شعار سال و پنج نکته مهم پیرامون آن

asatid
یادداشت روز:

شعار سال و پنج نکته مهم پیرامون آن

اساساً فرایند تحقیق و توسعه به طور مستقیم خودش اشتغالزا است و به شکل غیر مستقیم نیز زمینه اشتغال افراد زیادی را در کارخانه ها فراهم می کند . به طور کلی تولید و اقتصاد در صورت دانش بنیان شدن به رونق و شکوفایی و اشتغال آفرینی در عرصه اقتصاد منجر خواهد شد و این همان رمز موفقیت نظام در عبور از گردنه‌های صعب العبور اقتصادی و پیچ تاریخی برای پیش روندگی و پیش برندگی نظام اسلامی در نیل به جامعه اسلامی و تمدن اسلامی خواهد بود .

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، ابوالحسن سلطانی‌زاده مسئول رصد و پایش معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور در یادداشتی آورده است:

سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر  معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال "تولید، دانش بنیان ،اشتغال آفرین" نامگذاری شده است که به جهت اهمیت این نامگذاری در ترسیم نقشه راه کشور و برون رفت کشور از مشکلات موجود به پنج محور مهم در این مقوله می‌پردازیم .

1 -  دسته‌بندی شعارها سال از ۱۳۷۳ تا ۱۴۰۱

سنت نامگذاری شعارها برای هر سال  از ۱۳۷۳ آغاز شد و که تاکنون ۲۸ سال از آن می‌گذرد هرسال به نامی از سوی رهبر معظم مزین  شده است به طور کلی شعارهای ۲۸ سال گذشته را به سه بخش می توان تقسیم کرد:

 الف- سیاسی، مذهبی، مناسبتی.  مانند سال امام خمینی (ره)، سال امیرالمومنین (ع) ، سال پیامبر اعظم(ص) ، سال عزت و افتخار حسینی، سال دولت ملت همدلی و همزبانی و یا سال پاسخگویی ب - تلفیقی و ترکیبی. مانند حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، وجدان کار و انضباط اجتماعی، همبستگی ملی و مشارکت عمومی و اتحاد ملی و انسجام اسلامی.

ج -صرفا اقتصادی. مانند انضباط اقتصادی و مالی، مبارزه با اسراف، صرفه‌جویی، ایجاد اشتغال مفید و مولد، نوآوری و شکوفایی، همت و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل ،اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید ،تولید پشتیبانی مانع زدایی ها و تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین . به خوبی مشهود است که در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب ثقل و سنگینی شعارهای اقتصادی به مراتب سنگین تر و حدود ۷۰ درصد از این ۲۸ سال را به خود اختصاص داده است و این حاکی از اهمیت مقوله اقتصاد در ذهن و اندیشه رهبری می باشد.

2 -  چرایی اعلام شعار سال ؟

 برخی افراد می پرسند اساساً این نامگذاری ها چه فایده‌ای دارد؟ در پاسخ به سه دلیل می‌توان اشاره کرد: اول آنکه بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی تعیین سیاست‌های کلان نظام و تبیین نقشه راه کشور از وظایف رهبری می باشد دوم آن که رهبری با این کار دو بخش آحاد مردم و کارگزاران نظام را به یک مسئله خاص و محوری برای حل مشکلات کشور رهنمون می شود که با این اقدام بسیج امکانات و توانمندی‌های کشور به سوی آن موضوع خاص هدایت می شود

و سوم آنکه امروز جنگ ترکیبی دشمن با محوریت اقتصاد، علیه این نظام با وضع تحریم‌های ظالمانه، تولید ملی و نظام تصمیم گیری کشور را هدف گرفته ومتاسفانه  اقتصاد به دلایل متعدد از جمله تحریم ها به پاشنه آشیل کشور تبدیل شده که تنها راه حل برون رفت از این مشکل تکیه بر اقتصاد دارد که این نیز در شعارهای سال تجلی پیدا می‌کند در واقع رهبری با این نامگذاری دست بر روی نقطه ضعف کشور گذاشته و تمامی اذهان و اندیشه‌ها و امکانات کشور را برای حل آن به میدان فرا می‌خواند.

