بسیج اساتید در معاونت بانوان با جمع کثیری از بانوان نخبه در ارتباطات است

asatid
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور:

بسیج اساتید در معاونت بانوان با جمع کثیری از بانوان نخبه در ارتباطات است

درنظرسنجی‌های انجام شده از مجموع سوالاتی که از بانوان پرسیده شد، دغدغه اصلی بانوان اشتغال همسرانشان بود. تشکیل خانواده و داشتن شغل مناسب برای همه دغدغه بوده است. پس از آن با اولویت‌های هم ارز مطالب دیگری مطرح شد و پاسخ گرفتیم برخی رفتارهای خاص در استان‌های خاص وجود داشت که نیازمند بررسی های اجتماعی و رگه‌های سنتی و بومی بود.

مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج در آخرین روزهای سال 1400 در مصاحبه‌ای با  معاون بانوان و رئیس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده نهضت استادی بسیج از فعالیت‌های این مرکز در 1400 و نیز برنامه‌های آتی آن مطلع شده که شرح آن را در ادامه آورده‌ایم:

خبرنگار مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج : سلام و سپاس از وقتی که برای این مصاحبه در اختیار مرکز رسانه قرار داده‌اید، لطفا در ابتدا خودتان را برای مخاطبان مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان معرفی بفرمایید؛

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور: بنده فاطمه جوادی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گرایش دیرینه شناسی گیاهی هستم که شاخه‌ای از شاخه‌های زمین شناسی است. هر لحظه خدا را در برگ و شاخه‌ها و مجموعه پوشش گیاهی می‌بینم. دوره کوتاهی نیز به عنوان مسئول محیط زیست کشور در دولت نهم در خدمت مردم بوده‌ام.

خبرنگار: لطفا از برنامه‌های مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده در 1400 و نیز برنامه‌های این مرکز در 1401 بگویید؛

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور : ابتدای ۱۴۰۰ بحث انتخابات مطرح بود و اینکه تلاش کنیم بسیج اساتید در بخش بانوان که با جمع کثیری از بانوان نخبه در ارتباطات است، فعالیت تبیینی خوبی برای جذب مشارکت حداکثری داشته باشد. برای این منظور سفرهایی نیز به برخی استان‌ها را در دستور کار خود قراردادیم و تلاش شد به شبهات پاسخ داده شده و میزان مشارکت بالا رود. در شهرستان‌ها شاهد 62 تا 63 درصد مشارکت بودیم. جمع کثیری از کسانی که این کشور را از آن خود می‌دانند پای کار آمدند و با وجود برخی نارضایتی‌ها از اوضاع معیشتی پای صندوق‌های رای حاضر شدند. انتخابات الحمدلله به صحت گذشت و ریاست جمهور انتخاب شد . پس از آن همه افراد در سازمان با یک انسجام شروع کردند به بررسی این موضوع که چطور برای دولت جدید می‌توانیم کمک‌حال باشیم. ما نیز در معاونت بانوان به عنوان بسیجی از منظر خودمان در این عرصه ورود کردیم چندین وبینار در استان‌ها برگزار شد و از طریق فضای مجازی با مسئولین استان‌ها صحبت کردیم، انباشتی از کارهای روی زمین مانده در برنامه ششم توسعه بررسی شد و در همه بخش‌ها، مواردی را که به حوزه امور بانوان مربوط می‌شد همچنین موارد علمی، اقتصادی به بحث و صحبت گذاشته شد و بررسی کردیم  چقدر امکان تحقق آنها فراهم هست هم به عنوان یک استاد بسیجی و هم یک خانم مسائل را رصد کردیم تا بدانیم در کجای این جورچین عملیاتی هستیم و برنامه اقدام باید چگونه باشد. زمانی برای اجرای طرح‌ها با استفاده از طرح اعتلای ۱۰ ساله بسیج یک برنامه سنواتی که با برنامه‌هایی ذیل آن تعریف شده و یکی هم مباحث موضوعی صرف شد. در ادامه کارها پرسشنامه‌ای به استان‌ها داده شد و خواسته شد در آن استان‌ها به تفکیک در دل مجموعه‌های خود به ۲۲ سوال طراحی شده پاسخ گویند و نتایج را اعلام نمایند تا مشخص شود استان‌ها مسئله‌شان چیست و اولویت‌هاشان کدام است. نتیجه حاصل جالب بود. دغدغه اصلی بانوان اشتغال همسرانشان بود. تشکیل خانواده و داشتن شغل مناسب برای همه دغدغه بود. پس از آن با اولویت‌های هم ارز مطالب دیگری مطرح شد و پاسخ گرفتیم برخی رفتارهای خاص در استان‌های خاص وجود داشت که نیازمند بررسی های اجتماعی و رگه‌های سنتی و بومی بود. این مسائل احصا شد و مشخص شد اولویت‌های خاص دختران و بانوان ما در استان‌ها چیست. در این بررسی‌ها تحصیل هم مطرح شده بود ولیکن اولویت اصلی نبود. فعالیت سیاسی اولویت نبود، مهارت آموزی جزو موارد مطلوب بود.

