منطق رای در انتخابات 1400

asatid
معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور مطرح کرد:

منطق رای در انتخابات 1400

منطق رای هوشمندانه اقتضاء می‌کند رای دهندگان متوجه تاثیر رای خود بر حرکت جبهه‌ای بوده و در راستای تقویت اهداف و برنامه‌های مرجعیت فکری و سیاسی، رویه‌های قانونی، روندهای ائتلاف ساز و در مسیر موفقیت باشد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، هر رایی که از سوی رای دهندگان به صندوق‌های رای ریخته می‌شود، تابع منطقی است که گاهی بر زبان جاری شده و گاهی هم عنوان نمی شود. اما بی شک حضور در عرصه‌های اجتماعی بویژه انتخابات و انتخاب، نوعی کنش هدفمند و عمل ارادی نیت مدارانه است. لذا نمی توان گفت که فردی بدون داشتن مقصودی خاص به پای صندوق رای رفته و بی هدف دست به انتخاب فردی بزند. لذا قاطعانه می‌توان گفت هر رایی تابع منطقی است که البته می‌تواند پیرو عوامل بیرونی و یا دارای منشاء درونی باشد. رای عمدتاً با انگیزه درونی صورت می‌گیرد که به آن «دلیل رای» گفته می شود اما بعضاً این کنش تحت تاثیر عوامل بیرونی اعم از مادی و معنوی شکل می گیرد که به آن «علت رای» می‌گویند.

معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور در مقاله‌ای تحلیلی به موضوع منطق رای در انتخابات پرداخته است. در این نوشتار آمده است:

منطق رای؛ ثابت یا متغیر؟

یک پرسش اساسی در باره منطق حاکم بر رای این است که این منطق ثابت بوده و یا تابع متغیرهای زمانی و مکانی است؟

بدون تردید ملاک های مسلط بر منطقی رای نمی تواند در همه انتخابات ها یکی باشد. چراکه در هر انتخابات شرایط و اهداف خاصی با اولویت های متفاوتی مطرح می باشد. در دهه شصت که نظام پارلمانی بر کشور حاکم بود و رئیس جمهور نقش تشریفاتی داشت، منطق رای در انتخاب رئیس جمهور با شرایط پس از تغییر قانون اساسی که رئیس جمهور به عنوان دوم شخص کشور و دارای اختیارات فراوان گردید، کاملا متفاوت می باشد. بویژه آنکه در آن دهه دشمنان ملت ایران تلاش می کردند تا انتخابات های کشورمان را غیردمکراتیک معرفی کنند.

این در حالیست که در دهه هفتاد و هشتاد به بی نتیجه بودن راهبرد گذشته خود پی برده و از پس سعی کردند تا منافع خویش را از طریق به قدرت رساندن یک جریان و یا فرد خاص تامین کنند. البته این سخن به معنای نفوذ دادن افراد خود مانند اولین انتخابات ریاست جمهوری نبود بلکه هدف آنها جلوگیری از کارآمدسازی نظام اسلامی از طریق حمایت از چهره های میانه رو و متمایل به غرب بود. لذا تلاش آنها بر جلوگیری از روی کارآمدن جریان ها و شخصیت های انقلابی متمرکز شده بود.

از این رو، می توان گفت آنچه منطق را شکل می دهد، یکسری مولفه های ثابتی هستند که در هر دوره و زمانی غیرقابل نادیده انگاشتن هستند و یک سری مولفه هایی که متناسب با شرایط خود را تحمیل می کنند.

ج) اصول ثابت در منطق رای:

1- اصل عقلانیت

عقلانیت ایجاب می کند تا رای دهندگان با غلبه بر احساسات و هیجان های زودگذر، حب و بغض های مازاد و ساختگی را که تحت  تاثیر اخبار کذب و شایعات رسانه های بویژه فضای مجازی قرار نگیرند.

2- اصل مشورت

مشورت در همه انتخابات ها می تواند به انتخاب افراد در تشخیص اصلح، فرد مناسب شرایط، انتخاب دقیق و درست کمک کند. مشورت یا بهره مندی از عقل جمعی موجب می شود تا هر رای دهنده در تصمیم خود با اطمینان بیشتری دست به گزینش زده و اگر دچار اشتباه شده باشد به اصلاح خود بپردازد.

