انتخابات بهار سیاست و زمان رویش و زایش انگیزه‌ها و حرکت‌های امیدبخش است

asatid
در سومین وبینار بررسی شاخص‌های کارآمدی رئیس جمهور سیزدهم مطرح شد:

انتخابات بهار سیاست و زمان رویش و زایش انگیزه‌ها و حرکت‌های امیدبخش است

ساختار نظام جمهوری اسلامی بر پایه رای مردم بنا شده و انتخابات تکلیف مردم است، تکلیف عقلی و ملی. لذا هر انسان دغدغه‌مند و هر فردی که احساس مسوولیت دارد باید در انتخابات مشارکت کند، چرا که به تعبیر رهبر انقلاب انتخابات واجب شرعی است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، علی مرادزاده که در وبینار «بررسی شاخص‌های کارآمدی رئیس جمهور سیزدهم» که به همت مرکز تحقیقات بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور و با حضور بانوان نخبه کانون‌های بسیج اساتید در استان‌های سراسر کشور برگزار شد گفت: انتخابات بهار سیاست است و در مقطع انتخابات شاهد رویش و زایش انگیزه‌ها و حرکت‌های امیدبخش هستیم. انتخابات در برای همه کشورها نوعی فرصت به حساب می‌آید و برای ایران این مساله مهمتر است چراکه جمهوری اسلامی بر پایه مردمسالاری حقیقی پایه‌گذاری شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به آنکه در همه انتخابات‌ها نوعی شور و اشتیاقی ایجاد می‌شود و البته دارای فراز و فرودهایی نیز هست عنوان کرد: خواست خداوند بر این مقرر گشته که هر کس می‌خواهد وضع موجودش را تغییر دهد، خودش باید بخواهد، بنابراین اهمیت انتخابات از این منظر  قابل تامل و توجه است. بنابراین همه باید در انتخابات حضور یابند، کسانی که حامی وضع موجودند باید شرکت کنند تا وضع مطلوبشان استمرار یابد و آنها که مخالفند باید شرکت کنند تا تغییری در وضع موجود پیش بیاید. از این رو آحاد مردم از همه مذاهب و قومیت‌ها حضورشان در انتخابات حیاتی است.

مرادزاده افزود: همه باید دغدغه خود را ارائه کنند. نشستن و کاری نکردن مشکلی را حل نمی‌کند. اهمیت انتخابات از ان جهت است که انتخابات سرمایه کشور است. رهبر انقلاب فرمودند اگر مشارکت حداکثری باشد طمع دشمنان و استکبار جهانی خود به خود فرو خواهد نشست و ما وارد یک عرصه جدید از ثبات و پایداری امنیتی خواهیم بود.

وی از جمله دلایل و چرایی حضور در انتخابات را موضوع حق و تکلیف عنوان کرده و اظهار کرد: شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف. نظام جمهوری اسلامی به مردم حق داده که در چارچوب مردمسالاری، سرنوشت خود را رقم بزنند و می‌دانیم ادای حق واجب و دست کشیدن از آن مذموم است. ساختار نظام جمهوری اسلامی بر پایه رای مردم بنا شده و انتخابات تکلیف مردم است، تکلیف عقلی و ملی. لذا هر انسان دغدغه‌مند و هر فردی که احساس مسوولیت دارد باید در انتخابات مشارکت کند، چرا که به تعبیر رهبر انقلاب انتخابات واجب شرعی است.

مرادزاده سپس با اشاره به سخن امام خمینی در خصوص حفظ نظام به عنوان اوجب واجبات گفت: متاسفانه امروز در کشور شاهدیم که برخی سران فتنه به دنبال تحریف سخنان امام هستند و روش اپوزیسیونی را نسبت به نظام در پیش گرفته‌اند.

