نامه سرگشاده شماره 3 نهضت استادی بسیج گیلان خطاب به بازرس کل استان

asatid

نامه سرگشاده شماره 3 نهضت استادی بسیج گیلان خطاب به بازرس کل استان

نهضت استادی بسیج استان گیلان پیرامون مسائل شرکت صنایع ابریشم گیلان واقع در شهرستان صومعه سرا نامه سرگشاده‌ای صادر کرده و در آن خواستار ورود سازمان بازرسی کل استان به این پرونده شد.

به گزارش روابط عمومی نهضت استادی بسیج استان گیلان، نامه سرگشاده شماره 3 نهضت استادان بسیجی ( ناب ) گیلان  خطاب به  بازرس کل استان گیلان، پیرامون موانع اصلی جهش تولید در استان گیلان صادر شد.

در متن این نامه آمده است:

بسمه تعالی

«تلاش خود را بیشتر کنید، من هر کس بگوید: این کار نمی شود، نمی توانیم، او را متهم می کنم به کوتاهی همت. هیچ کاری نیست که از انسان ساخته نباشد، انسان نیرومند تر از همه این حرف هاست و می توان کار های نشدنی را با قوت اراده، تصمیم شدنی کرد.» امام خامنه ای مدظله العالی

 

جناب آقای مسرور

مدیر کل محترم سازمان بازرسی استان گیلان

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و خدا قوت، به استحضار می‌رساند که یکی از وظایف استادان متعهد و انقلابی رصد مداوم عرصه های مختلف جهانی، کشوری و بومی و ارائه پیشنهادات، هشدارها و راه‌حل‌های  منصفانه و منطقی است. سازمان بسیج اساتید استان گیلان طی دو ماه گذشته و در راستای بررسی چگونگی اجرای فرمان جهش تولید توسط سازمان ها و ادارت، دو نامه تخصصی خطاب به استاندار و دادستان محترم استان منتشر نموده است. لذا در راستای ماموریت پیش گفته، نامه سرگشاده شماره 3 نهضت استادان بسیجی ( ناب ) پیرامون مسائل شرکت صنایع ابریشم گیلان واقع در شهرستان صومعه سرا و درخواست ورود سازمان بازرسی کل استان به این پرونده، خطاب به حضرتعالی تقدیم می شود.

همانطور که اطلاع دارید در سال‌های نه چندان دور، یکی از مهمترین فعالیت کشاورزان این استان، پرورش کرم ابریشم و در راستای آن غرس درختهای توت بوده است و حتی می‌توان گفت که در طی قرون گذشته، این محصول در شمار یکی از اساسی ترین کالاهای صادراتی ایران محسوب شده است.  متأسفانه در دهه‌های گذشته شاهد افول این صنعت در ایران و گیلان تا سطح  نازل یک درصد تولید ابریشم جهان بوده‌ایم به‌طوری‌که تولید پیله ابریشم از ۵ هزار و ۵۰۰ تُن در سال ۷۰ به ۸۵۰ تُن در سال ۹۶ و در همین دوره تولید نخ ابریشم نیز از ۸۵۰ تُن به ۱۳۶ تُن رسیده است و تاسف بار تر اینکه در دهه‌های گذشته به دلیل وجود برخی سیاست‌های غیرحمایتی، وسعت توتستان‌های کشور از ۲۰ هزار هکتار به حدود ۱۴ هزار هکتار کاهش یافته است. افول جایگاه صنعت ابریشم در صورتی که بدانیم  50 درصد سهم تولید پیله تر در کشور متعلق به گیلان است، اهمیت بیشتری مییابد.

