دانشگاه‌ها در کنار رسالت ذاتی خود پیشرفت‌های تربیتی و فرهنگی داشته باشند

asatid
امام جمعه نجف آباد:

دانشگاه‌ها در کنار رسالت ذاتی خود پیشرفت‌های تربیتی و فرهنگی داشته باشند

حسناتی امام جمعه نجف آباد در نشست تخصصی «نقش دانشگاه‌ها و مدارس به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی و اجتماعی در تربیت دینی» گفت: دانشگاه‌ها در کنار رسالت ذاتی خود پیشرفت‌های تربیتی و فرهنگی داشته باشند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، عبدالرضا حسناتی امام جمعه نجف آباد در نشست تخصصی «نقش دانشگاه‌ها و مدارس به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی و اجتماعی در تربیت دینی» که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان و بسیج اساتید استان اصفهان، برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها در کنار رسالت ذاتی خود پیشرفت‌های تربیتی و فرهنگی داشته باشند.

امام جمعه نجف آباد بیان کرد: تربیت دینی و تربیت اخلاقی و انسانی آن هم در مکتب اسلام و قرآن ،آن هم مکتب تشیع از والاترین تربیت‌هاست بزرگترین اهداف و آرمانهاست و گویا همه انبیا و اولیا آمدند تا انسان را تربیت کنند.

وی افزود: تربیت دینی و اسلامی یعنی شکوفایی توان‌های یک انسانی که بالقوه است اما باید بالفعل شود،  انسان که زمینه خلافت اللهی را دارد می‌تواند از همه عالم برتر شود اما باید تحت تعلیم و تربیت قرار گیرد و همه عالم به یک معنا مربی و پرورش دهنده انسان‌اند.

 حسناتی با بیان این که خدای سبحان به‌عنوان رب العالمین اولین تربیت کننده است، عنوان کرد: و خود خدای سبحان عواملی را برای تربیت قرار داده از جمله پیامبران و اولیا و فرشتگان هستند، عقلی که به انسان هدیه کرده این عقل و آگاهی زمینه رشد و تربیت و شکوفایی انسان است که به‌عنوان یک پیامبر درونی نقش آفزینی می‌کند و از جمله مربیان انسان والدین انسان هستند که بسیار موثرند و خانواده نقش اصیل و ریشه ای در تربیت انسان‌ها دارند. همچنین از جمله مربیان اساتید و معلمان هستند، معلمان صرفا آموزش دهنده نیستند یک معلم قبل از این که تعلیم بدهد دارد تربیت می‌کند نقش تربیت دهندگی دارد هر چند خود متوجه نباشد و این را خدای سبحان قرار داده با این که انسان‌ها آزادند هیچ کسی را بر دیگری ولایتی نیست.

امام جمعه نجف آباد اظهار کرد: اما خدای سبحان که خالق انسان است حق ولایت بر انسان دارد، خداوند سبحان علاوه بر ولایت خودش دیگرانی را هم ولی قرار داده یکی پیامبران خدا هستند و رسول او، خدا پیامبرش را ولی قرار داده است.

 حسناتی در ادامه بیان داشت: ولی یعنی حق زعامت، مولویت و سرپرستی و امر و نهی دارد بر بندگان. یکی هم ائمه اطهار هستند که این‌ها عقل کل هستند این‌ها در علم و معرفت و پرورش دهندگی انسان‌ها  در حد کمال و اوجند این‌ها را مربی قرار داده. در کنار همه این‌ها خدای سبحان والدین را ولی قرار داده ولایت بر انسان دارند.  

وی ادامه داد: لذا فردای قیامت در چگونگی امر تربیت فرزندان از والدین سوال خواهد شد که حق ولایت و سرپرستی داشتید، از ابتدا از نیت و روش تربیتی آنها و رزقی که استفاده کردند تا همه گام‌هایی که طی کنند در امر تربیت فرزندانشان نمی توانند بگویند خواستیم این حق ولایت را رها کنیم و استفاده نکنیم این پذیرفته نیست همچنان که انسان ولی چشم و دست و زبان و قلم و قدم خودش هست و فردا از همه اعمال و رفتارش پرسش می شود، نسبت به تربیت فرزند، نامگذاری و رزق و ادب و اخلاق او سوال خواهد شد پس خداوند سبحان این ولایت را به والدین هم داده است.

