وبینار تخصصی «تحلیل ریشه‌شناسانه سنت‌های بومی در نگاره عصر عاشورا»

asatid
در دانشگاه سوره برگزار شد:

وبینار تخصصی «تحلیل ریشه‌شناسانه سنت‌های بومی در نگاره عصر عاشورا»

مردم ایران همواره در طول تاریخ، درصدد خون‌خواهی امام حسین(ع) بوده‌اند و این جریان را نیز گاهی به واسطه خلق آثار هنری به بهترین نحو ممکن نشان دادند. چنین اقداماتی ریشه در آزادمردی و آزادمنشی ایرانیان دارد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، وبینار «تحلیل ریشه‌شناسانه سنت‌های بومی در نگاره عصر عاشورا» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره، با ارائه و سخنرانی مهدی خانکه عضو شورای تخصصی گروه هنر اسلامی و صنایع دستی و با حضور مهدی محمدی به عنوان دبیر نشست، به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای این وبینار، مهدی محمدی مقدمه‌ای در خصوص موضوع نشست ارائه داد و به معرفی مهدی خانکه پرداخت. پس از آن، مهدی خانکه ادامه روند این نشست را بر عهده گرفت.

خانکه ضمن اشاره به شخصیت هنرمند استاد محمود فرشچیان، از توانمندی والا و فاخر ایشان تقدیر و تحسین نمود و اضافه کرد: در جایگاه پژوهشگر هنر، می‌توان گفت اثری که استاد فرشچیان در رابطه با عصر عاشورا خلق کرده، شاید نشان زرینی در تاریخ زندگی ایشان است؛ گویی که خیال فرشچیان پرواز کرده و به مراتب بالاتر از آن چیزی‌ست که بر گستره حکمت خالده قرار گرفته است. در اصل، این وجدان پاک و شفاف استاد محمود فرشچیان بوده که به پرواز خیال او منجر شده است.

مهدی خانکه در باب اشارت نگاری موجود در تابلو عصر عاشورا اذعان کرد: از گذشتگان به یاد داریم که گویی تکرار واقعه بد، ناپسند و تلخ کراهت دارد و مقوله‌ی پرهیز و گریز از اشاره به حقیقت و اصل واقعه در اثر هنری فرشچیان به چشم می‌خورد. در این اثر، به خوبی به اشارت‌نگاری پرداخته شده است. وی افزود: امام سجاد(ع) تنها قامت ایستاده در این اثر هنری بوده است.

سپس، خانکه درباره جایگاه ایرانیان در پرداختن به موضوع عاشورا خاطر نشان کرد: مردم ایران همواره در طول تاریخ، درصدد خون‌خواهی امام حسین(ع) بوده‌اند و این جریان را نیز گاهی به واسطه خلق آثار هنری به بهترین نحو ممکن نشان دادند. چنین اقداماتی ریشه در آزادمردی و آزادمنشی ایرانیان دارد.

خانکه عنوان کرد: همیشه در ایران داستان عاشورا بر پایه سنت شفاهی روایت شده و سرگذشت این واقعه عظیم و دردناک، سینه به سینه میان مردم ایران نقل شده است. در این میان، با دادن برخی شاخ و برگ‌ها در روایت و نقل جریان عاشورا، به اصطلاحِ جامعه سینمایی دراماتیزه می‌شود.

مهدی خانکه، استاد فرشچیان را وارث عصر داستانی هنر ایرانی دانست و گفت: در نگاره عصر عاشورا، به‌گونه‌ای با هنرمندی تمام حضور لا حضور خلق شده است. همچنین، نوعی چرخش دوار و حلزونی شکل در این تابلو مشاهده می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم دراماتیزه سخن بگوییم باید عنوان کنیم که شهادت امام حسین(ع) اوج داستان است. به این معنا که، اتفاقی که نباید رخ می‌داد رخ داد.

وی در ادامه جلسه به قواعد الهی‌نگاری اشاره کرد و افزود: در قواعد الهی‌نگاری، هنرمند در طراحی پیکرها نمی‌تواند چهره‌نگاری و صورت‌گری کند و این موضوع ممنوع بوده است. همچنین، پرهیز از چهره‌پردازی در قواعد الهی‌نگاری؛ توجه به نمادهای آشنای شبیه‌خوانی را به ارمغان آورده است.

مهدی خانکه، در تفسیر این اثر اظهار داشت: خمیدگی حضرت زینب(س) تقریباً در مرکز تصویر و در میان چادرهایی که پر از چین بوده و حرکت دوار را شامل شده است، به چشم می‌خورد.

در پایان جلسه، مهدی محمدی موضوعات مطرح شده در این نشست را سرفصلی مفید برای پرداختن به آن‌ها در جلسات آتی دانست و با طرح پرسشی مبنی بر این‌که اساساً می‌توانیم از یک الگو برای هنر اسلامی استفاده کنیم یا از الگوی‌های مختلف، ذهن و نگرش مخاطبان را به این مقوله هدایت نمود و به این جلسه خاتمه داد.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

انتهای پیام/

 

نویسنده: روابط عمومی دانشگاه سوره

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.