3- اصل بصیرت

بصیرت به معنای دیدن دست دشمن، اهداف و برنامه های آن اصلی ثابت در همه انتخابات ها می باشد. فردی که بصیرت دارد نه تنها تحت تاثیر فضای ساختگی دوگانه ها و یا فضای مجازی قرار نمی گیرد بلکه وقتی تلاش دشمن برای سرد کردن انتخابات را می بینید بعکس آن عمل می کند و هنگامی که حمایت آن ها از جریان و فردی را می بیند، در علت این حمایت تدبیر کرده و مانع از موفقیت دشمن می گردد.

4- اصل ولایت مداری

اصل ولایت مداری به عنوان اصلی ثابت در همه انتخابات به رای دهندگان بویژه ولایت مداران کمک می کند تا اولا در تشخیص خیر و صلاح مردم و کشور، انتخاب اصلح با اطمینان بیشتری دست به گزینش بزنند و ثانیاً دارای حجت شرعی و عقلی گردیده و از همه مهمتر تلاش برای تحقق منویات ایشان را به عنوان یک هدف متعالی و نجات بخش در انتخابات دنبال می کنند تا در صورتی که علی الظاهر موفق به نتیجه مطلوب نشدند اما به جهت ادای تکلیف خود را برنده اصلی صحنه می دانند.

5- اصل تکلیف گرایی

انتخابات هم حق است و هم تکلیف. هر رای دهنده ضمن استفاده از حق خود، تکالیفی هم دارد که باید به عمل کند. اصل حضور در پای صندوق رای یک تکلیف است و رای دادن به اصلح و صالح ترین نامزدها هم تکلیف است اما چشم پوشی از نتیجه نمی تواند به مصداق ادای تکلیف باشد چراکه تشخیص تکلیف در امور دینی بعهده مراجع تلقید و در امر سیاسی به عهده مرجعیت سیاسی است و بی توجهی به نتیجه گاهی سبب عدم انجام وظیفه اصلی یعنی حفظ نظام شده است. 

د) عوامل موثر بر اصول متغیر:

اصول متغیر حاکم بر منطق رای تحت تاثیر چند عامل مهم  قرار گرفته و در هر انتخاباتی از آنها اثر می گیرد:

یک) شرایط درون و برون محیطی حاکم بر انتخابات 1400

  1. وضعیت مبهم کرونا که بهانه ای برای تحریم کنندگان انتخابات می باشد.
  2. اوضاع نابسامان اقتصادی که سبب کاهش اعتماد مردم به نظام شده است و کسانی خودشان بیشترین سهم را در ایجاد چنین وضعیتی داشته اند اکنون مدعی اصلاح آن شده و می خواهند آراء منفی را به عنوان پایگاه رای خود به حساب آورند تا از این طریق وزن اندک خود را بالا نشان دهند.
  3. برنامه ریزی دشمنان ملت ایران جهت دلسرد کردن مردم از حضور در پای صندوق های رای جهت تعمیم کاهش رای به کاهش مشروعیت و امتیازگیری به شکلی دیگر

دو) اقتضائات انقلاب اسلامی در مقطع انتخابات 1400

انقلاب اسلامی ملت ایران در مرحله دولت سازی اسلامی از مراحل پنج گانه خود می باشد که امید است این مرحله سرنوشت ساز در اولین انتخابات ریاست جمهوری گام دوم رقم آغاز شود.

تحقق اهداف بیانیه گام دوم که تحقق تمدن اسلامی می باشد نیازمند اسلامی کردن دولت و همان دولت سازی اسلامی است. بدون تردید پیش نیاز اسلامی شدن دولت پاسخ به نیازهای مردم و احساس مردمی بودن دولت از سوی صاحبان اصلی 

انقلاب اسلامی است. لذا الزاما بایستی ناکارآمدی شکل گرفته در دولت که سبب فاصله میان دولت و مردم شده است باید از طریق کارآمدی و حل مشکلات مردم کاهش یابد تا اعتماد عمومی به مردم بازگردد.

