print

چگونه در جنگ روایت‏‌ها پیروز شویم؟

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای جنبش استادی بسیج ایران(جابا)، معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید با انتشار مقاله‌ای به تحلیل جنگ روایت‌ها پرداخته است.

 

در این نوشتار  آمده است: 

 

ماه‌‏هاى گذشته و خصوصا دو ماه اخیر، سراسر جهان و به‌‏خصوص ایران انقلابى میدان جولان رسانه‌‏ها و خبرسازى‌هاى مختلف و متنوع و تحیرزا است. تمام این خبرسازى‌‏ها كه بخشى از جورچین جنگ تركیبى استكبار برعلیه جبهه جهانى مقاومت است با محوریت تهاجم بر ایران شكل مى‏‌گیرد. جنگ روایت‏‌ها، قطعه‏‌اى مهم از این ‏جورچین تهاجم است. شناخت درست و دقیق این جنگ و ابعاد آن و تطبیق آن در میدان و عرصه‌‏ى زندگى روزانه كمك زیادى به موضع‏‌گیرى دقیق و رفتارهاى عقلانى و انقلابى مى‏‌كند.

 

این مقاله، با نگاهى به حوادث و رویدادهاى اخیر و تلاش دشمن، برموج‌‏سوارى بر این حادثه‌‏ها به موضوع نقش خرده‌‏روایت‌‏ها و كلان‌‏روایت‏‌ها و تأثیرات آن در وضعیت كنونى مى‌‏پردازد.

 

عطش خبریابى با خبرسازى جعلى و بزرگ نمایى خبرى كاذب!

 

در این روزها اخبار زیادى را در بخش‏‌هاى مختلف و مناطق مختلف كشور شنیده و خواهیم شنید. به برخى از نمونه هاى مهمى كه فضاى رسانه‌‏اى كشور را فراگرفت توجه كنید:

 

1-  در حادثه‌‏اى مشكوك در مرز ایران و افغانستان بیش از پنجاه مهاجر افغانستانى كشته شده وپیكرهاى به آب انداخته مى‌‏شود. این موضوع دست‌مایه‌‏ى جنگ رسانه‌‏اى و ایجاد اختلاف بین دو ملت برادر و همسایه مى‏‌گردد.

 

2- دادگاه طبری به‏‌عنوان یكى از افتخارات قوه قضائیه و نظام برگزار مى‌‏شود. فضاى رسانه‏‌اى دشمن با غفلت بسیارى از دوستان ناآگاه، به جاى تحسین این حركت انقلابى، تمام توجهات را به سمت وسوى رییس سابق قوه قضاییه مى‏‌برد و تلاش مى‏‌كند نقطه قوت قوه را نقطه ضعف جلوه دهد.

 

3- جسد قاضى منصورى در جلوى هتلى در رومانى پیدا می‌‏شود و باچندعكس و تصویر مبهم تحلیل و گزارش‏‌هاى مختلف شروع مى‌‏شود.

 

4- خبرى مبنى بر اجاره پشت بام مطرح شده و با طرح عنوان «پشت بام اجاره‌‏اى» جوسازى‏‌هاى مختلف انجام می‏‌گیرد.

 

5- در گیلان قتل با داس و در كرمان قتل با تبر دو دختر توسط پدرانشان تبدیل به موضوع اول كشور مى‏‌گردد.

 

6- فضاى مجازى با استفاده از بى‌‏نظارتى دستگاه‌‏هاى مسؤول تبدیل به آشفته بازار ارز و سكه و ماشین و زمین و مسكن می‌‏شود.

 

7-  آتش‏‌سوزى‌‏هاى عمدى و سهوى در جنگل‌‏ها، مراتع، باغات‏؛ ساختمان‌‏هاى ادارى و پزشكى و نیروگاه‌‏ها و كارخانه‌‏ها، حلقه‌‏هاى یك سرى عملیات هوشمندانه دشمن جلوه داده می‏‌شود.

 

8- زنجیره نامه‏‌نگارى‏‌ها و توئیت‌‏زنى‌‏ها و مصاحبه‌‏هاى جنجالى و تحریك‌‏آمیز آغازشده و اوج مى‏‌گیرد.

 

9- خبر گران شدن بنزین علیغم تكذیب‏‌هاى مكرر مسؤولان دائما تكرار مى‏‌شود.

