سی امین شماره نشریه تحلیلی بصائر

asatid

سی امین شماره نشریه تحلیلی بصائر

سی‌امین شماره نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم، هفته چهارم شهریورماه ۹۹ منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج (ناب)، سی‌امین شماره نشریه تحلیلی بصائر ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم و به همت معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور هفته چهارم شهریورماه ۹۹ منتشر شد.  

سی‌امین شماره از نشریه تحلیلی بصائر  با ارائه مقاله‌ای با عنوان  " چرایی و چگونگی تجدید تجربه دفاع مقدس در گام دوم انقلاب " به تحلیل وقایع روز پرداخته است.

در بخشی از نوشتار این نشریه تحلیلی چنین آمده است:

در ارتباط با تحریم‌ها نیز باید گفت که همانگونه که در دفاع مقدس نیز کل مردم کشور درگیر نبودند و با درصد اندکی از مردم توانستیم تهاجم همه‌جانبه‌ی دشمن را آنهم در شرایطی نامتقارن دفع کنیم، امروزه در حوزه‌ی تحریم نیز کشور نیازمند تشکیل قرارگاه‌های جهادی برای مقابله و خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌باشد. واقعیت آن است که جنگ اقتصادی، امروز همه‌ی مردم را درگیر کرده، بنا به تجربه دفاع مقدس، همانگونه که در این تجربه، عده‌ای از جان، مال، رفاه، لذت و دنیای خود گذشته تا سایر مردم و مملکت آسیب نبیند، امروز هم نیاز به تکرار این تجربه هستیم. برای این منظور نیز باید هسته‌های مقابله با تحریم تشکیل شود. به عنوان مثال، ممکن است جمعی از جوانان(که تعداد آنها هم کم نیست) از ظرفیت ارائه‌ی طرح‌هایی برای خنثی‌سازی بخش‌هایی از تحریم‌ها برخوردار باشند یا اینکه در حوزه‌ی جلوگیری از خام‌فروشی نفت که یکی از راه‌های اساسی برای خنثی کردن تحریم‌های نفتی است، امروز کشور از پتانسیل‌های متعددی برخوردار است، در این زمینه‌ها باید کار را به هسته‌های مقاومتی سپرد و به آنها میدان داد تا با نوآوری‌های خود، کشور را از گزند جنایت تحریم مصون سازند. یا اینکه در حوزه‌ی کشاورزی ظرفیت‌های متعدد و بی‌شماری در کشور وجود دارد که با توسعه‌ی آنها و صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه می‌توان حجم صارات غیرنفتی کشور را افزایش داد. برای فراگیر کردن این مهم نیز باید قرارگاهی متشکل از مهندسان، مسئولان و کشاورزان عمده‌ی کشور شکل بگیرد و تولید قدرت در این حوزه را وجهه همت خود قرار دهد.

در مجموع، می‌توان نقاط آسیب‌پذیر کشور در حوزه‌های مختلف را شناسایی کرد؛ آنها را مقوله‌بندی و دسته‌بندی کرد و رفع آسیب‌های هر یک از این بخش‌ها را به قرارگاهی جهادی واگذار کرد. به نظر می‌رسد یکی از مهمترین رسالت‌های دولت جوان حزب‌اللهی باید انجام اقداماتی از این قبیل باشد.

با وجود این قبیل کارها می‌توان از شرایط دشوار کنونی عبور کرد. در این زمینه، در رویکردی مقایسه‌ای باید گفت که در نگاه اول، اساس حمله‌ی صدام به ایران یک بن‌بست بزرگ برای ایران بود؛ زیرا به لحاظ شرایط کشور که رژیم شاه تازه دچار فروپاشی شده بود و نظام اسلامی نیز تازه مستقر شده و هنوز تثبیت نشده بود، ایران به هیچ‌وجه آمادگی برای ورود به یک نبرد همه‌جانبه، آنهم در مقیاس وسیع را نداشت. با این وجود، اما آنچه در عمل رخ داد، عبور از این موانع و بن‌بست‌ها بود.

درواقع، نامساعد بودن شرایط کشور و کمبود امکانات سبب نشد که رزمندگان اسلام اسیر منطق واقعیت‌های موجود شوند، بلکه در مقابل شرایط محیطی، عزم خود را جزم کردند و با روحیه‌ی بن‌بست‌شکنی به پیش رفتند. یکی از مهمترین عرصه‌هایی که این روحیه‌ی بن‌بست‌شکنی در آن متجلی شد، دستیابی رزمندگان اسلام به موشک و نحوه‌ی ساخت آن بود. این دستاورد بعد از آن حاصل شد که صدام با روی آوردن به جنگ شهرها و بمباران غیرنظامیان در داخل کشور، تصور می‌کرد که چون ایران نمی‌تواند پاسخ متقابلی به وی بدهد، پس بزودی تسلیم زیاده‌خواهی‌های وی می‌شود. با این حال، در سخت‌ترین شرایط و علی‌رغم نبود امکانات و حتی نداشتن دانش لازم، رزمندگان اسلام قدم در مسیری نهادند که در نهایت، منجر به تولید موشک شد و ابزار تهدید شهرها را از دست صدام گرفت.

امروز نیز دشمن با روی آوردن به تحریم و طرح راهبرد «به حداکثر رساندن فشارها علیه ایران» به زعم خود تصور می‌کند که می‌تواند ایران اسلامی را در بن‌بست قرار دهد تا در نهایت، او را تسلیم خود سازد. بنابراین، در اینگونه شرایطی باید از تجربیات بن‌بست‌شکنانه‌ی دفاع مقدس و حتی سایر تجربیات درس گرفت و برای از بین بردن بن‌بست‌های ساختگی دشمنان تلاش کرد. به عبارت دقیق‌تر، همانگونه که عناصر مؤمن و انقلابی در زمان دفاع مقدس، با روحیه‌ی جهادی، بن‌بست‌شکنی و پیش‌روندگی، بن‌بست‌های ظاهری دشمن را در هم شکستند، امروز هم باید به همان عناصر در اداره‌ی کشور میدان داد تا ضمن در هم شکستن بن‌بست‌های دشمن، ابزار تحریم و فشار اقتصادی و در تنگنا قرار دادن معیشت مردم ایران را از دست دشمن خارج کنند؛ همانگونه که با دفاع جانانه‌ی خود در زمان دفاع مقدس، ابزار تهدید نظامی را از دست دشمن خارج کردند و امروز دیگر دشمن نمی‌تواند با استفاده از حربه‌ی تهدید به رویارویی نظامی، ایران را به شکست و تسلیم بکشاند.....

متن کامل بصائر 30

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.