تاکید بر ضرورت تقویت اعتماد راهبردی میان ایران و چین

asatid-ghadiri

تاکید بر ضرورت تقویت اعتماد راهبردی میان ایران و چین

دکتر مهدی یوسفی مدیر برنامه آموزشی آنلاین دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای چین، دکتر محسن شریعتی نیا عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر حامد وفایی مدیر گروه مطالعات چین مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها به بررسی برنامه 25 ساله همکاری‎های تهران_ پکن پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای جنبش استادی بسیج ایران(جابا)، دکتر مهدی یوسفی مدیر برنامه  آموزشی آنلاین  دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای چین در نشست وبیناری مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با بیان آنکه نگرانی موجود در روابط همکاری میان ایران، مربوط به موانع ریشه‌ای شناختی است،عنوان کرد: سیاستمدارن چینی برای ما به خوبی شناخته شده نیستند و همین طور برای چینی‌ها هم اگر ایران را بخواهند بشناسند مشکلاتی هست، چرا که بیشتر مطالعات خاور میانه مربوط به مطالعات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هست و نه ایران.

 

وی با بر شمردن برخی موانع زیر ساختی، عنوان کرد: ایران هنوز به طور کامل چین را شناسایی نکرده است و برخی گمان می کنند که چین قرار هست جای آمریکا را بگیرد در حالیکه در آینده بحث ابرقدرتی دیگر خیلی مطرح نخواهد و چین نیز بیشتر متمرکز بر رشد اقتصادی است .

 

یوسفی ضمن اشاره به بحث کمربند یک جاده بیان کرد: چین اکنون به دنبال شناسایی بازارهای جدید برای فروش محصولاتش است.  در 10 سال اخیرمولفه‌های قدرت چین به صورت ریشه‌ای افزایش یافته است. همان طور که در بحث مبارزه با کووید 19 هم دیدیم که چین با قدرت عمل کرده است.

 

وی در خصوص جو رسانه‌ای تفاهمنامه عنوان کرد: اکنون دیپلماسی عمومی در چین در دستور کار ما نیست و بحث تجاری مطرح است. اما در دراز مدت ممکن است که دیدگاه عمومی در روابط  تاثیر بگذارد که از سوی چین هم باید تلاش‌هایی در زمینه دیپلماسی عمومی صورت گیرد. اگر بخواهیم 25 سال توافق کنیم باید 5 سال با این کشور رفت و آمد داشته باشیم.

 

دکتر محسن شریعتی نیا، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست تخصصی این تفاهم وهمکاری را یک تفاهم میان دولت‌ها  و مربوط به اراده سیاسی دانسته و عنوان کرد: که این سند، سندی میان دولت‌هاست.

 

وی در ادامه به عمق تاریخی روابط ایران و چین اشاره کرده و گفت: در بحث روابط بین‌المللی در 2021 ما وارد پنجاهمین سال روابط ایران و چین می‌شویم و 40 سال تقریبا در حال تعامل بوده‌ایم و 10 سال تفاهم و اکنون در سخت‌ترین دوره روابط میان دو کشور هستیم که همان همکاری راهبردی است و  قطعا در این همکاری، این سند نقشه راه است که به برنامه‌ریزی عملیاتی و دموکراسی راهبردی میان دولت‌ها نیاز دارد .

 

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت تقویت اعتماد راهبردی، نبود چنین اعتمادی را از چالش‌های مهم سند 25 ساله عنوان کرد.

 

وی همچنین به رابطه ایران و آمریکا اشاره کرده و گفت: ایران در قبل از انقلاب چین را به رسمیت نمی شناخت چرا که آمریکا نیز چین را به رسمیت نمی شناخت ولی پس از انقلاب ایران برای ایجاد روابط با چین تلاش کرد و آمریکا همواره به دنبال خراب کردن این روابط بود. باید گفت نگاه ایران به چین بازاری و ابزاری بوده و باید از رابطه بازاری به راهبردی برسیم.

