1400، سال اولین دولت قرن 15 است

asatid
محسن رضایی:

1400، سال اولین دولت قرن 15 است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست گام دوم انقلاب و دولت جوان حزب‌اللهی بزرگترین آرمان انقلاب را برقرای عدالت دانست و گفت: باید عدالت علوی در جمهوری اسلامی محقق شود.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، نشست گام دوم انقلاب و دولت جوان حزب‌اللهی روز شنبه 21 فروردین 1400 در دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

محسن رضایی در این نشست، ابراز امیدواری کرد که گره‌های زندگی مردم باز شود و سال گشایش برایشان باشد.

وی ادامه داد: این در شأن انقلاب نیست که (در اقتصاد) از کشورهایی مثل ترکیه و امارات عقب بیافتیم، ایران باید پرچم‌دار منطقه باشد و امیدواریم امسال گشایش برای ایران عزیز باشد. حیف این ملت، این رهبری و این شهداست که حکمرانی کشور قفل شده باشد، بنابراین امیدواریم گشایش برای حکمرانی باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ریل‌گذاری اقتصادی و فرهنگی بعد از دفاع مقدس، بسیاری از فرصت‌ها و زمان‌های طلایی را از کشور گرفت.

فرمانده سابق سپاه پاسداران بر لزوم ایجاد نهضت فرهنگی و اقتصادی تاکید کرد و گام دوم انقلاب را متفاوت با دهه‌های پیشین دانست.

وی با اشاره به حجم عظیم تحولات پیش‌رو گفت: به یک راه نو نیاز داریم و باید بیرق‌ها به دست نیروهای انقلاب با لبیک به گام دوم بالا برود.

این دانش‌آموخته اقتصاد با ابراز نارضایتی از رانت‌خواری و ناامن شدن اقتصاد کشور توسط حدود صد و چند نفر که بالای هزارمیلیارد تومان پول دارند، بر لزوم نظارت مردمی تاکید و به نقش اتحادیه‌ها و اصناف در این نظارت اشاره کرد.

رضایی با اشاره به موجود بودن برنامه منطبق با زیست‌بوم ایران اسلامی ادامه داد: به افکار نو و خلاقانه‌ دردمند و با برنامه، برای اجرایی کردن این زیست‌بوم نیاز داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از خصوصیات حکمرانی جدید را نگاه فراجناحی دانست و با ابراز ناراحتی از بهانه شدن کرونا برای فاصله گرفتن مسئولین از مردم گفت: به امام (خمینی) گفتند از پاریس به ایران نرو، و امام در پاسخ این دلیل که «ممکن است در ایران کودتا شود و کشته شوید»، گفتند که خون من از خون مردم رنگین‌تر نیست.

وی ادامه دد: امام (خمینی) در شرایطی به ایران آمد که دو هواپیمای جنگی در آسمان ایران می خواستند هواپیمای حامل ایشان را مجبور به بازگشت کنند.

محسن رضایی با بیان اینکه مردم هزینه زیادی را برای دولت‌های جناحی داده‌اند بر لزوم ایجاد دولت مردمی در سال 1400 تاکید کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ماهیت سیاست تمرکز است ولی ماهیت فرهنگ و اقتصاد تمرکز نیست افزود: بعضی مواقع سی تا چهل درصد سپرده‌های شهرستان‌ها به جای سرمایه‌گذاری در خود شهرستان‌ها به تهران می‌آید.

وی با ابراز نارضایتی از تبدیل شدن رانت‌خواری به مافیا در کشور گفت: برای ورود نهاده‌های اولیه، 50 میلیارد دلار با ارز 4200 تومانی در اختیار تعداد محدودی قرار گرفت؛ (ولی) این نهاده‌ها با ارز 25000 تومانی به دست مردم رسید.

فرمانده اسبق سپاه با جدی دانستن نفوذ امنیتی در اقتصاد کشور، بر لزوم سالم‌سازی فرهنگ و اقتصاد به دست مردم تاکید کرد.

 

اساتید دانشگاه‌ها سرمایه بزرگ هستند

او یکی از سرمایه‌های بزرگ دولت مردمی را اساتید دانشگاه‌ها دانست و در پاسخ به پرسش علی باکویی (مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه تربیت مدرس) مبنی بر رابطه اقتصاد و علوم اجتماعی مطرح کرد: با چند گسست مواجهیم؛ گسست بین دانشگاه و علم با فناوری، گسست فناوری با صنعت و گسست صنعت با زندگی مردم.