 حسناتی گفت: از جمله کسانی که خدای سبحان ولایت داده در امر تربیت اساتید و معلمان هستند. لذا معلمان اینقدر جایگاه والایی دارد. معلم  اگر صرفا یک آموزش دهنده بعضی از فاکتورها و فرمولها بود این مقدار قدر و قیمت نداشت.

وی بیان کرد: روایات را در رابطه با اساتیدنشان می دهد که معلمان و اساتید جایگاهشان چقدر والاست در ردیف پیامبر خدا در ردیف خود خدای سبحان، هرکسی که یک استادی، عالمی و دانشمندی را احترام و تکریم کند از او مطلبی را بیاموزد خدای سبحان را تکریم کرده خیلی مهم است عالم در ردیف خدای سبحان که در این مقام احترام گذاری انسان‌ها به استاد گویا در محضر خدای سبحان تشکر کردی احترام به خدای سبحان است.

حسناتی، گفت: باز روایات داریم معلم الخیر هر کسی که مربی خوبی‌هاست بحث خیر اینجا یک بار ارزشی و تربیتی دارد کسی که دانشمندی که معلم خوبی‌هاست درود می‌فرستند برای او استغفار می‌کنند هر چه در آسمان و زمین است، چرنده‌ها، ماهیان دریا و روایت دارد هر موجود ریز و درشتی که در عالم هست برای یک معلم خوبی درود می فرستند.

وی تاکید کرد: نقش استاد، نقش مراکز فرهنگی و نقش معلم برای تربیت یک انسان چقدر والاست که اگر یک خوبی را به دیگران یاد داد همه موجودات عالم از او تشکر می‌کنند، چون خلقت همه موجودات برای انسان است خدای سبحان عالم را برای آدم آفرید، اما آدم را برای خودش آفرید.

امام جمعه نجف آباد گفت: اگر این آدم را برای رسیدن به کمال، خدایی شدن و خلیفه خدا شدن کسانی یاری کنند این آدم را در این مسیر پدر و مادر، معلم و هر عزیزی که زمینه رشد و کمال انسان را فراهم کنند این انسان را در مسیرحرکت و مسئولیت و  وجود همه موجودات قرار داده‌اند لذا همه موجودات خوشحال و شاد می شوند از وجود یک چنین انسانی یک چنین معلم خیری.

وی عنوان کرد: در روایت داریم که ارزش و قدر و قامت یک استاد خوب یک عالم و دانشمند خوب چقدر والاست، که امام باقر علیه السلام که خود باقرالعلوم اند و علوم مختلف را شکافتند، فرمودند: یک دانشمند یک استادی که از علم او بهره برده شود، نمی‌فرمایید چه علمی و چه کسی و چه اندازه بهره ببرد همین که یک دانشمندی خودش را بی خاصیت قرار نداده کناره گیری نکرده از علم و بحث و علم‌آموزی دانشمندی که بشریت و جامعه از علم و آگاهی او بهره ببرند، قیمت و منزلت او از 70 هزار عابد افزون است.

امام جمعه نجف آباد گفت:  امام باقر نمی‌خواهد قدر و منزلت عابد پایین بیاورد. عابد یعنی کسی که یک گناه نمی کند در شبانه روز فقط به ذکر خدا و عبادت مشغول است همه روز روزه است شبها شب زنده داری می کند عابد خیلی قیمتی است اما می فرمایید وقتی عابد را بسنجیم با عالم منتها نه هر عالمی عالم مفید برای جامعه، استاد مفید و گره گشای جامعه، استاد شاگرد پرور، استادی که همانند شمع می سوزد تا روشنی بخش اطراف خودش شود؛ این عالم از 70 هزار عابد که آنقدر درنج می برد و ریاضت می کشد با ذکر خدا با روزه با مراقبت این عالم قابل مقایسه با آن عابدان نیستند چرا که مسیر عبادت را و چگونه عبادت کردن عابد را عالم مشخص می‌کند.

