بسته سیاستی شهر اسلامی- ایرانی طیب

asatid
معاونت علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور ارائه کرد:

بسته سیاستی شهر اسلامی- ایرانی طیب

معاونت علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور در اندیشکده علمی راهبردی شهر اسلامی استان اصفهان بسته سیاستی با عنوان «شهر اسلامی- ایرانی طیب» را ارائه کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، آرمانشهر مطلوب زندگی همواره از آمال و آرزوهای همه مکاتب در تمدن‌های بشری بوده است، که اگر چه نه به شکل کامل ولی در حد مقدورات در طراحی، ساخت و شکل گیری شهرهای تحت سیطره جهان بینی و ایدئولوژی های گوناگون از گذشته تا حال نمود پیدا کرده است. بی تردید ظرف تمدنی شهرها تا حد زیادی بر مظروف سبک زندگی شهروندی اثرگذار خواهد بود و حرکت به سمت هدف غایی جهانبینی حاکم بر کالبد شهر را در ضمیر ناخودآگاه شهروندان، تبلیغ و تسهیل می‌نماید، لذا در بسترسازی تحقق تمدن نوین اسلامی مطابق با «گام دوم انقلاب » نیز، تلاش در خلق شهر اسلامی-ایرانی با کشف و باز آفرینی ارزش‌های کالبدی- فضایی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های روزآمد در برنامه‌ریزی شهری ضروری می‌باشد.

از این رو معاونت علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور در اندیشکده علمی راهبردی شهر اسلامی استان اصفهان بسته سیاستی پژوهشی را طي هشت گام الگويي قابل پياده‌سازي از شهر مطلوب اسلامي در عصر حاضر تحت عنوان «مدل اجرایی شهر طيب » ارائه داده است.

 مطالعه انجام شده برای تخقق این بسته، از نظر هدف، کاربردی با رویکرد بنیادی و از نظر ماهیت و روش کار توصیفی- تحلیلی می‌باشد و در آن به دو روش اسنادی و پیمایشی اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و پس از گزینش «شهر طیب » بعنوان مفهوم جامعی از شهر اسلامی، بیش از 2000 شاخص از منابع معتبر اسلامی و نظریات اندیشمندان برجسته استخراج و با بررسی‌های تکمیلی و مشورت با خبرگان با بکارگیری مرحله اول روش دلفی با سه گردش پرسشنامه در بین 40 نفر از خبرگان که به روش گلوله برفی گزینش شده‌اند، 43 شاخص کلان تعریف و انتخاب گردید و در مرحله بعد اهمیت و اولویت این کلان شاخص‌ها در مدل اجرایی با طراحی پرسشنامه روش دلفی مرحله دوم در قالب طیف لیکرات پنج گزینه‌ای با دو دور گردش اطلاعات صورت پذیرفت، که نرخ بازگشت 82 درصدی پرسشنامه ها در مجموع بیانگر نقطه قوت نتایج است. در گام نهایی این مطالعه دیاگرام مدل اجرایی برنامه‌ریزی بازآفرینی شهر طیب فن آور و پاسخگو به نیاز امروز شهر و شهروندان در شهرهای ایران پیشنهاد گردیده است.

بسته سیاستی

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.