رضایی، عدم ارتباط وثیق شهرک‌های صنعتی با زندگی مردم شهرهای اطرافش را مصداقی از گسست صنعت و زندگی مردم عنوان کرد و برای راه‌حل چنین گسستی مثال آورد: کارخانه کامپیوتری در یک شهرک صنعتی در نظر بگیرید که قطعاتش در خانه مردم تولید شود و کامیون ها بروند درب خانه مردم و چون محصول صادر می شود، قطعات را هم به دلار از مردم خریداری کنند.

این دانش‌آموخته دکترای اقتصاد، خارج شدن بسیاری از نظرات دانشگاه‌ها از کشور و ورود این نظرات به صورت فناوری و با هزینه زیاد به کشور را مصداقی از گسست صنعت و فناوری دانست.

وی ادامه داد: کارهای خوبی مثل ایجاد مراکز رشد و پارک های علم و فناوری انجام شده است که مشکلات جدی دارند. (یکی از این مشکلات این است که) مراکز رشد موجود در پارک‌های علم و فناوری به نسبت مراکز رشد دانشگاه‌ها از مزایای بیشتری برخوردار هستند که می توان با اصلاح قوانین چنین گسست‌هایی را بهبود بخشید.

 

خانه‌داری یک شغل است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش قدرت‌اله محمدی (مسئول کانون واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد) مبنی بر راهکار دولت برای پایین نیامدن قیمت‌ها بعد از پایین آمدن دلار گفت: به خصوص در شش ماهه دوم امسال سال سختی خواهد بود. با توجه به ایرادهای بودجه مصوب مجلس و اقدامات نادرست دولت، دولت مردمی به محض استقرار در شهریور باید تمام توان خود را به کار گیرد تا اوقات مردم تلخ نشود. قیمت کالاهایی که به صورت غیرواقعی بالا رفته را حتما می توان پایین آورد؛ مثلا زیتونی که از کشاورز 12000 خریداری شده به دست مشتری تا 40000 هم رسیده است، (در حالیکه) می توان واسطه گری را حذف کرد. (از سویی) قیمت بعضی کالاها را می توان تا حد معقولی تثبیت کرد تا تورم شکل نگیرد.

او در پاسخ به پرسش حامد رستمی نجف آبادی (مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی) مبنی بر برنامه کلان اقتصادی دولت مردمی برای اقتصاد بیمار و بهره گیری از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ها بیان کرد: برنامه اقتصادی شامل اقتصاد مردم، اقتصاد کشور، اقتصاد دولت و اقتصاد کسب و کارهاست. در اقتصاد کشور باید از برخی کشورهای همسایه جلو بزنیم. در اقتصاد دولت که این همه قرض دارد، برنامه‌ها (به صورت جزء) باید پیاده سازی شوند. در اقتصاد کسب و کارها، از کارآفرین‌ها برای جهش اقتصادی حمایت شود. در اقتصاد مردمی هم که بیش تر غفلت شده است، خانه داری (من خانه داری را خانواده سازی بیان می کنم) تبدیل به یک شغل شود و دو ماموریت «تربیت فرزندان آینده ایران اسلامی» و «مسئله سلامت» به خانم‌های خانه داده شود؛ دولت مردمی به خانم‌هایی که در این دو مسئولیت در خانواده کار کنند حقوق بدهد. کسب و کارهای خانگی یکی دیگر از مصادیق اقتصاد مردمی است. در اقتصاد کسب و کارها با آمایش سرزمینی برای استفاده از پتانسیل‌های اقلیمی تقسیم کار بشود. برای مثال ذوب آهن به کنار زاینده رود رفته ولی هنرهای دستی میلیاردی اصفهان که بزرگترین صنعت چهارصد یا پانصد ساله کشور است در حال از بین رفتن می باشد.

 

از آزادگی جوان باید حمایت کرد

محسن رضایی در پاسخ به سوال نرجس بختیار خلج (معاون زنان و خانواده بسیج اساتید تهران بزرگ) درباره جایگاه جوانان و زنان و خانواده گفت: بخش عظیمی از توانایی‌های عظیم ما به حاشیه رفته است و اولین مسئله اعتقاد و باور است. دومین مانع برای بهره گیری از این سرمایه‌ها سبک به کارگیری است که (این) یک مهارت است.