سه) اهداف و نیازهای آنی و مشترک در انتخابات 1400

مهمترین اهداف و نیازهای کشور در انتخابات پیش رو را می توان از فرمایشات مقام معظم رهبری استنباط نمود که در قالب چند سخنرانی ایشان مطرح شده است. اهم توصیه های ایشان در انتخابات 1400 عبارتند از:

  1. علاج مشکلات کشور از طرح تشکیل دولت جوان، حزب اللهی در اردیبهشت ماه 99
  2. اعلام «علاج دردهای مزمن کشور» به عنوان هدف انتخابات آینده در بهمن ماه 99
  3. تاکید بر لزوم تازه نفس کردن مدیریت های قوه مجریه در پیام نوروزی
  4. سپردن کلید حل مشکلات اقتصادی بدست مردم با انتخاب شعار سال
  5. توصیف انتخابات 1400 به عنوان یک فرصت، ظرفیت، امکان برای نوسازی دستگاه اجرایی کشور
  6. تبیین تاثیر مشارکت پرشور مردم  بر منافع کشور و خود مردم
  7. لزوم توجه به توانایی مدیریتی کاندیداها در تبیین شاخصه های رئیس جمهور با تاکید بر شاخصه  مدیریتی وکفایت مدیریتی به عنوان اولین شاخصه 
  8. تاکید بر نهی عام نامزدهایی که توانایی ندارند جهت رسیدن دولت کارآمد و لزوم حل مسائل کشور و مردم
  9. نهی خاص بعضی از نامزدها جهت افزایش احتمال شکل گیری دولت کارآمد
  10. تبیین اهمیت جایگاه ریاست جمهوری به منظور گرفتن بهانه از کسانی که بعد از 8 سال سخن از کمبود اختبارات به میان می آورند.
  11. توصیه به کاندیدا برای داشتن برنامه به جای طرح حرف های غلط و فریب مردم
  12. توجه به بهره برداری دشمن از فضای مجازی جهت مدیریت اداراک و شناخت مردم

چهار) اهداف و برنامه های دشمن در انتخابات 1400

1- مهمترین برنامه دشمنان ملت ایران در انتخابات پیش رو کاهش رای و دلسردکردن مردم از حضور در پای صندوق های رای می باشد که با هدف کاهش مشروعیت نظام و تغییر لحن در جریان مذاکرات و ادامه تحریم ها به بهانه فشار به دولت صورت می گیرد.

2- برنامه دیگر دولت جدید آمریکا تلاش برای حفظ غربگرایان و جریان متمایل به غرب و یا تعامل و مذاکره می باشد.

3- توطئه سرویس های منطقه و غرب برای شکل دادن به رویداد امنیتی به منظور نومید کردن مردم از توانایی نظام در برقراری امنیت.

4- تلاش گروههای معاند برای بی رونق کردن انتخابات و کاهش حضور مردم در پای صندوق های رای

4- تلاش غرب برای تاثیر بر انتخابات از طریق مدیریت مذاکرات در وین

5- ایجاد شکاف و تفرقه در جریان انقلابی که به نظر می رسد از طریق تحریک برخی از شخصیت های سیاسی دنبال می کند.

پنج) فضای روانی حاکم بر جامعه بر انتخابات 1400

فضای روانی و رسانه ای کشور به دلیل غلبه فضای مجازی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی کاملا رها و ول شده و در اختیار دشمنان انقلاب و ملت ایران قرار گرفته است. بدین ترتیب می توان گفت موثرترین نیروی تاثیر گذار بر افکار عمومی بدخواهان ملت ایران و دشمنان اسلام هستند. با عنایت به پیچیدگی جنگ های شناختی و تبحر دشمن در این زمینه و فراگیری ابزار آن در جامعه می توان گفت فضای روانی حاکم بر جامعه در شرایط انتخابات تحت تاثیر برنامه های جریان غیرخودی است که تلاش می کنند تا اولا موجبات دلسردی مردم را فراهم کرده و ثانیا تلاش می کنند تا از روی کارآمدن دولت کارآمد و انقلابی جلوگیری کنند.

