لزوم بازنگری بر سه گانه‌ی ساختار، محتوا و کارگزار در کارهای فرهنگی

asatid
معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور؛

لزوم بازنگری بر سه گانه‌ی ساختار، محتوا و کارگزار در کارهای فرهنگی

چهارمین جلسه از سلسه نشست‌های با تمرکز بر مسائل فرهنگی به همت کمیته دانشگاهیان کنگره ملی 6300 شهید لرستان و با همکاری معاونت علمی پژوهشی کانون دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان لرستان و هیات اندیشه ورز سازمان بسیج اساتید لرستان برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، چهارمین جلسه از سلسه نشست‌های با تمرکز بر مسائل فرهنگی به همت کمیته دانشگاهیان کنگره ملی 6300 شهید لرستان و با همکاری معاونت علمی پژوهشی کانون دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان لرستان و هیات اندیشه ورز سازمان بسیج اساتید لرستان 9 اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد. 

در ابتدای این نشست که به نام شهیدان نعمت‌اله کاظمی گلباغی و نیاز علی گل‌خاتون‌بانی مزین شده بود، فیروز شرفی ضمن تسلیت وفات حضرت زینب، (س) نکاتی را خصوص زندگی شهید گلباغی روایت کرد و افزود؛ این شهید بزرگوار در اوان جوانی علی‌رغم قبولی در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان جبهه جنگ را واجب تر از جبهه علم دیده و رهسپار میدان‌های نبرد حق علیه باطل شده و در سال 62 دعوت حق را لبیک گفت و به شهادت رسید.

در ادامه علی فتح الهی مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان، بر این نکته تاکید کرد که موضوع فرهنگی موضوعی پیچیده بوده و حداقل 150 تعریف برای فرهنگ وجود دارد.

در ادامه علی مراد زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور، بر این نکته تاکید کرد که؛ اولا مسئله فرهنگ یک مساله میان رشته ای بوده و باید توسط اقشار مختلف کارشناسان مورد ارزیابی قرار بگیرد. همچنین در امر فرهنگ باید به سه گانه ساختار، کارگزار و محتوا توجه شود و نقش عناصر مختلف را به صورت مجزا تحلیل کرد و برای هریک برنامه مناسب را تدارک دید. به عنوان مثال در بحث کارگزار فرهنگی باید بحث شایسته سالاری مورد توجه ویژه قرار بگیرد چرا که مردم از الگوهایشان پیروی می کنند. ایشان در ادامه تعدادی از نقاط ضعف و قوت فرهنگی شهرستان را برشمرد و بر اهمیت حوزه هایی از قبیل اهمیت فضای مجازی، ایمان و اعتقاد مردم، وضعیت پوشش و حجاب، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، پرخاشگری و منازعات، ابعاد هویتی تک تک افراد حاضر در جامعه تاکید کرد.

در ادامه احد عبدالهی، رییس حوزه‌های علمیه استان لرستان، با اشاره به تعدادی از آمارهای رسمی، وضعیت فرهنگی جامعه را تحلیل کرده و مواردی از قبیل طایفه‌گرایی را از مهمترین مشکلات جامعه دلفان دانسته و افزود؛ یکی از بهترین کارها می‌تواند تقویت مشارکت افراد در امور و گفتمان‌های دینی باشد.

همچنین مصطفی مهدوی، معاون آموزش و تربیت سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان، با اشاره به کلیات بحث، نخبگان شهرستان دلفان را المانی تعیین کننده در وضعیت فرهنگی دانسته وافزود؛ یک جامعه برای پیشرفت به بازگشت نخبگانش نیاز دارد و دوری کردن نخبگان مشکلات جامعه را دو چندان می‌کند. 

لازم به ذکر است، مهمترین پیشنهادی که توسط هر سه سخنران مورد تاکید قرار گرفت، تاکید بر لزوم شکل‌گیری شورای فرهنگی اجتماعی نخبگان از هر گرایش سیاسی و از هر سلیقه و انتخاب شورای مرکزی و برگزاری کمیته‌های تخصصی و دوره‌ای بود. 

انتهای پیام/

 

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.