پیاده‌روی مجازی اربعین دانشگاهیان مکتب شهید سلیمانی برگزار شد

asatid
با حضور ۲۵۰ نفر از اساتید و دانشگاهیان از شمال ایران تا جنوب کشور:

پیاده‌روی مجازی اربعین دانشگاهیان مکتب شهید سلیمانی برگزار شد

مراسم پیاده روی مجازی اربعین دانشگاهیان مکتب شهید سلیمانی با حضور ۲۵۰ نفر از اساتید و دانشگاهیان از شمال ایران تا جنوب کشور به صورت مجازی در گلزار شهدای کرمان و کنار مرقد شهید سلیمانی برگزار شد، در این برنامه شرکت کنندگان چند قدمی همراه با محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید به صورت مستقیم در مسیر پیاده روی اربعین گام برداشتند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، مراسم پیاده روی مجازی اربعین دانشگاهیان مکتب شهید سلیمانی ۵ مهر ماه ۱۴۰۰ و به همت بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشکده دختران حضرت فاطمه (س) کرمان در فضای اسکای روم با حضور حدود ۲۵۰ نفر از اساتید و دانشگاهیان از شمال ایران تا جنوب به صورت مجازی در گلزار شهدای کرمان و کنار مرقد شهید سلیمانی برگزار شد. 

در ابتدای جلسه جعفری کرمانی پور رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کرمان به اهداف و درس‌های حرکت عظیم اربعین و معرفتی که باید از این حرکت آموخت اشاره کرد و در انتها از برگزار کننده گان وبینار ( مسئول کانون بسیج اساتید دختران کرمان عسکرپور و از سخنرانان محمدرضا جلیلی رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای  و حجت الاسلام میرهاشمی) تشکر کرد.

در ادامه این وبینار جلیلی رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه اربعین چهلمین روز پاسداشت ایثار امام حسین و تلاش اهل بیت برای زنده نگه داشتن عاشوراست بیان کرد: اربعین روزی است که اهل بیت مجدد وارد کربلا شدند و نهضت حسینی و پایه گذاری شد و اربعین توسط حضرت زینب  برای بیان حقیقت فلسفه‌ی عاشورا و هدف امام حسین (ع) برای همیشه جاودان شد .در مقابل طوفان تبلیغات دشمن، آگاهی بخشی و روشنگری حضرت زینب بود که توانست این واقعه‌ی عظیم را زنده نگه دارد.

اربعین 2

وی گفت: اربعین از نگاه امامین انقلاب "یوم الله" است. اربعین روزی است که اولین زائران به کربلا وارد شدند و عظمت عاشورا و اسلام را از خطر نابودی نجات دادند و تا روز قیامت این اربعین است که حفظ کننده این مکتب خواهد بود.طبق روایات یکی از نشانه‌های شیعه زیارت اربعین است.

این استاد دانشگاه در ادامه از رجعت در زمان ظهور حضرت مهدی و حکومت تراز اسلامی امام حسین (ع) در آن زمان و عقیده‌ی شیعه صحبت نموده و ابراز امیدواری کرد که کشور ما بتواند باتشکیل دولت انقلابی و حکومت نوین اسلامی به زمینه‌سازی ظهور و تشکیل تمدن جهان اسلامی در عصر ظهور تا طلوع خورشید عظمای ولایت و تکامل اخلاق و علم و نور کمک کند.

سپس حجت الاسلام سید محمد میرهاشمی استاد حوزه و دانشگاه و استاد اخلاق دوره‌های ضیافت نهاد رهبری به ثواب سهم داشتن در روز اربعین اشاره نمود و یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی و علامه حسن زاده آملی را گرامی داشت.

وی سپس در مورد کلمه اربعین مقدماتی گفته و به سوره دخان اشاره نمود که در آن بیان شده که گاهی اوقات آسمان‌ها و زمین از سوگ برخی افراد گریه می‌کنند.

