در منطق اسلام، باید کسانی در رأس امور قرار بگیرند که بیش از سایرین متخلق به اخلاق اسلامی باشند

asatid
یادداشت روز؛

در منطق اسلام، باید کسانی در رأس امور قرار بگیرند که بیش از سایرین متخلق به اخلاق اسلامی باشند

ارزش‌ها معیار حکومت هستند؛ در غدیر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام کسی را به‌عنوان ولی و سرپرست جامعه برمی‌گزیند که مؤمن‌ترین افراد، باتقواترین و پرهیزکارترین مردم است. انتصاب چنین فردی به‌عنوان رهبر جامعه اسلامی این پیام را دارد که در منطق اسلام، باید کسانی در رأس امور قرار بگیرند که بیش از سایرین متخلق به اخلاق اسلامی باشند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، علی کارگر در یادداشتی به تحلیل واقعه غدیر و پیام‌های سیاسی آن پرداخته است. در متن این یادداشت آمده است:

بدون شک عید غدیر یکی از اعیاد بزرگ اسلام است به‌گونه‌ای که حتی در روایات ما عظمت این روز حتی از عید فطر و قربان هم بالاتر شمرده شده است. بی‌شک این عظمت به دلیل طرح مسئله ولایت است. اگرچه واقعه غدیر ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد ولیکن بعد سیاسی آن از برجستگی خاصی برخوردار است.

نکات تحلیلی: 

1- ارزش‌ها معیار حکومت هستند؛ در غدیر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام کسی را به‌عنوان ولی و سرپرست جامعه برمی‌گزیند که مؤمن‌ترین افراد، باتقواترین و پرهیزکارترین مردم است؛ از کودکی هیچ‌کس خطایی از امیرالمؤمنین ندیده است و در کمال زهد و خداترسی، شجاع‌ترین افراد است. انتصاب چنین فردی به‌عنوان رهبر جامعه اسلامی این پیام را دارد که در منطق اسلام، باید کسانی در رأس امور قرار بگیرند که بیش از سایرین متخلق به اخلاق اسلامی باشند.

2- پیوند سیاست و دیانت؛ این موضوع در اندیشه سیاسی امامین انقلاب بسیار برجسته است و یکی از مهم‌ترین پایه‌های فلسفی نظریه ولایت‌فقیه است. نزول آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» و همچنین «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی» بیانگر آن است که شرط اکمال دین و اتمام نعمت هدایت الهی، مسئله ولایت و حکمرانی جامعه اسلامی است.

3- در واقعه غدیر خم، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام از مردم می‌خواهند که تک‌تک با امیرالمؤمنین بیعت کنند و به‌نوعی لازمه استقرار ولایت را پذیرش مردم معرفی می‌کنند. رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: «بزرگ‌ترین مظهر دخالت مردم در امور حکومت، غدیر است. خود غدیر این را به ما آموخت و برای همین عید غدیر، عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امت اسلامی است».

بااینکه واقعه غدیر خم مستقیماً توسط بسیاری از مسلمانان درک شد و سایر مسلمانان نیز به تواتر از دیگران موضوع را دریافت کرده بودند و همه واقف بودند که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام از همه حضار برای ولایت امیرالمؤمنین بیعت گرفته بودند، اما تنها پس از گذشت دو ماه و 10 روز، مسلمانان عهد خود را فراموش کردند و انحرافی بزرگ در دین اسلام و حکومت اسلامی پایه‌گذاری شد که هنوز هم امت اسلامی از آن رنج می‌برد. به نظر می‌رسد راه هدایت امت اسلام، وفاداری به حقیقت عید غدیر است و قطعاً با احیای این حقیقت، جوامع اسلامی راه رستگاری و سعادت را باز خواهد یافت.

پایگاه بصیرت 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.