شش) تجارب و اندوخته های انتخاباتی موثر بر انتخابات 1400

1. دوقطبی سازی جامعه سبب ایجاد فضایی می شود که مردم بین بد و بدتر قرار گرفته و به جای گزینه اصلح و انتخاب نامزد مورد نظرشان صرفا به دنبال رای نیاوردن یک نفر دیگر هستند.

2. جایگاه ریاست جمهوری محل مناسبی برای آزمودن توان مدیریتی افراد نیست.

3. اعتماد به چهره های ناشناخته و پدیده سازی به حل مشکلات جامعه کمک نمی کند.

4.  انتخاب نامزدهایی که حتی خودشان هم گمان نداشته اند که بتوانند به کرسی ریاست جمهوری دست یافته و همین امر سبب شده تا برای این کار آمادگی لازم نداشته و فاقد لوازم اولیه کارامدی از جمله برنامه و تیم مدیریتی گردیده است.

5. نگاه فوتبالی به انتخابات و رای به افراد برنده جهت احساس پیروزی در مرحله اعلام نتایج سبب شده تا نتوانیم به دولت کارآمد برسیم.

6. رای لج و منفی که صرفا برای رای نیاوردن طرف مقابل صورت گرفته شاید علی الظاهر سبب شود تا رای دهنده احساس کند به هدفش رسیده اما شخصی که پیروز انتخابات می شود فاقد شایستگی لازم می باشد.

منطق رای در انتخابات 1400

1- رای مسوولانه:

رای مسئولانه بدین معناست که رای دهنده بداند در مقابل رایی که می دهد باید پاسخگو باشد. کسی که رای می دهد باید نسبت به دلایل انتخابش پاسخگو باشد و خود را در همه کارهای خوب و بد نامزدش شریک بداند. رای مسوولانه ایجاب می کند حتی نسبت به میزان تاثیری که در انتخاب فرد اصلح و صالح سهیم بوده نیز باید پاسخگو باشد.

البته کسانی که رای نمی دهد هم باید پاسخگویی رفتار خویش باشند و حداقل به سه سوال پاسخ دهند:

اول اینکه به چه دلیلی از حق خودش گذشته و تکلیف شرعی، ملی و قانونی خود را انجام نداده اند.

دوم اینکه چرا نسبت به سرنوشت جامعه اش بی تفاوت بوده و احساس مسئولیت نکرده اند.

سوم اینکه با عدم رای خود سبب روی کار آمدن فردی شده اند که ناکارآمدی وی سبب بروز مشکلاتی برای مردم و همنوعانش شده است.

2- رای بصیرتمندانه

شاخصه رای بصیرتمندانه لحاظ کردن برنامه ها و اهداف دشمن است. وقتی دشمن می خواهد کاهش رای را کاهش مشروعیت نظام معرفی کند. وقتی برای جلوگیری از کارآمدی نظام و روی کارآمدن دولت کارآمد کار می کند، رای منطقی آنست که مانع دستیابی دشمن به هدفش گردد. لذا رای بصیرتمندانه در راستای پرشور کردن انتخابات و انتخاب درست و رئیس جمهور مناسب شرایط امروز کشور است.

رهبر معظم انقلاب در نخستین روز از سال جاری طی بیانات بسیار مهمی خطاب به ملت شریف ایران از هدف دشمنان نظام اسلامی در انتخابات 1400 پرده برداشته و فرمودند: «ملّت عزیز هم بدانند که دستگاه‌های جاسوسی و سرویس‌های اطّلاعاتیِ کشورهایی و از همه بدتر کشور آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی از چندی پیش و نه امروز دارند تلاش میکنند که انتخابات آخر خرداد را بی‌رونق کنند.» 

معظم له در ادامه فرمایشات خویش به راهبردهای کشورهای غربی جهت دست یابی به هدف «بی رونق کردن انتخابات» اشاره کرده و موارد زیر را احصاء فرمودند:

الف) ایجاد شائبه مهندسی انتخابات: «برگزارکنندگان را متّهم میکنند [و میگویند] «انتخابات مهندسی شده» -در واقع برگزارکنندگان انتخابات را دارند متّهم میکنند یا شورای محترم نگهبان را متّهم میکنند.»

