جدید، سایر اقشار و مردم

 

از سوی دیگر سازمان سیاسی جمهوری اسلامی با رویکرد مرد مسالاری دینی، بیانگر ضرورت حضور دائمی تمامی اقشار در فرآیند انتخاب، حمایت، نقد و نظارت بر حاکمان است، لذا می‌توان گفت؛ تحقق مرد مسالاری و نیل به تمدن اسلامی، در گرو حضور مردم، مطالبه‌گری و جریان مستمر نظارت اجتماعی بر جامعه و حاکمان است. این واقعیت از سوی دین مبین اسلام نیز در قالب فریضه امرب همعروف و نهی از منکر ب هعنوان یک واجب الهی، مبین نقش نظارتی مردم است. کارکردهای اصلی این نظارت در سه حوزه قاب لبررسی است؛ «نقش نظارتی مردم بر مردم، نقش نظارتی حاکمان بر مردم و نقش نظارتی مردم بر حاکمان ». نوع سوم این نظارت قطعا می‌تواند اصلاح عملکرد صاحبان قدرت را از طریق نظارت همگانی بر ساختارهای حاکمیت به دنبال داشته باشد. نتایج این نظارت در حوزه‌های فردی، سازمانی و اجتماعی منشأ اثر بوده و موجبات رشد افراد، جامعه، کارگزاران و کارآمدی نظام سیاسی را فراهم می‌سازد.

بدیهی است تعمیق حضور مردم و نظارت مردمی در حوزه‌های تخصصی‌تر نیازمند نظارتی عالمانه و دقیق‌تر خواهد بود، اما انجام این نظارت نمی‌تواند بدون بصیرت و به‌دور از ارزش‌های انقلابی و روش‌های علمی باشد؛ زیرا منافع عامه مردم در گرو اتخاذ تصمیمات و اجرای شیوه‌های تخصصی و دقیق‌تر حاکمان است. به این لحاظ نقش گرو‌ه‌های مرجع ازجمله اساتید در این نظارت غیرقابل انکار است. از این رو انجام مطالعات راهبردی برای شناخت علمی مسائل، نوآوری در شیوه‌های حلّ مشکلات و عبور از آ‌ن‌ها، جزوی از وظایف مهم از عالمان متعهد به قانون اساسی و انقلاب اسلامی مورد انتظار نیست.

اساتید دانشگاهی مرد و زن به‌عنوان گروه‌های مرجع، محل رجوع و تأسی خانواده، فامیل، دوستان، دانشجویان و مجامع علمی هستند. این افراد ویژگی‌هایی همچون توان تولید علم، تدریس، پژوهش، تربیت، نویسندگی و مستشاری را به‌عنوان استطاعت طبعی با خود به همراه دارند. همچنین استادان متعهد برای دفاع عالمانه از انقلاب و کشور، بهترین ظرفیت و امکانات علمی قابل توجهی را در اختیار دارند.

 

سازمان بسیج اساتید و استادان بسیجی از مراجع فکری مردم، اقشار بسیج و فرماندهان جنگ (قدرت) نرم به شمار آمده و با هدف تمدن‌سازی نوین اسلامی ساماندهی می‌شوند.

بسیج اساتید فوق برنامه دانشگاه‌ها نبوده بلکه متن برنامه (آموزش، پژوهش و تربیت) است و بر آن است تا با رویکرد جهادی ابتکاری و خلاق برای عبور از محدودیت‌ها و مشکلات ساختاری و دست و پاگیر بوروکراتیک، با توجه به روش‌های علمی به حلّ مسائل کشور کمک کند.

بسیج اساتید دارای کارکردی دانشگاهی با روش جهادی؛ اخلاص در عمل، خدمت بی‌منت، متضمن منافع

جامعه و نظام (نه منافع فردی، باندی و جناحی)و برخوردار از روش‌های ابتکاری و راه‌های میانبر است.

بسیج اساتید تشکل صنفی استادان بسیجی نیست، بلکه بسیج استادان بوده و همچون مزرعه‌ای بدون حصار، گستره حضور همه استادان دلسوز کشور و علاقه‌مند به‌نظام سیاسی اسلامی و ایران است.

بسیج اساتید به معنی استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه و کمک اساتید برای نیل به علم نافع مرجع ساز، تمدن اسلامی، اسلامی شدن دانشگاه، حلّ و رفع مشکلات کشور و ارائه راه‌حل‌های راهبردی و میانبر است.

فعالیت علمی اساتید بسیجی در سطح کشور متناسب با آمایش نوع و میزان نیاز به تخصص‌های مختلف و در مسائل و مشکلات خاص هر حوزه خواهد بود.

در راستای امتداد اجتماعی علم نافع، ارتباط استاد و مسجد زیرساخت تحول در منابع انسانی بسیج اساتید است.

وجود ارتباط سازمانی بسیج اساتید با سایر اقشار دانش محور به صورت هم‌افزا برای حلّ مسائل علمی کشوراجتناب‌ناپذیرا ست.

محوریت استاد در حلقه‌های علمی متضمن الگو شدن رفتار او و تربیت غیرمستقیم دانشجویان است.

 

چشم‌انداز سازمان بسیج اساتید:


این سازمان در نظر دارد با هدف توانمندسازی و حفظ انسجام جامعۀ استادی کشور، متضمن پیشرفت تشکیلاتی نهضت استادی بسیج؛ از ظرفیت‌ها و مزیت‌های استادان متعهد و بسیجی در آموزش، تربیت، پژوهش و تمدن سازی برای دفاع عالمانه از کشور و انقلاب اسلامی، از طریق تولید قدرت نرم مؤثر و اسلامی شدن فضا و متون دانشگاهی استفاده کند.

 

هدف کلی:

  • ایجاد نهضت تولید علم نافع، کشف ظرفیت‌های کشور و ارائه پاسخ به نیازهای انقلاب اسلامی

  • استفاده از استعداد مرجعیت اساتید بسیجی برای شبکه‌سازی و انسجام‌بخشی در قالب «جبهه علمی فرهنگی » نیروهای انقلاب اسلامی

 

مأموریت‌های اصلی بسیج اساتید:

  • شبکه سازی و توانمندسازی تخصصی اساتید بسیجی و دیگر اقشار بسیج و کشور

  • تشکیل و راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد علمی برای حلّ مسائل کشور در افق تمدنی انقلاب اسلامی

  • برنامه‌ریزی و راه‌اندازی نظام تربیتی استاد  استاد و استاد دانشجو

  • هم‌افزایی با نهادهای مرتبط حوزوی و دانشگاهی در تمهید وحدت حوزه و دانشگاه و نیز اسلامی شدن دانشگاه

  • را‌ه‌اندازی کرسی‌های نظریه پردازی علم به منظور تحول در علوم انسانی

  • راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی (بنیاد گفتگو)

  • حمایت و پشتیبانی از اساتید نوآور و نخبه

  • تشکیل جبهه علمی  فرهنگی انقلاب اسلامی در شهر، استان و کشور

  • شبکه‌سازی اساتید مسلمان در سطح کشور، منطقه و جهان

  • عمق‌بخشی بین المللی انقلاب اسلامی از طریق دیپلماسی علمی

  • ایجاد نهضت تولید علم نافع اجتماعی و مرجع ساز در کشور