این مطلب ۶۹ بار خوانده شده
دکتر محمد شفیعی‌فر در همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید در کرمانشاه:

بسیج اساتید یعنی کمر همت بستن برای حل معضلات کشور

به همت سازمان بسیج اساتید استان کرمانشاه و کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، مراسم باشکوهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش  روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور ، در این مراسم دکتر محمد شفیعی‌فر معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ازجمله انقلاب‌های بزرگ جهان است که از سایر انقلاب‌های دنیا همچون انقلاب‌های فرانسه و روسیه متمایز است؛ تصریح کرد: انقلاب اسلامی توانسته است گفتمان جدیدی در سطح جهان داشته باشد. وی بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را بر مبنای دین بنا نموده و اعتقاد داشت می توان جامعه را بر اساس دین اداره و سعادت دنیا و آخرت بشر را تامین نمود.

  متن کامل این سخنرانی بدین شرح است:

انقلاب اسلامی، مدعی الگوی جدیدی برای اداره زندگی و سعادت بشر در دنیاست و با راهبردهای هوشمندانه امام خمینی (ره )در مقابل الگوهای لیبرال سرمایه داری و شرق کمونیستی، الگوی اسلامی و «راه سوم» را مطرح کرد و تاریخ ساز شد.

امام راحلِ عظیم الشأن ما نظریه ای سیاسی در باب حکومت ارائه نمود که هم مردم سالار است و هم محتوای دینی دارد. امام مستقل از جریان حاکم بر دنیای مدرن و سکولار غربی و شرقی حرکت می کرد؛ گویی که اصلاً غرب وجود ندارد.

پدیدۀ عظیم انقلاب اسلامی محصول این ایده بود که اسلام پاسخگوی مشکلات و نیازهای بشر و حلال مشکلات جامعه است و بشر امروز را کفایت می کند. امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی با اعتماد به نفس کامل در ماه‌های آخر عمر پربرکت خود، دنیا را به این راه جدید دعوت کرد.

عملیاتی کردن این ایده، به تربیت نسلی از روحانیون، جوانان و روشنفکران در جامعه نیاز داشت که ضمن اعتقاد به جامعیت دین اسلام، به لحاظ اخلاقی و فکری خودساخته باشند. امام خمینی (ره) در دورۀ قبل از تبعید خود با تربیت شاگردان مبارز و سپس با ترویج و گسترش افکار انقلابی- اصلاحی خود به سازماندهی و تربیت نسلی پرداخت که رهروان صادق این راه بودند.

شهید دکتر مصطفی چمران ازجمله جوانانی بود که باوجود آنکه در ایران نبود، تحت تأثیر موج فکری، پشتوانه انقلاب اسلامی خود را ساخت تا برتری فکر اسلامی را در مقابل ایده های غربی و شرقی به رخ بکشد. او با آنکه در تخصص علمی خود سرآمد بود، به لحاظ شخصیتی فردی خاضع بود تا آنجا که با فقرا و بچه های یتیم جنوب لبنان می زیست.

مبنای انقلاب اسلامی، تحول در انسان ها و تربیت انسان بود و رهبر کبیر انقلاب اسلامی با ابتکار روش فرهنگی مبارزه، اسلام را مکتب انسان سازی می دانست که می تواند با تربیت و پرورش انسان های پاک، جامعه را متحول کند و مسیر سعادت جامعه را اصلاح کند.

شهید دکتر مصطفی چمران، یکی از نمونه های پرورش یافته در پرتو ایدۀ بنیادین انقلاب اسلامی بود که در اوج جایگاه علمی و شغلی خویش در ناسا، زندگی و کار در امریکا را ترک کرد و برای مبارزه با اسرائیل و کمک به مردم مظلوم فلسطین به الجزایر و مصر رفت و دو سال، آموزش های سخت چریکی را پشت سر گذاشت و اولین دورۀ آموزش های مسلحانه را بنیان گذاشت. او در لبنان، ضمن انجام کارهای فرهنگی و تربیتی برای مردم فقیر جنوب لبنان، آنها را برای مقابله با تجاوزهای اسرائیل، سازماندهی و تجهیز کرد و به سازماندهی جنبش امل پرداخت و اولین شکست تلخ را در سال ۱۳۵۲ به اسرائیل چشاند.

