کرونا بار دیگر یادمان آورد که باید به سمت خدا برگردیم

asatid-ghadiri

کرونا بار دیگر یادمان آورد که باید به سمت خدا برگردیم

کرونا باعث شد که بخشی از روحیه فردگرایی به سمت روحیه جمع‌گرایی برود. نگاه‌های مادی‌گرایانه به سمت نگاه معنوی‌گرایانه رفت و بشر دوباره به سمت خداوند برگشت. او فهمید با این همه تکنولوژی و دستگاه که اختراع کرده است باز هم ویروسی چند میلی‌گرمی می‌تواند بر او غلبه کند.

به گزارش روابط عمومی جنبش استادی بسیج دانشگاه فنی و حرفه‌ای، محمدرضا جلیلی عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، در ویژه برنامه «رهیافت» که با موضوع «تغییرات در سبک زندگی در دوران کرونا» برگزار شد، با اشاره به مفهوم سبک زندگی گفت: سبک زندگی در مفهوم به معنای روشی برای بهتر زیستن است و کمک می‌کند تا راهی که بشر می‌خواهد طی کند بهبود بخشیده شود. ما معتقد به سبک زندگی ایرانی اسلامی هستیم که بدون شک تدوین صحیح آن می‌تواند فرهنگ‌مان را به صدر فرهنگ‌های جهان برساند.

 

وی افزود: کشورمان ایران با تأسی از انبیا و امامان همواره دارای فرهنگی متعالی بوده که سبب درخشش آن در عصرهای مختلف شده است. امروز هم این فرهنگ می‌تواند تبدیل به فرهنگی جهانی شود. در شرایط بحران کرونا دیدید که نوع برخورد مردم کشور ما با دیگر کشورها چگونه بود.

 

این استاد دانشگاه با معرفی سبک زندگی صبورانه گفت: خداوند در قرآن از عبارت بشر الصابرین استفاده و بر صبر تأکید کرده است. این موضوع به ویژه در شرایط امروز که درگیر کرونا هستیم و تاب‌آوری خانواده‌ها و جامعه به دلیل مشکلات ناشی از آن کم شده است بسیار کاربردی است. در حقیقت صبر می‌تواند یکی از راه‌های تأمین بهداشت روانی در جامعه باشد.

 

رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تأکید کرد: صبر جمیل که در روایات دینی‌مان به ویژه در واقعه کربلا زیاد از آن یاد می‌شود، یکی از مؤلفه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی است که می‌تواند ما را به آرامش برساند. به صورت کلی آموزه‌های دینی ما بر 2 نکته تأکید دارد: در شرایطی که زندگی بر وفق مراد است باید شاکر بود و در شرایطی که زندگی بر وفق مراد نیست باید صابر بود. بنابراین باید یا صبور باشیم یا شکور. علاوه بر این بارها در قرآن تأکید شده است که از رحمت الهی ناامید نشوید. درست است که کرونا بزرگ‌ترین چالش بین‌المللی بشر از جنگ جهانی دوم به بعد بوده است اما با تکیه بر موضوع صبر و رجوع به سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌توان سختی‌هایش را کم کرد و پشت سر گذاشت.

 

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حضور بیشتر اعضای خانواده در منزل گفت:  می‌توان با تکیه بر فرهنگ ایرانی اسلامی برنامه‌های خوبی را برای خانواده‌ها تبیین کرد. همسران باید با یکدیگر حرف بزنند و گفت‌وگو کنند، می‌توان فرهنگ عبادت را گرامی داشت، می‌توان ورزش کردن را برنامه‌ریزی کرد و ... در حقیقت می‌توان برنامه‌ای مفرح با نظم و مدیریت طراحی کرد اعضای خانواده با نشاط در کنار یکدیگر زندگی کنند.

 

محمدرضا جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بیماری کرونا نگاه مردم جهان را تغییر داد، گفت: باید بگویم که در دهه‌های اخیر بشر نگاه فردی‌گرایانه پیدا کرده بود و سبک زندگی لیبرال غربی پررنگ شده بود. کرونا باعث شد که بخشی از روحیه فردگرایی به سمت روحیه جمع‌گرایی برود. نگاه‌های مادی‌گرایانه به سمت نگاه معنوی‌گرایانه رفت و بشر دوباره به سمت خداوند برگشت. او فهمید با این همه تکنولوژی و دستگاه که اختراع کرده است باز هم ویروسی چند میلی‌گرمی می‌تواند بر او غلبه کند. به نظرم کرونا بار دیگر یادمان آورد که باید به سمت خداوند برویم. مطمئنا اگر بشر بتواند دوباره به خودشناسی برسد به خداشناسی هم خواهد رسید.

 

 گفتنی است، فرهنگسرای اندیشه در ویژه برنامه «رهیافت» سراغ موضوعات اجتماعی رفته و چالش‌های مختلفی که در دوران کرونا ایجاد شده را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.