 

10-   خبر دروغ تصویب مالیات برسهام عدالت منتشر شده و ضریب داده مى‌‏شود.

 

11-   حوادث عراق و لبنان و سوریه به‌‏گونه‌‏اى تصویرسازى می‏شود كه گویا جبهه مقاومت در حال عقب‌‏نشینى و سقوط است.

 

12-   در این خبرسازى‌‏ها سردار قاآنى و سردار حاجى زاده دائما به شهادت مى‏‌رسند!!

چنان‏چه ملاحظه مى‌‏كنید، برخى از این اخبار درست است و واقعیت دارد و بعضى جعلى و كذب است. در این شرایط راهبرد «گرسنه‏‌سازى خبرى» در دستور كار قرار مى‏‌گیرد به گونه‌‏اى كه اولین سؤال در محافل و جلسات و دورهمى‏‌ها مى‌‏شود؛ چه خبر؟ !

 

براى پاسخ به این نیاز ساختگى و رفع گرسنگى خبرى، خبرسازى جعلى و بزرگ‌‏نمایى اخبار درست در دستور كار قرار می‏‌گیرد. بسیارى اخبارى كه در بالا خواندیم درست است و حكایت از وضعیت نابسامان اقتصادى و آسیب‌‏هاى اجتماعى و فرهنگى دارد. كسى نمى‌‏تواند و نباید منكر آن بشود، لكن سیاه‌‏نمایى و دروغ‌‏سازى حكایت دیگرى دارد.

 

مثلا در حادثه قتل دو دختر گیلانى و كرمانى، اساسا سربریدن كذب بوده و قتل با تبر نیز دروغ است! اینجا درشت‌‍‏نمایى خبر بجاى درست‌‏نمایى خبر انجام شده است. در حادثه قتل قاضى منصورى در حالى كه متهم اصلى آن دشمنان هستند اما انگشت اتهام به سمت نظام نشانه مى‌‏روند. یا خبر پشت بام اجاره‏‌اى داراى ابهام است و درصورت درست بودن موردى و نادر است.

 

چگونه خرده روایت‏‌ها تبدیل به روایت غالب مى‌‏شود؟

جنگ روایت‌‏ها قدرت تولید معنا و محتوا و روایت آن در زمان مناسب با روایت اول و جذاب وهنرمندانه است. جنگ روایت‏‌ها كشتارمجازى با كلمات و جملات و اخبار و تحلیل‏‌هاست.

 

جنگ روایت‌‏ها جنگ بدون پیروزى است كه رقیب و حریف و دشمن براى ضربه زدن به طرف مقابل به انتشار هدفمند اخبار و روایت و گزارش و تحلیل آن می‌‏پردازد.

 

در جنگ روایت‌‏ها؛ «كلان روایت‏‌ها» (اَبَر روایت‏‌ها) و «خرده روایت‏‌ها» وجود دارند. كلان روایت‌‏ها مفاهیم و گزاره‏‌هاى اصلى هستند و خرده روایت‏‌ها مصادیق آن‏ها.

 

در این شرایط ابتدا یك روایت كلان در نظر گرفته مى‌‏شود؛ مثلا: نظام انقلابى ایران ناكارآمد است! براى این‏كه این كلان روایت در ذهن‏‌ها جابیفتد باید خرده روایت‏‌ها با دو عنصر «قدرت برانگیختگى» و «قدرت توزیع‌‏شوندگى» روایت شوند. یعنى باهنرمندى و جذاب‌‏سازى همراه با سرعت دست به دست و مجلس به مجلس و محفل به محفل و كانال به كانال و گروه به گروه در فضاى حقیقى و مجازى بچرخد و بگردد تا تبدیل به «روایت غالب»شود! در این میدان اخبار ساختگى و درشت‏‌نمایى‏‌هاى ساختگى قطعات جورچینى هستند كه تصویرى دلخواه دشمن را ازآینده كشور فراروى مردم قرار مى‌‏دهد.

