شهید دکتر مصطفی چمران الگوی استاد بسیجی تراز در دهه پنجم انقلاب اسلامی

asatid
یادداشت روز:

شهید دکتر مصطفی چمران الگوی استاد بسیجی تراز در دهه پنجم انقلاب اسلامی

اساتید بسیجی در راستای انجام جهاد تبیین برای مقابله با تلاش‌های دشمن در قلب واقعیت¬های انقلاب اسلامی و نظام به میدان آمده و در تمامی عرصه‌ها و تمامی مجامع حضور یافته به تبیین حقایق می پردازند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا ابن‌الدین حمیدی قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در یادداشتی آورده است:

"دغدغه مندی" واژه‌ای دیر آشنا و قریب به ذهن ایرانیان غیور، مسلمان و انقلابی است. این واژه عامل مهاجرت شهید چمران در سال۱۳۴۲ از کالیفرنیا به کشور مصر بود که بواقع مهاجرت از رفاه جهان اول به رفاه جهان سوم و گذار از اوامر نفس جاه‌طلب به کسب اطمینان قلبی برای اطاعت امر پیامبر درون  و کسب رضای الهی بود. این هجرت گذاری بود از جایگاه مرجعیت علمی در آزمایشگاه پلاسمای ناسا به یک پادگان نظامی در مصر و زندگی در یک کانکس فلزی در هوای گرم و بدون امکانات همراه با خانواده ۵ نفری، برای فراگیری روش¬های عملی مجاهدت فی سبیل الله بود.

 در همین مقطع تاریخ، در بخش دیگری از جهان اسلام،  مردم روستای ضاحیه در جنوب کشور لبنان و به عنوان بخشی از شیعیان لبنان هیچ جایگاهی در طبقات و قشریندی اجتماعی آن کشور نداشتند. آنها را همانند اقلیتی بی قدر در میان اقشار جامعه می‌نگریستند. به این لحاظ دست آنها از مواهب زندگی کوتاه بود. هر از چند گاهی اهالی کشور فرانسه به عنوان کشور "مادر مهربان" کمک های غذایی و مالی برای آنها گسیل می کرد.

 شهید چمران با درک چنین موقعیتی از مردم این منطقه، و غلیان دغدغه مندی دینی نسبت به مسلمانان، با  غلبه بر نفس خود، و براساس سنت دینی دوسال بعد مجددا بر طبل رحیل هجرت کوبید و همراه با آیت الله شهید صدر در میان این مردم حضور یافت . او  برای تامین نسل¬های آینده این مرز و بوم، توسعه منابع انسانی را هدف گذاری کرد و یک مجموعه آموزشی و تربیتی را بنا نهاد.

 تاسیس هنرستان فنی حرفه¬ای در این روستا نقش شهید والامقام را از عضویت هیئت علمی دانشگاه بروکلی کالیفرنیا به ریاست هنرستان بدون امکانات در منطقه جنوب لبنان تغییر داد. او در سالهای متمادی و با کمک شهید ایت الله صدر نظام تربیتی خاص را منبعث از مکتب گهربار شیعی بنیان نهاد و فرزندان مسلمان و با انگیزه مردم را جهت آموزش فنی حرفه¬ای تحت نظام تربیتی ویژه قرار داد. جالب است و  باید دانست که امروزه اغلب فرماندهان جهادی حوزه مقاومت در منطقه لبنان و فلسطین هنرجویان همان هنرستانی هستند که این دو شهید والامقام سنگ بنای آن را گذاشتند.

 اما سئوال اصلی این است که اگر مقام عظمای ولایت این شهید را به عنوان شهید شاخص بسیج اساتید معرفی کرده¬اند، و روز بسیج اساتید را روز شهادت این عزیز قرار داده¬اند، علت چیست؟ امروز و در دهه پنجم انقلاب اسلامی اساتید بسیجی کدام نقش را باید ایفا کنند تا برازنده نام این شهید باشند؟ و استاد بسیجی با درس آموزی از شهید دکتر مصطفی چمران و سرلوحه قرار دادن مشی دغدغه مندی او امروز کدام جریان باید طلایه دار باشد؟

  پیروزی انقلاب اسلامی در چهاردهمین قرن ظهور اسلام در ایران، سبب شد تا برای اولین بار در طول تاریخ اسلام زمینه کسب قدرت سیاسی توسط مسلمان فراهم آمده و جمهوری اسلامی ایران با زعامت ولی فقیه مطلق تاسیس شود. بی شک این پیروزی می تواند زمینه ساز ظهور حجت خدا بر زمین گردد.  آنچه که بیش از هرچیز در این شرایط از اهمیت برخوردار است ؛ حفظ این دستاورد سترگ و بسط در زمین و تعمیق آن در بنیان و کشور است.