جناب عالی مستحضرید که تولید کرم و پیله ابریشم (صنعت نوغانداری)، تولید نخ ابریشم (فرایند تبدیل پیله به انواع نخ ابریشمی) و به دنبال آن، فرآورده ها و محصولات ابریشمی، مرمت، نگهدای و ایجاد توتستان‌ها، به عنوان یک زنجیره به هم پیوسته در صنعت ابریشم محسوب می گردد که در صورت خلل در یکی از ارکان این زنجیره، سایر بخش ها نیز دچار وقفه خواهند شد. درحال حاضر از مجموع تعداد 5 واحد بزرگ صنایع تبدیلی ابریشم کشور، تعداد 4 واحد در استان گیلان استقرار دارد که بدلیل مشکلات حادث شده در این بخش و عدم حمایت مناسب و همچنین از بین رفتن باغات توت، این صنعت دچار مشکلات جدی شده و در نتیجه 3 واحد بزرگ (از مجموع 4 واحد) آن تعطیل گردیده است.

در این میان شرکت صنایع ابریشم صومعه سرا به عنوان اولین و بزرگترین کارخانه فرآوری پیله ابریشم کشور به علت اهمال درمدیریت و قصور خریدار در عمل به تعهداتش، به وضعت اسفناکی رسیده است، که مورد نظر این نامه است.

  شرکت صنایع ابریشم گیلان، واقع در شهرستان صومعه سرا در سال 1362 در زمینه تولید نخ ابریشم با ظرفیت اسمی 104 تن در سال، با اشتغال حدودا 300 نفر در زمینی به مساحت 18 هکتار بعنوان یکی از واحد های بزرگ کشور فعالیت خود را آغاز نمود. سهامداران عمده این شرکت، بانک صنعت و معدن بوده اند که طبق اعلام شرکت، گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند (هلدینگ وابسته به بانک صنعت و معدن) در اسفند سال 1382 از طریق مزایده عمومی به آقای اسماعیل خلیل زاده کلنگستانی(مالک هتل کادوس) و شرکاء بصورت نقد و اقساط واگذار گردید.

متاسفانه پس از واگذاری در روند فعالیت شرکت نه تنها بهبودی حاصل نشد بلکه به دلایل و بهانه های متعدد از جمله عدم تمایل سهامداران جدید به فعالیت در امر تولید و عدم تامین مواد اولیه (پیله خشک)، تولیدات شرکت کاهش چشمگیری یافته بطوریکه تولید شرکت از سال 1387 تا اواخر سال 1389 به صورت کارمزدی صورت پذیرفت که ادامه این روند منجر به غیر فعال شدن واحد و تعطیلی آن در اواخر سال 89 گردید. در نهایت مدیران واحد نسبت به بازنشسته نمودن تعدادی از کارگران و تسویه حساب مابقی(به جز تعدادی نگهبان) اقدام کردند. خاطر نشان می گردد به دلیل عدم فعالیت واحد، پروانه بهره برداری صادره از اداره کل صمت نیز در تاریخ 29/09/95 از درجه اعتبار ساقط و تعلیق شد.

جناب آقای مسرور، متاسفانه در طی این سالها  و بر خلاف نص صریح قرارداد واگذاری شرکت که به پیوست خدمتتان ارسال می‌گردد (بند 14 قرارداد واگذاری سهام کارخانه)، تمام دستگاههای این واحد تولیدی توسط خریدار (آقای خلیل زاده)، فروخته شده و از شرکت خارج گردیده است.

پیوست

لذا با توجه به نقش مهم تولید در رونق اقتصادی کشور و تاکیدات رهبر معظم انقلاب  انتظار می رود با خاطیان این امر که ضربات مهلکی بر بدنه تولید ابریشم استان و کشور  وارد نموده‌اند و با بیکاری نمودن تعداد زیادی کارگر زحمت‌کش و از هم پاشیدن زنجیره تولید یک محصول مهم و صادراتی، افکار عمومی را نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی بدبین کرده اند برخورد قانونی و شایسته صورت گیرد. استادان بسیجی و متعهد گیلانی در پیگیری این پرونده و سایر پرونده ها و برخورد با خاطیان و احقاق حقوق ملت سرفراز ایران که با وجود مشکلات متعدد پای آرمان‌های انقلاب و نظام خود جانانه ایستاده‌اند، با تمام توان پشتیبان شما خواهند بود.  و بدرستی که در آینده‌ای نه چندان دور وعده الهی محقق خواهد شد.

 

وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ

و سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سازمان بسیج اساتید استان گیلان

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.