پوشاک سنتی هر کشور روایت‌های ماندگاری از باورها در وسعت سرزمینی را بازگو می‌کند

asatid
مسئول گروه علمی مطالعات راهبردی فرهنگ عفاف و پوشش بسیج اساتید دانشگاه الزهرا(س):

پوشاک سنتی هر کشور روایت‌های ماندگاری از باورها در وسعت سرزمینی را بازگو می‌کند

ربابه غزالی مسئول گروه علمی مطالعات راهبردی فرهنگ عفاف و پوشش بسیج اساتید دانشگاه الزهرا(س) و دبیر اجرایی نخستین رویداد "پوشاک سنتی جهان اسلام" : پوشاک سنتی در هر کشور براساس فرهنگ، اقلیم و تاریخ اسطوره‌ای می‌تواند روایت‌های ماندگاری از باورها و داشته‌ها در وسعت سرزمینی را بازگو نماید.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، نخستین رویداد پوشاک سنتی جهان اسلام"  ۸ الی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در برج میلاد و دانشگاه الزهرا(س) به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران و با همکاری دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

رویکرد این همایش حرکت در جهت همبستگی و وحدت کشورهای جهان اسلام با محوریت پوشاک سنتی بوده است.  ربابه غزالی مسئول گروه علمی مطالعات راهبردی فرهنگ عفاف و پوشش بسیج اساتید دانشگاه الزهرا(س) دبیر اجرایی این نشست علمی - بین المللی بود.

 

در نمایشگاه برگزار شده این رویداد بین المللی در برج میلاد مجموعه لباس‌های سنتی ایرانی و کشورهای اسلامی به همراه تعدادی کارگاه آموزشی و تصویرسازی‌های زنده دستی و دیجیتال از سوی اغلب دانشجویان دانشکده هنر ارائه شد. در کنار این موارد، مجموعه نشست‌های علمی با حضور اساتید برتر دانشگاه‌های ایران و برخی کشورهای جهان اسلام مانند مالزی، عراق، آذربایجان، ترکمنستان و سوریه به همراه ارائه پنل ‌های تخصصی در تاریخ‌های ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با همکاری پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) در سالن دکتر طوبی کرمانی برگزار شد.

 ربابه غزالی، عضو هیات علمی و مسئول گروه علمی مطالعات راهبردی فرهنگ عفاف و پوشش بسیج اساتید دانشگاه الزهرا(س)، در سخنرانی خود با عنوان حجاب در پوشاک سنتی اقوام ایرانی، به لباس به عنوان مقوله‌ای فرهنگی اشاره داشت و آن را سبب تمایزات فرهنگی دانسته و موارد تشابه  آن را با فرهنگ ایرانی و اسلامی برشمرد.

ربابه غزالی

 

وی افزود: پوشاک سنتی در هر کشور براساس فرهنگ، اقلیم و تاریخ اسطوره‌ای می‌تواند روایت‌های ماندگاری از باورها و داشته‌ها در وسعت سرزمینی را بازگو نماید. گفتمان‌سازی در این روایت‌ها می‌تواند موانع را برای نسل‌های آینده براحتی کنار براند وراه گشایی در حل مسائل علمی تخصصی فرهنگی در تعاملات داخلی و جهانی ایجاد نماید.

دستاوردها


 تصویب دبیرخانه دائمی همایش بین المللی در کل سال و برنامه ریزی بلند مدت براساس چشم انداز تمدن نوین ایرانی اسلامی در راستای سبک زندگی اسلامی و جایگاه کشورهای اسلامی در تبادلات فرهنگی بین‌المللی با هدف شناسایی، توسعه و ترویج تعاملات فرهنگی و هنری کشورهای اسلامی؛ شناخت موانع و عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کشورها و برگزاری همایش‌های علمی تخصصی در مورد سبک لباس، سبک خوراک سالم و حلال، سبک معماری و.... (به طور مثال موردی که در این همایش پوشاک سنتی جهان اسلام بحث وتبادل نظر شد با برند پوشاک اسلامی از کشور تونس و برند سندس از لبنان، تعاملات اقتصادی و علمی در راستای قیمت تمام شده کالای عرضه شده در نمایشگاه وامکان سنجی تعاملات بیشتر در راستای تولید وارائه محصول)؛ هماهنگی بیشتر در بخش بین‌الملل و برنامه ریزی در دعوت‌های ویژه از برندهای مطرح پوشاک اسلامی جهان اسلام، جهت تبادلات و تعاملات در هم اندیشی در توسعه محصولات وکالا های ارائه شده؛ قرارگیری بیان علمی در جایگاه عمل، ایجاد خود باوری با بهره گیری در شکل دهی و برگزاری این همایش‌ها در همکاری با فضای دانشگاهی، برنامه‌ریزی در جهت ارتباطات بهتر اساتید متخصص و جوانان دانشجو در رشته‌های مرتبط به عنوان متخصصین آینده، در زمینه تخصص‌های دانشگاهی و هرچه نزدیک‌تر نمودن نگاه علمی به فضاهای بین المللی و فرهنگی در زمینه جهان اسلام از جمله دیگر نکات مهمی بود که ربابه غزالی به آن اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.