یادداشت دکتر وحید جلال‌زاده به مناسبت روز جمهوری اسلامی

‏ انقلاب فرامدرن ايران و راه معنويت و شريعت در جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی ابداع بی‌نظیر حضرت روح‌الله و تئوری حکومت اسلامی حاصل عمر خمینی(ره) و نقطه عطف تاریخ معاصر است.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید کشور، در یادداشت دکتر وحید جلال‌زاده به مناسبت روز جمهوری اسلامی آمده است:

 

 

انقلاب اسلامی در عصر مدرن و در وضعیت پست مدرن عالم غربی متولد شد و هنوز افق و گستره آن ابعاد وسیع‌تری را نشان می‌دهد و بدون آنکه نسبتی با دنیای غرب داشته باشند اولین انقلاب فرامدرن عصر حاضر است که نوید عالمی جدید را می‌دهد عالمی که جدا از حيات سده‌هاي اخیر ، تصویری متفاوت از زندگی را برای بشر بیان می‌کند و امام خمینی (ره) پرچم‌دار این انقلاب فرامدرن در عصر دین‌گریزی بود. امام تابوی "دین نمی‌تواند بشر امروز را مدیریت کند " را شکست و نشان داد که اسلام توان اداره انسان در همه مکان‌ها و زمان‌ها را داراست .

 

جمهوری اسلامی ابداع بی‌نظیر حضرت روح‌الله و تئوری حکومت اسلامی حاصل عمر خمینی(ره) و نقطه عطف تاریخ معاصر است.

 

آرمان‌های تاریخی ملت ایران یعنی آزادی، استقلال، عدالت و معنویت در جمهوری اسلامی جمع شده و امام هویت مردمی حکومت را به ملت ایران باز گرداند و انقلاب فرامدرن ایران با تزکیه از مدرنیته، راه معنویت و شریعت را در جمهوری اسلامی گشود و آن را برای جهانیان به نمایش در آورد.

 

در هیچ‌یک از حرکت‌های قبلی مردم ایران، جنبش تنباکو (۱٢۶٩ شمسی) ، نهضت مشروطه (۱٢٨۵ ش) ، ملی شدن صنعت نفت (۱٣٢٩ ش) و قیام ۱۵ خرداد ۱٣۴٢ نه رهبری و نه توده‌های انقلابی درصدد ایجاد نظام سیاسی جدیدی به جای رژیم پیشین نبودند. این امام بود که با رهبری تمام عیار انقلاب اسلامی، نظام مطلوب سیاسی خود را طرح و جایگزین رژیم پیشین کرد پس می‌توان گفت که جمهوری اسلامی محصول موج پنجم بیداری اسلامی ملت ایران در تاریخ پر فراز و فرود خود بود.

 

سرعت استقرار نظام جمهوری اسلامی به فاصله اندکی پس از پیروزی انقلاب هم موجب تعجب و حیرت ناظران و تحلیل‌گران داخلی و خارجی در آن زمان شد و هم آنان را نسبت به قدرت مدیریت و سازماندهی رهبری انقلاب به تامل واداشت.

 

با توجه به ارائه نظریه ولایت فقیه در سال ۱٣۴٨ و گسترش موج تقاضای جمهوری اسلامی در تظاهرات و راهپیمایی‌های سال ١٣٥٧، فرآیند استقرار نظام جمهوری اسلامی کاملا طبیعی بود. در شرایط آن روز و در فضای سیاسی پس از پیروزی انقلاب، گفتمان امام خمینی کاملاً مسلط بود.

 

بی‌شک طرح جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی بعد از انقلاب، ابتکار و پیشنهاد جناح مکتبی و نیروهای مذهبي به رهبری روحانیت و هدایت عالیه امام خمینی بود و از میان ائتلاف گسترده ضدّ شاه، گروه‌های چپ مارکسیستی با وجود فقدان پایگاه توده‌ای و اجتماعی، نظام ایده‌آل خود را از نوع"خلقی" می‌دیدند و بعضاً از سر ناچاری و به امید بازسازی وجهه خود پس از انقلاب مثل حزب توده از جمهوری اسلامی و امام خمینی حمایت می‌کردند و بقیه در همین مرحله از ائتلاف انقلابی کنار کشیدند و به مبارزه رو در رو با جمهوری اسلامی پرداختند.

 

تجربه نزدیک به چهار دهه نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد علی رغم برخی کاستی‌های مدیریتی و اجرایی که ناشی از ضعف تجربه و عملکرد مدیران و کارگزاران است، و با وجود فشارها و تحریم‌های آمریکا و نظام سلطه جهانی، جمهوری اسلامی در تحقق استقلال کشور، تامین آزادی‌های مشروع سیاسی و زمینه‌سازی برای رشد و پیشرفت همه جانبه ایران با مشارکت و حضور مردم الگوی نوینی را پیش پای مردم و جهانیان قرار داد و با اصلاح برخی عملکردها، هنوز هم جمهوری اسلامی از بیشترین حمایت مردمی برخوردار است.

 

و اما كلام آخر، با بر آمدن آفتاب درخشنده و فروزنده جمهوری اسلامی در سرزمین ما، هویت فرهنگی و تاریخی ایرانیان، در فصل تازه خویش، طلیعه تمدنی تازه را نوید می‌دهد که بر بنیاد ایستارها و انگاره‌های قدسی دین شکل می‌گیرد و حيات طيبه‌ای را نشانه رفته كه آزادگی، آرامش، پيشرفت و امنيت را براي بشريت به ارمغان خواهد آورد.

 

ان‌شاالله

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.