تنها ابزار غرب برای دستکاری فرهنگ ما رسانه است/ دانشگاه‌ها و مدارس، آموزش‌های رسانه‌ای بنیادی ارائه دهند

asatid
بخشی الموتی:

تنها ابزار غرب برای دستکاری فرهنگ ما رسانه است/ دانشگاه‌ها و مدارس، آموزش‌های رسانه‌ای بنیادی ارائه دهند

معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور؛ سواد رسانه‌ای این نیست که تنها بگوییم رسانه مهم است؛ بایستی بدانیم که در این خصوص چه کاری انجام دهیم. مهمترین موضوع این است که بدانیم شخصی که خود در این زمینه آموزش می‌دهد باید شناخت کافی از فضای مجازی داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، نشست "سواد رسانه ای، تعلیم و تربیت" امروز و با مشارکت سازمان بسیج فرهنگیان استان زنجان و با حضوررئیس دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی و الزهرا (س)، اساتید دانشگاه، دانشجویان و با سخنرانی میهمان ویژه برنامه دکتر جواد بخشی الموتی از اساتید دانشگاه‌های تهران و معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور در سالن جلسات غدیر دانشگاه فرهنگیان الزهرا (س) برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه، فرزانه اله ویردی مدیر امور پردیس های فرهنگیان استان زنجان و مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان الزهرا (س) زنجان به بیان هدف از برگزاری این نشست و ضرورت تبیین در موضوع سواد رسانه ای در نسل جوان پرداخته و سپس به گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر اشاره کرد.

بخشی

در ادامه سخنران ویژه مراسم، دکتر جواد بخشی الموتی از اساتید دانشگاه‌های تهران و معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور سخنان خود را با اشاره‌ به فرمایشات رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی و رسانه آغاز کرد. 

وی در ادامه سخنان خود افزود: تعلیم و تربیت ابزار یا وسیله‌ای برای فهم جامعه دانشجویان، دانش آموزان از ساخت‌های اجتماعی است. وظیفه تربیتی دانشجویان، دانش آموزان و محصلین به عهده نهادهای فرهنگی کشور است. امروز رسانه نقش مهمی در بحث انتقال فرهنگ دارد ، در هیچ دوره‌ای نقش رسانه در انتقال فرهنگ تا این حد پر رنگ نبوده است. 

وی در خصوص بحث خود مدیریتی کاربر اظهار داشت: اهمیت خود مدیریتی در حال حاضر در نسل جدید به اندازه کافی جا نیافتاده است. اهمیت رسانه در نسل جدید به اندازه کافی روشن نشده است و این ضعف عملکرد نسل قبلی یعنی نسل ما است که یکی از دلایل آن شکاف بین نسل هاست. 
وی ادامه داد: فضای مجازی می تواند عامل انتشار اطلاعات غلط در جامعه و فریب انسان‌ها باشد. امروزه سواد رسانه‌ای در تمام دنیا به عنوان سطحی از سواد فردی اهمیت دارد، همانطور که شاهد بودیم اخیراً در مجلس آمریکا سناتورهایی از هر دو حزب تصمیم به محدود کردن فضای مجازی برای افراد زیر ۱۳ سال گرفته‌اند و این موضوع پیش از این در کشورهای دیگری نیز اتفاق افتاده بود. در حال حاضر بیش از ۲۶۰ شبکه فارسی زبان معاند علیه ملت ایران فعال هستند و این خود نشان دهنده بمباران رسانه‌ای و اطلاعاتی است که جامعه ما  را هدف گرفته است. 

بخشی

معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور افزود: به عقیده یکی از نظریه پردازان غربی در بحران‌های سیاسی آینده در جهان تاکتیک‌های اطلاعاتی حرف اول را می زنند. و از نظر وی تاکتیک اطلاعاتی عبارت است از قدرت دستکاری اطلاعات حتی پیش از رسیدن آن ها به رسانه‌ها. تنها ابزار غرب برای دستکاری فرهنگ ما رسانه است و  این از طریق اشغال فضای ذهنی نسل جوان ماست. 

بخشی الموتی تصریح کرد: باید بتوانیم هدف رسانه‌های معاند را به جوانان و نوجوانان نشان دهیم و این هدف باید به نسل جوان فهمانده شود. غرب ابزار نظامی برای فشار آوردن به ما ندارد، به ویژه با پیشرفت توان نظامی ما و در خصوص پهپادهای تولید شده که خود غرب به ناتوانی نظامی خود در کنترل فضای شرق اعتراف کرده است نشان می دهد تمرکز خود را در حوزه جنگ نرم، جنگ شناختی و رسانه‌ای قرار داده است. 

معاون رسانه و ازتیاطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور، اظهار داشت: قدرت نرم توجه زیادی به اشغال فضای ذهنی مردم کشورهای دیگر از طریق ایجاد جاذبه در فضای مجازی برای مردم دارد. کودکان ما از سنین خیلی پایین حتی زمانی که ذهن آنها توان تجزیه تحلیل ندارد با فضای مجازی آشنا شده و آموزش می بینند. در این روند یادگیری که رسانه‌های غربی،عبری و عربی میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده‌اند وظیفه ما داشتن شناخت کافی از وضعیت موجود است. 

این مسئول فرهنگی اظهار نمود: سواد رسانه‌ای این نیست که تنها بگوییم رسانه مهم است؛ بایستی بدانیم که در این خصوص چه کاری انجام دهیم. مهمترین موضوع این است که بدانیم شخصی که خود در این زمینه آموزش می‌دهد باید شناخت کافی از فضای مجازی داشته باشد. از این رو فضای مجازی و رسانه بسیار مهمتر از آن است که بتوان با برگزاری چند کارگاه یا جلسه آن را آموزش کامل داد و معلمان و اساتید ما باید با این فضا بیش از هر زمانی درگیر شوند.

بخشی

استاد دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: لازمه این موضوع آن است که دانشگاه‌ها و مدارس آموزش‌های بنیادی ارائه دهند و باید توضیح کامل در خصوص روند های در حال اتفاق در فضای رسانه ای در جامعه و دنیا ارائه دهند.

وی تصریح کرد: تربیت جوانان و نوجوانان فقط در زمان کلاس‌های آموزشی نیست؛ بلکه در اوقات فراغت آنها آموزش بیشتری از طریق رسانه‌ها دریافت می کنند. رسانه ما در دنیا به عنوان رسانه پاک شناخته می‌شود زیرا هم از رسانه‌های سکولار فاصله داریم و هم با رسانه های متحجر مرزبندی داریم. نقش تربیت و تعلیم و فهم از موقعیت و زمان در شخصیت شهدای دفاع مقدس نمایان بود. 

وی در پایان سخنان خود با توجه به فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر با ذکر روایتی از شهید سلیمانی در خصوص نقش شهید باقری در حماسه، افزود: شهید باقری تربیت شده مکتب انقلاب بود و بواسطه سطح سواد رسانه‌ای در آن زمان تحلیل دقیقی از وضعیت داشت. اگر بخواهیم حماسه خرمشهر را از بعد تربیتی بررسی کنیم می توان در شخصیت شهید باقری که فهم زیادی از زمان، مذهب، جامعه و موقعیت  داشت خلاصه کرد. ایستادگی وی در آخرین لحظات برای ادامه عملیات منجر به این پیروزی بزرگ شد.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.