تبدیل نظام دانایی به توانایی و مسئله محوری؛ رویکرد معاونت پژوهش و فناوری بسیج اساتید کشور

asatid
وحید آرایی:

تبدیل نظام دانایی به توانایی و مسئله محوری؛ رویکرد معاونت پژوهش و فناوری بسیج اساتید کشور

استاد بسیجی استادی است که علاوه بر تعهد و دلبستگی به نظام اسلامی، علم و دانش خود را در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و نیازهای مردم به کار گیرد.

مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج در راستای معرفی  سازمان بسیج اساتید کشور، برنامه‌ها و اهداف آن در آخرین‌ روزهای سال 1400 مصاحبه‌ای با معاون پژوهش و فناوری این سازمان ترتیب داده که شرح آن را در ادامه آورده‌ایم:

خبرنگار مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج : سلام بر شما و سپاس از وقتی که در اختیار مرکز رسانه برای این گفت‌وگو قرار دادین از شما درخواست می‌کنم در ابتدا لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید؛

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور: باعرض سلام و احترام خدمت مخاطبین این برنامه، بنده وحید آرایی هستم معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور.

خبرنگار : لطفا تعریف خود را از استاد نخبه بسیجی بفرمایید؛

معاون پژوهش و فناوری در سازمان بسیج اساتید کشور : اگر بخواهیم تعریف درستی از استاد بسیجی ارائه کنیم باید برگردیم به اصل و ماهیت بسیج . وقتی به ماهیت و اساس شکل گیری بسیج بر می‌گردیم، می‌بینیم که بسیج متعلق به مردم است و از دل جامعه و برخاسته از اجتماع است. در جمهوری اسلامی چون مردم نقش اصلی و اساسی را در کشور دارند به عنوان تصمیم‌گیران اصلی طبیعی است که نقش بسیج با نقش مردم گره خواهد خورد. وقتی صحبت از استاد بسیجی می‌کنیم به این معناست که استاد باید بتواند علاوه بر آن دانش و علمی که در اختیار دارد و در خدمت به مسائل کشور است، این دانش را با نیازهای اصلی و اساسی مردم مرتبط کند.استاد بسیجی استادی است که علاوه بر تعهد و دلبستگی به نظام اسلامی، علم و دانش خود را در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و نیازهای مردم به کار گیرد. یعنی این دو جنبه تعهد و تخصص در خدمت نظام و مردم باشد و در همه مسائل کشور به موقع و به هنگام وارد شود  و بتواند تبیین و روشنگری که لازم است را نسبت به حقایق و واقعیت‌های انقلاب و در مقابله با تحریف‌ها انجام دهد.

خبرنگار : آقای دکتر آرایی معاونت پژوهش و فناوری در سازمان بسیج اساتید کشور چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه برنامه‌هایی دارد؟

معاون پژوهش و فناوری در سازمان بسیج اساتید کشور: مبتنی بر نگاهی که مقام معظم رهبری نسبت به علم دارند و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در آن علم و پژوهش جزو مهم‌ترین حرکت‌ها در مسیر پیشرفت کشور در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، نظامی و .... قلمداد شده ، از این رو رویکرد معاونت پژوهش و فناوری در بسیج اساتید کشور رویکرد مسئله محوری است. یعنی این معاونت تلاش می‌‌کند بتواند این زنجیره علم، صنعت و جامعه را متصل کرده و در تبدیل نظام دانایی به توانایی موفق باشد.انتظار مقام معظم رهبری از دانشگاه آن است که استاد و دانشجو در دانشگاه نگاهشان معطوف به رفع مشکلات کشور باشد. تمام فعالیت‌های معاونت تا کنون در این راستا بوده است و قطعا ان‌شالله در آینده نیز این مسیر حرکت خواهد کرد.

خبرنگار:  لطفا بفرمایید از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اکنون که در روزهای پایانی این سال قرار داریم معاونت پژوهش چه فعالیت‌هایی را انجام داده است؟

