اوج گیرى جنگ شناختى دشمن و راه مقابله با آن

asatid
معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور مطرح کرد:

اوج گیرى جنگ شناختى دشمن و راه مقابله با آن

محور اصلى فعالیت دشمن «دوگانه سازى» است. در این آتش بازى رسانه‌اى هرنوع اتفاق بزرگ یا كوچك، یك سخنرانى یا مصاحبه، یك خطبه یا نوشته، یك اقدام یا حركت، دستمایه حمله دشمنان شیطان صفت قرار می‌گیرد.

 به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج (ناب)، معاونت بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید در مقاله‌ای تحلیلی با نگاهى به حوادث جنجالى این روزها لایه‌هاى پشت صحنه‌ى آن را بررسى کرده و در پایان، «قول سدید» را به عنوان راهبرد اصلى نهاد امامت در مقابله با دشمن، پیشنهاد مى دهد.

در این مقاله تحلیلی چنین آمده است:

این روزها، به كمك یك دستگاه گوشى تلفن همراه،امکان قابلیت تبدیل یك خبربه موضوعی جنجال برانگیز ایجاد شده است. نزدیك شدن به سالگرد آشوبهاى بنزینى در26آبان ماه 98 و ایستگاههاى بعدى، تا انتخابات ریاست جمهورى، موجب تشدید اینگونه جوّسازى ها خواهد شد. آشنایى بیشتر با راهبردها و تاكتیك‌ها و تكنیك‌هاى این سلسله عملیات رسانه اى، ما را با اتخاذ مواضع درست كمك خواهد كرد. این مقاله با نگاهى به حوادث جنجالى این روزها لایه هاى پشت صحنه ى آن را بررسى مى كند و در پایان، «قول سدید» را به عنوان راهبرد اصلى نهاد امامت در مقابله با دشمن، پیشنهاد مى دهد كه به آن خواهیم پرداخت.

هر حادثه؛ كوچك یا بزرگ! دستمایه ى خبرسازى دشمن

در چند هفته هفته اخیر حوادث كوچك و بزرگى رخ داده است كه كم و بیش با آن آشنا هستیم. برخى نمونه ها، عبارتند از:

1-گرداندن اوباش و قمه كشان در خیابان هاى رشت و نحوه برخورد ماموران و بزرگنمایى یك اشتباه براى كوچك نماییِ سرعت عمل و قاطعیت آرامش بخش نیروی انتظامی.

2-بهره بردارى شیطنت آمیز از خودكشى یك دانش آموز پسر در بندر دیّر و یك دختر در ارومیه، حمله اوباش به بسیجى آمر به معروف و ناهى از منكر؛ شهید محمدى، كه در مارپیچ سكوت استكبار رسانه اى قرار گرفته و كوچك نمایى شد.

3-حادثه ى ضرب و شتم یك دختر در آبادان و خطاى غیراخلاقى یك مامور نیروى انتظامى و درشت نمایى آن در رسانه هاى بیگانه و پیاده نظام آن در داخل.

4-فضاسازى از حادثه دعواى خانوادگى یك فرد معتاد در مشهد و خطاى مامور نیروى انتظامى؛

نمونه هاى فوق مهم ترین حوادثى است كه حجم زیادى از خبرسازى هاى رسانه اى را در روزهاى اخیر تشكیل مى دهد. این نحوه عملیات حكایت از آن دارد كه دشمن درصدد است از هر حادثه كوچك یا بزرگى، جنجال بیافریند و روز بروز بر شدت آن بیافزاید و فضا را به سمت و سوى تشنج و آشوب سوق دهد.

اهداف دشمن از جنگ رسانه اى در این مقطع زمانى

اول- بى ثبات سازى با شبكه سازى گسترده در فضاى مجازى با اهدافى چون جمع آورى اخبار و اطلاعات مختلف و به هم پیوند دادن آنها براى جریان سازى رسانه اى.

دوم- بهره گیرى از ابزار مكمل رسانه اى براى شعله ورسازى التهابات اجتماعى (پیام رسانهایى نظیر تلگرام و شبكه هاى اجتماعى نظیر اینستاگرام) براى انتقال سریع اخبار و پیامهاى جعلى، شایعات، دوقطبى سازى، فریب و جریان سازى رسانه اى.

سوم- تشدید فاصله بین مردم و مسؤولان با ایجاد ناامنى ذهنى، و تشتت افكار عمومى، براى عصبانى سازى مردمى كه درگیر مشكلات مختلف اقتصادى بوده و از شرایط موجود ناراحت و ناراضى اند. دشمن در این شرایط مى كوشد تا با ایجاد ایجاد موج هاى رسانه اى ساختارشكن منفى و سازمان یافته، مخاطبان خود را سردرگم و آشفته كند و چنین القاء نماید، كه رهبران سیاسى و نظام به نظرات و خواسته هاى اجتماعى مردم بى توجه هستند.

چهارم- ایجاد التهابات و تنش هاى اجتماعى توسط فضاى مجازى و تبدیل آن به آشوب هاى بى سر در كف جامعه با رنگ و بوى براندازانه و زنانه و سوء استفاده از برخى از افراد از اقشار محروم جامعه؛ مانند فتنه88 كه فیس بوك و توئیتر این نقش را بر عهده داشتند، در فتنه هاى 96 و 98پیام رسان تلگرام و واتس اپ و شبكه اجتماعى اینستاگرام آتش بیار معركه شدند و اكنون نیز هم آنها در صدد یارگیرى اند.

