لازمه حضور موثر در عرصه جهاد تبیین؛ پشتوانه مطالعاتی، تجربه‌های میدانی و ارتباط موثر با جامعه است

asatid
مردانی در آیین بزرگداشت روز بسیج اساتید:

لازمه حضور موثر در عرصه جهاد تبیین؛ پشتوانه مطالعاتی، تجربه‌های میدانی و ارتباط موثر با جامعه است

سازمان بسیج اساتید باید قرارگاه مرکزی جهاد تبیین باشد جهادی عظیم که مقام معظم رهبری از آن به عنوان فریضه ای فوری و قطعی یاد فرمودند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در آیین ملی بزرگداشت روز بسیج اساتید که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: بر خود واجب می‌دانم، به نمایندگی از بسیج اساتید مراتب تشکر، امتنان و افتخار بی حد و اندازه اساتید بسیجی را از دریافت پیام متعالی، امید آفرین ، دقیق و راهبردی فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری (حفظه الله) ابراز نمایم. بی شک این پیام نورانی روحیه و توانی مضاعف به همه اساتید بسیجی در همه‌ی دانشگاه‌های کشور خواهد بخشید و موجب تقویت عزم و اراده اساتید برای حضور فعال‌تر در عرصه های جهاد علمی، جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی، جهاد تبیین و سایر عرصه های لازم و مورد نیاز جمهوری اسلامی خواهد شد. ان شا الله.

دانش دکتر چمران تجلی علم نافع و شخص ایشان مظهر عالمِ نافع بود

وی افزود: اینکه سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به عنوان روز بسیج اساتید نامگذاری شده به این خاطر است که ایشان یکی از مظاهر آن چیزی بود که اسلام و نظام اسلامی از اساتید و دانشمندان توقع دارد. دانش دکتر چمران تجلی علم نافع و شخص ایشان مظهر عالمِ نافع بود. تقید به شعائر و تعبد در پیشگاه خداوند متعال، دغدغه مندی نسبت به مسائل کشور، خضوع در برابر مردم، ایستادگی در برابر خطوات شیطان، از ایشان سالکی کم نظیر ساخته بود. شهید چمران حلول کلام و عرفان بود در علوم تجربی، پیوند عشق و ادبیات و عاطفه بود با گلوله و آتش، تجلیِ مناجات‌های خواجه عبدالله انصاری بود در خاکریزهای پاوه و دهلاویه.

مردانی

امروز اساتید دانشگاه‌ها، بالاترین نقش را در مقابله با هجمه‌های تبیینی و ترکیبی دشمن دارند

رئیس سازمان بسیج اساتید در ادامه به بیان برخی از کارهای انجام شده و راهبردهای پیش روی بسیج اساتید پرداخت و گفت: اینک بیست و یکمین سالروز تشکیل بسیج اساتید را در حالی پشت سر می‌گذاریم که علی رغم نقش آفرینی کم‌نظیر این نهاد علمی، تخصصی و انقلابی هنوز بسیاری از ظرفیت‌های کم نظیر این نهاد علمی و تخصصی برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی مغفول مانده است. در صحنه جنگ ترکیبی امروز اساتید دانشگاه‌ها، به تعبیر مقام معظم رهبری فرماندهان جنگ نرم، بالاترین نقش را در مقابله با هجمه‌های تبیینی و ترکیبی دشمن دارند. اما متاسفانه بسترهای لازم برای نقش آفرینی فراهم نیست.

 این استاد دانشگاه عنوان کرد: انتخاب شعار این همایش استاد بسیجی"جهاد تبیین-مسئله محوری و کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور" در همین راستا قابل تعبیر است. تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حرکت جهادی همه اقشار به ویژه دانشگاهیان و اساتید جوان میسر خواهد بود.

