کدام سعودی؟

asatid
یادداشت روز؛

کدام سعودی؟

عربستان سعودی که در این سال‌ها هزینه‌های سرسام آوری را در تامین تجهیزات نظامی و مولفه‌های دیگر برای همسویی با سیاست‌های غربی‌ها متحمل شده است، امروز به درستی راه میانه و متناسب با منافع و امنیت خود را برگزیده و به دنبال نقش آفرینی مثبت در منطقه است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، جواد بخشی الموتی معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشوردر یادداشتی در جهان نیوز نوشتتنش‌های دهه‌های اخیر میان دو کشور مهم منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اگرچه در نهایت به قطع چندساله روابط انجامید، اما علی رغم بررسی‌های ابعاد گوناگون این تحولات که منجر به تغییرات گسترده در سطح ژئواستراتژی از سوی دولت‌های منطقه شد، دگردیسی در روایت سعودی از اولویت‌های منطقه‌ای، حائز اهمیت است. محیط جغرافیایی اثر معناداری بر تصمیم گیری‌های سیاسی دارد و در خصوص تحولات منطقه و کنش سعودی‌ها و هم پیمانانش در سال‌های اخیر نیز باید به این مولفه توجه جدی شود.

عربستان که در دوره جدید و پس از ملک عبدالله سیاست‌های متفاوتی را در پیش گرفته بود، با میدان داری جوانان و نگاهی متفاوت به عمق استراتژیک این کشور در منطقه، حوادث مهمی را آفرید. حمله به یمن با همراهی هم پیمانان منطقه‌ای و چراغ سبز غربی-عبری اگرچه بر اساس جمع بندی های آنها قرار بود خیلی زود به سرانجام مطلوب برسد، اما در نهایت به گردابی تبدیل شد که مداخله کنندگان را هر روز بیش از پیش به درون خود می کشید.

علاوه بر این سعودی‌ها در این سال‌ها سیاست‌های گوناگونی را در منطقه به اجرا در آورده اند که متناسب با منافع و محیط جغرافیایی آنها نبوده است و در تازه ترین اقدام با حمایت های مالی گسترده از حامیان اغتشاشگران در ایران و بر اساس اطلاعات غلط غربی ها، تصور می کردند که جمهوری اسلامی در مقابل فشارها کرنش کرده و آنها به جایگاه برتری در منطقه نائل خواهند آمد که در نهایت اینچنین نشد.

تجربه یمن و حوادث اخیر تهران می تواند عامل مهمی در تغییر نگاه سعودی ها باشد که علاوه بر تامین حداکثری منافع آنها امنیت منطقه را به دنبال خواهد داشت. همکاری و هم افزایی کشورهای منطقه و مقابله با هرگونه دخالت های خارجی پارادایمی مهم برای رسیدن به منطقه ای آرام و زیستی اسلامی است. مولفه هایی که با حضور آمریکایی ها و صهیونیست ها در منطقه هر روز به سمت وضعیت خطرناک تری پیش می رفت. بهبود روابط تهران-ریاض برآمده از یک تجربه تاریخی است که حالا کشورهای دیگر نیز باید از آن بهره برده و برای حل مشکلات منطقه ای قدم های جدی بردارند.

عربستان سعودی که در این سال‌ها هزینه‌های سرسام آوری را در تامین تجهیزات نظامی و مولفه‌های دیگر برای همسویی با سیاست‌های غربی‌ها متحمل شده است، امروز به درستی راه میانه و متناسب با منافع و امنیت خود را برگزیده و به دنبال نقش آفرینی مثبت در منطقه است.

این مولفه با همراهی قدرت منطقه ای ایران و پیوستن کشورهای دیگر می تواند زمینه‌های همگرایی را در منطقه فراهم کرده و فرصت‌های موجود برای غربی‌ها و صهیونیست‌ها که برآمده از واگرایی تاریخی است، به حداقل کاهش دهد؛ البته شیطنت‌ها در این مسیر دور از ذهن نیست و صهیونیست‌ها همانطور که بارها به صراحت اعلام کرده اند، به شدت از وضعیت موجود ناراضی و طرح‌های غلط خود برای منطقه را بر لبه پرتگاه می بینند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.