وبینار انتخابات 1400، نقش آفرینی بانوان، دغدغه‌ها و راهکارها برگزار شد

asatid
به همت مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید؛

وبینار انتخابات 1400، نقش آفرینی بانوان، دغدغه‌ها و راهکارها برگزار شد

در نشست وبیناری مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید که با موضوع « انتخابات 1400، نقش آفرینی بانوان، دغدغه‌ها و راهکارها» برگزار شد، بر رسالت نهضت استادی بسیج در توانمندسازی فکرها برای انتخاب اصلح و دور از هیجان و احساسات تاکید شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج، صبح دیروز در جلسه وبیناری که دررابطه با تشکیلات مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده بسیج اساتید درسالن شهید شهریاری این سازمان برگزار شد، به موضوع انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر روستا به عنوان تحول بزرگی که در آغاز قرن نو اتفاق خواهد افتاد اشاره شد و بر ضرورت نقش‌آفرینی بانوان در این رویداد مهم  که کمتر از 400 ساعت دیگربه انجام می‌رسد، تاکید شد.

گفتنی است در این نشست وبیناری  که با حضور مسئولین دفاتر تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده در کانون‌های نهضت استادی سراسر کشور برگزار شد، مجتبی زارعی رییس سازمان بسیج اساتید کشور و محمدرضا ابن الدین حمیدی جانشین این سازمان و فاطمه واعظ جوادی رییس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید به ارائه سخن پرداختند.

مجتبی زارعی، رییس سازمان بسیج اساتید در این نشست ضمن تقدیر از تلاش و زحمات نیره قوی، مسئول سابق این مرکز در دوران مسئولیت خویش، در ادامه فعالیت‌های صورت گرفته از آغاز دوره جدیدی در بسط تشکیلاتی و مباحث گفتمانی در مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور خبر داد.

وی گفت: نظر به اهمیت جایگاه علم و مرجعیت علم و دانش و پیشرانی علم در کشور و به تبع آن اهمیت جایگاه بانوان دانشگاهی و فرهیخته در این حوزه، نهضت استادی بسیج با توافق هیات رییسه بسیج و سپاه، مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده را تاسیس نموده است.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: امروز در کشور یک فمنیسم رادیکال جریان دارد و معتقد است که در همه حوزه‌ها در کشور نگاه مردسالارانه حاکم است. حال آنکه نگاه امام (ره) و رهبر انقلاب و سنت پویای انقلاب اسلامی هرگز بر این باور نبوده است. فمنیسم رادیکال اساس را بر نظام جنسیتی گذارده و ظلم مضاعفی را بر زنان روا می‌دارد.
وی گفت: ما در این مرکز لزوما به دنبال تحقیقات جدید نیستیم، چرا که مراکز حوزوی و علمی و دانشگاهی در سراسر کشور کارهای بزرگی در این باره انجام داده‌اند. ما در این مرکز ضمن توجه به دستاوردهای مراکز علمی و هم‌افزایی با آن‌ها  با نگاه نهضتی برای پیشبرد نگاه متعالی اسلام و اجتماعی کردن این نگرش گام برداشته و به دنبال مطالبه آن از حیث نظری و حکمرانی  هستیم.
زارعی افزود: در سازمان بسیج اساتید در 400 ساعت باقیمانده تا انتخابات هیچ اولویتی بالاتر از کنش‌های انتخاباتی نخواهیم داشت و می‌خواهیم با کمک استادانی که دغدغه حوزه‌های مختلف به‌ویژه بانوان و نهاد خانواده و کرامت زن و بسط اجتماعی این تفکر را دارند برنامه‌ریزی کنیم و صرف‌نظر از اینکه کدام فرد رییس جمهور آینده خواهد شد رسالت نهضت استادی را در خوشبین‌سازی مردم برای حضور پرشور در انتخابات و نیز توانمندسازی فکرها برای انتخاب اصلح و دور از هیجان و احساس ناشی از تبلیغات رسانه‌ها به انجام برسانیم.
زارعی در پایان تاکید کرد: نگذارید که دست برتر در انتخابات در حوزه بانوان و خانواده به دست نگاه‌های فمنسیم رادیکال افتاده و موج درست شود . در حالی‌که زنان در استان‌ها و اقوام و برش‌های گوناگون دارای مزیت‌های گوناگون هستند و این مزیت‌ها و تفاوت‌های نسبی کمتر دیده شده است. باید به این موضوع از طریق برگزاری جلسات توسط نخبگان زن در استان‌ها با کمک مرکز راهبردی تحقیقات بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید پرداخته شود.