او یکی از تربیت یافتگان اسلام و مکتب سیاسی امام خمینی بود و الگوی اسلامی را به جنگ الگوی مادی، ناسیونالیستی و مارکسیستی برد و برتری اسلام را به کرسی نشاند.

بعد از پیروزی انقلاب، دکتر چمران به ایران آمد و ضمن فعالیت در دولت، از ابتکارهای علمی و اسلامی خود برای حل معضلات کشور استفاده کرد که نقش ایشان در آزادسازی و پاکسازی پاوه از ضدانقلاب، برجسته است.

در دورۀ دفاع مقدس و با شروع جنگ تحمیلی، دو استراتژی در مقابل ما بود، براساس شیوه کلاسیک ما باید به برابری نظامی و لجستیک در مقابل عراق می رسیدیم تا بتوانیم در مقابل عراق عرض اندام کنیم. با توجه به موضع خصمانۀ امریکا و غرب در مورد جمهوری اسلامی، باید با التماس از این و آن سعی می کردیم به تجهیزات پیشرفته دست یابیم تا بعدا برای رفع اشغال سرزمین خود فکری بکنیم.

اما استراتژی دیگر، ابتکار انقلاب اسلامی و مردمی کردن جنگ و تکیه بر داشته های خود بود. شهید دکتر چمران به همراه مقام معظم رهبری، که هر دو از نمایندگان امام در شورای عالی دفاع بودند، به تشکیل ستاد جنگهای نامنظم و سازماندهی نیروهای مردمی برای مقابله با تجاوز عراق و جلوگیری از پیشروی دشمن پرداختند و اینگونه الگوی ابتکاری انقلاب اسلامی در دفاع شکل گرفت.

گرچه دکتر چمران خیلی زود به آرزوی خود که شهادت بود، رسید ولی این استراتژی تثبیت شد و گسترش یافت و افتخار درخشان تاریخ معاصر ایران را رقم زد، که ملتی با دست خالی و با تکیه بر عزم و ارادۀ جوانان خود بر تکنولوژی و ابزار پیشرفتۀ همۀ دنیا که پشت سر صدام بودند، غلبه کرد.

سازمان بسیج اساتید در دورۀ جدید، ضمن قدرشناسی از تلاشهای گذشته و مسئولان سابق و اسبق سازمان که در راه سازماندهی و استقرار تشکیلات بسیج اساتید و گسترش کمّی آن در دانشگاه های کشور فعالیتهای چشم گیری انجام دادند، علاوه بر تداوم اغلب برنامه های گذشته، به کیفی سازی و ارتقای فعالیتهای سازمان و کانونهای بسیج دانشگاهی سراسر کشور می اندیشد.

به منظور اجتماعی کردن دانش، و جهت دهی فعالیت های استادان دانشگاه ها در راستای حل معضلات کشور و مردم، اندیشکده های راهبردی در حوزه های مختلف علمی و بین رشته ای در دستورکار سازمان بسیج اساتید قرار دارد. کشف نیروهای ممتاز و نخبه، تولید فکر و اندیشه، حمایت از اساتید توانمند و دارای ایده های نو و خلاق برای رفع نیازها و حل معضلات کشور، حمایت از محققین و حمایت از پژوهشهای معطوف به حرکت در مرزهای دانش و تحولات جامعه و جهان (آینده نگری)، حمایت از کرسی های نقد، نوآوری و نظریه پردازی و کمک به فرا جنبش نرم افزاری و تولید علم در دانشگاهها برخی از کارویژه های این اندیشکده هاست.