 

وی در پایان سخنان خود به مدیریت تفاوت‌ها در سیاست خارجه دو کشور اشاره کرده و گفت: دو کشور باید به جمع بندی صحیحی از تفاوت‌ها برسند و تا این جمع بندی صورت نگیرد، مسیر اجرایی شدن سند باز نمی‌شود.

 

دکتر حامد وفایی مدیر گروه مطالعات چین مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز از ضرورت شناخت دولتمردان در تحلیل روابط میان دو کشور سخن گفته و آن را خلا موجود در رابط ایران و چین عنوان کرد و بر مباحث جامعه شناختی برای آگاهی بخشی به افکار عمومی تاکید کرد.

 

وی بحث عدم اعتماد ایرانی‌ها را، از جمله مشکلات این ارتباط عنوان کرد و عدم آگاهی افکار عمومی  ایرانی‌ از چین  و حتی عدم آگاهی برخی مسئولین از ظرفیت‌های چین را از موانع این ارتباط دانست و از ضرورت آگاهی بخشی به افکار عمومی و تبیین ظرفیت‌‌های اقتصادی چین  و منافع ملی سخن گفت.

 

این استاد دانشگاه در ادامه ضرورت آگاهی از برنامه‌های استراتژیک مقامات چینی را مطرح کرده و گفت: آنچه چینی‌ها برای میان مدت مدنظر دارند تک قطبی گرایی نیست و در این میان لازم است چین خود را بیشتر به جهان بشناساند.

 

وی گام اول هدفگذاری را تبیین افکار عمومی و تبیین افکار مسئولان دو کشور بیان کرد و تاکید کرد که باید در حوزه دیپلماسی عمومی هم چین و هم ایران تلاش کنند و رایزنان فرهنگی دو کشور در سطح روابط عمومی مدیریت استراتژیک بیشتر کار کنند.

 

وفایی در پایان گفت: وقتی در مناسبات، مشارکت جامع راهبردی را داشته باشیم، شناخت دولت‌ها و ملت‌ها را داریم که اگر این صورت نگیرد برای هر گامی که با چین برمی‌داریم دچار مشکلاتی خواهیم شد. دو ملت ایران و چین طلایه داران فرهنگ شرق هستند و نیاز هست تا نسبت به هم شناخت پیدا کنند  و این رابطه 25 ساله نیازمند شناخت است و باید چینی ها ایران را به روایت ایران تحلیل کنند و در ایران هم در چارچوب استراتژیک باید چین و نگاه به شرق را  بازخوانی کند.

 

دکتر علیرضا مظلوم رهنی مدیر گروه حقوق خصوصی مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست تخصصی عنوان کرد: در سال‌های اخیر چین تعامل اقتصادی زیادی با دنیا داشته است تا جایی که خیلی از برندها در چین محصولات خود را ارائه می‌کنند.

 

وی در خصوص شبهات مطرح شده در بحث سند 25 ساله و بحث ارتباط چین و ایران بیان کرد: هر سند و تفاهمنامه‌ای باید مطابق با قوانین اساسی تنظیبم گردد، بنابراین برخی شبهات مطرح شده در بحث از دست رفتن بخشی از ایران و غیره که این روزها مطرح شده اساسا امکان پذیر نیست. چون با قانون اساسی مغایرت دارد و شبهات اغلب به دلیل بی اطلاعی و عدم اگاهی است.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: این سند اکنون به شکل یک بیانیه است و هنوز به قرارداد نرسیده و اگر به قرارداد برسد هم باید در مجلس مطرح شود و به دقت مفاد آن مطالعه شود .

 

وی ضمن مطالبه تشکیل تیم قوی حقوقی برای بررسی مفاد این سند از سوی دولت عنوان کرد: هم ما و هم چینی ها قوانین شفافی در خصوص انعقاد تفاهمنامه داریم و آگاهی از این قوانین شبهات را رفع خواهد کرد. پیامد مثبت این همکاری  ایجاد زمینه مبارزه با ارز خارجی ، حذف دلار و بومی سازی اقتصادی و  کمک به رفع مشکلات اقتصادی است.

انتهای پیام/

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.