در ادامه این نشست فاطمه واعظ جوادی رییس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور نیز بر ضرورت نقش آفرینی بانوان و حضور فعالانه و آگاه در انتخابات اشاره کرده و گفت: حضور ما در انتخابات باید حضور مطالبه‌گرانه باشد نه منفعل و باید شاخص‌های رییس جمهور آینده را که رهبری بر آن تاکید کردند، تبیین کنیم تا مردم خود بتوانند اصلح را تشخیص داده و انتخاب کنند و نیز باید مراقب باشیم وارد دوقطبی‌ها نشویم .
وی افزود: رهبر انقلاب بحث رفع موانع تولید را مطرح کردند، در این راستا لازم است به تبیین نقش بانوان در رفع موانع جامعه  در حوزه‌های مختلف پرداخته  شود. همچنین باید نقش مهم بانوان در موضوع تربیت و آموزش تبیین گردد.
 واعظ جوادی ادامه داد: پس از تبیین باید به مطالبه‌گری پرداخت و این مطالبه می‌تواند از طریق ارسال نامه‌های جمعی استادان و نخبگان در استان‌ها و سراسر کشور صورت گیرد. می‌توان مسائل را مشخص کرد و در نامه‌ای از رییس جمهور آینده مطالبه نمود. نامه‌ای که از طریق آن، رییس جمهور آینده بداند در حوزه بانوان و خانواده چه کاری لازم است انجام شود.
این استاد دانشگاه در ادامه به اهمیت رصد تحرکات سازمان‌های بین‌المللی در حوزه بانوان اشاره کرده و افزود: سازمان‌های بین‌المللی تلاش دارند این تفکر را القا کنند که بانوان در خارج  خوشبخت هستند و پیشرفته و در داخل کشورما غمگین هستند و عقب‌گرد کرده‌اند، بنابراین رصد تحرکات آنان در این زمینه مهم است.
وی همچنین به ضرورت حفظ ارزش‌های فرهنگی و اهمیت زبان و ادبیات فارسی و خطر استحاله آن اشاره کرده و آن را جزو موضوعاتی دانست که در نامه به رییس جمهور آینده و در کنار موضوعاتی چون اشتغال و ازدواج و ... باید به صورت مطالبه مردمی مطرح گردد.

واعظ جوادی در پایان گفت: اتاق وضعیت در سازمان بسیج اساتید تشکیل شده، نهضت استادی رسالت تولید محتوا را بر عهده دارد و ما باید این پرچم را بلند کنیم و مردم را از دلسردی نجات دهیم  تا شاهد یک حضور حداکثری و پرشور در انتخابات باشیم و باید مرحله به مرحله با بسط اندیشه و گفتمان‌سازی به مردم کمک کنیم تا احساساتی و هیجانی انتخاب نکنند و رییس جمهوری را انتخاب کنند که زیبنده انقلاب اسلامی و مدافع ارزش‌های این انقلاب باشد.


محمدرضا ابن‌الدین حمیدی جانشین سازمان بسیج اساتید نیز در این نشست بیان کرد: رویکرد سازمان بسیج اساتید برای نقش آفرینی استادان بانو رویکر علمی است و انتظاراتی نیز از بانوان استاد دارد. به این معنی که در کانون‌های دانشگاهی گروه‌های علمی شکل گیرد. هر کانون با 3 استاد می‌تواند گروه علمی تشکیل دهد که ماموریتش شناسایی مسائل زیست بوم در رابطه با تخصص‌خویش و به ویژه  در موضوعات بانوان است. 
وی افزود: با تشکیل این گروه‌ها مطالبات راهبردی برای پیشرفت سیاست‌های راهبردی مشخص می‌شود و بسیج اساتید برای این مطالبات به میدان خواهد آمد.
ابن‌الدین عنوان کرد: سازمان بسیج اساتید کشور شبکه‌ای شامل 600 نفر از اساتید توانمند در حوزه اقناع را شناسایی کرده است، در این شبکه تعدادی از بانوان نیز حضور دارند و در نظر دارد یافته‌ها را از طریق افرادی که توانایی اقناع و تبیین مسائل را دارند انتقال دهد. تا زمان انتخابات ماموریت این شبکه اقناع مردم برای حضور حداکثری پای صندوق‌های رای و تبیین ویژگی‌های رییس جمهور مطلوب از زبان رهبر انقلاب است.
وی بیان کرد: محل مطالبه‌گری استادان  تلویزیون ، تریبون نماز جمعه، مدارس، کلاس درس، ادارات، کارخانجات و هرکجا ست که تجمعی صورت گیرد. امروز در دوران جنگ هستیم، جنگ شناختی. دشمن تلاش دارد که شناخت ما را نسبت به واقعیت‌های انقلاب اسلامی تغییر دهد. سربازان اصلی صحنه نبرد در دفاع از انقلاب اسلامی با توجه به جایگاه مرجعیتی استادان دانشگاه که از ابتدای انقلاب تا کنون کمتر آسیب دیده است، اساتید هستند که باید قدر این جایگاه و سرمایه فرهنگی را بدانند و به نفع جمهوری اسلامی از آن استفاده کنند.
این استاد دانشگاه در پایان افزود: اگر حضور حداکثری در انتخابات صورت نگیرد، دشمن از آن استفاده خواهد کرد و این تحلیل را ارائه می‎کند که افرادی که شرکت نکرده اند در یکم رفراندوم نانوشته به جمهوری اسلامی رای نداده اند. لذا باید در این میدان وارد عمل شد و نقش‌آفرین بود.


انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.