دومین نشست حلقه صادقین کارکنان سازمان بسیج اساتید کشور

asatid

دومین نشست حلقه صادقین کارکنان سازمان بسیج اساتید کشور

معاونت تربیت و آموزش جنبش استادی بسیج ایران دومین نشست از سلسله نشست‌‎های حلقه صادقین کارکنان سازمان بسیج اساتید را به صورت کارگاه آموزشی و با موضوع " معرفت شناسی دینی" در سالن شهید شهریاری این سازمان برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج (ناب)، دومین نشست از سلسله نشست‌‎های حلقه صادقین کارکنان سازمان بسیج اساتید کشور روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹ درسالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای شورای معاونین و کارکنان سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد، دکتر علی مرادزاده معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید ، با تأکید بر ضرورت و اهمیت  موضوع معرفت‌شناسی دینی، گفت:  دربارۀ این موضوع پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود و مجموعه پرسش‌های مطرح شده  را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. 

وی افزود: دسته اول؛ چیستی معرفت دینی است و در پاسخ به چیستی معرفت دینی باید سه واژه «معرفت، معرفت دینی، معرفت‌شناسی دینی» را بررسی کرد. معرفت در لغت و اصطلاح به معنای آگاهی و علم است. معرفت دینی دانشی روشمند است که با استخراج و استنباط از منابع دینی به دست می‌آید. معرفت دینی به فهم مطابق با واقع از دین گفته می‌شود؛ به مجموعه علوم یا آگاهی‌ها دربارۀ ادیان اطلاق می‌گردد و بر اساس گستره قلمرو آن دو قسم دارد؛ معرفت‌شناسی مطلق که به آن دسته از نظریه‌های معرفت‌شناختی اطلاق می‌شود که به حوزه خاصی از شناخت اختصاص ندارد و همه حوزه‌های معرفت بشر را در برمی‌گیرد و شناخت انسان نسبت به همه‌چیز را شامل می‌شود.

مرادزاده دومین قسم معرفت‌شناسی را معرفت شناسی مقید عنوان کرده و گفت: معرفت شناسی مقید آن دسته از نظریه‌های معرفت‌شناختی است که به حوزه خاصی از شناخت اختصاص دارد، حقیقت معرفت‌شناسی دینی از قسم دوم است؛ در معرفت‌شناسی دینی، نظریه‌ها و دیدگاه‌هایی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد که توسط اندیشمندان و علمای رشته‌های مختلف دینی مطرح ‌شده است. این نوع از معرفت‌شناسی شامل معرفت فقهی، کلامی و اعتقادی، تفسیری، حدیثی، تاریخی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، فلسفی و امثال آن‌ها می‌باشد.

این استاد دانشگاه با بیان آن‌که دسته دوم مباحث مطرح شده در موضوع معرفت‌شناسی، هستی شناسی معرفت دینی است، مطرح کرد: مقوله هستی‌شناسی علم، به وجود شناسی علم، علم‌شناسی فلسفی و فلسفۀ معرفت می‌پردازد.

وی افزود: اولین پرسشی که در این خصوص مطرح می‌شود آن است که، آیا چنین علمی اصلاً وجود دارد تا ما بدان بپردازیم و تلاش کنیم بدان دست پیدا کنیم؟ پاسخ این است که بله؛ معرفت دینی وجود عینی، واقعی و حقیقی دارد. آنچه عالمان و اندیشمندان، مفسران، فقیهان، متکلمان، فیلسوفان، محدثان و دیگر علمای دین گفته‌اند و در آثارشان ثبت و ضبط کرده‌اند، مصادیق و نشانه‌های وجود معرفت دینی هستند و در دسترس همگان هستند. معرفت دینی وجود دارد، اگر چنین معرفتی وجود نداشته باشد نقض غرض الهی خواهد بود یعنی اینکه خداوند اراده کرده انسان را آگاه کند اما هیچ راهی برای آگاه‌سازی انسان قرار نداده . اگر معرفت دینی وجود نداشته باشد راهی برای آگاه شدن انسان متصور نیست. در این صورت در حکمت و عدالت الهی تردید ایجاد خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید در ادامه عنوان کرد: پرسش دومی که مطرح می‌شود آن‌ است که  آیا شناخت معرفت دینی ( که اثبات شد و معلوم شد که وجود واقعی و حقیقی دارد)؛ برای هر انسان امکان‌پذیر هست یا نه؟ پاسخ این است که بله، کسب معرفت دینی امکان‌پذیر است. خداوند دین را برای هدایت بشر و بالا بردن فهم و درک و معرفت او فرستاد تا در پرتو عمل به آن به تکامل و سعادت برسد.

مراد زاده در پایان اظهار کرد: با طرح این مباحث در نشست‌های آینده به تبیین مباحث دیگری از معرفت‌شناسی دینی خواهیم پرداخت و در بیش از ۱۵ جلسه تلاش می‌کنیم یک دوره مباحث معرفت‌شناسی دینی را مرور کرده و به شبهات، ابهامت و پرسش‌های اساسی این بحث، پاسخ دهیم.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.