طرح اعتلا و پیشرفت سازمان بسیج اساتید کشور
طرح اعتلا و پیشرفت سازمان بسیج اساتید کشور

یکی از پیش نیازها و بلکه الزامات پیشرفت و تعالی، توجه به اصلاح، بهبود و تکامل روشها با تکیه بر مبانی نظری و استنباط از اصول مسلمّ است؛ جنبش استادی بسیج از آغاز تأسیس تاکنون سالهای قابل توجهی را پشت سرگذاشته است؛ از سال نخست دهۀ 80 تاکنون هجده سال سپری شده است؛ سیر تحولات و تطورات در حوزۀ علم، فرهنگ و فناوری در قرائت و ساختار رسمی و بروکراسی علم و نیز حضور جنبش استادی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور ایجاب مینمود تا با نگاهی انتقادی به سالهای گذشته، اکنون و آینده به برآورد دقیقتری دست یابیم؛ توجّه به توصیهها، فرامین و راهبردهای رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی مدّظله، متضمن آرمانهای انقلاب اسلامی، اسناد بالادستی در حوزۀ علم، فرهنگ و فناوری، ویژگیهای استاد تراز انقلاب اسلامی، فلسفه و اهداف تشکیل بسیج اساتید و کانونهای استادی آن در کشور و همچنین توجه به زیسته و تجربههای جهانی و زیستۀ دانشگاههای دنیا، جنبش را بر آن داشت تا برای مشارکت در حصول به دانشگاهی کارآفرین و تمدنی و نیز جنبش استادی مؤثر و کارآمد، رسیدن به برنامه اعتلای جنبش استادی ایران با رویکردی حلالمسائلی و اجتماعی تمدنی در دستور کار قرار دهد؛ آنچه که پیش روی شما گرامیان است در تعامل، تناظر و گفتگو با صاحبان رأی؛ استادان و نخبگان حاصل آمد؛ اندیشهای که سه مرحلۀ شکلگیری جنبش استادی بسیج یعنی
الف) مرحلۀ تکوین و شکلگیری
ب) مرحلۀ رشد و تثبیت
ج) مرحلۀ سامان یافتگی در فاصلۀ سا لهای 1380 - 1396 را مورد دقت نظر قرار داده و به مرحلۀ چهارم خود یعنی
د) مرحلۀ اعتلا و تحول اجتماعی تمدنی وارد شده است؛
اینک با عنوان اعتلا و پیشرفت بسیج اساتید؛ مبانی و رو ششناسی تحوّل در شبکه ملّی جنبش استادی ایران (برنامۀ ملیّ شهید چمران) تقدیم استادان ارجمند میشود؛ بیشک این تأملات مرهون دلالتهای روششناختی رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حوزۀ علم، فرهنگ، فناوری و جنبش استادی است و بهخصوص در تداوم مطالبات معظمله از قرار گرفتن سازمان بسیج مستضعفین در وضعیت اکتشاف گام اعتلایی خود میباشد که بُرش جنبش استادی آن پس از بحث و تبادل نظر متعدد با مراکز ذیربط بسیج مستضعفین و صاحبنظران در مجامع استادی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و اندیشکدههای راهبردی، تولید و تدوین شده است؛
طرح و برنامۀ پیشرو حاوی کاستیها و ضعفهای احتمالی است که طی روند خود در آینده با اصلاح و تکامل روبرو خواهد شد؛ ازاینرو از اندیشمندان و دلسوزان انتظار دارد ما را از راهنماییها و تذکرات خود بهرهمند فرمایند.
پنجم آذر 1398
مجتبی زارعی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
محمدرضا ابنالدین عضو هیأت علمی دانشگاه
افزودن دیدگاه جدید