نامه ۲۰۰ استاد دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به مسئولین عالی دانشگاه آزاد کشور

asatid-ghadiri

نامه ۲۰۰ استاد دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به مسئولین عالی دانشگاه آزاد کشور

۲۰۰ استاد دانشگاه های آزاد استان مازندران با صدور نامه‌ای خطاب به مسئولین عالی دانشگاه آزاد اسلامی کشور، با آرمان‌های رهبر انقلاب تجدید بیعت کردند.

به گزارش روابط عمومی جنبش استادی بسیج استان مازندران، رزمایش اعلام بیعت با حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مد ظله العالی) با حضور ۲۰۰ تن از اساتید بصیر و بیدار  در دانشگاه‌های آزاد استان مازندران انجام شد.

 

در این رزمایش اساتید دانشگاه‌های استان طی نامه‌ای خطاب به مسئولین عالی دانشگاه آزاد اسلامی کشور، با آرمان‌های رهبر انقلاب تجدید بیعت کردند.

 

متن این نامه به شرح زیر است :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

" دانشگاه یک کشور اگر اصلاح شود، آن کشور اصلاح می شود" امام خمینی(ره)

 

حضور محترم ریاست هیات امناء دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور

 

حضور محترم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی کشور

 

با خالصانه‌ترین سلام و تحیت محضر نورانی حضرت ولی‌الله الاعظم(ارواحنا فداه) و ارواح طیبه همه شهدا و سلام خدمت شما مسئولین عالی رتبه دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور و  با عرض خدا قوت و آرزوی صحت و سلامتی به همه اعضای زحمتکش و غیرت‌مند دانشگاه‌های آزاد اسلامی(اساتید، کارکنان و دانشجویان).

 

منشور طلائی بیانیه گام دوم انقلاب، به مثابه سیاست و راهبرد اساسی عصرجدید انقلاب اسلامی ایران است که با تاکید ولی امر مسلمین، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(دامت ظله)، بر اولین و مهمترین رکن پیشرفت و تعالی ایران، یعنی عرصه علم و دانش، حجت را بر همه تمام کرده و جای هیچ بهانه و کوتاهی در انجام وظایف خطیر علمی و دانشگاهی را برای هیچ مسئول، مدیر، استاد، کارمند و دانشجو باقی نگذاشته است. در همین راستا، سیره و مکتب شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز در عرصه جهاد و انقلابی‌گری و همچنین شهادت سربدارانه و عاشورایی شهدای مظلوم مدافعان حریم ولایت، خصوصا شهید حججی، مایه امید، حقانیت و چراغ‌راه آینده انقلاب اسلامی و باعث یاًس و شکست مفتضحانه دشمنان اسلام و انقلاب شده و خواهد شد. لذا به حق باید گفت که عصر جدید انقلاب اسلامی، عصر جوانان انقلابی است.

 

یکی از رسالت‌های جدی جنبش استادی بسیج در سراسر کشور، رصد و پایش مسائل موجود در دانشگاه‌ها و کمک برای اعتلای اسلامی و تمدنی آنهاست. لذا آنچه که در سطور ذیل به آن خواهیم پرداخت، بیان نقطه نظرات بررسی‌های کارشناسی شده از مسائل دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران توسط اساتید مقاوم، صبور و انقلابی در جنبش استادی بسیج استان مازندران می باشد.

 

جناب آقایان دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی؛ با وجود تذکرات و بیانات داهیانه امام خامنه‌ای(دامت ظله) در حوزه علم و دانش و تاکید بر پیمودن زاهدانه و مومنانه قله علمی و فتح ظفر‌مندانه آن توسط جامعه دانشگاهی، اما متاسفانه شاهد فضای نامطلوب در برخی محیط‌های دانشگاه آزاد استان هستیم. برخی از این مسائل، معیشت و روحیه نشاط و بالندگی اساتید معظم و کارمندان زحمتکش را به خطر انداخته و موجب تکثیر ناامیدی شده است. البته اذعان می‌داریم که قاطبه و کلیت جامعه دانشگاه‌های آزاد استان از سلامت برخوردار بوده و زحمات قابل توجهی نیز در این زمینه کشیده می شود. لذا خیراندیشانه و دغدغه‌مندانه، برخی مسائل دانشگاه‌های آزاد استان را به عرض می رسانیم؛