همانگونه که مقام معظم رهبری برجهاد تبیین تاکید داشتند تا حدود شهریورماه از استادان خواستیم وبینارهای تبیینی راه بیندازند علاوه بر جهاد علمی، بحث حفظ حرمت خانواده و کرامت زن را داشتیم. در این مسیر تلاش کردیم از واژه‌هایی که برابری جنسیتی را مطرح می‌کنند استفاده نکنیم چرا که در اسلام زن و مرد نداریم ، معتقدیم جنسیت بار می‌شود روی دوش انسان، مرد و زن از نفس واحد هستند. مچنین در خصوص تحکیم خانواده و انس و الفت در خانواده جلسات تبیینی گذاشتیم و از مشکلاتی که گریبانگیر فمنیسم و شیوه‌ها و مدل‌های تفکریش و مشکلات محیط زیستی ناشی از آن بود، سخن گفته شد.  در ادامه برخی مباحث زیست محیطی در مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده تبیین گردید . تبیین این مباحث برای بانوان از نظر ما مهم بود چرا که بانوان مدیر خانواده هستند. معتقدیم در بحث کنوانسیون‌های زیست محیطی باید هوشیار باشیم که برخی معاهدات مجدد تحمیل نگردد. البته وبینارهای ما محدود به اساتید بسیجی خانم نبود، وبینارهایی در حوزه محیط زیست در استان‌های گلستان، زنجان و بوشهر و برخی استان‌های دیگر برگزار کردیم که الحمدلله  باعث انجام فعالیت‌های خوبی شد.در گلستان در اولین همایش جایگاه زن در الگوی سوم انقلاب  با ارائه ۲۷۳ مقاله همایش بسیار خوبی برگزار شد البته آنجا در برابر صحبت‌های ما رسانه‌های بیگانه سوء استفاده‌هایی کردند. آنجا در پاسخ به شیطنت برخی رسانه‌ها گفتیم حرف حساب ما این است که اسلام عزیز ، که رسولش رحما بینهم است می‌خواهد بشر رشد و تعالی یابد با تقدیر الهی و بدون آسیب به اطراف خودش بتواند به نقطه‌ای برسد که خداوند می‌فرماید یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ خدا ما را این‌گونه می‌خواهد. در ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها خانواده فاطمی و علوی را تبیین کردیم. با نگاه به حفظ خانواده بر ایثار و محبت و انس تاکید شد. برای خدا اگر آرمان  لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه باشد. این آرمان برای دنیا تلاش نخواهد کرد و می‌بینیم که نهایت می‌شود حاج قاسم و ماندگار می‌شود. پس از اینکه کرونا کمی کم شد ۳ سخنرانی استانی برگزار کردیم و وبینارهایی در استان‌های گلستان ، هرمزگان و خراسان جنوبی برگزار شد. در این مسیر ظرفیت‌های استان‌ها را رصد کردیم و فاصله دانشگاه و صنعت و کارآفرینان و از این دست مباحث بررسی شد.

امیدواریم با تغییرات اساسی که اتفاق افتاده در دولت جدید ما به عنوان مرجعیت فکری برای ۱۴۰۱ بتوانیم اقدامات اساسی انجام دهیم. برنامه ما در معاونت خواهران اولا ایجاد انگیزشی دوباره است با نگاه به آینده و امید به خدا. انشالله آینده بهتر از امروز خواهد بود. برای سال ۱۴۰۱ روی بحث مرجعیت فکری در موضوع بانوان کار خواهیم کرد. حقوق بانوان را آموزش خواهیم داد در موضوع تعاونی‌ها و صادرات زنجیره ارزشی از تولید تا توزیع که نیازمند آموزشی است ورود خواهیم کرد.اهداف خود را در بحث تربیتی پیش خواهیم برد. با توجه به آنکه در بیانیه گام دوم تاکید شده بر موضوع تذهیب و تزکیه تمرکز خواهیم کرد و جلساتی برای فهم درست دین، انس با قرآن و نهج البلاغه و ادعیه و امام شناسی و وحدت حوزه و دانشگاه برگزار خواهیم کرد و همچنین فعالیت‌های رسانه‌ای خواهیم داشت.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.