حکمرانی و سیاست‌گذاری مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی، راه علاج ناکارآمدی قوه مجریه است

asatid
در نشست «راهبردهای سیاستی دولت جوان و حزب­‌اللهی» مطرح شد:

حکمرانی و سیاست‌گذاری مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی، راه علاج ناکارآمدی قوه مجریه است

جنبش استادی باید نقش اصلی و میدانی را برای مطالبه گری و جریان سازی مسأله شناسی و پژوهش‌های سیاست محور متناسب با ظرفیت­‎‌های بالقوه و بالفعل کشور ایفاد نماید تا زمینه انتخاب اصلح و در نتیجه نهاد اجرایی قوی، کارآمد و پاسخگو شکل گیرد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نشست وبیناری «راهبردهای سیاستی دولت جوان و حزب­‌اللهی» با حضور استادان و نخبگان دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست وحید آرایی معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور، ضمن بیان مبانی و ضرورت نقش آفرینی‌ و حضور مردم در عرصه‌­های مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران، انتخابات را عالی‌­ترین مظهر این حضور دانست و گفت: انتخابات مشارکتی و پرشور، احساس مسوولیت و پاسخگویی قوه مجریه را در برابر مطالبات و تقاضاهای ملموس جامعه افزایش می­‌دهد.

وحید آرایی

 وی با اشاره به کارآمدی اجرایی به‌عنوان یکی از خروجی­‌های اثربخش انتخابات، گفت: رأی دهندگان با آگاهی کامل و مبتنی بر فهم صحیح شرایط، نیازها و اولویت­‌های کشور به نامزدهایی رأی دهند که دغدغه­‌های عمومی داشته باشند که این مهم با هدایت‌گری سیاسی و سیاستی به‌ویژه از سوی اساتید و نخبگان دانشگاهی امکان‌پذیر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،اصلی‌­ترین مشکل قوه مجریه فعلی را ناکارآمدی در عرصه حکمرانی و سیاست‌گذاری دانست و تأکید کرد: حکمرانی اسلامی و مبتنی بر نیازهای انقلاب و نظام اسلامی ایجاب می­‌کند که راه­‌حل‌­های سیاستی مسایل مختلف بویژه اقتصاد را در درون کشور با تکیه بر توانمندی­‌های داخلی و مرجعیت­‌های سیاستی ابلاغی مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی جستجو کرد نه چشمداشت مطلق به مذاکرات با نظام سلطه.  

آرایی، شناخت مسایل و مشکلات کشور با درنظر گرفتن دستورکار سیستمی و مردمی، ارائه راهکارهای سیاستی مبتنی بر دخالت بازیگران رسمی و غیررسمی، تبدیل سیاست­های کلان به عملیاتی‌ و نیز ارائه دستورالعمل­‌های صریح سیاستی در حوزه‌­های مختلف مبتنی بر اسناد بالادستی را از جمله ضرورت‌­های فرایند سیاست‌گذاری قوه مجریه دانست و گفت: جنبش استادی باید نقش اصلی و میدانی را برای مطالبه گری و جریان سازی مسأله شناسی و پژوهش‌­های سیاست محور متناسب با ظرفیت­‌های بالقوه و بالفعل کشور ایفاد نماید تا زمینه انتخاب اصلح و در نتیجه نهاد اجرایی قوی، کارآمد و پاسخگو شکل گیرد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور در پایان گفت: به منظور بهبود کارکرد و تنظیم سیاست­‌های دولت‌ مبتنی بر رویکرد ظرفیت-راه­‌حل لازم است همزمان سطوح سه گانه چشم­‌انداز (سازمانی، فنی و سیاسی)، توانایی (بصیرت و ذکاوت، مهارت‌­های تحلیلی و تخصص­‌های مدیریتی) و کارکرد (شناخت مشکلات، ارائه راه­‌حل‌­ها، تصمیم گیری، اجرا و ارزیابی) مورد ملاحظه قرار گیرد تا متناسب با مقدورات و محذورات کشور و اولویت­‌های اساسی جامعه اقدام شود.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.