 

در واقع با ساختن خبر دروغ، بزرگ‌نمایى خبر درست و كنار هم چیدن آن‏ها، یك روایت غالب شكل مى‏‌گیرد؛روایت غالب چیست؟ كشور به‌‏خاطر گفتمان مقاومت به بن‏‌بست رسیده و راهى جزمذاكره و سازش نیست!؟ پرواضح است كه این گزاره دروغ است واساسا دو راهى معیشت و امنیت و مقاومت مصداق بارز دوگانه‌‏سازى‌های جعلى و دو قطبى‏‌هاى كاذب است، لكن در جنگ روایت‏‌ها اصلاً واقعیت و حقیقت مهم نیست! براى دشمن آنچه مهم است، نتیجه دلخواه است. نتیجه دلخواه استكبار تسلیم ملت ایران است و براى رسیدن به این هدف هر وسیله‏اى را به كارخواهد گرفت.

 

چگونه در جنگ روایت‏‌ها پیروز شویم؟

براى پیروزى در جنگ روایت‏‌ها باید به این نكات توجه كرده و به آن باور و التزام پیدا كنیم:

اول- ماپیروز جنگ روایت‌‏ها خواهیم بود.

درست است كه دشمن جنگ سهمگین روایت‏‌ها را شروع كرده است اما، حركت عمومى جهان به بركت انقلاب اسلامى كه از الطاف الهى و عنایات مهدوى است به سمت حقیقت‌‏یابى و حقیقت‏‌÷خواهى در حركت است. نمونه آن زمین‌‏گیرشدن غرب در مواجهه با بیمارى كرونا است كه تلاش چند دهه آن‏ها در روایت غلط از قدرت غرب را چالش كشید. نمونه دیگر آن هدف قرار دادن عین‏‌الاسد و رسیدن كشتى‌‏هاى ما به ونزوئلاست كه سازه‏‌هاى روایت استكبار از اقتدارش را فروریخت و از این نمونه فراوان است.

 

دوم-زاویه نگاه خود را تنظیم كنیم

باید زاویه نگاه خود را با افق نگاه امام مسلمین تنظیم كنیم. مثلا این مهم است كه تحركات اخیر رژیم صهیونیستى و آمریكا و ارتجاع منطقه در آشوب‌‏سازى در عراق و سوریه و لبنان یاحملات آمریكا به حشد و رژیم صهیونیستى به سوریه و لبنان و غزّه را چگونه تحلیل كنیم؟ ! نگاه واداده، این تحركات را نشان قدرت استكبار مى‌‏پندارد و نگاه انقلابى امام خامنه‏اى آن‏را نماد استیصال و درماندگى دشمن مى‏‌داند. از نگاه ایشان این اقدامات منفعلانه است و از سر گیجى و گنگى سیلى‏‌هاى مكرر مقاومت اسلامى است. این نگاه را باید تقویت كنیم و هنرمندانه رواج بدهیم.

 

سوم- زنجیره‏‌ى خبرسازى‌‏ها را پیگیرى كنیم‏

 

اخبار زیادى منتشر شده و دست به دست مى‌‏شود. قبل از آن‏كه آن‏را ارسال كرده یا اعلام كنیم، زنجیره اخبار را تا رسیدن به منبع خبر یا مبدا ساخت و نشر خبر پیگیرى كرده و پس از اطمینان از اخبار و تحلیل‏‌ها آن‏را نقل كنیم. در نقل اخبار مشكوك و مبهم و منقول از بیگانه اصل بر نادرستى است مگر اثبات شود. اصل بر شك و تردید است مگر اثبات شود.

 

چهارم- برآیند تحلیل و انتشار خبر ما چیست؟

بسیارى از ما در تحلیل‌‏ها، خطبه‌‏ها، سخنرانى‌‏ها اخبارى منتشر مى‏‌كنیم. باید هر ازچندگاهى برگردیم و مطالب و بیانات خود را رصد و پایش كنیم. آیا برآیند خطبه و سخن و مطلب ما به تقویت نظام انجامیده یا تضعیف آن؟ نتیجه كار ما نشاط مردم است یا رخوت و سستى؟ با سخنان و مطلبمان امیدآفریده‌‏ایم یا یاس درو كرده‌‏ایم؟

 

پنجم- مخاطب ما فقط پاى خطبه یا كانال ما نیستند!

