استاد شهید مرتضی مطهری عالمِ تمام و مظهر دانایی، پرهیزگاری و مبارزه بود

asatid
در نشست شورای تبیین سازمان بسیج اساتید کشور مطرح شد؛

استاد شهید مرتضی مطهری عالمِ تمام و مظهر دانایی، پرهیزگاری و مبارزه بود

نشست شورای تبیین مواضع معاونت تبیین و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور با موضوع بررسی اندیشه‌های شهید مطهری در تالار شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، در این نشست دکتر قاسم واثقی رئیس مرکز راهبردی نمایندگی ولی فقیه در سپاه به موضوع شناخت شهید مطهری به عنوان "عالمی تمام" و اثبات عالم تمام بودن ایشان از منظر اسلام پرداخته و به تعاریف اسلام برای بیان هویت عالم با سه ویژگی هویت دانایی، پرهیزگاری و مبارزه اشاره کرد.

تفاوت نگاه اسلام و عرف عام و خاص در تعریف عالم موضوع دیگری بود که واثقی بدان اشاره کرد.

وی با بررسی روایاتی از مشخه‌های عالمان گفت و برخی فضیلت‌ها و مزیت‌های آنان را بر شمرد و با استناد به آیات و روایات به توصیف ویژگی‌هت پرداخت.

واثقی با این توصیف که عالم اسلامی، انسان ممتاز است به بیان جایگاه ویژه عالم در اسلام و آمرزش طلبیدن همه موجودات برای عالم حتی ماهیان دریا اشاره کرد و گفت: در روایات متعدد آمده که عالمان وارث پیامبرانند. این همه امتیازات برای عالم اسلامی به این جهت درنظر گرفته شده که مسئولیتی در تراز مسئولیت پیامبران دارند. همچنین در نگاه اسلام عبارات ظریفی در خصوص دانشمندانی که مسئولیت‌شناس نباشند آمده است و بیان شده که دانشمندی که مسئولیت‌شناس نباشد عالم به حساب نمی‌آید و مزیت‌ها و امتیازات گفته شده شامل او نمی‌شود.

همایش

وی همچنین به علمای فاجر و سوء اشاره کرد و عالم تمام را مظهر دانایی، پرهیزگاری و مبارزه دانست و عنوان کرد: وقتی از شهید مطهری به عنوان عالم تمام یاد می‌کنیم، یعنی دانشمندی که مظهر دانایی کامل است.

واثقی برای اثبات عالم تمام بودن شهید مطهری از روش آیه‌ای استفاده کرده و از طریق تحلیل آثار شهید مطهری عالم تمام بودن او را اثبات کرد.

جامعیت آثار شهید مطهری موضوع دیگری بود که وی بدان پرداخت و گفت: ایشان در همه موضوعات و مسائل اسلامی مقاله‌ای داشته‌اند. مطهری رسالت خود را در تبیین‌ و ترویج معارف اسلامی این می‌داند که جامع بنویسد.

رئیس مرکز راهبردی نمایندگی ولی فقیه در سپاه در ادامه در ۱۱ محور، فلسفه اسلامی، فلسفه کلام، فقه و حقوق، انسان‌شناسی، انقلاب اسلامی و سیاست، تاریخ ایران، اخلاق و تربیت، مسائل اقتصادی، آشنایی با قرآن، تاریخ و سیره، شعر و ادبیات؛ کتاب‌های شهید مطهری را نام برد و از ویژگی جامعیت، عمومیت موضوع و روزآمدی در آثار شهید مطهری سخن گفت.

همایش

وی همچنین در ۱۰ سطح آثار شهید استاد مطهری را طبقه‌بندی کرده و از پاسخ‌دهی به نیازها، غیرت دینی و منطق‌سازی شهید مطهری در حل مسائل زمان و از دلالت صحت آثار بر صحت روح ایشان گفت.

واثقی در بخش دوم سخنان خود به طرح اندیشه شهید مطهری در بحث حجاب پرداخت و از الگوی طرح ریزی راهبردی برای اقامه حجاب گفت.

وی با اشاره به این موضوع که مساله حجاب امروز در کشور ما مسئله‌ای پیچیده و دارای ابعاد و وجوه مختلف است، از ضرورت نیازمندی به طرح‌ریزی الگوی راهبرد در این خصوص سخن گفته و پیشنهاد داد کارگروه‌هایی برای طرح ریزی این الگو و ارزیابی آنچه مسئولان باید انجام دهند تشکیل گردد.

رئیس مرکز راهبردی نمایندگی ولی فقیه در سپاه در ادامه به موضوع حجاب و الزامات شرعی، عرفی و قانونی آن پرداخت و از ماهیت فرهنگی اجتماعی و سیاسی اجتماعی آن سخن گفت.

وی همچنین بر ضرورت تعیین مجری برای اجرای طرح‌های مربوطه و اهمیت آن و مواضع نظام در این امر تاکید کرد.

تعیین دکترین کلان در این موضوعات و طراحی مسیر حرکت از دیگر مواردی بود که واثقی مطرح کرد.


انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.