نهضت استادی بسیج اساتید با درک چنین موقعیتی،  تمامی ظرفیت اساتید مومن، مجاهد، دغدغه¬مند و انقلابی را به عرصه تاریخ معاصر آورده است و تلاش دارد تا در سه زمینه از سه ظرفیت ذاتی اساتید برای کمک به حکمرانی دینی تازه تاسیس نقش آفرینی کند:

الف) حوزه علمی و پژوهشی:

- اساتید بسیجی برای تولید علم نافع و اجتماعی با تشکیل گروه¬های حداقل سه نفری با تخصص¬های مشابه و یا نزدیک به هم و در تناسب با مشکلات زیست بوم خود، اقدام به تشکیل گروه¬های علمی مسئله محور کرده و برای حل مشکلات مربوطه بسته سیاستی تهیه کرده و به حکمران مربوطه اهداء می کنند.

- همچنین با تشکیل کرسی¬های نظریه پردازی، نقد و مناظره در خصوص مسائل مبتلابه کشور و انقلاب اسلامی ، در تولید علم بویژه علوم انسانی پیشقدم خواهند شد.

- آن ها برای رفع نقاط بحرانی خطوط تولید راهبردی زیست بوم خود و نیز قطع وابستگی خط تولید از مواد اولیه، تکنولوژی ، روش تولید، قطعه و ... به خارج، برای کشف راه حل نقاط کور و بحرانی خط تولید آزمون علمی رقابتی برگزار می کنند. آنها به منظور تقویت اقتصاد زیست بوم و نیز کشور خود این یافته¬ها را جهت تسهیل در چرخه تولید صنعت و تقویت اقتصاد مقاومتی در اختیار قرار می دهند.

ب) در حوزه سیاسی:

 -  اساتید بسیجی با تشکیل گروه¬های تخصصی حداقل سه نفره به رصد و پایش نحوه حکمرانی در دستگاه¬های کشور در تمامی رده¬ها می پردازند. آن¬ها با کشف انحراف حکمران از؛ قوانین، دین، عرف و نیازهای شناخته شده مردم ، به میدان آمده و براساس فریضه امر به معروف و نهی از منکر بویزه در بخش مربوط به حاکمان به مسئول مربوطه تذکر خصوصی می¬دهند همچنین اگر معروفی انجام شده باشد اقدام به تقدیر و تشکر از مدیر مربوطه می کنند.

- اساتید بسیجی در راستای انجام جهاد تبیین برای مقابله با تلاش¬های دشمن در قلب واقعیت¬های انقلاب اسلامی و نظام به میدان آمده و در تمامی عرصه¬ها و تمامی مجامع حضور یافته به تبیین حقایق می پردازند.

 در مجموع اساتید بسیجی در ماموریت¬های علمی پژوهشی خود، پس از بررسی¬های علمی و نیز در ماموریت¬های سیاسی خود، پس از رصد نظام حکمرانی، به جهت مطالبه راه حل¬های ماحصل از یافته‌های علمی و نیز اصلاح رفتار مدیران و حاکمان، ماحصل از کشف انحرافات احتمالی آن¬ها، لزوما مسیرهای شرعی و قانونی را طی می کنند. آنها براساس آموزه های دینی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر ابتدا موضوع را با مدیر مربوطه در نظام حکمرانی مطرح می کنند. سپس در صورت فقدات اثربخشی موضوع را مورد پیگیری قانونی و در نهایت با پشتیبانی افکار عمومی مورد مطالبه گری قرار می دهند.

ج) در حوزه فرهنگی:

- اساتید بسیجی هر شهر از تمامی دانشگاه¬های شهر مورد نظر تحت عنوان تشکیل "جبهه علمی فرهنگی" ماهانه گردهم جمع شده و گزارش فعالیت¬های فوق الذکر را به اطلاع سایر همکاران بسیجی می¬رسانند. این اقدام سبب هویت بخشی اساتید بسیجی در شهر مورد نظر می¬شود.

- برگزاری اردوهای راهیان نور با روش جدید تحلیلی و نیز اردوهای راهیان علم و فناوری برای شناسایی ظرقیت¬های علمی کشور از دیگر فعالیت های فرهنگی اساتید بسیجی در کانون های دانشگاهی کشور است.

- تلاش برای برقرار کردن ارتباط منظم و پیوسته هر استاد با مسجد محله زیست بوم و نیز مشارکت فعال در برگزاری مناسبت¬ها از دیگر فعالیت های فرهنگی اساتید بسیجی است.

- تشکیل گروه¬های جهادی اساتید برای کمک علمی و عملی به جریان سازندگی و محرومیت زدایی کشور در تمامی کانون¬های بسیج اساتید نیز از دیگر فعالیت¬های اساتید بسیجی است.

در پایان با طلب آمرزش برای روح بلند شهدای انقلاب اسلامی بویژه شهدای اهل علم و شهید دکتر مصطفی چمران ، از خداوند متعال خواستار توفیق نقش آفرینی مسئولانه و خدمت صادقانه اساتید بسیجی برای حفظ و ارتقای نظام حکمرانی دینی در کشور عزیز ایران و جهان را مسئلت دارم. 

 

والعاقبه للمتقین

دکترمحمدرضا ابن الدین حمیدی

قائم مقام سازمان بسج اساتید کشور

29 خرداد 1401

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.