دانش نشانه‌شناسی راه را برای فهم اعجاز نشانه‌ای قرآن باز می‌کند

asatid
آیت‌الله مبلغی در وبینار علمی با دانشگاهیان لرستان تاکید کرد:

دانش نشانه‌شناسی راه را برای فهم اعجاز نشانه‌ای قرآن باز می‌کند

علم نشانه‌شناسی باب واسع و گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف به خود اختصاص داده است. به ویژه اینکه در ارتباط با قرآن با یک کلام فوقانی فوق بشری مواجهیم که سرشار از نشانه هاست.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان لرستان، پنل تخصصی دولت تراز اسلامی در عصر غیبت ۲۶ آذر۱۳۹۹ با سخنرانی آیت‌الله احمد مبلغی و با موضوع  "تطبیق علم نشانه شناسی بر قرآن مجید در دنیای کنونی"  برگزار شد.  

در ابتدای این نشست دکتر علی نظری (مسئول سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های لرستان) به عنوان دبیر جلسه با بیان سخنانی درباب اهمیت علم نشانه شناسی و با نگاهی نشانه شناسانه به داستان حضرت موسی (ع) و نشانه‌های آن به تبیین مقدمات بحث پرداخت.

در ادامه آیت‌الله حاج احمد مبلغی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، به بیان مقدمه‌ای درباب علم نشانه‌شناسی پرداخت. سپس با بیان چندین دلیل مبنی بر اثبات امکان انجام نشانه شناسی و تطبیق این علم در قرآن کریم، افزود: علم نشانه‌شناسی باب واسع و گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف به خود اختصاص داده است. به ویژه اینکه در ارتباط با قرآن با یک کلام فوقانی فوق بشری مواجهیم چه بسا با این علم بتوان اعجاز نشانه‌ای را هم از قرآن درک کرد و با دستیابی به معانی عمیق‌تر قرآن به گشودن افق‌های تازه در تفسیر نایل آمد.

آیت الله مبلغی رویکرد کلاسیک قرن ۱۴ با قرن ۴ و ۵  را‌ داری مکانیسم‌های تفسیرهای تقریبا یکسان دانست و در بررسی شان نزول و توضیح لغات و...سیاق شناسی و روابط صور و آیات و... را برشمرد و اذعان کرد: فقط در تفسیر المیزان یک اندیشه‌های غورتری ارائه شده اما تفسیری که قطعه‌های تاریک شبهات را بشکند و کار کرد امروزی داشته باشد هنوز پدید نیامده است و مسلماً تفسیر با همین سیاق کلاسیک - به رغم همه ارزشمندهای آن- راه به جایی در آینده نمی‌برد.  برای نوع مراجعه‌ی درست ما به قرآن باید مسیرهای جدیدی مثل نشانه شناسی باز شود هرچند الان بدایت این کار است و استنباط مفاهیم از طریق نشانه شناسی فضای اندیشه‌ای وسیعی را روبروی نسل امروزی برای فهم قرآن می‌گشاید که فرآورده‌های استثنائی دارد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان در ادامه با بیان شرح گونه‌ای بر دانش نشانه شناسی، امکان تطبیق نشانه شناسی بر قرآن، برخی قواعد پیشنهادی را نیز برای طرح چشم انداز اولیه‌ی این حوزه مطرح کرد و افزود: نشانه شناسی دانشی است که به دنبال شناخت بافت نشانه‌های طبیعی (فرهنگی و... فراتر از گفتار و رفتار انسان) یا قراردادی یا دست ساخت (اصطناعی) است. در خود قرآن قرائنی برای رویکرد نشانه شناختی وجود دارد. نشانه از زبان جدا نیست نشانه‌ها ذاتا به کلام چسبیده‌اند. کلام سرشار از نشانه‌هاست. کلام خداوند مافوق همه کلام هاست پس نشانه‌های بیشتری در ذات خود دارد.‌

در ادامه بحث وی به بیان مثال‌هایی از نشانه‌ها پرداخت: به عنوان مثال در داستان هابیل و قابیل، بعد از اینکه قابیل کلاغ را می‌بیند دچار تحول درونی شده و از کرده خود نادم و پشیمان می‌شود. 

در ادامه، دکتر علی نظری هم به بیان نشانه‌های آیات مربوط به داستان حضرت موسی (ع) در هنگام وارد شدن بر شهری که حضرت شعیب در آنجا ساکن بودند، پرداخت. 

در بخش پایانی این وبینار، دکتر عزت‌الله سپهوند با اشاره به احادیث و روایاتی درباره  ظاهر و باطن داشتن قرآن و دخیل بودن مرتبه ی وجودی مفسر در فهم لایه‌های درونی متن قرآن، از آیت الله مبلغی درباره اهمیت علم هرمنوتیک و نیاز یا عدم نیاز ما به این علم در راستای فهم دقیق‌تر از باطن قرآن و رابطه‌ی آن با علم نشانه‌شناسی سوال کرد.

آیت الله مبلغی در پاسخ، علم هرمنوتیک را در حالت کلی روی فرآیند فهم معنا و مفهوم متمرکز دانست و افزود: توجه بیش از حد به این علم منجر به تمرکز روی پیش‌فرض‌ها می‌شود و از تمرکز بر متن تفسیر می‌کاهد. 

در انتهای بحث باز هم سوالاتی از طرف سید محمود میرزایی الحسینی درباره اهمیت و تاثیر تقوای درونی بر فهم علم نشانه‌شناسی، همچنین دکتر اردشیر محمودی از تاثیر میزان عالم و متخصص بودن یک فرد بر میزان درک آن فرد از علم نشانه‌شناسی مطرح شد که  آیت الله مبلغی این تاثیر را مثبت دانست، البته به شرطی که محدودیت‌هایی برای کسانی که تخصص‌شان نشانه‌شناسی نیست در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.