3 -  چرایی تاکید بر شعار اقتصادی

تولید، رکن رکین اقتصاد است و امروز توسط دشمن نشانه روی شده زیرا رونق آن حلال مشکلات و راه برون رفت از گرفتاری‌های اقتصادی می باشد تولید یعنی افزایش اشتغال و افزایش درآمد، یعنی ایجاد رفاه و افزایش رضایتمندی جامعه از عملکرد کارگزاران نظام که این در گرو رونق و جهش تولید و دانش بنیان شدن آن می باشد تاکید بر تولید نباید صرفاً جنبه انتزاعی و ذهنی داشته باشد بلکه باید جنبه عینی و عملی به خود گرفته و جامعه نمود آن را احساس کند اگر شعار سال صرفاً در بنر زدن و در سربرگ نامه ها آوردن یا افزایش ساعت کار برای اضافه کاری و انجام کارهای روزمره و ذاتی به اسم شعار سال انجام باشد  نتیجه آن می شود که متاسفانه طی سال‌های اخیر شده است و تولید و اقتصاد مقاومتی آن چنان که باید و شاید در جایگاه واقعی خود ننشسته و بیشتر به لغلغه زبان و امری تشریفاتی و صرفا شعاری تبدیل شده است و نه یک امر راهبردی و نقشه راه برای حرکت کشور . در واقع باید به مقوله اقتصاد به صورت یک بسته کامل و همه جانبه نگریسته شود که شامل نگاه جهادی، قطع نگاه به بیرون و دانش بنیان شدن اقتصاد و ......می باشد.

4 -  الزامات و موانع تولید

 تولید اگر بخواهدتحقق بخش شعار سال و راه حل برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی و به نوعی جهاد اقتصادی در برابر جنگ اقتصادی دشمن باشد  می بایستی از باید‌ها و الزاماتی برخوردار گردد . این باید ها در سه بخش اقتصادی، اجرایی و فرهنگی موضوعیت پیدا می کند به عنوان مثال در بخش اقتصادی، اصلاح ساختارها، جلوگیری از واردات بی‌رویه و تقویت زیرساخت‌ها و دانش بنیان شدن اقتصاد باید مطمح نظر قرار گیرد در بخش  اجرایی اصلاح نظام بانکی جلوگیری از فرار مالیاتی، اصلاح نظام گمرک ،اصلاح نظام یارانه ها و کاهش وابستگی بودجه به نفت باید به طور جدی در دستور کار کارگزاران قرار گیرد و در بخش سوم یعنی فرهنگی، گفتمان‌سازی، نهادینه ساختن عزم ملی و بالابردن منزلت کار و تولید با استفاده از آموزه های مذهبی می‌تواند به صورت هم افزا و مکمل با دو بخش دیگر عمل کند .

 بدون تردید تولید برای شکوفایی و در سفره مردم دیده شدن با موانع جدی روبرو است که باید در رفع آنها با حداکثر توان کوشید به عنوان مثال تحریم‌ها و فشارهای خارجی، قاچاق کالا، تکیه اقتصاد به فروش نفت، عدم تمرکز نظام بانکی بر روی بخش‌های تولیدی، فقدان نظارت و برخورد اثربخش و بازدارنده و نبودن مجازات‌ها و در نهایت شعاری برخورد کردن با شعار سال و آن را فرمانی راهبردی و نقشه راه ندیدن از موانع جدی بر سر راه تولید می باشد که بدون برداشتن این موانع کار به سهولت انجام نخواهد شد .

5 -  دانش بنیان شدن اقتصاد

یعنی علم و دانش را زمینه و پایه اقتصاد کشور قرار دادن، یعنی فکر و اندیشه را عامل توسعه و رونق اقتصاد دانستن، یعنی اگر به طور سنتی در یک هکتار زمین چهار تن سیب زمینی به عمل می‌آید با اصلاح بذر و آبیاری نوین و دانش بنیان کردن کشاورزی از همین زمین به جای چهار تن ده  تن محصول حاصل شود و این یعنی بهره‌وری دانشی از آب و خاک و نیروی انسانی یعنی فناوری کردن کشاورزی .

