نشست الگوی حکمرانی مردمی دفاع مقدس در جنگ اقتصادی و فرهنگی غرب

asatid
با حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در استان مازندران برگزار شد؛

نشست الگوی حکمرانی مردمی دفاع مقدس در جنگ اقتصادی و فرهنگی غرب

۳۰ هزار استاد دانشگاه‌های سراسر کشور در جریان استادی برای نقش آفرینی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی آماده‌ خدمت به مردم و نظام‌اند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در نشست الگوی حکمرانی مردمی دفاع مقدس در جنگ اقتصادی و فرهنگی غرب که در دانشگاه مازندران و با حضور جانشین فرماندهی سپاه کربلای این استان، روسای دانشگاه‌ها و مسوولین و اعضای شورای کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌های استان مازندران برگزار شد، به بیان برخی اولویت های مهم و برنامه‌های بسیج اساتید در سال جاری و سال‌های آتی پرداخت.

وی همچنین در موضوع حکمرانی مردمی دفاع مقدس، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی مکتبی عنوان کرد  و گفت: به گواهی صاحبنظران امام خمینی احیاگر آن بودند و این انقلاب حرکتی تمدنی و در حقیقت احیای اسلام ناب بود.

مردانی گفت: آنچه از انقلاب اسلامی جوشید و ساری و جاری شد خواسته مکتبی ملت ایران و در راستای تحقق حکومت دینی و استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بود . این انقلاب منشا دینی داشته و کاملا با تکیه بر خواست ملت بوده است و بر مولفه‌ها و شاخصه‌های مکتبی فرهنگ شیعه استوار است. بخشی از این جریان انقلاب در دنیا منتشر شد و استکبار جهانی به شدت از آن احساس نگرانی کرد که مبادا پس‌لرزه‌های این انقلاب جهان را متحول نماید و ریشه ظلم و استکبار را بر اندازد. بنابراین با هر چه توان داشتند تلاش کردند جلوی انتشار و صدور این انقلاب را بگیرند که نهایتا منجر به جنگ تحمیلی شد. دورانی که گنچ انقلاب به تعبیر امام خمینی ظهور و بروز پیدا کرد و مکتب دفاعی ملت با تکیه بر نهضت عاشورایی امام حسین و مکتب انتظار رقم خورد.

وی افزود: در این اواخر هم جبهه مقاومت مبتنی بر این حرکت شکل گرفت و مهم ترین ارکان این انقلاب و نظام اسلامی؛ نظام حکمرانی مبتنی بر مردم و مردم پایه است و هدایت کلی و همه جانبه مردم را در هم در پی داشت داشته. دلیل اینکه مرم هم از ابتدا در میدان حاضر بودند و تا پای جان ایستادند هم همین بود. اینکه  فرزندان خود را به جبهه فرستادند حتی با وجود دارایی کم، بخشی از دارایی خود را به جبهه هدایت کردند و کسانی هم از صندلی‌ها و کرسی‌های علم و دانش سلاح برگرفتند و جنگیدن را بر دانشمند شدن ترجیح دادند و همه اینها مبتنی بر فرهنگ شیعه بود. از جمله مباحث مطرح در این موضوع ولایت فقیه و نقش رهبری در هدایت مردم در جریان حکمرانی دفاع مقدس و نقش برجسته سلیمانی‌ها و ویژگی‌های فرماندهان دفاع مقدس که شهید سلیمانی به عنوان یکی از ممتازترین فرماندهان ۸ سال دفاع مقدس با ویژگی‌هایی چون ایمان به خدا، اخلاص، ساده‌زیستی، مردمی بودن، مبارزه با استکبار جهانی، دفاع از حق مردم و محبوبیت مردمی و جهانی و فراجناحی از ویژگی‌های مکتب سلیمانی است و مکتب حکمرانی دفاع مقدس پیشگام بودن  و مقدم  بودن در خط اول مبارزه بوده است.

مردانی بیان کرد: اگر بعد از دوران دفاع مقدس مدیریت جهادی آن زمان پیاده می‌شد، شاهد مشکلات امروز نبودیم. اگر ایمان راسخ به خدا آنگونه که در دفاع مقدس بود،امروز در میان مسوولان ادامه می یافت، در مقابل استکبار جهانی با قول‌ها و دروغ‌های آنها فریفته نمی‌شدیم. مدیریت یا حکمرانی مردمی حاکم بر دفاع مقدس الگوی موفقی در دوران دفاع مقدس بود که امروز هم در پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی و اقتصادی می‌تواند موفق باشد و امیدواریم دولت سیزدهم که با این الگو آغاز خوبی در ارتباط با مردم و با توجه به محرومیت زدایی و با حضور میدانی در کنار مردم داشته، بتواند الگوی حکمرانی دفاع مقدس را پیاده نمای و دولت سیزدهم فرصتی برای ایجاد دولت مدنظر مقام معظم رهبری باشد تا شاهد تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی و نهایتا تحقق تمدن نوین اسلامی باشیم که نیازمند پیشگامی و میدان‌داری اساتید گرانقدر است که با همت بلند خود گام‌های خوبی در این میان برای تحقق تمدن اسلامی بردارند و  انشاالله در آینده شاهد تحقق آرزوی شهدا باشیم و با اقتدا به مکتب حکمرانی مردمی دوران دفاع مقدس گام‌های بلندی برداشته و انتظار مقام معظم رهبری از استادان که همان دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی و دینی است را برآورده نماییم.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به آنکه مقام معظم رهبری از اساتید به عنوان فرماندهان جنگ نرم یاد می‌کنند، عنوان کرد:  ۳۰ هزار نفر از اساتید ارزشمند  از خواهر و برادر در جریان استادی برای نقش آفرینی آماده‌اند. یک بخش از این نقش آفرینی در مسائل عمومی و دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌هاست، چه با ترتیب و زمانبندی و چه اقتضایی و موقعیت محور و این همان نقشی است که همه آحاد جامعه دارند که به یقین در این میان نقش اساتید به دلیل توانایی‌های دانشی و مهارتی نسبت به سایر اقشار قابل توجه است و  بسیج اساتید در میان اقشار به تعبیری امامت اقشار را در این جریان به عهده دارد. بنابراین میدان داری این تعداد با ساماندهی حساب شده در چهارچوب برنامه‌های مشخص، آن مرجعیت علمی و فکری را برای کشور فراهم خواهد کرد.