معاون پژوهش و فناوری در سازمان بسیج اساتید کشور: معاونت پژوهش و فناوری از ابتدای سال ۱۴۰۰ چندین برنامه را متناسب با اسناد بالادستی اجرا کرده است. یکی از مهم‌ترین این اسناد، سند راهبردی اعتلای ۱۰ ساله بسیج است که بر اساس آن همه اقشار باید نقش‌آفرینی میدانی داشته باشند و در این میدان بحث دستیابی به مرجعیت علمی و فکری و کمک به نهادهای قانونگدار و سیاست‌گذار ماموریت کلان و اساسی بسیج اساتید به خصوص معاونت پژوهش و فناوری است و در این راستا چندین ماموریت در دستور کار این معاونت قرار گرفته است و موفقیت‌هایی نیز داشته است. اولین برنامه بحث تولید بسته‌های سیاستی و گزارش‌های سیاستی در سطوح ملی، منطقه‌ای و استانی از سوی اندیشکده‌های مسئله‌محورما در سراسر کشور بوده است . به لحاظ ساختار در بسیج اساتید اندیشکده‌هایی در ذیل نهضت استادی در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند که هدفشان این است که بتوانند هم نظام مسائل و مشکلات را احصا کرده و هم راه‌حل‌های کاربردی برای دستگاه‌های حکمران و سیاستگذار ارائه کنند. با تلاش همکاران ما و اراده‌ای که در معاونت پژوهش و فناوری در استان‌ها بوده است، کارهای خوبی تا کنون در این زمینه انجام شده است. در بحث ورود اندیشکده‌ها به مسائل کشور، ما در نیمه اول اسفندماه ۱۴۰۰ جشنواره شهید چمران را با تمرکز بر خروجی اندیشکده‌ها برگزار کردیم. در این جشنواره ۱۱ اندیشکده که توانستند بسته‌های سیاستی متناسب با ماموریت‌های خود و نیازهای کشور را ارائه کنند، مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین قرار است دستاوردهای آنها به دستگاه‌های سیاستگذار ارائه شود.این نقطه عطفی است برای بسیج اساتید در حوزه تشکیل اندیشکده و دستاوردهای آن و امیدواریم بتوانیم ماموریت‌های خود را در این راستا به انجام برسانیم.

با استقرار دولت سیزدهم بحث چگونگی کمک به دولت سیزدهم در دستور کار سازمان بسیج اساتید کشور قرار گرفت . طرحی در حال بررسی و ابلاغ است که در آن کانون‌های بسیج اساتید ما نقش عملیاتی پیدا می‌کنند در کمک به دستگاههای اجرایی ملی و استانی و این امر می‌تواند بستر خوبی برای اندیشکده‌ها باشد. این طرح تحت عنوان طرح کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور معرفی شده است. سومین مسئله‌ای را که در سال ۱۴۰۰ ما مورد توجه قرار دادیم بحث نشریات علمی سازمان است که از ابتدای ۱۴۰۰ نشریات علمی ما رتبه ب وزارت علوم را  کسب کردند و ارتقایی در بحث نشریات حاصل شد که مایه مباهات است. در این نشریات اولویت‌های نظام و انقلاب وراهکارهایی که مرتبط با مسائل  و موضوعات کشور است مورد توجه قرار گرفته است.

امسال این نشریات از دوفصلنامه به فصلنامه تبدیل شد و همه شماره‌های آن تا کنون منتشر شده است. اقدامات خوبی هم بر اساس برنامه‌ها در بحث انتشار کتاب اتفاق افتاد که از سال ۹۹ مجوز انتشار کتاب در سازمان گرفته شد و این انتشارات کتاب‌هایی را مورد توجه قرار می‌دهند که متناسب با اسناد بالادستی است. تا کنون ۳ کتاب در سال ۱۴۰۰  در حوزه استاد تراز انقلاب اسلامی مجوز نشر دریافت کردند و این کتاب‌ها مورد استفاده نخبگان علمی قرار خواهد گرفت. چهارمین مسئله بحث حضور در همایش‌های ملی است که تا کنون خوشبختانه هم در شورای سیاستگذاری و هم شورای علمی چندین همایش این معاونت نقش محوری داشته است از جمله در دانشگاه مالک اشتر در بحث تبیین اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب و نیز در دانشگاه علوم انتظامی در بحث امنیت مرزها و چندین همایش بسیج اساتید در کلیه استان‌ها نقش میدانی و محوری داشته که از جمله اقدامات مهم سال ۱۴۰۰ بوده است. پنجمین اقدام بحث برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره با موضوعات مبتنی بر نظام حکمرانی اسلامی و مردمسالاری دینی و موضوعات مبتنی بر فوریت‌های نظام و ضروریات کشور بوده است که با استقبال خوبی همراه شد و در سال آتی هم تلاش خواهد شد این مباحث توسعه یابد.

موضوع دیگر برگزاری رویدادهای استارت‌آپی است که ما در بسیج اساتید کشور چه در تهران بزرگ و چه در مراکز استانی موضوعات مختلفی را به ویژه در حوزه انتخابات در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ مطرح کردیم. در انتخابات با هدف جذب مشارکت حداکثری اقدامات خوبی صورت گرفت و همین طور در بحث‌های مربوط به شعار سال رویدادهای استارت‌آپی برگزار شد که این رویدادها آن خلاقیت‌ها و ایده‌های استادان را برجسته کرده و با دستگاه‌هایی که باید به این دستاوردها توجه کنند ارتباط خوبی برقرار نمود. مجموع این برنامه‌ها کارهای مهمی بوده است که در کنار سایر فعالیت‌ها، معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور عهده دار انجام آن‌ها بوده است. طرحی هم در دستور کار قرار داشته متناسب با سند اعتلای ۱۰ ساله که به کمک دستگاههای سیاستگذار مورد بررسی قرار گرفته است و نقش بسیج اساتید در آن احصا شده و منتظر هستیم این طرح در قرارگاه جهاد علمی بسیج به تصویب برسد که انشالله در سال آتی همه حرکت‌های ما متناسب با این ماموریت‌ها خواهد بود.