رضایی کار با جوان‌ها را سخت و لازمه آن را بردباری دانست و ادامه داد: آزادگی جوان را باید تقویت و از او حمایت کرد.(همانطور که) امام به ما (جوان های آن روز) فرصت دادند. اگر در اداره کشور به جوان اجازه اشتباه کردن ندهیم، باکری‌ها بوجود نمی آیند. مدیران باید مربی و نه رئیس باشند. دولت مردمی فرهنگ و تجربه کار با جوان‌ها را باید داشته باشد.

 

در یک دقیقه باید بیست گل بزنیم

رضایی با اشاره به اینکه جوانگرایی را باید از 20 سال پیش شروع می کردیم افزود: الان باید در چهار یا هشت سال هم از جوان‌ها استفاده کنیم، هم از مشکلات کشور بگذریم و هم برای 20 سال آینده چند ده رئیس جمهور آماده کنیم.

 

مخالف با تعامل با فکر و اندیشه غرب نیستیم

وی ادامه داد: واردات اندیشه غربی که از رویش اندیشه و خلاقیت جلوگیری کند بزرگترین واردات است. کالاهای خارجی، تولید ملی را از بین برد و با واردات فکری غرب بمباران شدیم. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مخالف با تعامل با فکر و اندیشه غرب نیستیم. اولین مناظرات را نیروهای انقلاب شروع کردند. بنی صدر زیربار مناظره نمی رفت. با کمک شهید بهشتی با چریک‌های مجاهد خلق که از بالای گنبد مسجد کاووس، مردم را با گلوله می زدند در صدا و سیما مناظره کردیم که این مناظره هم موجود است. اون موقع (جوانی) 25 ساله بودم. از مناظره و تعاملی که ملت تحقیر نشود نمی‌ترسیم. از دستاوردهای جهانی که برای کشور مفید باشد استفاده می کنیم؛ برای مثال صنعت موشکی را از کره شمالی وارد کردیم و الان (در این صنعت) آنقدر پیشرفت کرده‌ایم که خود کره شمالی از چند سال پیش تقاضای خرید موشک‌های جدید ما را داشت.

 

دیوان‌سالاری منابع ملی را قفل کرده است

رضایی در پاسخ به پرسش اساتیدی که از طریق اینترنت جلسه را دنبال می کردند در مورد مکانیزم الگو و انتخاب مدیران در دولت جوان حزب اللهی، گفت: جبهه انقلاب چند گروه شده‌اند (از جمله شورای اعتلاف، شورای وحدت و جبهه پایداری) که همه باید متحد باشند. تلاش شود زمینه برای آمدن مدیرانی که حاظر باشند جانشان را فدای ملت کنند فراهم شود. باکری‌ها، سلیمانی‌ها و کاظمی‌ها هستند و تلاش هم می کنند؛ (ولی) یکی از آفات دیوان‌سالاری موجود این است که جوان در سن مفید نمی‌تواند همه مدارج را طی کند. خود مدیران باید افرادی باشند که جوان‌کش و جانشین‌کش نباشند.

 

برای خرید نان کارت یارانه گرو گذاشته بودند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه صحبت یکی از اساتید مبنی بر اینکه طبق تحقیق اتحادیه اروپا هر کشوری که عدالت اجتماعی بالاتری دارد، تولید ناخالص بیشتر و مردم شادتری دارد گفت: در یاسوج تعدادی از مردم را دیدم که کارت یارانه خود را (بابت بدهی) به نانوایی داده بودند. بدهیشان از 500 هزار تا یک میلیون تومان بود. با سرافکندگی از مردم عذرخواهی کردم. 

وی ادامه داد: بزرگترین آرمان انقلاب برقرای عدالت بوده است و عدالت علوی در جمهوری اسلامی باید محقق شود.

در ابتدای این نشست که با حضور جمعی از اعضای بسیج اساتید دانشگاه‌ها برگزار شد، جلیل دارا مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ گفت: مدل‌های مختلف حکمرانی امتحان شده و اساتید دانشگاه‌ها چه پیش از انتخابات 1400 در مورد برنامه‌ها، و چه بعد از انتخابات در مورد اجرای برنامه‌ها دغدغه دارند. 

دارا اساتید دانشگاه‌ها را از لحاظ تخصص، قدرت جمعی، گفتمان سازی و اثربخشی، سرمایه و موتور محرک کشور دانست.

انتهای پیام/

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج تهران بزرگ

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.