مردانی افزود: اگرچه از زمان آغاز دولت سیزدهم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به شکل پراکنده در سطوح مختلف تلاش های لازم برای کمک به حل مشکلات آغاز شده است اما سازمان بسیج اساتید برای تسریع این روند علاوه بر ورود جدی به عرصه جهاد تبیین با طراحی دو برنامه در همین ارتباط، یعنی با  "معرفی ظرفیت‌های بالقوه نهضت استادی" و  "ارائه طرح کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در راستای تحقق دولت اسلامی" به میدان آمده است.

ظرفیت‌های نهضت استادی در جشنواره علمی شهید چمران معرفی می‌شود

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه در خصوص معرفی ظرفیت‌های نهضت استادی به جشنواره علمی شهید چمران در دو سطح استانی و ملی اشاره کرد و از حضور گروه‌های فعال مسئله محور، اندیشکده‌های تخصصی، کانون‌های برتر استادی، استارتاپ ها و معرفی طرح و پروژه‌های علمی و مطالعاتی برتر سخن گفت.

مردانی در توصیف برنامه دوم به طرح "کمک به نظام حکمرانی کشور" در قالب ۲۰ کارگروه تخصصی در سطح استان‌ها و کشور اشاره کرده و افزود: در صورت استقبال دولتمردان و قوه مقننه و مجریه این همراهی و همکاری به صورت جدی آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه برخی پیشنهادهای کاربردی را بیان کرده و گفت: بسیج اساتید می تواند عقبه علمی و فکری شوراهای عالی کشور و عهده‌دار تصمیم سازی برای آنها باشد. بنابراین لازم است اساتید عالم و صاحب نظر و انقلابی بسیجی به عنوان عضو حقیقی در این شوراها عضو شوند.

بسیج اساتید مأمن اساتید مومن، بصیر، انقلابی، پر انگیزه و دغدغه مند است

وی در خصوص نقش اساتید در جهاد تبیین و جنگ ترکیبی گفت: رهبر معظم انقلاب اساتید را فرماندهان جنگ نرم معرفی فرمودند. این تعبیر هم بسیار مایه مباهات است و هم در عین حال بسیار مسئولیت آفرین است. هم برای استاد به عنوان فرمانده میدانی جهاد تبیین و جنگ ترکیبی و هم برای روسای قوا، مسئولین ادارات و وزارتخانه ها و... به عنوان مرکز پشتیبانی از این فرماندهان میدانی. لازمه حضور موثر در عرصه جهاد تبیین پشتوانه مطالعاتی، تجربه‌های میدانی و ارتباط موثر با جامعه و به ویژه با دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم  است. این خصایص بیش از هر جا در بسیج اساتید مجتمع است. بسیج اساتید مأمن اساتید مومن، بصیر، انقلابی، پر انگیزه و دغدغه مند است. به نظر حقیر اگر اساتید، فرماندهان نبرد تبیینی و تمدنی با هژمونی غربند، که هستند، بنابراین سازمان بسیج اساتید باید قرارگاه مرکزی این جهاد عظیم باشد. جهادی که مقام معظم رهبری از آن به عنوان فریضه ای فوری و قطعی یاد فرمودند.

ضرورت به روز رسانی علوم  و انطباق مسیر حرکت به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی

 این استاد دانشگاه سپس بر لزوم حرکت به سمت علم نافع تاکید کرده و با اشاره به ضرورت به روز رسانی علوم، پژوهش‌ها و سرفصل‌های آموزشی بر اساس نیاز روز فرهنگ، اقتصاد، صنعت و منطبق با ملزومات حرکت به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی مطرح کرد: اکنون فضای مجازی بخش مهمی از زندگی مردم را شامل می شود اما ما هنوز یک واحد درسی برای آموزش نحوه‌ی مواجهه با فضای مجازی در مدارس و دانشگاه‌ها نداریم. تحول در نوع نگاه ما به آموزش، علم و پژوهش لازمه‌ی تحول در اقتصاد و صنعت ماست

مردانی عنوان کرد: اساتید بسیجی می توانند نقش بی بدیلی در تحول علوم انسانی با برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و نقد و مناظره داشته باشند لذا حضور آنان در شورای تحول علوم انسانی، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و ستاد نقشه جامع علمی کشور دارای اهمیت وضرورت است.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.