وی سپس به نقش آفرینی تخصصی و بر اساس دانش و تخصص و مهارت‌های تخصصی استادان با توجه به رشته و گرایش تحصیلی و تجربه علمی آنان اشاره کرده و از لزوم حضور برجسته اساتید برای عبور از بحران و پیچ تاریخی و لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان برای رسیدن به مرجعیت علمی با تشکیل گروه‌های سه نفره علمی در کانون‌های بسیج دانشگاه‌ها، تشکیل اندیشکده مطالعات راهبردی با حداقل سه گروه مسئله محور که مشخصاً برای مسائل خاص و مبتنی بر نظام مسائل تشکیل شده و نیز تشکیل گروه‌های علمی و اندیشکده‌های  مطالعات راهبردی در حوزه زنان و جامعه و سایر حوزه‌ها، برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی در موضوعات مبتلا‌به کشور، انقلاب و جهان اسلام سخن گفت.

مردانی در ادامه به سند اعتلای ده ساله سازمان بسیج اشاره کرد و از لزوم شبکه سازی استادان و فرهیختگان در سطوح علمی و سیاسی و ملی و بین المللی و ایجاد بسیج جهان اسلام سخن گفت و از جمله اقدامات لازم در این مسیر را برگزاری همایش‌ها و ارتباطات علمی و گفتگوهای تمدنی و تشکیل مرکز تخصصی افکارسنجی نخبگان برای جمع‌آوری نظرات نخبگان دانشگاهی و اولویت‌بندی مسائل و راه حل‌ها و ارائه به مراکز تصمیم‌ساز برای تحقق آنها و طراحی سامانه بانک ایده‌ها و اطلاعات برای ارائه به گروه‌های مسئله محور تخصصی و ارائه به تصمیم‌گیران و فعالان حوزه‌های مختلف برای تحقق نظام حکمرانی مبتنی بر نگاه جهادی در مسیر پیشرفت کشور و نیز رصد حکمرانی برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر حکمرانان (به تعبیر رئیس جمهور؛ گشت ارشاد مسوولین) عنوان کرد.

وی گفت: بهترین، قوی‌ترین، علمی‌ترین و عمیق‌ترین جریانی که نظام حکمرانی را مورد نقد قرار داده و منصفانه و با دقت ارزیابی مسائل را تا نتیجه پیگیری می کند، دانشگاهیان هستند و در راس آن نهضت استادی می‌تواند پرچمدار بوده و سایر جریان‌ها از جمله جریان دانشجویی نیز با آن همراه باشد. در این رابطه از طریق تشکیل گروه‌های رصد، باید مسائل بررسی شود که فرضا مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس و سایر نهادها به چه میزان محقق شده است و یا علت عدم اجرای آنها چه بوده است. با این مفهوم و براساس سیاست‌های کلی نظام و بر اساس اسناد بالادستی این رصد علمی صورت خواهد گرفت و با همت اساتید گام‌های خوبی برای موفقیت نظام در آینده برداشته شده و با واکاوی، مشکلات برطرف گردیده تا از طریق این خدمات ارزشمند، کام مردم را شیرین کرده  و بر اساس مزیت‌های نسبی استان‌ها مسائل را احصا نموده و در شوراها و جلسات مختلف با کمک سایر اقشار مطرح کنیم و با رای زنی و تنظیم تفاهمنامه با مجلس، برای نمایندگان کارگروه مطالعاتی تشکیل دهیم تا نمایندگان مردم نیازهای خود را با چارچوب علمی بتوانند پیگیری کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید در پایان به بازنگری در آیین نامه اجرایی این سازمان برای کمک بیشتر به توسعه آموزش عالی کشور اشاره کرده و از اصلاح برخی مباحث در دهه سوم فعالیت بسیج اساتید برای ایجاد تحول در رویکرد آن به عنوان الگویی ماندگار در عرصه علم و فناوری، دانش و پژوهش در کشور و حتی در سطح بین المللی به عنوان یک مجموعه موثر از نیروهای مردمی، میدانی و ایثارگر و فداکار برای ملت سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که این سازمان بتواند تجربه تفکر و اندیشه دفاع مقدس در مدیریت جهادی را در دوران صلح  و منعکس نماید.

انتهای پیام/

خبرنگار: قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.