سی‌وسومین شماره نشریه تحلیلی بصائر

asatid

سی‌وسومین شماره نشریه تحلیلی بصائر

سی‌وسومین شماره نشریه تحلیلی "بصائر" ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم، هفته سوم مهرماه 99 منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج ایران(ناب)، سی‌وسومین شماره نشریه تحلیلی بصائر ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم و به همت معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور هفته سوم مهرماه ۹۹ منتشر شد.  

سی‌وسومین شماره از نشریه تحلیلی بصائر  با ارائه مقاله‌ای  با عنوان‌  " پیدا و پنهان مناقشه قره‌باغ به تحلیل وقایع روز پرداخته است.

در بخشی از نوشتار این نشریه تحلیلی چنین آمده است:

در درگیری‌های اخیر قره‌باغ نمی‌توان نقش بازیگران غربی و آمریکا را نادیده گرفت. روند تحولات به روشنی نشان می‌دهد، منافع آمریکا و کشورهای غربی و حتی گروه مینسک در زنده نگه داشتن مناقشه قره‌باغ است. اخباری نظیر این که آمریکا از دو روز قبل از شروع درگیری و تبادل آتش به سفارت‌خانه‌های خود در باکو و ایروان ابلاغ کرده که از هرگونه تردد شهروندان و دیپلمات‌های آمریکایی در خارج از باکو و ایروان خودداری کنند(!) شاهد این مدعای تحلیلی است.

از جمله دلایل دیگری که می‌توان برای گرم نگه داشتن آتش مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ عنوان کرد، این است که آمریکا و کشورهای غربی بدون تردید منافعی در منطقه دارند که حفظ آن را در بحرانی بودن منطقه می‌بینند. هرگونه ادعای غربی‌ها بویژه آمریکایی‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ و بی‌تفاوتی آن‌ها در قبال درگیری‌های خونین در منطقه با هدف تامین امنیت انتقال انرژی و حضور در منطقه و گسترش دادن کمربند امنیتی به دور برخی کشورها و نظارت از نزدیک بر آن‌ها از جمله روسیه و ایران و خیمه زدن بر منابع نفت و انرژی کشورهای قفقاز جنوبی و حاشیه خزر، صورت می‌گیرد. به همین علت کشورهای غربی به بهانه حل مناقشه قره‌باغ با سرگرم کردن مردم و دولت‌های منطقه به تداوم بحران تلاش می‌کنند تا حضور خود در این منطقه را تثبیت کنند. البته باکو و ایروان نیز هر یک به طور مستقل بر این موضوع واقفند که غربی‌ها بویژه آمریکایی‌ها که عناصر اطلاعاتی و جاسوسی‌شان در این دو کشور فعال هستند، هرگز به دنبال حل این مناقشه نبوده و نیستند.

از سوی دیگر، جمهوری آذربایجان و ارمنستان هر دو بازار هدف صادراتی برای کارخانه‌های اسلحه‌سازی رژیم صهیونیستی بوده و منافع این رژیم در منطقه مانع بزرگی برای حل مشکل قره‌باغ است. اسرائیل غاصب علاقه‌مند است تا درگیری‌ها در قره‌باغ ادامه یابد؛ چرا که هدف تل‌آویو فروش سلاح بیشتر و افزایش نفوذ در قفقاز است و این کار تنها با افزایش تنش‌ها میسر می‌شود. البته اختلافات ترکیه و روسیه و منازعاتی که در سطح منطقه باهم دارند، نیز جزو مؤلفه‌های اثرگذار در تبادل آتش اخیر در قره‌باغ قلمداد می‌شوندکه اشاره شد.

به نظر می‌رسد در وهله اول جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید با درک صحیح از شرایط منطقه بکوشند تا با کنار گذاشتن اختلافات و با تشکیل کارگروهی ویژه مسایل مورد اختلاف خود را دور یک میز مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز به ورود بازیگران دیگر، این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند با حفظ بی‌طرفی و تنها با لحاظ منافع دو طرف آذری و ارمنی، مانع خون‌ریزی بیشتر و بروز خسارت‌های مادی و روانی برای ساکنان منطقه شوند....

 متن نشریه بصائر تحلیلی - شماره 33

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.