خبرنگار :  سال۱۴۰۱ را چطور می‌بینید؛

معاون پژوهش و فناوری در سازمان بسیج اساتید کشور: در سال ۱۴۰۱ قطعا بسیج اساتید کشور با رویکرد ریاست محترم سازمان جناب آقای دکتر مردانی پیش خواهد رفت. رویکرد ایشان ایجاد ارتباط تنگاتنگ بسیج اساتید با نظام سیاسی و اداری کشور است. این رویکرد در معاونت پژوهش و فناوری مبتنی بر حل مسائل کشور و ارتباط با دستگاه‌های اجرایی برای کمک به نظام حکمرانی قرار داده خواهد شد و همه ظرفیت‌های بسیج اساتید به ویژه شبکه اندیشگاهی بسیج اساتید چه ظرفیت‌های بالفعل و چه ظرفیت‌های بالقوه در مسیر خدمت به نظام اداری به کار گرفته خواهد شد با نگاهی که رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع جهاد تبیین دارند طبیعتا یکی از اقشاری که می تواند در این موضوع پیشگام باشد بسیج اساتید کشور است. وقتی واقعیت‌های دشمنان و چهره حقیقی آنان را بخواهیم به مردم معرفی کنیم قطعا نیاز به یک نگاه عالمانه و هوشمندانه داریم و طبیعی است که اساتید در این زمینه می‌توانند بهتر و بیشتر مفید باشند. دشمن با توجه به ناامیدی از جنگ‌های سخت و نیمه سخت و نرم به جنگ شناختی و ادراکی روی آورده است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری دشمن از همه ابزارهای رسانه‌ای و اطلاعاتی خود در این جنگ استفاده می‌کند و بنابراین برای مقابله با این جنگ باید رویکرد تهاجمی گرفت. بر این مبنا بسیج اساتید رفتارهای خودش را بر این هدف متمرکز می‌کند و آثار و دستاوردهای اساتید در جهت این نگاه باید باشد . بیانیه گام دوم تکلیف را بر ما روشن کرده برای رسیدن به جامعه اسلامی، دولت اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی باید گام‌های اساسی برداشته شود. طبیعی است که بسیج و بسیج اساتید صرفا رویکرد سیاسی ندارد بلکه رویکرد سیاستی دارد یعنی ترکیبی از دیدگاه فرهنگی ، سیاسی، اجتماعی و سیاستی و با این نگاه می‌تواند رویکرد علمی خود را برجسته کرده و رویکرد خود را با نیازهای جامعه و انقلاب هماهنگ کند.

خبرنگار :  در پایان این مصاحبه چنانچه صحبتی باقی‌مانده لطفا بفرمایید؛

اولا بنده از مجموعه همکارانم در سازمان بسیج اساتید کشور از جمله ریاست محترم سازمان بسیج اساتید جناب آقای دکتر مردانی و همچنین قائم مقام محترم سازمان جناب آقای دکتر ابن‌الدین و همه معاونین و همکارانم و همچنین مجموعه رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان و نیز دو همکار بزرگوارم در معاونت پژوهش و فناوری جناب آقای دکتر صالحی که هدایت اندیشگاه سیاست پژوهی و راهبردنگاری و اندیشکده‌ها و گروه‌های علمی مسئله محور در کشور را برعهده دارند و همچنین جناب آقای شمسایی در بحث نشریات و کرسی‌های نقدنظره و مجموعه معاونین پژوهش در شبکه اندیشگاهی کشور تشکر می‌کنم و امیدوارم در سال جدید  مبتنی بر منویات رهبر معظم انقلاب تلاش‌های بیشتری انجام دهیم و بتوانیم با یک اراده قوی و همت مضاعف در کنار دولت مسائل و مشکلات کشور را با نگاه به ظرفیت‌های داخلی کشور رفع نماییم تا جمهوری اسلامی ایران همچنان که در گذشته سرافراز بوده، سرافرازتر در محیط داخلی و بین‌المللی گام‌های اساسی برداشته و مسائل و مشکلات را رفع نماید.

خبرنگار : از شما سپاسگزاریم و برای مجموعه‌تان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

مصاحبه تصویری

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.