میرهاشمی افزود: وقتی فردی از دنیا می‌رود زمین و آسمان ۴۰ روز برای او گریه می‌کنند. در مورد اربعین علمایی چون شیخ بهایی و شیخ طوسی کتاب‌ها نوشتند و روایات بسیاری درباره‌ی عدد مهم ۴۰ گفته شده که آثار و رمز و راز خاصی برای این عدد موجود است. شهادت ۴۰ مومن برای یک مرده برای استجابت دعا. دعا نمودن برای ۴۰ نفر مومن معتقد به امام علی (ع). و اینکه اگر عمر از ۴۰ گذشت باید کم کم آماده‌ی سفر به آخرت باشیم و ره توشه برگیریم. اگر ۴۰ سال از عمر بگذرد و خوبی فرد از بدی اش کمتر باشد شیطان بر پیشان‌ اش بوسه میزند و عقل در ۴۰ سالگی تکمیل می‌شود، میقات اربعین لیله حضرت موسی (ع)، یا سفارش های بزرگان،  تاکید بر ۴۰ زیارت عاشورا، ۴۰ روز سوره یاسین، اینکه ۴۰ صبح بیداری بین الطلوعین باعث افزایش رزق و روزی مادی, علمی, معنوی و عاقبت بخیری می‌شود، اینکه اگر کسی حج می‌خواهد برود تا ۴۰ منزل اطراف او نباید فقیری باشد که به او کمک نکرده باشد، ۴۰ قدم برداشتن بعد از صرف غذا باعث صحت بدن است، ۴۰ صبح دعای عهد و رجعت در زمان ظهور، برانگیخته شدن حافظ ۴۰ حدیث در روز قیامت به عنوان فقیه ، ۴۰ صبح توجه به خود و عملکرد خود و ۴۰ قدم تشیع جنازه و از این دست از جمله این موارد است.

گفتنی‌ست در ادامه این برنامه شرکت کنندگان پیاده روی مجازی چند قدمی همراه با محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید به صورت مستقیم در مسیر پیاده روی اربعین گام برداشتند و از سخنان وی بهره بردند. وی از حال و هوای مراسم راهپیمایی واقعی اربعین صحبت کرد و نائب الزیاره‌ی حاضران بود.

اربعین 3

مردانی بیان کرد: یکی از مناسبت‌های بسیار مهم شیعه اربعین است. شروع جاذبه‌ی مغناطیسی حسینی در روز اربعین بود که این جاذبه جابر را از مدینه به کربلا کشاند و امروز هم کسانی که معرفت به اهل بیت دارند این عشق و شور به کربلا و این مغناطیس در دلشان زنده است. اربعین از یک طرف غم انگیز است و غم غربت و مصیبتی است که به خاندان رسول خدا رفته است و از طرفی این روزها اربعین نشانه‌ی بهجت و شادی ناشی از نورانیت و عظمت و قدرت اسلام است که شاهد آن هستیم. اربعین با شکافتن پوسته‌ی زمان و مکان، جهان را با بزرگترین راهپیمایی عالم مواجه کرده و احیای آن نشانه‌ی عظمت واقعی برای شیعه در این دوران است. در زمانی که صاحب نظران و جامعه شناسان فاتحه‌ی معنویت و دین انسان‌ها را می‌خواندند، دنیا شاهد زنده‌ترین و پرشورترین و معنا بخش‌ترین پدیده‌ای است که در هزار سال گذشته سابقه‌ای نداشته.