ب) القاء بی نتیجه بودن انتخابات: «یا مردم را دلسرد میکنند [و میگویند] «رأی شما اثری ندارد، در بهبود اوضاع تأثیری نمیگذارد؛ چرا بیخودی خودتان را خسته میکنید!».

ج) کاهش مشارکت مردم از طریق فضای مجازی: «از فضای مجازی هم حدّاکثر استفاده را دارند میکنند... و هدفشان هم همین است که با شیوه‌های روانی، مشارکت مردم را در انتخابات کاهش بدهند. »

د) دوقطبی سازی: «ملّت عزیزمان انتخابات را نماد وحدت ملّی قرار بدهند، نماد دودستگی و نماد تفرقه قرار ندهند، نماد دوقطبی‌گری قرار ندهند؛ این تقسیم‌های غلط «چپ» و «راست» و امثال اینها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آینده‌‌ی کشور است، آنچه مهم است آینده‌‌ی نسل ما است، آنچه مهم است نظام باعزّت اسلامی در کشور است؛ اینها مهم است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه این بخش از سخنان خودشان اظهار امیدواری کردند که ان‌شاءالله مردم پاسخ رد به اینها بدهند و کاری کنند که دشمن را ناامید کنند و این مهم دور نمانَد.

3- رای ولایتمدارانه:

منطق رای ولایتمدارانه ایجاب می کند تا اولا نسبت به هدف و مسیری که مقام معظم رهبری برای رسیدن کشور به انتخاب رئیس جمهور مناسب شرایط امروز کشور توجه کرده و ثانیاً بر اساس شاخصه هایی که بیان فرمودند، دست به گزینش زده و ثالثاً توصیه های معظم له در این رابطه را جدی گرفته شود.

شاخصه های مورد اشاره رهبر معظم انقلاب عبارتند از:

  1.  اوّلاً باکفایت باشد، دارای مدیریّت و کفایت مدیریّت باشد.
  2. با ایمان باشد؛
  3.  عدالت‌خواه باشد، ضدّفساد باشد؛
  4. دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد؛
  5. به توانمندی‌های داخل معتقد باشد.
  6. به جوانان معتقد باشند، جوانها را قبول داشته باشند،
  7. مردمی باشد.
  8. امیدوار باشد؛ مأیوس و بدبین به آینده نباشد.

توصیه های معظم له هم عبارتند از:

الف)  تشخیص مصداق فرد متناسب با این شاخصه ها در میان نامزدها کار ساده ای نبوده و به مشورت با نخبگان نیاز دارد.

ب) تشکیل دولت کارآمد بدون استعانت از خدای باری تعالی ممکن نبوده و اوست که باید اراده فرموده و ملت ایران را در راستای چنین انتخابی هدایت فرماید.

 

4- رای عالمانه و آگاهانه

رای عالمانه یا آگاهانه در مقابل رای ناآگاهانه، رایی است که به جای اعتماد بر عناصر ناشناخته، به گزینه هایی رای می دهند که آزمون خود را بر اساس تجارب و جایگاه های مدیریتی به مردم معرفی کرده و در یک کلام کارنامه و عملکرد آنها برای مردم شناخته شده است. عدم غلبه این منطق بر رای تعداد قابل توجهی از رای دهندگان در انتخابات های گذشته سبب شد تا چهره های تازه وارد و ناشناخته از شانس بیشتری نسبت به سایر نامزدهای معروف پیدا کرده و مردم نیز به دلیل عدم شناخت کافی و حسن اعتماد به آنها اقبال کرده و اصطلاحاً به پدیده سازی پرداخته اند که البته به لحاظ دمکراتیک خالی از اشکال می باشد اما به جهت نتیجه ملت ایران از داشتن دولتی کارآمد و آزموده محروم ساخته و این امر سبب شده تا امروز کشورمان با مشکلات انباشته و به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دردهای مزمن مواجه باشد.

