معلم تراز جمهوری اسلامی الگوی اخلاق، تقوا، میهن دوستی و ولایت مداری است

asatid
مردانی:

معلم تراز جمهوری اسلامی الگوی اخلاق، تقوا، میهن دوستی و ولایت مداری است

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در مراسم گرامیداشت هفته معلم و مقام استاد، در جمع خانواده‌های اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران بزرگ در سالن دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بر حساسیت امر جذب در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید در این نشست ضمن گرامیداشت هفته‌ی معلم و روز استاد و تاکید بر جایگاه معلمان و اساتید، گفت: تعالی هر جامعه مستقیما در گرو تعالی نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است. شاخص‌های فرهنگی جامعه، میزان گرایش مردم به علم و پژوهش، میزان دغدغه‌مندی مردم به ویژه جوانان برای حل مشکلات کشور، میزان میهن دوستی، میزان تقید و تشرع و پرهیزگاری ملت، و حتی میزان پیشرفت مالی و صنعتی کشور همه و همه مستقیما متاثر از نظام تعلیم و تربیت ماست.

 وی افزود: تعبیر امام راحل از شغل معلمی تعبیر بسیار دقیق و در عین حال مسئولیت‌آفرینی است. اینکه ایشان می‌فرمایند " معلمی شغل انبیاست" هم میزان تاثیرگذاری معلمین و اساتید در آینده و عاقبت یک امت را نشان می‌دهد و هم مسئولیت سنگینی که بر دوش معلمین و استادان است را به ما متذکر می‌‌شود.

مردانی دیربازده بودن محصولات نظام تعلیم و تربیت را از مشکلاتی دانست که گاهی موجب غفلت از ملزومات و بایسته‌های نظام تعلیم وتربیت می‌گردد و عنوان کرد: اگر خدای ناخواسته کم‌کاری‌هایی در امر تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد ممکن است اثرات خود را دو یا سه دهه بعد نشان دهند.

 وی افزود: ما به اولویت داشتن مسائل اقتصادی و معیشتی قائل هستیم ولی همانطور که مقام معظم رهبری بارها یادآوری فرموده‌اند، اولویت داشتن مسائل اقتصادی نباید باعث شود از امور ضروری دیگر غفلت کنیم. مقام معظم رهبری در مورد تاثیر بلند مدت تعلیم وتربیت به درستی می‌فرمایند: "در بلندمدت، هيچ چيز به اندازه تعليم و تربيت اهميت ندارد. نقش معلم و مربي در جامعه ما، نقش تراز اول است".

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دژ مستحکمی برای آینده‌ی متعالی نظام آموزش و پرورش است

مردانی سپس با اشاره به آنکه از جمله مواضعی که دشمن در نبرد شناختی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و علیه بنیان‌های فرهنگ ایرانی- اسلامی به شدت مورد آماج حملات ترکیبی قرار داد، جایگاه و شان معلم و مربی و استاد بوده است. خاطر نشان کرد: خط اول نبرد ترکیبی علیه دشمنان کشور نظام تعلیم و تربیت کشور است، پیش روی و یا خدای ناکرده پس روی در سایر خطوط، معلول قوت و ضعف نظام تعلیم و تربیت است. دشمن می خواهد نوجوان و جوان ما به جای معلم و استادِ خود متاثر از فضای مجازی و فلان به اصطلاح سلبریتی و فلان ستاره‌ی فضای مجازی باشند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک دژ مستحکم و یک تضمین قابل اتکا برای آینده‌ی متعالی نظام آموزش و پرورش است. 

وی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اشراف و دقت نظری که دارند به درستی اشاره فرمودند: "از سند تحوّل در کف مدرسه خبری نیست". نباید اساس و رویکرد نظام تعلیم و تربیت ما بر اساس رفت و آمد افراد دستخوش تغییر و تحول شود. اساس تحول در نظام آمورش و پرورش ما سند تحول است نه تحول و تغییر افراد. همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند باید "نقشه‌ی راه اجرای سند تحول" آماده شود. باید بیش از پیش به امور تربیتی و پرورشی بپردازیم.

جذب در نظام تعلیم و تربیت باید با حساسیت باشد

 رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: مسئله‌ی امور پرورشی در نظام تعلیم و تربیت در دهه نود قاصرانه یا خدای نکرده عامدانه تضعیف شد. تعلیم بدون تربیت نه تنها حسنی ندارد که مخرب نیز هست. کسی که بمب اتم را ساخت تعلیم دیده بود ولی پرورش و تربیت نیافته بود. فرد درس خوانده‌ای که اخلاق درستی ندارد یا نسبت به خانواده و کشورش تعهدی ندارد این حسنی برای جامعه ندارد. جذب در نظام تعلیم و تربیت حالا چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی باید با مداقه و حساسیت باشد. ضوابط و بایسته‌های جذب افراد بعنوان معلم و استاد نباید فدای سرعت یا خدای نکرده عوامل دیگر گردد.

مردانی با اشاره به تاثیرپذیری مستقیم دانش‌آموزان و دانشجویان از معلمان و اساتید گفت: نه تنها علم بلکه اخلاق و تقید و تعهد و دغدغه‌مندی و بسیاری از اوصاف خوب دیگر در دانش آموز و دانشجو مستقیما متاثر از معلم و استاد است.  رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با معلمان به درستی و دقت به این نکته اشاره فرمودند که البته ناظر به جذب و پایش کیفیت معلمان است که به نظر حقیر با همین کیفیت در مورد جذب و پایش تعالی اساتید نیز مترتب است.

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند "شایستگی‌های حرفه‌ای معلّم و شایستگی‌های عمومی معلّم هم در طول خدمت بایستی رصد بشود؛ یعنی صرفاً [رصدِ] اوّلِ کار اهمّیّت ندارد؛ اوّلِ کار اهمّیّت دارد، لکن ادامه هم اهمّیّت دارد. و راهش این است که ضوابط گزینش کم‌رنگ نشود؛ خب یک مقداری سختی‌هایی دارد، گزینش‌های در چهارچوب ضوابط یک مقدار سخت است، [امّا] نگذارند این سختی موجب بشود که این ضوابط کم‌رنگ بشود."
معلّم، شاغلِ شغل انبیا است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: معلم تراز جمهوری اسلامی نه تنها معلم درس و مشق که معلم و الگوی اخلاق، تقوا، میهن دوستی، دغدغه مندی نسبت به کشور و ولایت مداری نیز هست. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:"این که گفته می‌شود معلّم کار انبیا را می‌کند، برویم در عمق این حرف؛ این حرف یعنی چه؟ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة؛ کار انبیا این است؛ کار انبیا نجات بشریّت است و ایجاد یک جامعه‌ی انسانیِ برتر و والاتر است، معلّم، شاغلِ شغل انبیا است".


انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.