اکنون سوال این است که امروز از حیث شرکت‌های دانش بنیان در چه وضعیتی قرار داریم ؟

 از سال ۸۹ این ایده مطرح شد و در سال ۹۲ اولین شرکت دانش بنیان تاسیس شد و از آن سال تا سال ۹۷ در یک پروسه رو به رشد تعداد این شرکت‌ها به ۴۰۵۰ و در سال 98 به ۴۹۰۰ و در سال ۹۹ به ۵۸۰۰ و نهایتاً در پایان سال ۱۴۰۰ به ۶۶۳۲ شرکت دانش بنیان رسید  این شرکت‌ها در حال حاضر در دو بخش خدماتی و تولیدی فعالیت می‌کنند که البته بخش تولیدی غلبه بیشتری دارد. حوزه های زیستی ،کشاورزی ،غذایی، دارویی ،درمان، پتروشیمی، نفت ،ماشین‌آلات، تجهیزات پیشرفته، فیبرهای نوری و ارتباطات تنها بخش‌هایی از این فعالیت‌ها می‌باشند لازم است بدانیم که شرکت‌های دانش‌بنیان نهایتاً دو یا سه سال می‌تواند دانش بنیان باشد و اگر در چرخه فناوری رو به رشد تجارت جهانی نتواند فناوری جدیدی ارائه دهد به طور اتوماتیک از پروسه رقابت حذف و یا سطح آنها تغییر می‌یابد زیرا نوشوندگی مستمر از ویژگی های مهم این شرکت‌ها برای بقا در عرصه فناوری می باشد . شرکت‌های دانش‌بنیان برای تنیده شدن در تولید و اقتصاد به چند الزام نیاز دارند که مهمترین آنها نیروی انسانی توانمند، خلاق، تحصیلکرده و با انگیزه می باشد که بحمدالله به وفور در کشور وجود دارد الزام بعدی اعتماد دولت و صنایع بزرگ  شرکت‌های نوپا است که این هم با پذیرش ریسک و اعتماد به جوانان خلاق و فناور کشور حاصل می‌شود و بر اثر این اعتماد است  که فضای کسب و کار رونق پیدا می‌کند، اعطای کمکهای مالی و آسان کردن فرآیند اعطای مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان برخی از الزامات پاسخ معتبر  به شعار سال توسط این شرکت ها می باشد .

فواید اقتصاد دانش بنیان همانطور که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب دیده می‌شود شامل کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، افزایش کیفیت محصول ،رقابتی شدن کیفیت و افزایش توسعه می باشد که در نهایت به تجاری سازی، صادرات و غیر وابسته شدن اقتصاد به نفت کمک می‌کند زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان اتکا به دانش و علم را دارند و نه اتکا به نفت .

 این شرکت‌ها در فرایند اشتغال آفرینی نیز نقش اساسی و کلیدی ایفا می‌کنند اساساً فرایند تحقیق و توسعه به طور مستقیم خودش اشتغالزا است و به شکل غیر مستقیم نیز زمینه اشتغال افراد زیادی را در کارخانه ها فراهم می کند به عنوان مثال تولید پلاسما توسط چند جوان نخبه دانشگاهی طراحی شد ولی به اشتغال ۲۶۰ نفر در این کارخانه برای تولید و تکثیر منجر شده است پس به طور کلی تولید و اقتصاد در صورت دانش بنیان شدن به رونق و شکوفایی و اشتغال آفرینی در عرصه اقتصاد منجر خواهد شد و این همان رمز موفقیت نظام در عبور از گردنه های صعب العبور اقتصادی و پیچ تاریخی  برای پیش روندگی و پیش برندگی نظام اسلامی در نیل به جامعه اسلامی و تمدن اسلامی خواهد بود  . انشاالله .

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.