ساده اندیشى است اگر تصور كنیم همین جمعیت كم یا زیاد پاى خطبه و خطابه و دنبال‏‌كننده‏ى محدود شنونده‏ى مااست. امروز افكارعمومى و عامه مردم تحلیل‏‌ها و اخبار ما را مى‏‌شوند و نتیجه مى‏‌گیرند.

 

ششم- جدول اطلاعات دشمن را تكمیل نكنیم!

بیگ دیتا (big data) یعنى خروجى فراهم شده از اطلاعات و اخبار عادى و ساده و دم دستى مخاطبان و شهروندان یك كشور كه به راحتى و بدون مانع گفته و نوشته مى‏‌شود، دشمن اما با زرنگى آن‏ها را رصد مى‌‏كند. مثلا اخبار خطبه‌‏ها و مطالب ائمه جمعه قطعا مورد رصد دشمن است. باید توجه كنیم او چه برداشتى از اصلى‌‏ترین تریبون‏‌هاى حاكمیتى خواهد داشت؟

 

هفتم- موضوعات را چندوجهى نگاه كنیم

در كشور ما حوادث مختلفى به وقوع مى‏‌پیوندد. بدترین و ضعیف‏‌ترین نوع مواجهه، مواجهه یك وجهى و تك ساحتى است. مثلا در تحلیل فضاى كنونى اقتصادى یك افراط و تفریط وجود دارد. دولت و حامیان او تلاش مى‏‌كنند تا مشكلات را به تحریم نسبت دهند و برخى مخالفان دولت مى‌‏كوشند عامل اصلى را دولت قلمداد كنند. نگاه چند وجهى یعنى؛ «باهم نگرى علل و عوامل» و «تعیین كارشناسانه و منصفانه سهم هر عامل».

 

هشتم- همگى خودمان را سرباز جنگ روایت‏‌ها بدانیم‏

 

در جنگ روایت‏‌ها باید همه و همه خود را سرباز این جنگ بدانیم. اگرچه جنگ روایت‌‏ها بیشتر در میدان رسانه شكل می‏‌گیرد اما عینیت و بروز نتایج آن در كف میدان و میان زندگى روزمرّه مردم است. كسى نباید تصور كند سرباز جنگ روایت‌‏ها فقط اهالى رسانه‌‏اند! این تصور غلطى است. امروز همه اقشار مردم به‌‏ویژه همه انقلابیون از هرصنف و قشرى سرباز این میدان جنگ هستند. باید این باور را در میان مخاطبان خود گسترش دهیم تابه احساس مسؤولیت عمومى منجر شود.

 

نهم- سنگر مقابله و مواجهه را درست انتخاب كنیم!

براى تبیین و بیان زمان و مكان و موقعیت و نحوه بیان و قالب آن مهم است. درست مثل انتخاب اسلحه و توجه به نحوه آرایش جنگى، انتخاب سنگر و نحوه حمله و دفاع است. مثلا؛ خطبه‌‏ها در بیان تفصیلى مطالب جایگاه مناسبى نیست. یا حماسى سخن گفتن با احساسى و هیجانى سخنرانى كردن تفاوت دارد.

 

دهم- خرده روایت‏‌هاى انقلابى را دست كم نگیریم و هنرمندانه تبدیل به روایت غالب كنیم.

 

در حال حاضر خرده‌‏روایت‏ها و مصادیق فراوانى از كارآمدى و پیروزى نظام انقلابى در مقابله با استكبار وجود دارد. باید اخبار آن‏ها را به دست آورده و بازاویه نگاه دقیق، هنرمندانه روایت كنیم. هم‏چنین خرده روایت‏‌هاى زیادى ازشكست و انفعال دشمن درایران و منطقه و جهان وجود دارد كه باید آن‏هارا بدست آورده و جذاب و درست روایت كنیم.

 

انشاء الله در این باره بیشتر خواهیم گفت.

انتهای پیام/

 

در حال حاضر خرده‏‌روایت‏‌ها و مصادیق فراوانى از كارآمدى و پیروزى نظام انقلابى در مقابله با استكبار وجود دارد. باید اخبار آن‏ها را به دست آورده و بازاویه نگاه دقیق، هنرمندانه روایت كنیم. هم‏چنین خرده روایت‏‌هاى زیادى ازشكست و انفعال دشمن درایران و منطقه و جهان وجود دارد كه باید آن‏هارا بدست آورده و جذاب و درست روایت كنیم.