هفتمین جلسه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری با عنوان «مسأله شناسی و راه‌حل یابی سیاستی در جهت منافع ملی»

asatid
با حضور دکتر علی اصغر پورعزت استاد دانشگاه تهران برگزار شد؛

هفتمین جلسه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری با عنوان «مسأله شناسی و راه‌حل یابی سیاستی در جهت منافع ملی»

هفتمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به صورت وبيناری و با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو شبکه استانی اندیشگاه، اندیشکده‌ها و گروه‌های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور، روز چهارشنبه 10 دی ماه 1399برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، هفتمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاست­پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌­ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به صورت وبيناری و با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو شبکه استانی اندیشگاه، اندیشکده­‌ها و گروه‌­های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور روز چهارشنبه 10 دی ماه 1399 از ساعت 18 تا 20:15 برگزار شد.    

دکتر علی اصغر پورعزت، استاد دانشگاه تهران در این جلسه به تعریف مسأله عمومی، شیوه­‌های تحلیل مسایل عمومی و سبک­های ارائه راه­‌حل و نیز گزینه‌­های طراحی روش و ارائه راهکار برای حل مسایل پرداخت. 

وی با تأکید بر اهمیت شناسایی مشکل، به مطالعه تطبیقی نحوه تعریف این مشکلات در قالب مسایل عمومی و اولویت‌­بندی آن بر اساس شاخص­‌ها و معیارهای معتبر اشاره کرد و گفت: خط­مشی­‌گذار می‌­بایست صادقانه برخورد نماید و تلاش کند منافع مردم را دریابد و به مسأله بپردازد. خط­مشی باید به همه مسایل بپردازد یعنی مسأله عمومی در نگاه حق مدار. مشکل عمومی مشکلی است که حتی برای یک نفر ممکن است پیش بیاید. اگر حتی یک نفر نتواند مشکلی را خود حل کند، آن مشکل عمومی است. تشخیص جامعه هدف، مدنظر قرار گرفته تا مشکل را رفع کند.  

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، توانایی شناخت ریشه­‌های شکل­‌گیری مشکلات و مسایل و نیز جستجو برای شناسایی راه­حل­‌ها را مهم دانست و گفت: رصد آینده‌­نگرانه پیامدهای هر مشکل، ارائه راهکارهای خلاق برای حل مسأله، رصد آسیب شناسانه راه­‌حل‌­های پیشنهادی و نیز انتخاب بهترین راه­‌حل­‌ها و بودجه‌­بندی و برنامه­‌ریزی برای اجرای راه‌­حل منتخب از وظایف تحلیل‌گران حوزه خط­مشی­‌گذاری است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت ایجاد و دسترسی به آزمایشگاه خط­مشی گفت: آزمایشگاه خط­مشی با کارکردهایی نظیر؛ تعریف و تحلیل مسأله، مطالعه تطبیقی، خط­مشی­‌پژوهی، برنامه­‌ریزی، اجرا و ارزیابی، در وضعیت­‌های شبیه‌­سازی شده، به خط­مشی­‌گذاران کمک می­‌کند.

دکتر پورعزت در ادامه به ظرفیت اندیشکده­‌ها و گروه‌­های علمی و دانشگاهی برای شناسایی و اولویت­‌بندی مشکلات، طراحی مسأله و تلاش برای حل آنها پرداخت و توجه و رصد فعالیت آنها را برای مشاوره به خط­مشی­‌گذاران ضروری ارزیابی کردند.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه همچنین دکتر وحید آرایی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و قائم‌­مقام اندیشگاه سیاست­‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، ضمن اشاره به اهمیت مسأله­‌شناسی و ارائه راه­‌حل­های سیاستی در فرایند سیاستگذاری، مهم­ترین و نخستین مرحله چرخه سیاستی را شناخت صحیح مشکل و مسأله عنوان کرد.

مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: اینکه چگونه موضوعات و مسایل مختلف در دستورکار سیاستگذاران قرار می­‌گیرند، بسیار مهم بوده و البته امری دشوار است. شناخت نادرست مسایل و مشکلات موجب ایجاد مشکلات دیگری می­‌شود پس درک مشکل در فرایند سیاستگذاری مهم است.

انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.