 

وجود برخی رفتارهای غیر فرهنگی در تعدادی از واحدها که خود ناشی از وجود حرکت‌های پنهان اما فعال برخی مدیران دانشگاهی در تضعیف فعالیت‌ نیروهای فرهنگی، بسیجی و انقلابی می‌باشد، نگرانی‌هایی را برای آینده این واحدها بدنبال داشته است. وضعیت نامناسب معیشتی بسیاری از اساتید محترم و کارکنان زحمتکش، به گونه‌ای است که بسیاری از آنان را مجبور به انجام کارهای دون شان آنها در بیرون از فضای دانشگاه کرده است. البته نابسامانی و چالش جدی بیمه‌ای قاطبه اعضاء جامعه دانشگاهی را نیز باید به این مسئله اضافه کنیم که در این وضعیت شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلاء عزیزان دانشگاهی به آن، بر نگرانی‌های آنها افزوده است. همچنین تاخیر (15 روزه و گاه بیشتر) در دریافت حقوق حداقلی و غیر عادلانه به نسبت همطرازان خود در دانشگاه‌های دولتی، موجب آشوب ذهنی و تغییر مدیریت و سبک زندگی علمی و اجتماعی جامعه دانشگاهی شده است. در این میان، کمبود مراکز رفاهی متناسب با شان جامعه بزرگ دانشگاه‌های آزاد استان و غفلت از توجه حداقلی، برنامه مدار و امیدآفرین به خانواده‌های معظم اعضاء جامعه دانشگاه‌ آزاد، دلسردی و نگرانی‌ها را مضاعف کرده است. 

 

نفوذ عناصر مسئله‌دار، غنیمت‌گرا، سیاسی و منفعت‌طلب در بدنه مدیریتی برخی واحد‌های دانشگاه آزاد، اگر چه از تعداد قلیلی برخوردار هستند، اما متاسفانه موجب حذف و به انزوا کشاندن گروه قابل توجهی از نیروهای موثر، متعهد، انقلابی و جوان دانشگاه آزاد شده‌اند. با وجود جوان بودن قاطبه اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها، اما عدم گردش نخبگی و صرفا دست به دست شدن برخی مدیریت‌ها توسط افراد خاص، منافات جدی با تاکید حضرت‌آقا بر تاسیس دولت جوان انقلابی دارد. لذا شاهد رسوخ رگه‌هایی از تفکرات سکولاریستی، لیبرالی و اومانیستی در ساختار ذهنی و عینی برخی افراد در دانشگاه هستیم. در همین راستا، تغییرات زود هنگام، نابهنگام، غیر‌کارشناسی، سیاسی، غیر ضرور و ناکارآمد مدیریت‌های برخی واحدهای دانشگاه آزاد، موجب تنزل بازدهی و عملکرد دانشگاه‌ها و کاهش نشاط کاری آنها شده است. از جمله این پیامدها؛ کاهش قابل توجه کیفیت آموزشی در سطوح مختلف نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان و کم اثر شدن آنها در نرخ رشد علمی استان مازندران است.

 

وضعیت مدیریتی و اقتصادی در عرصه علمی کشور، کاملا بر دانشگاه‌های آزاد استان اثر داشته و موجب زیان‌ده شدن بسیاری از واحدهای دانشگاهی در مازندران شده‌است. این امر، اولا موجب تعدیل غیر منصفانه برخی نیروهای زحمتکش دانشگاه‌های استان شده و ثانیا کاهش چشمگیر دانشجویان و متعاقب آن از دست رفتن توان اداره فضای فیزیکی دانشگاه‌ها را نیز بدنبال داشته است. البته اساتید محترم نیز از این آسیب بی نصیب نبوده‌اند. همچنین در کنار همه این مشکلات، وجود تبعیض جدی در شیوه ارتقاء استادان دانشگاه آزاد نسبت به همطرازان آنها در وزارت علوم و بیکاری قابل توجه فارغ‌التحصیلان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های آزاد استان نیز، درد این جامعه عظیم علمی استان را مضاعف کرده است.

