توهین به پیامبر اسلام و تناقض آزادی بیان در غرب

asatid

توهین به پیامبر اسلام و تناقض آزادی بیان در غرب

روزنامه "عکاظ" روز یکشنبه در باره اهانت "امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه به مقدسات مسلمانان نوشت که در اروپا اهانت به پیامبر اسلام آزادی بیان تلقی ‌شده اما بررسی در مورد هولوکاست ممنوع می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج ایران(ناب)، در یادداشت روز یکشنبه  روزنامه عکاظ چاپ عربستان به قلم "خالد السلیمان" آمده است: در اروپا افرادی هستند که انتشار تصاویر موهن به پیامبر اسلام (ص) را نشانه آزادی بیان می‌دانند و قوانین این کشورها نیز حامی آن است، اما همزمان همین قوانین بررسی هولوکاست و شمار یهودیانی که در ماجرای نازی‌ها سوزانده شده‌اند را ممنوع کرده است.

بر همین اساس کسانی که به دنبال درک واقعیت حادثه هولوکاست هستند، مجازات شده و چه بسا کار خود را از دست می‌دهند، همانطور که این مسأله در مورد "روژ جارودی" پژوهشگر دانشگاهی فرانسوی روی داد و جایگاه بالای علمی‌اش نتوانست مانع از محاکمه‌اش شود.

سلیمان نوشت: شما در غرب می‌توانی وجود خدا، حقیقت مسیح، موسی و تمام انبیا را به چالش بکشی، اما قادر نخواهی بود، صحت اطلاعات را که در مورد هولوکاست منتشر می‌شود، زیر سؤال ببرید!

نویسنده عکاظ افزود: ممنوعیت هولوکاست در غرب و آزادی برای اهانت به ادیان تناقض عجیبی است که حتی کشورهای غربی زحمت توجیه آن را به خود نمی‌دهند، از طرف دیگر قوانین موجود در این کشورها در خصوص آزادی‌ که به آن می‌بالند و آن را مقدس می‌دانند، نمی‌توانند چالش در خصوص هولوکاست را درک کنند، از طرف دیگر نیز سازمان‌های حقوق بشری که آزادی بیان را برآمده از حقوق مطلق انسانی می‌دانند، نیز به این تناقضات نمی‌پردازند.

به دنبال اظهارات "امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه که گفته بود کشورش کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اسلام (ص) را بار دیگر منتشر خواهد کرد، هشتگ "تحریم کالاهای فرانسوی" در کشورهای عربی به ترند اول تبدیل شد و بسیاری استفاده از این کالاها را ممنوع کردند.

پس از شروع موج خشم مردمی در میان ملل مسلمان، فعالان در شبکه‌های اجتماعی کمپین تحریم کالاهای فرانسوی را با هشتگ "تحریم کالاهای فرانسوی" در کنار " مکرون به پیامبر اهانت می‌کند" و "پیامبر ما خط قرمز ماست" راه‌اندازی کردند.

کاربران عرب در توئیتر فهرستی از کالاهای فرانسه در بازارهای کشورهای عربی را منتشر کرده‌ و خواستار تحریم این اجناس شده‌اند.

همچنین بسیاری از کاربران تصاویر پروفایل خود در توئیتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌ها اجتماعی را به تصاویری از نام رسول گرامی اسلام (ص) تغییر داده و با این اقدام انزجار خود را از هتاکی مقامات فرانسوی علیه پیامبر اسلام نشان داده‌اند.

از سوی دیگر، برخی از فروشگاه‌ها و مراکز تجاری کویت در واکنش به اظهارات رییس جمهوری فرانسه با نصب پلاکاردهایی از آغاز تحریم کالاهای فرانسوی خبر داده‌اند.

در همین حال دانشگاه قطر در حساب توئیتری‌اش اعلام کرد که با توجه به حوادث اخیر و اهانت عمدی به اسلام، مدیریت دانشگاه تصمیم گرفته است که فعالیت هفته فرهنگی فرانسه را به مدت نامعلومی به تعویق بیندازد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های توزیع کالا در قطر هم با اعلام اسامی تولیدات فرانسه با صدور بیانیه‌ایی از جمع آوری این محصولات از فروشگاه‌ها و عدم توزیع آن از این پس خبر دادند.

همچنین "مرزوق الغانم" رییس مجلس الامه کویت اقدام برخی از روزنامه‌های فرانسوی در انتشار کاریکاتور اهانت‌آمیز به حضرت محمد (ص) را محکوم کرد و از دولت کشورش خواست که اهانت‌های عمدی را که به ارکان دین مبین اسلام و مقدسات مسلمانان صورت می‌گیرد، محکوم کند.

انتهای پیام/

ایرنا

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.