وی افزود:اربعین حسینی حول محور معنویت و درک "هل من ناصر ینصرنی امام حسین (ع) و اهل بیت رقم خورد" و علوم اجتماعی از توصیف این معجزه عاجزند.امام حسین با تمام وجود برای خدا ایستاد. در طول تاریخ حوادث و کشتارهای عظیمی بوده اما از هیچ کدام یادی چون حادثه عاشورا باقی نمانده و رمز ماندگاری عاشورا همان خالص برای خدا بودن است.نکته مهم واقعه اربعین این است که با وجود به کارگرفتن تمام قدرت بنی امیه برای سانسور عاشورا، با وجود حضرت زینب و امام سجاد (ع) اربعین به تمام دنیا معرفی شد. از طرف دیگر اگر چه امروزه راهپیمایی‌های ۲۵ میلیونی اربعین مسلمانان جهان، در سانسور خبری شرق و غرب قرار می‌گیرند اما به لطف پروردگار این مسئله در تمام دنیا منتشر می‌شود حتی غیر مسلمان‌ها هم به آن رغبت پیدا کرده و در این پیاده روی عظیم و معنوی شرکت می‌کنند.

سپس رئیس سازمان بسیج اساتید برخی پیام‌های اربعین را بیان کرده و گفت: از جمله این پیام‌ها انقطاع از دنیاست؛ افراد چندین روز از دنیا علی رغم داشتن کار و مشغله جدا می‌شوند و در پیاده روی و یا خدمت  به زوار انجام وظیفه می‌کنند. از دیگر پیامها غلبه‌ی فطرت بر تحجر است؛ در زمانی که وهابیت جریانی را به نام داعش بوجود می‌آورد ، جریان اربعین در کنار آن حتی در سخت‌ترین شرایط امنیتی همچنان ادامه داشته است. اربعین نشانه‌ی تاثیر و قدرت پشتوانه‌ی مردمی شیعه است. ظلم ناپذیری، عدالت طلب بودن، آرمان گرا بودن و ... و تولی و تبری از دیگر پیام‌های این حرکت عظیم است.

وی صلح اربعین را نیز از جمله دیگر پیام‌ها عنوان کرده و افزود: علی‌رغم جنگ ۸ ساله با عراق و دشمنی ایجاد شده اما با مراسم اربعین دوستی و محبت و یکپارچه شدن دو ملت را به راحتی می‌توان دید و شاهد فداکاری مردم عراق با تمام وجود هستیم که ۲۵ هزار زائر را از جیب خود مردم در چند روز اسکان و غذا می‌دهند در حالی که اگر دولت قرار بود هزینه کند این امر امکان پذیر نبود.اما در نمونه مشابه حج تمتع سالانه یک دهم این تعداد حاجی به مکه می‌روند و با هزینه‌های هنگفتی که از حاجیان گرفته می‌شود، باز هم خدمت رسانی مناسبی در عربستان صورت نمی‌گیرد و حتی اتفاقات ناگواری هم می‌افتد و این نشانه‌ی عظمت, قدرت و دوستی شیعه در دنیا است و نقش شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی در این پیاده روی و جریان بزرگ اربعین به خوبی دیده می‌شود. دشمنان خواستند با حملات داعش این کنگره و راهپیمایی بزرگ شیعه را متوقف و یا خاموش و کمرنگ کنند اما تدبیر سردار بزرگ این بود که حتی در ناامن ترین شرایط عراق و سامرا این حرکت عظیم را برقرار و پایدار نگه داشته که با قوت تمام و با عظمت این برنامه انجام شود و نقش ایشان در شکل‌گیری و اتحاد کشورها در این حرکت عظیم نقش بزرگی بود و ثواب این پیاده روی‌های عظیم به ایشان می‌رسد که احیا گر مراسم اربعین بودند.

مردانی ابراز امیدواری کرد که روز به روز معرفت جهانیان به اربعین و ائمه بیشتر گردد.
در انتهای این مراسمه  و پس از جمع بندی نشست توسط محمدرضا جلیلی رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای، حاضران با خواندن و شنیدن متن زیارت اربعین، ارتباط مستقیمی با گلزار شهدای کرمان داشتند.

این وبینار پیاده روی مجازی دانشگاهیان در ساعت ۵ روز اربعین به پایان رسید.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.