 

آقایان و مسئولین عالی رتبه دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور؛ لازم است در پایان، چند نکته اساسی را یادآور شویم؛

 

اولا؛ مکتوب حاضر بهانه‌ای برای اعلام بیعت مجدد و وفاداری به مقام عظمای ولایت از سوی فرماندهان جنگ نرم در عرصه دانشگاهی بوده و لذا این تعهد ایمانی را به قاعد و حکیم متاله نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دهیم که با سیاستِ اجتماعی کردن دانشگاه‌ها و با هدف تبدیل دانایی به توانایی، گذشته از این‌که مشکلات و موانع مدیریتی، فرهنگی و خصوصا اقتصادی موجود را برطرف خواهیم نمود، با امید‌آفرینی به نسل جدید و جوان انقلاب، جلوی هر گونه سلطانی‌گری و شیطان‌صفتی بیگانگان خواهیم ایستاد و به موقع نسبت به برخی غافلان، منفعت طلبان و ویژه‌خوارانی که محیط پاک و نورانی برخی دانشگاه‌های آزاد را عرصه فرقه‌گرایی، سیاست‌بازی، قبیله‌اندیشی و دین‌زدایی کرده‌اند، با رفتار به موقع، صبورانه و انقلابی خواهیم گرفت. و البته هرگز فراتر از فرامین حکیمانه رهبر فرزانه و فرماندهی کل قوا حرکت نکرده و با حفظ آرامش و بصیرت لازم، فریب وسواس خناسان را نیز نخواهیم خورد.

 

ثانیا؛ بسیاری از مصائب و مشکلاتی که در دانشگاه‌های آزاد استان مشاهده می شود، ناشی از برخی رفتارهای مدیریتی‌ است که باید توسط شما مسئولین عالی رتبه کشوری بصورت ساختاری حل شود. لذا جنبش استادی بسیج مجدانه و صبورانه منتظر رفع موانع تحقق دانشگاه تحول‌گرا، با نشاط، تراز انقلاب اسلامی، مفید و انقلابی است و البته در صورت نیاز، از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

 

ثالثا؛ دسته‌ای از مسائل دانشگاههای آزاد استان، با درایت مدیریتی، اعتماد به نسل جدید و جوان انقلابی، برنامه ریزی هدفمند و استراتژیک، عیب یابی و ظرفیت شناسی، نظارت جدی بر عملکرد مدیران، مقاومت در برابر فشارها و تهدیدها، جدیت و پرکاری، و خلع ید افراد مسئله دار و زیان ده، توسط ریاست عالی و مدیران متدین، خلاق و دلسوز دانشگاه‌های آزاد استان مازندران برطرف خواهد شد. لذا جنبش استادی بسیج با افتخار و با تمام قوا اعلام آمادگی کرده و خواسته یا ناخواسته در کنار شما بوده و همکاری خواهد نمود.

 

رابعا؛ ازمجلس انقلابی و امیدآفرین شورای اسلامی و خصوصا نمایندگان عزیز و متدین استان مازندران می‌خواهیم تا با درایت بیشتر و حساسیت مضاعف به کمک حل مسائل مالی، معیشتی، مدیریتی و فرهنگی دانشگاه‌های آزاد استان آمده و آن را از بحران احتمالی نجات دهند. البته این به معنای دخالت‌های غیر صواب در امور مدیریتی دانشگاه نبوده و لذا جنبش استادی بسیج، پیشنهاد می کند با استفاده از ظرفیت اساتید انقلابی بسیج و توان اجرایی نمایندگان، به یاری این نهاد علمی و انقلابی بشتابیم و از دخالت‌های غیر ضرور بپرهیزیم.

 

خامسا؛ به معاندین و بدخواهان داخلی و خارجی تذکر حججی‌گونه و سلیمانی‌وار می‌دهیم که از این مکتوبات سوء استفاده نکرده و به جای تفرقه افکنی میان مردم و حاکمیت، از سرنوشت بنی‌صدرها و خوارج فتنه‌های 78،88و96 درس عبرت بگیرند و بدانند جنبش استادی بسیج برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و به برکت خون شهدا  و امام عصر(عج)، خط مردم- دانشگاه را تا رسیدن به تمدن اسلامی ایرانی، تقویت نموده و از همه ظرفیت خود استفاده کرده و جان خود را نیز در این راه، که خط سرخ شهادت است، فدا می‌کند.

الحمدلله رب العالمین

جنبش استادی بسیج استان مازندران

 

 

رونوشت:

  • دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای(دامت ظله)
  • ریاست محترم سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور
  • ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.