 حسناتی، در ادامه گفت: چقدر عابدانی که منحرف شدند چقدر عبادت کنندگانی که در دام عرفانهای کاذب افتادند چقدر عابدهایی که متکبر و خودبین شدند و آرام آرام بدعت گذار در دین شدند. آن کسی که نور افشانی می‌کند مسیر را نشان می‌دهد و مراقبت است انسان چگونه حرکت کند آن عالم است آن استاد اندیشمند متواضع متدینی است که می‌سوزد تا جامعه روشنی پیدا کند.

وی با تاکید بر این که در این باب اساتید فرقی نمی‌کند معلم ابتدایی و پیش دبستانی باشند یا استاد دانشگاهی باشد که در مرحله تخصص و فوق تخصص دارد به این جوان علم آموزی می کند تمام اساتید به خاطر جایگاه علمی و استادی‌شان الگو برای دیگران هسنتند،بخواهند یا نخواهند، گفت: چنانچه که همان معلم کلاس اول در لباس پوشیدن، حرف زدن، راه رفتن در همه حرکات و سکنات برای این دانش آموز و محصل و کودک عزیر الگو  هستند بخواهند و نخواهند مخاطبین و محصلین دارند از آنها تربیت می گیرند در کنار این که جدول ضرب و الفبا و خواندن و نوشتن را یاد می گیرند دارند درس تربیت می آموزند.

امام جمعه نجف آباد گفت:  لذا ما داریم آموزش و پرورش البته این تعبیر درستی هم نیست تعلیم و تربیت را ما فارسی زبانها می گوییم در عربی تربیت مقدم بر تعلیم است ما هم باید بگوییم وزارت پرور ش و آموزش، قرآن هم همین را می گوید اول تزکیه است صفا و پاکی و ظرف وجود را زلال کردن است بعد دانش و علم و برنامه های علمی را در این جام وجود ریختن.

 حسناتی، تاکید کرد: در مرحله دانشگاه و کلا همه مراکز آموزشی برنامه این است کلا محیط دانشگاه، نام دانشگاه، کارمند دانشگاه همه و همه کارگری که در دانشگاه است استاد دانشگاه، خدمت گذارانی که در هر بخشی دارند تلاش می‌کنند باید بدانند وارد دانشگاه وقتی قرار است بشویم با بسم الله با وضو باید وارد شد اینجا جایگاه مقدسی است جایگاه علمی است.

امام جمعه نجف آباد عنوان کرد: علم مبعوث به عالی ترین بخش وجود انسان یعنی عقل اوست و فرق انسان و حیوانات به همین عقل و اندیشه است انسان همه وجودش اندیشه است این اندیشه را از او بگیری می شود حیوان، تعریف می کند انسان حیوان ناطق، ناطقیت یعنی تفکر، اندیشه سخن گفتن برمبنای فکر و عقل و اندیشه.

سرزمین دانشگاه سرزمین عبادت است

حسناتی، با بیان این که کجا اندیشه را باور می‌کند دبیرستان، دانشگاه، ادامه داد: لذا دانشگاه  و در و دیوارش، آدم‌هایش، محیطیش، مسئولینش و بویژه کلاس درس و استادش همه اینها پرورش دهنده‌اند همه اینها یادآور حیات و زیبایی اند یادآور صداقت، امانت، وفای به عهد، صبر و نظم استقامت در هدف دیدگاه بلند و امیدوارانه نسبت به آینده برنامه ریزی دقیق و با اندیشه و فکر، همدلی و صفا، هم افزایی با دیگر اندیشمندان، مشورت با دیگران در گشودن راه‌های علمی و حل معضلات علمی یک چنین جایگاهی است مقدس لذا سرزمین دانشگاه سرزمین عبادت است.