از این رو، منطق رای در انتخابات آینده ایجاب می کند تا با دقت بیشتر و با اقبال به گزینه های شناخته شده تر اقدام به انتخاب نموده و اولا به حرف و شعار نامزدها صرفا اکتفا نکنیم و ثانیا عملکرد و سابقه افراد را متوجه قرار دهیم نه بر اساس احتمال و شانس. از این رو، مقام معظم رهبری در بیان شاخصه های رئیس جمهور مناسب به جای انقلابی و جهادی از تعبیر عملکرد انقلابی و جهادی استفاده کردند که لازمه آن توجه به سابقه و پیشینه افراد است.

5- رای هدفمندانه

رای هدفمندانه رایی است که با هدف حل مشکلات کشور از طریق تشکیل دولت کارآمد صورت گیرد. هدف اصلی و اساسی مردم در انتخابات آینده باید حل مشکلات انباشته شده، حل مسائل و دردهای کهنه شده باشد. مردم باید بدانند که گره مشکلات کشور به دست خود آنها و از طریق انتخاب درست حل می شود و اگر از این فرصت و ظرفیت غفلت شود، راههای کمک از بیرون، جنجال و اغتشاش سودی برای ملت نخواهد داشت.  مقام معظم رهبری تاکنون 5 بار پیرامون انتخابات 1400 با ملت سخن گفته و در همه آنها بر هدف و راهبردهایی که برای رسیدن به آن وجود دارد تاکید فرموده اند.

الف) اردیبهشت 99 : «به نظر من علاج مشکلات کشور، دولت جوان حزب‌اللهی و جوان مؤمن است که می تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور بدهد.»

ب) بهمن 99 : «علاج دردهای مزمن کشور در پُرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد، انتخاب اصلح، انتخاب شخصیّت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.»

ج) پیام نوروزی 1400: «مدیریت های جدید و تازه نفس با انگیزه‌های گوناگون قوی ان‌شاءالله وارد مدیریّت اجرائی کشور خواهند شد.»

د) روز نخست سال 1400: از انتخابات به عنوان «یک فرصت»، «یک ظرفیت»، «یک امکان»، «یک ذخیره» برای «نوسازی در دستگاه اجرای کشور»، «یک نَفَس تازه‌ای به دستگاه اجرائی»، «ورود یک مجموعه‌ی تازه‌نَفَس و پُرانگیزه» استفاده کردند.

ه) اردیبهشت 1400: «بعضی از کسانی که وارد میدان انتخابات میشوند اظهاراتی می کنند که این اظهارات، اظهارات خوبی نیست، حرفهای فریبنده است، حرفهایی است که هیچ پشتوانه‌ی فکری و پشتوانه‌ی برنامه‌ای ندارد؛ همین ‌طوری یک چیزی ادّعا میکنند، یک چیزی میگویند، بدون اینکه امکانات کشور را در نظر بگیرند یا حتّی بدانند. خیلی از برادران که در این میدان وارد میشوند، از بسیاری از ظرفیّتهای کشور شاید خیلی مطّلع هم نباشند؛ بدون اینکه حالا محاسبه‌ی درستی شده باشد، یک چیزی میگویند، یک حرفی میزنند، یک وعده‌ای میدهند. اینها خوب نیست، بایستی برنامه ارائه بشود به معنی واقعی کلمه؛ بایستی جوری باشد که کارشناسان وقتی نگاه میکنند به حرف زدن کسی که داوطلب است و حرف میزند با مردم، در دلشان تصدیق کنند که این حرف، حرف متقن و خوبی است.»

