بررسی مهمترین عوامل ایجاد بحران در خوزستان

asatid
یادداشت روز:

بررسی مهمترین عوامل ایجاد بحران در خوزستان

محبوبه چراغی عضو هیات علمی تمام وقت و مدیرگروه علوم و مهندسی محیط زیست واحد اهواز در یادداشتی به بحران کنونی در خوزستان و راههای رفع آن پرداخته است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، در متن یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز آمده است:

مهمترین عواملی که باعث بوجود آمدن بحران کنونی در بسیاری از مناطق در استان خوزستان و اعتراضات گسترده مردم محلی شده است بحث کم بودن آب شرب برای انسان‌ها و احشام می باشد.

خوزستاناز مهمترین علل رویداد مذکور می‌توان  به انتقال آب از رودخانه‌های کارون و کرخه اشاره کرد. مجموعه منسجم معیارهای پیشنهاد شده  توسط نهادهای مختلف بین‌المللی برای ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای شامل این موارد است:

1-تعیین مازاد و کسری واقعی؛ 2-پایداری از جنبه های اقتصادی-اجتماعی و زیست محیطی؛ 3-حکمرانی خوب:(تصمیم گیری مشارکتی، شفافیت، پاسخگویی،حاکمیت قانون و..)؛ 4-متوازن سازی حقوق موجود با نیازها(در اثر اجرای طرح وضعیت هیچکس بدتر نشود) و.. ؛ 5-دانش مطمئن(شناسایی عدم قطعیت،ریسک ها و خلاها و..).

همچنین طبق معیارهای ارائه شده توسط یونسکو(1999)و دومین اجلاس جهانی  آب در لاهه (2000)و توجه به ماده 19 سند نهایی چشم انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران ؛

1-منطقه دریافت کننده بایستی کمبود واقعی آب داشته باشد طوری که نتواند با اقدامات منطقی آن را رفع کند.

2-منابع آب منطقه مبدا باید کافی باشد و هرزیانی بایستی جبران شود.

3-در مبدا و مقصد نباید خسارات اساسی زیست محیطی پدید آید.

4-هیچ گونه اختلال اساسی اجتماعی و فرهنگی حتی در حد تحریک احساسات مردم نبایستی پیش آید.

5-منافع انتقال آب بایستی عادلانه  بین مبدا و مقصد تقسیم  شود.

سالیان سال است که انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون و از طریق تونل های اول و دوم و سوم کوهرنگ در حال انجام می باشد. سدوتونل‌های چشمه لنگان و خدنگستان و ونک-سولگان در حال تکمیل و بزودی بهره برداری می شود .

مشکل اساسی  طرح انتقال آب از تونل بهشت آباد است که حق آبه خوزستان بوده و در صورت اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست خسارات غیرقابل جبرانی را برای استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری خواهد داشت.

در کنار این موارد مدیریت منابع آبی رودخانه کرخه و اصلاح زیرساخت‌های انتقال آب شرب که اکثرا قدیمی و فرسوده هستند کمک زیادی در برون رفت  ازبحران موجود خواهد نمود.

انتهای پیام/

دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج خوزستان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.