الزامات مشارکت حداکثری در انتخابات

asatid
یادداشت روز؛

الزامات مشارکت حداکثری در انتخابات

انتخابات می‌تواند مظهر قوت ملی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، حسین عبداللهی‌فر معاون تبیین و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور در یادداشتی در خصوص الزامات مشارکت در انتخابات آورده است:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی خویش با مسئولان نظام به موضوع مهم انتخابات در پایان سال اشاره کرده و فرمودند: «این انتخابات خیلی مهم است.» شاید این اهمیت برای بسیاری از انتخابات‌های گذشته هم ذکر شده باشد. چراکه همه انتخابات‌ها در کشور ما مهم و سرنوشت ساز هستند. اما برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در پایان سال جاری، یک تحول بسیار تأثیر گذار بر روند تحولات و مسائل سیاسی کشور به‌ویژه جنگ ترکیبی دشمن و اغتشاشات پاییز گذشته محسوب می‌گردد. به گونه‌ای در یک کلام می‌توان گفت حضور حماسی مردم در پای صندوق‌های رأی پایان بخش نقار‌ها و شکاف‌های داخلی و امید دشمن به فتنه گری از داخل کشور است.ضمن آنکه ترکیب مجلس هم می‌تواند بر روند مقاومت مردم کشور و رویکرد اقتدار آفرین دولت بسیار مؤثر باشد. 

از همین رو، سخنان مقام معظم رهبری درباره انتخابات آینده با دو وجه تمایز نسبت به گذشته متفاوت ارزیابی می‌شود. یکی نوع نگاه معظم له است که از زاویه امنیتی به انتخابات نگریسته و می‌فرمایند: انتخابات می‌تواند مظهر قوت ملی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد؛ لذا تأکید فرمودند که اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزار‌های مهم قوت کشور همین انتخابات است. 

دومین وجه تمایز این رویداد به زمان ورود معظم له به موضوع انتخابات می‌شود که برخلاف رویه‌های گذشته مشاهده می‌شود. چراکه معمولاً با انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور به صورت زودهنگام مخالف بودند. به منظور درک دلایل حکیمانه این اقدام لازم است به راهبرد‌های چهارگانه مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت توجه شود که به منظور دستیابی به «انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالا» به عنوان یک هدف مطرح فرمودند. 

پرواضح است که دشمنان کشورمان برای هر چهار راهبرد فوق برنامه داشته، اما برای نشان دادن تأثیر جنگ ترکیبی بر مسائل کشور تلاش خواهند کرد فضای انتخاباتی را ناامن، مشارکت را کاهش، سلامت را زیر سؤال برده و آن را غیررقابتی معرفی کنند. این درحالی است که آنچه در کانون توجه غرب در انتخابات پیش رو قرار گرفته موضوع مشارکت مردم است که برای رسیدن به آن از اهرم‌هایی، چون تحریم انتخابات، تحریک جریان‌ها برای قهر با صندوق‌های رأی، تحریض معترضان به عدم حضور استفاده خواهند کرد. 

از این رو، لازم به نظر می‌رسد برنامه ریزی برای افزایش مشارکت مردم در اولویت کاری مسئولان انتخابات قرار داشته و از هم اکنون راهبرد‌ها و اقدامات مقتضی را در دستور کار قرار دهند. برخی از این راهبرد‌ها عبارتند از: 

الف) در زمینه اقتصادی باید راهبرد‌های اساسی به شکلی تنظیم شوند که مردم احساس کنند مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس برای کاهش مشکلات معیشتی آحاد جامعه، افزایش قدرت خرید و رفاه اجتماعی دارای ایده و برنامه هستند. بدون شک لازمه ارسال این پیام مقابله با تورم، کمک به تولید و افزایش اشتغال است که در تحقق شعار سال خلاصه می‌شود. 

ب) در عرصه فرهنگی، راهبرد اصلی باید به گونه‌ای استخراج شود که بیانگر اقتدار توأم با عقلانیت مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی کشور باشد. تجسم عینی این راهبرد در نحوه ساماندهی به وضعیت نابسامان عفاف و حجاب نمایان می‌گردد. بدون تردید چنانچه مجریان قانون بتوانند به نگرانی مردم متدین جامعه به‌ویژه بانوان و مادران دغدغه‌مند کشورمان خاتمه داده و در عین حال دشمن را از پیشبرد برنامه گسترش فساد و تضعیف کانون خانواده بازدارند، دلبستگی مردم به مسئولان به‌ویژه واضعان قانون بیشتر خواهد شد. 

ج) به لحاظ سیاسی نیز یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های پیش رو، ارائه تصویری کارآمد، هماهنگ و فعال از مسئولان نظام است که ضمن نشان دادن اقتدار، برای تأمین منافع ملی و عزت کشور درایت لازم داشته باشند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.