1- رای دوراندیشانه

یکی از مختصات مهم رای در انتخابات پیش رو، رای بر اساس منافع دراز مدت و عبور از رای منفعت طلبانه زودگذر می باشد. چراکه به نظر می رسد یک جریان سیاسی بدنبال ایجاد دوقطبی جعلی با مضامینی است که به رای دهندگان بقبولاند که فلان نامزد اگر چه فرد شایسته و کارآمدی است اما برای اصلاح وضعیت حاضر و نجات اقتصاد کشور نیاز به زمان دارد در حالیکه فلان نامزد می تواند با تعامل و مذاکره این وضعیت را با سرعت بهتری بهبود بخشد. در چنین شرایطی ممکن است عده ای منافع آنی خود را بر منافع دراز مدت خویش ترجیح داده و مجددا کشور را به دلار و تصمیم بیگانگان وابسته کنند که نتیجه عقلانی آن بازگشت به گذشته و آسیب پذیری در برابر فشارهای دشمن است. چراکه اصل انکار ناپذیر سیاست خارجی غرب عدم کمک به کشورهای مستقل و آزاد است. بویژه آنکه مشکل اصلی آمریکا و غرب به اسلام سیاسی  و انقلاب اسلامی ملت ایران باز می گردد.

2- رای هوشمندانه

منطق رای هوشمندانه اقتضاء می کند رای دهندگان متوجه تاثیر رای خود بر حرکت جبهه ای بوده و در راستای تقویت اهداف و برنامه های مرجعیت فکری و سیاسی، رویه های قانونی، روندهای ائتلاف ساز و در مسیر موفقیت باشد.

متاسفانه در انتخابات های گذشته برخی از رای دهندگان، به اهداف جمعی توجه نکرده و ادای تکلیف خود را بدون توجه به نتیجه و الزامات آن انجام داده اند. این در حالی است که یکی از اصول و شروط دستیابی به هدف، رعایت الزامات پیروزی و اجتناب از رفتارهای لجوجانه و بی توجهی به مراجع وحدت ساز می باشد. این درحالیست که منطق رای در برخی از رای دهندگان، نگاه برد و باختی به انتخابات بوده و به اصطلاح خودشان نمی خواهند بازنده انتخابات باشند. لذا تحت تاثیر فضای روانی به کسی رای می دهند که فکر می کنند، شانس برد بیشتری دارد. منطق رای در اینگونه افراد منطق مسابقه ای و فوتبالی به انتخابات است و تنها چیزی که مدنظرشان قرار دارد احساس پیروزی در شب انتخابات است. نکته جالب این است که این دسته از افراد معمولا خیلی زود متوجه اشتباه خود شده و نه تنها از فرد پیروز دفاع نمی کنند بلکه با ادبیات نامتعارفی وی را مورد نقد و قضاوت قرار می دهند. چراکه احساس می کنند فریب وی و شعارهایش را خورده و دچار عصبانیت می شوند. از ویژگی های این رای دهندگان این است که معمولا چنین عنوان می دارند که دیگر حاضر به شرکت در هیچ انتخاباتی نیستند و به نظر خودشان دیگر گول نمی خورند. واقعیت اما این است که اتفاقاً همین گونه رای دادن عامل اصلی مشکلات مردم و کشور بوده که سبب روی  کارآمدن دولت های ضعیف می شوند. افرادی که به جای فکر و مشورت، تحت تاثیر جوسازی و شارلاتانیزم رسانه ای قرار گرفته و موجب ناکام ماندن سایر مردم نیز می شوند. بدتر از دسته اول و نگاه برد و باختی به انتخابات، نگاه کسانی است که هدف خود را باخت یک طرف قرار داده و در اصطلاح فوتبالی می گویند: «شیرینی باخت تیم مقابل بیش از پیروزی تیم خودی است.» نتیجه چنین نگاهی به انتخابات این است که وقتی از رای دهندگان در خصوص علل رای شان به رئیس جمهور منتخب سوال می شود می گویند که هیچ دلیلی برای رای به وی نداشته و او را فاقد هر گونه شایستگی می‌دانسته اند اما برای جلوگیری از پیروزی فرد دیگری، مجبور به چنین انتخابی شده اند. بدیهی است که نتیجه این گونه انتخاب نمی تواند برای رفع مشکلات رای دهندگان مفید و موثر باشد و در واقع فاقد عنصر هوشمندی است. در حالیکه منطق رای هوشمندانه ایجاب می کند تا به جای رای سلبی، لج و منفی به کسانی رای داده شود که بیشترین سود را برای خود ملت داشته و بتوانند با توانایی به حل مشکلات و مسائل انباشته شده بپردازند.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.