پنجم- تداوم و تشدید آشوب به منظور فروپاشى درونى نظام یا تغییر رفتار مسؤولان و مردم در برابر فشارهاى تركیبى دشمن؛ با توجه به اظهارات صریح سران آمریكا و رژیم صهیونیستى مبنى بر حمایت از رسانه هاى مختلف نظیر شبكه هاى ماهواره اى، شبكه هاى اجتماعى، پیام رسانها و... براى از بین بردن مشروعیت و مقبولیت داخلى نظام، ایجاد جنبش هاى اجتماعى چند ماه اخیر را باید در این راستا ارزیابى كرد.

ششم- تلاش براى انحراف افكار عمومى از شكست هاى راهبردى استكبار- توجه به ترس و استیصال آمریكا و رژیم صهیونیستى از رویارویى مستقیم با ایران به دلیل غیر قابل پیش بینى بودن هزینه هاى این جنگ و پاسخ كوبنده و واقعى ایران اسلامى نظیر بمباران عین الاسد و هدف گرفتن پهپادهاى آنان- آنها ترجیح داده اند از ضعف ها و كم كارى هاى موجود اقتصادى و طمعه جریان نفوذ و جریان تحریف استفاده كرده و پیام رسان ها و شبكه هاى اجتماعى غربى را در ایران تقویت كنند.

راهبردهاى مقابله با جنگ رسانه اى در این مقطع

براى اینكه بهتر و صحیح تر بتوانیم موضع بگیریم، لازم است به نكات زیر توجه بیشترى داشته باشیم:

یك-دریافت یك تصویر درست از جنگ شناختی دشمن

در حال حاضر دشمن یك جنگ جهانى رسانه اى را برعلیه ایران انقلابى راه انداخته است. سرزمین و جغرافیاى مورد هدف، این بار افكار و اذهان و قلوب مردم ایران، به خصوص نسل جوان است. استكبار درصدد است با آتش بازى انبوهِ اطلاعات راست، دروغ، تلفیقى از خبرهاى راست و دروغ، اطلاعات مغشوش و انباشته در فضا، شبهه سازى و شبهه پراكنى، فضایى از ابهام و تردید و دل شوره و ناامیدى را به وجود آورده و با تحت تأثیر قرار دادن افكار عمومى، اذهان و دلهاى مردم را در حالتى شبیه تصرف و اشغال درآورد. این شرایط باعث مى شود:

1.بسیارى از مردم نسبت به سخنان و موضعگیرى هاى مسؤولان بى توجه یا بدبین باشند.

2.برخى نسبت به اصلاح روندها در دستگاه ها و نهادها اظهار ناامیدى یا كم امیدى كنند.

3.كم تدبیرى ها و بى تدبیرى ها و سوء تدابیر را به حساب كل نظام بگذارند.

4.آستانه تحمل مردم پایین آمده و حوصله هر نوع سخن و موضع گیرى را نداشته باشند.

5.وضعیت كرونایى، مشكلات متزاید اقتصادى، برنامه ریزى هاى متزلزل و ناهماهنگى هاى مدیران نیز مزید برعلت شده است.

در این شرایط دشمن تلاش دارد، افكار را از مسائل سیاسى مانند انتخابات و... به معضلات اجتماعى، مانند طلاق و بیكارى، اعتیاد سوق داده و به سمت موضوعات فرهنگى مانند بدحجابى، فیلترینگ و... بكشاند. محور اصلى فعالیت دشمن نیز «دوگانه سازى» است. در این آتش بازى رسانه اى هرنوع اتفاق بزرگ یا كوچك، یك سخنرانى یا مصاحبه، یك خطبه یا نوشته، یك اقدام یا حركت، دستمایه حمله دشمنان شیطان صفت قرار گیرد.

در جنگ رسانه اى جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارش هایى با بیان بخشى از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناكامل صورت مى گیرد. بر این اساس در راستاى اهدافى از پیش طراحى شده به جریان سازى خبرى پرداخته مى شود. به بیان دیگر، تفسیر و تاویلى كه این رسانه ها از اخبار ارائه مى دهند، در راستاى اهداف از پیش طراحى شده است.

حقیقت را وارونه جلوه مى دهند و سعى مى كنند با نشان دادن بخشى از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبى پوشیده و مستتر در درون گزارش ها ارائه كنند. ازاین رو بردن ذهنِ افكار عمومى به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستاى گفتمان مورد نظر در كنار استفاده از تكنیك هاى عملیات روانى همچون برجسته سازى حاشیه ها و چشم پوشى از حقیقت، یكى از اصلى ترین راهبردها در جنگ رسانه اى است.این یك تصویر از شرایط كنونى ما در جنگ رسانه اى است.

دو- در چنین شرایطى راهبرد جاودانه قرآنى و روایى

قول سدید باید مورد توجه ما باشد. قول سدید بهترین جان پناه براى جنگ تبلیغاتى و روانى و رسانه اى در برابر استكبار رسانه اى است. قول سدید، مصونیت بخش و امنیت آفرین است. قول سدید فرصت ساز و تهدیدسوز است. قول سدید، جبهه خودى را سرافراز مى كند و بهانه را از دشمن مى گیرد. قول سدید بارى از دوش ولى امر برمى دارد نه اینكه بارى بگذارد.

درخصوص قول سدید ،چیستی، چرایی و چگونگی ،راهبرد ها و راهکارهای آن و نحوه بهره برداری شایسته از آن موارد مهمی علاوه بر آنچه گفته شد وجود دارد که در یکی از شماره های نشریه به آن بطور مبسوط خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.