هنر باید طوری خلق گردد که تحول آفرین بوده و مصداق حول حالنا الی احسن‌الحال باشد

asatid
رئیس تئاتر شهر در مراسم بزرگداشت هفته بسیج:

هنر باید طوری خلق گردد که تحول آفرین بوده و مصداق حول حالنا الی احسن‌الحال باشد

رئیس تئاتر شهر در مراسم گرامیداشت هفته بسیج از اهمیت پرداختن به هنر متعالی و تحول افرین و دارای روح دینی سخن گفت.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، تالار مشاهیر تئاتر شهر در هفته بسیج میزبان استادان بسیجی کانون هنر دانشگاه علمی کاربردی شد. در این برنامه ابراهیم گله‌دار زاده رئیس تئاتر شهر ضمن گرامیداشت هفته بسیج و احترام به مقام شامخ بسیجیان، برگزاری مراسم گرامیداشت هفته بسیج را در این مجموعه نشان‌دهنده احترام و آگاهی و توجه نهضت استادی بسیج به جایگاه هنر و یکی از موثرترین عرصه‌های آن یعنی تئاتر دانست.

وی دوران کرونا را دوران رکودی برای همه هنرها عنوان کرد و از استقبال خوب مردم پس از بازگشایی مراکز فرهنگی به تئاتر شهر خبر داد و گفت: هر چه به هنر انسانی و کهن خود نزدیک‌تر می‌شویم با اقبال عموم مردم مواجهیم.

 گله‌دار زاده با الهام گرفتن از آیات قرآنی تلاوت شده در ابتدای مراسم از بیان صعودی و رمز‌گونه‌ای که در هنر جاریست و روح هنر که در انسان تحول ایجاد می‌کند و او را از مرتبه‌ای به مرتبه دیگر می‌برد سخن گفته و عنوان کرد: هنر موضوعی دینی صرفا بیان تاریخ است و فاقد هرگونه روح دینی است و آن روح دینی را که تحول آفرین باشد ندارد . این را در بسیاری از هنرها  دیده‌ایم که فاقد آن روحی است که تحول آفرینی کند. سیر تحول این نوع هنر در حقیقت افقی و خطی است و انسان را از مرتبه‌ای به مرتبه دیگر نمی‌برد حال آنکه روح دینی اساسا تحول آفرین است و انسان را از مرتبه‌ای به مرتبه دیگر سیر می‌دهد. وقتی با نشانه‌ها صحبت می‌کنیم، نشانه سیر افقی دارد وقتی یک واقعه انقلابی به معنی دگرگونی در درون انسان را به صورت تاریخی بیان می‌کنیم، حتما آن را دچار سیر خطی کرده‌ایم و در این سیر خطی صعودی وجود ندارد، روحی وجود ندارد و جانی را به آتش نخواهد کشید و انسان را حول حالنا نمی‌کند. چه بسیار است از این دست هنر که تبلیغی‎ و با موضوعات دینی اند اما آن کاری را که باید با جامعه مخاطب خویش نمی‌توانند انجام دهند.

این استاد و پژوهشگر و اسطوره شناس هنر با اشاره به اشعار سعدی  از ضرورت توجه به سیر صعودی هنر و اثربخشی آن در جان آدمیان گفت و افزود : هنرمند باید در خلق آثار هنری ضمن کسب رضای خداوند، خود نیز در درون و قلب خویش از اثر خلق شده راضی باشد تا هنر که نوعی از بیان متعالی ماست طوری خلق گردد که تحول آفرین  باشد و حول حالنا الی احسن‌الحال.

انتهای پیام/

خبرنگار: قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.