شناخت و حرکت در مسیر هستی و هستی آفرین کار دانشگاه‌ها و اساتید است

وی عنوان کرد: که در روایات داریم ابوذر که خیلی قیمتی بود خیلی پیامبر خدا او را دوست داشت به خاطر این که بالاترین عبادت او تفکر در رابطه با خلقت و آفرینش هستی بود کاری که در دانشگاههای ما در رشته های مختلف در رابطه با هستی سخن گفته می شود هستی و هستی آفرین را شناختن و بعد خود بخود در مسیر آن هستی آفرین و هستی مطلق حرکت کردن این کار دانشگاهها و اساتید و مجموعه‌های دانشگاهی است.

امام جمعه نجف آباد افزود: ما کل کشور اسلامی مان هم این جوری است، باید بدانند دولت مردان ما از ریاست جمهوری و قوای دیگر همه و همه  باید بدانند جامعه قبل از این که آنها را یک مسئول اجرایی سیاسی بدانند خواه ناخواه آنها را یک مربی می‌دانند، این روایت زیبا که می فرماید مردم بر دین حاکمان خودشان هستند حاکمان ناخواسته دارند دین مردم را یا تقویت و یا سست می کنند، مردم روش حاکمان را می پسندند.

مراکز فرهنگی و آموزشی در کنار رسالت ذاتی خود پیشرفت‌های تربیتی و فرهنگی داشته باشند

وی ادامه داد: حاکمان اگر صادق بودند، دروغ به مردم نگفتند مردم هم دروغ نخواهند، گفت: حاکمان اگر وفای به عهد داشتند، امانت دارو صابر و متواضع بودند با بندگان این می‌شود دین مردم به تدریج و در بین مجموعه حاکمان و حکومتی که در کنار علم و پیشرفتهای علمی پیشرفتهای تربیتی و فرهنگی هم داشته باشند.

دارایی «تربیت و شخصیت» ملاکی مهمتر از دانایی

حسناتی بیان کرد: ای کاش روزی می‌شد کنار پرونده علمی هر دانشجویی در هر مقطعی یک پرونده قرار داده می شد که در کنار تخصص این دانشجو  و این دانش آموز در کنار این دانایی که این دانشجو و دانش آموز پیدا کرد آیا چقدر تربیت شد و شخصیت پیدا کرد و چقدر دارا شد. مع الاسف این یک ضعف است در بعضی جاها که فقط به دانایی افراد فکر می‌کنند نه به دارایی آنها. 

در مکتب اسلام دانایی باید به دارایی مبدل شود

امام جمعه نجف آباد عنوان کرد: مکتب اسلام ارزشهای دینی ما می‌گوید اول به دارایی انسانها بیندیش حتی دانایی انسان باید به دارایی مبدل شود یعنی اگر این محصل دانست که صداقت و امانت داری خوب است اما خودش بدترین دروغها را می گوید و به راحتی خیانت به امانت می کند این  صرفا یک دانایی بی ارزش ظاهری را پیدا کرده برای نمره آوردن این علم واقعی پیدا نکرده است.

وی در پایان گفت: علم واقعی آن است که در کنار این مدرک‌ها که داده می‌شود و این قبولی‌هایی که باعث شادابی این دانشجو می شود یک قبولی بالاتری داده شود بگویند این دانشجو ارزشش، قدر و قیمتش، قامت صبر و صداقت و ادب و تواضع و انسانیت و کرامتش خیلی بالاتر از  زمانی است که وارد دانشگاه شده است اگر به این نقطه رسیدیم بدانیم که واقعا دانشگاه رسالت والای خودش را که انسان پروری، مدیر و مربی پروریست برای جامعه انجام داده انشاالله به جایی برسیم که همه دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و آموزشی ما در امر تربیت هم بیشتر همت بگمارند و موفق شوند.

انتهای پیام/

 

نویسنده: دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج اصفهان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.