فتنه ساینس؛ فتنه‌ی روشنفکران و تکنوکرات‌ها و لیبرال‌ها علیه دین و شریعت بود

asatid
مجتبی زارعی :

فتنه ساینس؛ فتنه‌ی روشنفکران و تکنوکرات‌ها و لیبرال‌ها علیه دین و شریعت بود

در طی ۲۰۰ سال تاریخ ایران نزاعی بین علم و دین و هویت علمی و شریعت وجود داشت. در دوران امام خمینی و نیز دوران زعامت ۳۰ ساله رهبر انقلاب این نزاع به سود جریان فقاهت حکیمانه تمام شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، مجتبی زارعی رئیس پیشین سازمان بسیج اساتید کشور در آئینی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران و به رسم قدردانی از تلاش‌های او در ۴ سال راهبری نهضت استادی بسیج برگزار شد، سخن می‌گفت ضمن قدردانی از زحمات غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین تلاش و مجاهدت وی در همه بحران‌ها چون سیل و زلزله و کرونا و... حماسه حضور مردم در انتخابات خردادماه و شکست حصر صندوق‌ها با پیروزی ملت را تبریک گفت.

زارعی ضمن بیان برخی مبانی نظری شکل‌گیری نهضت استادی بسیج در کشور، بیان کرد: در طی ۲۰۰ سال تاریخ ایران نزاعی بین علم و دین و هویت علمی و شریعت وجود داشت. جریان روشنفکری تکنوکراسی لیبرال و فقاهت حکیمانه نزاع داشتند. در دوران امام خمینی و نیز دوران زعامت ۳۰ ساله رهبر انقلاب این نزاع به سود جریان فقاهت حکیمانه تمام شد. پارادایم علم عوض شد. در ایران فردی از موضع فقاهت حکیمانه به دنبال تحقق سند چشم انداز توسعه و الگوی پیشرفت سیاست های ابلاغی به پژوهشگاه ها و آزمایشگاه ها سر زد و حواسش به همه جا بود. ۲۰۰ سال روشنفکران از این نزاع بهره می بردند اما  رهبر انقلاب و فقیه حکیم از شرکت های دانش بنیان گرفته تا نبرد بر سر تولید واکسن، همواره پشتیبان علم بود . 

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه از فتنه ساینس گفت و آن را فتنه ای دانست که روشنفکران و تکنوکرات ها و لیبرال ها علیه دین و شریعت ایجاد کرده بودند.

وی افزود: بسیج اساتید در این فضا به وجود آمد با این سوال که چرا برد موشک موفقیت آمیز است اما گفتمان ها بسط نمی یابند ؟ چرا گفتمان غلبه نمی یابد ؟ پاسخ این است؛ به خاطر غلبه نظام اداری علم بر فضای استادی. برای رفع این مشکل بسیج اساتید به فکر خروج از اداره کانونی افتاد و تصمیم گرفت به جنبش و نهضت تبدیل شود‌. ما در بسیج اساتید به صورت فوق برنامه عمل کردیم، پیشینیان ما تلاش‌های زیادی کرده بودند، بسیج اساتید را گسترش داده بودند اما نسبتی با جامعه برقرار نکردند، ما پی‌ریزی طرح اعتلا را داشتیم که از فکر و رای حکیم و منطق رهبری برخاست. در دو حوزه جریان‌سازی سیاسی و اجتماعی و جریان‌سازی علمی در دانشگاه باید برخی روابط  تغییر می‌کرد، مثل رابطه استاد با سیاست، استاد با فرهنگ ، استاد با قدرت . بر این اساس طرح اعتلا شکل گرفت. اساتید با اجتهاد منطقه‌ای بر اساس طرح اعتلا و اجتهاد ملی در هر حوزه وارد کار شدند. الان در مرحله‌ای هستیم که این گفتمان معترض ندارد.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: بسیج اساتید بسیج کردن استادان را در دستور کار داشت، احیای شبکه استادی و استاد مساله‌محور، نگهداشت اندیشکده‌ها و بسیاری برنامه‌ها. 


زارعی بیان کرد: چند کار بزرگ باید صورت می‌گرفت، باید در سطح نظام افزارها وارد می‌شدیم. در این مسیر سراغ برخی نهادها چون مجمع تشخیص مصلحت برای سیاست‌های ستادی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تولید قدرت نرم و نیز مرکز پژوهش‌های مجلس رفتیم و تفاهمنامه‌های همکاری منعقد شد. درموضوع بیانیه گام دوم انقلاب نیز برنامه‌های بسیاری برگزار شد، کرسی‌هایی برگزار شد، طرح ولایت استادی نیز قرار است در امتداد طرح ولایت دانشجویی با محوریت دکتر خسروپناه، حاجی صادقی و مجتبی مصباح در فلسفه سیاست و اخلاق و دین جلو برود.

وی با اشاره به نقش نهضت استادان و کنشگری بسیج اساتید در انتخابات برای جلب مشارکت حداکثری مردم و بدور از طرفداری و جانبداری از کاندیداها و بر مبنای معیارنمایی اصلح، گفت: در موضوع انتخابات در ۴ سطح با رویکرد تولید قدرت از دل رابطه‌ها و  با حفظ امانت و وقار بسیج اساتید و جلوگیری از تبدیل شدن بسیج به طرفدار احزاب، کار تعریف شد.

رئیس سابق بسیج اساتید در ادامه از اساتید دانشگاه‌ها،  مسوولان کانون‌ها و دفاتر هماهنگی بسیج اساتید سراسر کشور، روسای نهادهای پشتیبان و رسانه‌ها و  همکارانش تشکر کرد.


انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.