وی با تاکید بر فرمایش رهبر انقلاب در خصوص آنکه شرکت در انتخابات تواصی به حق است، بیان کرد: در صحنه انتخابات رقابت گفتمان‌های سیاسی در جامعه رقم می‌خورد. البته گاهی در کمال تاسف می‌بینیم گفتمان‌ها از شفافیت لازم برخوردارنیستند. در بحث‌هایی که با روشنفکران سکولار و لاییک داشته‌ایم معمولا آنها عنوان می‌کنند که همه گفت‌وگوها و بحث‌‍‌هاشان با همفکران خودشان بوده است و حاضر به شنیدن نظرات مخالف نیستند. آنها خواستار استمرار بحث‌ها هستند اما در میان خودشان، از این رو مباحثه مبنایی ندارند گاهی می‌بینیم که برخی اساتید جوان هم بدون اگاهی لازم جذب این گروه‌ها می‌شوند. از این رو و در این فضا جهاد استادان دانشگاه و نخبگان جهاد گفتمانی است. ارائه بحث‌های گفتمانی مستدل و جدی برای حمایت و اقناع مخاطبین ضرورت دارد و مورد نیاز است.

مرادزاده همچنین عنوان کرد: یکی از عرصه‌های تعیین کننده در انتخابات گفتمان‌ها هستند. بحث دیگری که در انتخابات تاثیرگذار است احزاب و گروه‌ها هستند. همه احزاب و گروه‌ها در انتخابات موثرند و در این میان یکی از مشکلاتی که وجود دارد آن است که مخاطبان ما معمولا شناخت تفصیلی و دقیق از گفتمان‌ها ندارند . اگر مخاطبان ما جریان‌های سیاسی را بشناسند، با یک شعار یا عملیات روانی وارد صحنه انتخاب عوامانه نمی‌شوند..

این استاد دانشگاه سپس به نقش مهم مردم به‌عنوان ارکان انتخابات اشاره کرده و بیان کرد: مردم نقش بی بدیلی در انتخابات دارند . اینکه برخی سوال می‌کنند آیا رای مردم تاثیر گذار است یا نه باید به این پرسش با  مرور تاریخچه انتخابات پاسخ گفت. اینکه در طول چهل سال می‌بینیم در دوره‌های مختلف جناح‌های سیاسی مختلفی روی کار آمده‌اند نشان از تاثیر انتخاب مردم دارد. مردم از ارکان تاثیرگذارند و این تاثیر آنقدرمهم است که رهبر انقلاب اولویت اول را مشارکت مردمی عنوان کردند. در حقیقت مردم پشتوانه نظام و سرمایه اجتماعی هستند و متاسفانه امروز به دلیل عملکرد بد دولت‌ دچار نا امیدی شدند .

مرادزاده در ادامه از سناریوهای دشمن در مورد انتخابات سخن گفت و به مواردی چون نفوذ و رخنه، بی ثبات سازی، ایجاد اشتباه محاسباتی ( جنگ شناختی) ، کاهش مشارکت برای اعتبار زدایی نظام و بی اعتمادی در نتیجه با عملکرد بد دولت  و ایجاد عملیات روانی برای تحریک و مدیریت افکار عمومی با جابه جایی مسائل اصلی و فرعی توسط رسانه‌های خارجی و هم شبکه‌های داخلی اشاره کرد.

وی در ادامه به بیان شاخصه‌های کاندیدای اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت پرداخت و به ایمان و ولایت‌مداری و امیدواری و استکبار ستیزی و اعتقاد راسخ به صاحت مقدس انقلاب و نظام اشاره کرده و از جمله نقاط ضعف در انتخاب اصلح را ضعف مردم در روانشناسی شخصیتی کاندیداها دانست و گفت:  توصیه رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس در 6 خرداد 1400 این بود که نمایندگان انتخابات را صحنه جنگ قدرت تبدیل نکنند، هنجار شکنی نکنند و مردم هم در انتخابات که شرکت کنند و انتخابات را متعلق به خودشان بدانند و به حرف آنها که می‌گویند رای ندهید، اعتماد نکنند. همچنین رهبر از طرفداران کاندیداها خواستند؛ نیت را خدایی کنند، از تعارض با طرفداران دیگر پرهیز کنند.

