تفاهمنامه همکاری مشترک میان مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بسیج اساتید امضا شد 

asatid

تفاهمنامه همکاری مشترک میان مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بسیج اساتید امضا شد 

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛  تفاهمنامه همکاری مشترکی امضا کردند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، تفاهمنامه همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و بسیج اساتید کشور روزچهارشنبه 2 آذر ماه 1401 در جلسه‌ای مشترک در هفته بسیج، توسط بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، امضا شد.  

محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، در این نشست ضمن تبریک هفته بسیج و با استقبال از امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بسیج اساتید کشور، ابراز امیدواری کرد، این تفاهمنامه هموار کننده مسیر تحقق اهداف و برکت برای آینده انقلاب اسلامی باشد. 


وی افزود: نهاد علم پس از انقلاب ظرفیت بزرگی برای تربیت مدیران و متخصصان، جهت آینده نظام ایجاد نموده است و توانمندی ارزشمندی برای کمک به حکمرانی کشور در اختیار دارد. 


رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به مغفول ماندن ظرفیت‌های این نهاد برای حل مسائل کشور، عنوان کرد: بسیج اساتید در نظام آموزش عالی ظرفیت مطلوبی از اساتید ارزشی و انقلابی دارد که این مهم می‌تواند به ارتباط نهاد علم و حکمرانی کمک کنند. 


وی ادامه داد: در ۸ سال دفاع مقدس روحیه بسیجی توانست افتخارآفرینی کند و اکنون نیز این تفکر با مجاهدت علمی می‌تواند بسترهای مطلوبی برای مواجه با جنگ ترکیبی دشمن در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و شناخت ادراکی ایجاد کند. 


مردانی با اشاره به توطئه‌های دشمن برای ایجاد یاس و ناامیدی در کشور به ویژه در بین نسل جوان، تاکید کرد: دشمن با این حربه در صدد فراهم کردن خروج نخبگان است که با خنثی‌سازی آن می‌توانیم از ظرفیت این عزیزان در دستیابی به دستاوردهای بزرگ در حوزه‌های نوین علمی و تمدن سازی و همچنین ایجاد تمدن نوین اسلامی، اقدامات مثبتی را به سرانجام برسانیم.  


وی ادامه داد: بسیج اساتید کشور سه اولویت انسجام بخشی و تعالی سازمانی، کمک به نظام آموزش عالی کشور و کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور، را در دستور کار دارد که در راستای تحقق آنها قرارگاهی برای کمک به نظام حکمرانی کشور ایجاد شده و تفاهمنامه‌هایی با برخی مراکز علمی و دانشگاهی و اندیشکده‌ای کشور منعقد شده است. 


رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، در پایان توضیح داد: محرومیت زدایی و جهاد سازندگی در مناطق محروم با نگاه علمی و با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و نخبگان بسیجی از اقدامات مهم دیگری است که بسیج اساتید کشور به سمت ان حرکت خواهد کرد. 

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن تبریک هفته بسیج، ابراز امیدواری کرد تا امضای تفاهمنامه همکاری میان مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان بسیج اساتید کشور بر اساس ظرفیت‌های دو طرف، به ارتقای تصمیم‌گیری‌ها در مرکز، قوه مقننه و حکمرانی کشور منتهی شود. 


وی رویکرد مرکز پژوهش‌های مجلس را در راستای اقدامات سیاست‌پژوهی دانست و افزود: در دوره جدید فعالیت مرکز پژوهش‌های مجلس تلاش شده است تا از ظرفیت مراکز علمی، دانشگاهی و دانش بنیان کشور در راستای هم‌افزایی در ارائه نظرات کارشناسی و پژوهشی استفاده شود. 


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاسیس اندیشکده‌های استانی را یکی از اقدامات این مرکز در راستای بهره‌مندی از ظرفیت اندیشکده‌ای و نخبگانی کشور دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت علمی و نخبگانی ارزشمندی در استان‌ها و مراکز علمی کشور وجود دارد که باید از توان آنها در بررسی و رفع دغدغه‌های کشور بهره برد. 


وی با بیان اینکه متاسفانه ارتباط بین نهاد علم و حکمرانی کشور به خوبی شکل نگرفته است، ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند نقطه اتصالی بین نهاد علم و قانونگذاری و ارتباط آن با حکمرانی کشور باشد. 


نگاهداری یکی از کارکردهای مهم اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس را بررسی‌های صورت گرفته در حوزه برنامه هفتم توسعه دانست و یادآور شد: یکی از زمینه‌های همکاری بین مرکز و بسیج اساتید کشور می‌تواند در این زمینه باشد. 


وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی هزار متغیر در 35 مسئله اساسی کشور که شکل ابرچالشی به خود گرفته‌اند، نقشه جامع پویایی شناسی ابرچالش‌های کشور را طراحی کرده است که بررسی مستمر این موضوع می‌تواند زمینه تعامل دیگر بین دو طرف باشد. 


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به در پیش بودن ارائه لایحه بودجه سال 1402 به مجلس این موضوع را زمینه همکاری دیگر بین طرفین دانست و ابراز امیدواری کرد تا با این همکاری‌ها و هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت دوطرف، گام‌های مهمی در راستای رفع مسائل کشور برداشته شود.  

شایان ذکر است توافقنامه همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، به منظور استفاده از ظرفیت‏‌های علمی و پژوهشی دو مجموعه برای انجام بررسی‌‏های علمی و تدوین سیاست‏ راهبردی و ارائه راه کارهای مطلوب در حل مسائل و مشکلات کشور در جهت تصمیم سازی برای نقش‏‌های تقنینی و نظارتی مجلس شورای اسلامی، منعقد شده است.  


گفتنی است این توافقنامه در راستای ایجاد ساز و کار همکاری در انجام طرح‏‌های مطالعاتی در موارد نیاز مجلس شورای اسلامی و نهاد علم، ایجاد ساز و کار لازم در بهره مندی از ظرفیت‏‌های خبرگی نخبگان در شبکه‏‌های علمی پژوهشی بسیج اساتید و مجلس شورای اسلامی برای همکاری در اجرای طرح‏‌های تحقیقاتی مورد نیاز طرفین، ایجاد زمینه تبادل داده‏‌ها، اطلاعات علمی و نتایج نظرسنجی‏‌ها با رعایت طبقه‌بندی آن‏ها، همکاری در ارائه خدمات پژوهشی همانند برگزاری همایش، نمایشگاه‏‏‌ها، سفرهای علمی، اطلاع رسانی علمی و ایجاد امکان همکاری متقابل پژوهشگران در طرح‏‌های تحقیقاتی و تهیه پیوست‏‌های اجتماعی فرهنگی، به امضا رسیده است. 


پایان پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.