سیاست‌های کلان اندیشگاه

س, 11/07/1399 - 11:16

سیاست‌های کلان اندیشگاه

  • پرداختن جامع و تخصصی به منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌­ای«مدظله العالی» و کشف و تحلیل جهت، افق و گستره نگاه و آینده‌­اندیشی معظّم له نسبت به مسائل پیش­روی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به منظور ترسیم نقشه جامع راهبردیِ پیشرفت و نقشه راه‌­های کاربردی و ارائه رهیافت‌های اجرایی شدن رهنمودها، تدابیر، فرامین، منویات و اشارات مقام عظمای ولایت مطلقه فقیه و فصل الخطاب قرار گرفتن مواضع معظم له در سطح مسایل حاکمیتی،بین‌المللی، ملّی و منطقه‌ای.
  • ایجاد شبکه اندیشگانی متشکل از اساتید دانشگاه­‌ها و محققانِ مراکز تحقیقاتی و نخبگان و خبرگان دغدغه‌­مند و انقلابی در قالب تشکیل اندیشکده‌­ها و گروه‌­های علمی مسأله­‌محور در رابطه با نظام موضوعات و مسایل.
  • ارائه مشاوره‌­های کاربردی مورد نیاز کارگزاران بر اساس انجام مطالعات و تحقیقات علمی روزآمد اندیشکده­‌ها و گروه‌­های علمی مسأله‌­محور و تعاملات میدانی با مسئولان ذیربط، با استفاده از صاحب‌­نظران امین و فرهیخته در موضوعات و مسایل مرتبط.  
  • تولید فکر و ادبیات سیاستگذاری و حکمرانی و با لحاظ اقتضائات و شرایط ملّی ـ منطقه‌­ای و استانی ـ محلّی حسب ضرورت و مبتنی بر نیازها و اولویت­‌ها بر مبنای تعالیم اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) و آموزه­‌های انقلاب اسلامی.
  • توسعه و تجهیز فضای زیرساخت­‌های ارتباطی و تعاملی مبتنی بر فناوری­‌های نوین و پیشرفته در اندیشگاه به منظور برقراری ارتباط سیستمی و شبکه­‌ای و توسعه هم‌­اندیشی‌­های تعاملی و مشترک بین اندیشکده‌­ها و گروه‌­های علمی مسأله‌­محور متناسب با شرایط و مقتضیات و فناوری­‌های پیشرفته و روزآمد در بستر ملّی.
  • ایجاد سامانه رصد راهبردی و روندنگاری و تحلیل روند پارادایم‌­ها و روندهای کلان در عرصه­‌ها و حوزه‌­های مختلف به منظور اشراف کامل به تحولات و مناسبات آینده حوزه مأموریتی اندیشگاه در سطح حاکمیتی و ملّی. 
  • بهبودبخشی فرآیندهای کسب، تولید، نشر و تسهیم دانش و بکارگیری فناوری­‌های ارتباطی و مدیریت اطلاعات به منظور باز مهندسی فرآیندهای پژوهشی اثر­بخش و مدیریت اسناد علمی و کیفیت بخشی بروندادهای تحقیقاتی متناسب با نیازمندی­‌های مأموریتی در اندیشگاه.
  • اجرای طرح آمایش جامع زیرساختی و تدوین محیط­‌شناسی علم و فناوری کشور و حوزه مأموریتی اندیشگاه با هدف طراحی مدل مطلوب سیاست­گذاری علم و فناوری در قالب طرح و الگوی سیاست‌­پژوهی راهبردی و تولید سبک حکمرانیِ اسلامی.  
  • پشتیبانی راهبردی و فکری از مجامع تخصصیِ علمی و فرهنگیِ مرتبط و همسو با انقلاب اسلامی در قالب تشکیل کارگروه‌­های مشترک موضوعی و مسأله محور با محوریت اندیشکده­‌های تخصصیِ اندیشگاه.