مرادزاده در پایان سخنان خود و در تحلیلی محیطی از صحنه انتخابات برخی نقاط قوت و ضعف‌ها را برشمرد و گفت: نقاط قوت جمهوری اسلامی پشتوانه مردمی، وجود رهبر که دیدبان قوی و پشتیبان انقلاب است و اسلام و قرآن و منظومه فکری اهل بیت است.فرصت امروز گفتمان انقلاب اسلامی جهانی است، جمهوری اسلامی قدرت بزرگی است، آمریکا و اروپا و اعراب  اولین حرفشان مهار جمهوری اسلامی است و ملت‌های جهان اسلام طرفدار نظامند. از جمله ضعف‌ها‌ هم عدم رعایت اخلاق انتخاباتی، عملکرد ضعیف دولت کنونی و نارضایتی مردم است که باید با جهاد تبیینی استادان انقلابی و امیدبخشی به بهبود اوضاع با انتخاب صحیح رفع گردد.

امروز کشور نیازمند حضور افرادی است که خاصانه و با تقوا عمل کنند

فرشته روح افزا در این وبینار به اهمیت شاخصه تقوا در رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: اینکه یک فرد دارای تقوا باشد از برآوردها، نصایح و دستوراتش مشخص می‌شود. مانند مقام معظم رهبری که تقوایشان محرز است.

وی افزود: تقوا به انسان بصیرت تشخیص می‌دهد، برای به دست آوردن بصیرت باید تقوا داشت. شخص با تقوا خط قرمزها را می‌داند و رعایت می‌کند. رهبر انقلاب هم در سخنانشان تاکید کردند هم روی خطوط قرمزها و هم روی تقوا حساس باشیم.

این استاد دانشگاه همچنین عنوان کرد: اگر بخواهیم کشوری قانونی داشته باشیم و مشکلات رفع شود این در صورتی محقق می ‌شود که کسی بیاید که مصلحت مردم را بخواهد. رهبر فرمودند مردم کاری به احزاب ندارند و به دنبال کسی هستند که کار کند. تشییع پیکر حاج قاسم سلیمان این را نشان داد

روح‌افزا، یکی از شاخصه‌های مهم انتخاب اصلح را فدانکردن نظام برای افزایش آرای کاندیداها دانسته و گفت: کسی که از خدا بترسد در خفا با بیگانه قرارداد امضا نمی‌کند، بی‌جا حقوق نجومی نمی‌دهد، صندوق اعتبارات را خالی نمی‌کند، برادر و خواهرش یا  فامیل و آشنایانش در زندان‌ها محکوم نمی‌شوند، جلوی فساد را می‌گیرد. افرادی را نیاز داریم که خاصانه و با تقوا عمل کنند و از جانشان هم نترسند.

وی همچنین با انتقاد به سخنان برخی کاندیداها در مورد مطالبات بانوان اظهار کرد: امروز در برخی روستاها با کمبود آب مواجهیم برخی در مناطق محروم مردم کپرنشینند در این شرایط  می‌بینیم که کاندیدایی از دوچرخه سواری و حضور در در استادیوم سخن می‌گویند که نشان‌دهنده عدم آگاهی است و این را از رفتار و گفتار کاندیداها می‌توان دریافت. بنابراین باید حتما نسبت به این قضیه حساس باشیم که فردی که انتخاب می‌کنیم با تقوا باشد و به دنبال منافع شخصی خود و خانواده خود نباشد.

ملاک کارآمدی ایمان و تقوا و برنامه است

فاطمه واعظ جوادی در این وبینار و در سومین نشست مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده بسیج اساتید با عنوان «در بررسی شاخص‌های کارآمدی رئیس جمهور سیزدهم » گفت: در حوزه بانوان کار بر زمین مانده کم نیست و در خیلی حوزه‌های دیگر در کشور با انباشتی از مطالبات مردمی مواجهیم بنابراین با گفتمان باید دعوت کنیم تا مردم به صحنه انتخاب بیایند تا با امید بیشتر و دقت و تلاش در پای صندوق‌های و دموکراسی فرد اصلح را انتخاب کنیم.

وی از استادان و بانوان نخبه دانشگاهی خواست از طریق مساله‌یابی در استان مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان خویش و مطالبات بانوان را از رئیس جمهور سیزدهم  اعلام کنند.

این استاد دانشگاه افزود: ما باید با گفتمان به مخاطبان این را منتقل کنیم که ملاک کارآمدی ایمان و تقوا و برنامه است. تا مساله عدم حضور در انتخابات، که برخی بر آن می‌دمند نتواند محقق شود.

انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.