۳ انتصاب مهم با رعایت ۳ اصل اساسی

asatid
یادداشت حسین عبداللهی فر:

۳ انتصاب مهم با رعایت ۳ اصل اساسی

پنج شاخصه مهم انقلابی‌گری از نظر مقام معظم رهبری پایبندی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، هدفگیری تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب، پایبندی به استقلال، حساسیت در برابر دشمن و تقوای دینی و سیاسی است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، حسین عبداللهی فر معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید در یادداشتی با اشاره به پنج شاخصه مهم انقلابی‌گری از نظر مقام معظم رهبری آورده است:

مهم‌ترین اصول حاکم بر انتصاب مدیران راهبردی در سیستم‌های سیاسی توسعه یافته عبارتند از:


الف) کارآمدسازی نظام
در کارآمدی سه رکن اساسی نقش دارند: ۱. ایده و فلسفه شکل‌گیری؛ ۲. ساختار و سازمان تشکیلاتی و ۳. کارگزار و عوامل اجرایی. در حال حاضر که ضرورتی بر تغییر دو رکن ایده و ساختار شورای نگهبان وجود ندارد، هر گونه کارآمدسازی این شورا متوجه رکن کارگزار و نیروی انسانی آن است. حداقل سه متغیر اصلی در افزایش کارآمدی کارگزار دخیل هستند که عبارتند از: ۱. دانش، ۲. تجربه و ۳. مهارت.
آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله شب‌زنده‌دار و آیت‌الله مدرسی یزدی که هر یک در زمره استادان حوزه‌های علمیه و فق‌های برجسته کشورمان هستند، تجربه سال‌ها حضور در شورای نگهبان را در کارنامه خویش دارند که آن‌ها را به لحاظ دانشی، تجربی و مهارتی کم نظیر ساخته است. به‌ویژه آیت‌الله جنتی که از سال ۵۸ از سوی حضرت امام (ره) به عضویت شورای نگهبان درآمده و پس از آیت‌الله محمدی گیلانی سه دهه دبیری این شورا را بر عهده دارد.
از این رو، قاطعانه می‌توان گفت توجه به کارآمدی شورای نگهبان به دلیل تأثیرگذاری آن بر کارآمدی نظام اسلامی ضرورت مضاعف داشته و یکی از راه‌های ارتقای کارآمدی نظام انتصاب شخصیت‌های کارآمد در این شورا است.


ب) اهتمام به شایسته سالاری
هر سیستم سیاسی که سه هدف پویایی، توسعه و تحول را دنبال می‌کند بایستی در بهینه‌سازی منابع انسانی و ارتقای نظام مدیریتی خود به شایسته یابی، شایسته گماری و شایسته سالاری توجه کافی مبذول دارد. در نظام اسلامی که فلسفه ایجادی خود را تحقق عدالت معرفی می‌کند، رعایت این اصل ضرورت دوچندانی دارد. چنانکه امیرمومنان علی علیه السلام فرمودند: «توجه به شایستگی مسئولان جزیی از عدالت است.»
مهم‌ترین شاخصه‌های شایستگی‌های فردی مدیران در مقوله‌هایی مانند ثبات در تفکر و اصول، نوآوری و خلاقیت در روش، و خودکنترلی در اخلاق فردی (تقوی) تجسم یافته و در بعد مدیریتی بر تخصص کافی در رسته کاری، توانایی در اجرا و اثربخشی در نتیجه تأکید می‌شود.
بر این اساس هر سه عضو منصوب شده شورای نگهبان به لحاظ روحیات فردی و خصائل مدیریتی در زمره شایسته‌ترین افراد برای این سمت محسوب می‌شوند. لکن عده‌ای بر این گمانند که لازمه شایسته سالاری، چرخش نخبگان است که معمولاً با جوانگرایی همراه است. در حالی که مقدمه ضروری شایسته سالاری «شایسته پروری» است و تا زمانی که افراد شایسته‌تر برای یک جایگاه وجود داشته باشند، باید شایسته پروری در کنار حضور شایستگان صورت پذیرد. در غیر این صورت هر گونه جابه‌جایی مدیران شائبه ترجیح منافع فردی و یا گروهی را تداعی می‌کند. ضمن آنکه در جایگاه‌های راهبردی از لوازم نخبگی، پختگی است و به جای بلوغ سنی و جسمی به بلوغ عقلی و سیاسی نیاز است.


ج) تقویت رویکرد انقلابی

پنج شاخصه مهم انقلابی‌گری از نظر مقام معظم رهبری عبارتند از: پایبندی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، هدفگیری تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب، پایبندی به استقلال، حساسیت در برابر دشمن و تقوای دینی و سیاسی. از آنجا که یکی از علل اصلی انباشت مسائل و مشکلات کشور به‌ویژه در عرصه اقتصادی و فرهنگی ناشی از عدم برخورداری برخی از مدیران ارشد و مسئولان میانی کشور است، تقویت این رویکرد تأثیر مستقیمی در حل مشکلات مردم و کشور دارد. شورای نگهبان بنابه مأموریت ذاتی خویش در احراز صلاحیت دولتمردان، نمایندگان مجلس و اعضای مجلس خبرگان بیشترین نقش را در تقویت روحیه انقلابی مدیران کشور داشته و دارد. بدون تردید لازمه چنین عملکردی از سوی این شورا نیازمند حضور شخصیت‌های انقلابی است که به نظر می‌رسد با انتصاب شخصیت‌های فوق این رویکرد نه تنها تضعیف شده بلکه تقویت نیز شده است.

 

حسین عبداللهی فر

منبع: روزنامه جوان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.