خوشبختانه برنامه های دورۀ جدید بسیج اساتید با مطالبات و توصیه های مقام معظم رهبری، که در دیدار اخیر استادن دانشگاه در ماه رمضان مطرح فرمودند: " درگیر شدن دانشگاه ها در چالش های جامعه، تربیت دانشجوی امیدوار به آینده و تحول دائمی علم و دانش، کاملاً هم افق است که فرصت مغتنمی برای بسیج اساتید محسوب می شود.

استادان دانشگاه در کنار آموزش و تربیت، به پژوهش هم می پردازند که پشتوانۀ آموزش، یا برای کسب ارتقای علمی است. بسیج اساتید، یک رویکرد و یک روحیه جهادی است که قرار است به کمک روند معمول و مرسوم دانشگاه بیاید، همان طور که در دورۀ دفاع مقدس، بسیج در امر ملی و مهم دفاع از کیان کشور به کمک دولت شتافت و بدون انگیزه های مادی و دنیوی و با روحیه ایثارگری و فداکاری دورۀ درخشان دفاع مقدس را رقم زد، بسیج اساتید هم می خواهد شانه های خود را زیر بار مشکلات کشور قرار دهد و گرهی از مشکلات جامعه بگشاید.

استاد بسیجی، کسی است که کار معمول دانشگاهی خود را با روحیه جهادی، با نیت خالصانه، به منظور گره گشایی از مشکلات جامعه انجام می دهد. او دغدغۀ جامعه و مردم خود را دارد و سرنوشت دیگران و جامعه برای او مهم است.

به همین دلیل، منافع و مصالح جمعی و انقلابی را در کار خود لحاظ می کند.

بسیج اساتید؛ یعنی کار دانشگاهی با روحیۀ بسیجی، با اخلاص در عمل، خدمت بی مزد و منت، با روش های ابتکاری و راه های میان بُر. بسیج اساتید یعنی کمر همت بستن برای حل معضلات کشور.

بسیج اساتید دست همۀ استادان دانشگاه و هر کسی را که قلبش برای این کشور و این جامعه می تپد، می فشارد تا باهم آستین بالا بزنند و با کاری جهادی و مخلصانه به حل مشکلات کشور و جامعه کمک کنند. البته کار جهادی به معنای نفی مابإزای مالی و حذف بودجه و فرآیندهای قانونی نیست، بلکه فقط کافی است که هدف، کسب درآمد و ارتزاق از کانال بسیج اساتید نباشد.

در سال ۱۳۵۹ وقتی جنگ به ما تحمیل شد، برای مواجهه با آن، راهبرد جدید «بسیج مردم و مردمی کردن جنگ» ابتکار شد و الگوی انقلاب اسلامی برای مدیریت موفق جنگ به کار رفت و با سرافرازی مشکل را از پیشِ رو برداشت. اما چرا برای حل مشکلات کشور و فرآیند توسعه و پیشرفت کشور از آن استفاده نکنیم؟!

کارِ دورۀ جدید بسیج اساتید، تفاوتش در جامعه محوری و اجتماعی کردن دانش است؛ یعنی ارتقای سطح ارتباطی و پیوند دانشگاه با جامعه و مسائل مبتلابه کشور. پژوهشِ فی نفسه هم خوب است، ولی آن پژوهشی بهتر است که معطوف به حل و رفع نیازهای فوری و حیاتی جامعه باشد. پژوهش صرفاً برای ارتقاء مرتبه استاد و بالا بردن کیفیت آموزش نیست، بلکه استاد بسیجی می خواهد از فرصت پژوهش در دانشگاه استفاده کند و باری از دوش مردم و جامعه بردارد؛ در رویکر جدید، جهت پژوهش و جستجو عوض می شود و نیازمحور می گردد و هر کسی و هر استادی با این نیت و هدف، دست به پژوهش بزند، بسیجی است.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.