شماره ۱۰۹ نشریه تحلیلی بصائر؛

ش, 05/15/1401 - 12:00

شماره ۱۰۹ نشریه تحلیلی بصائر؛

معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور منتشر کرد : 

 

جوان‌سازی جمعیت؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها

بسم الله الرّحمن الرحیم

جوان‌سازی جمعیت؛

فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها

چکیده:

  1. اهمیت جمعیت در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست اما در این سال‌ها در ایران به غیر از شخص مقام معظم رهبری، طرح بحث و اقدام جدی در این زمینه از مسئولین دیده نشده است.
  2. مطابق با مطالعات تخصصی موسسات جمعیت محور، قدرت ملی، سه کلان شاخص دارد؛ قدرت اقتصادی، قدرت نظامی و قدرت ژئوپلیتیک، اما نقطه تلاقی و مشترک هر سه این شاخص‌ها، داشتن نیروی انسانی جوان است.   
  3. رهبر انقلاب با وجود فراز و نشیب‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور موضوع افزایش جمعیت را به طور جدی پیگیری و مطالبه می‌کنند. ایشان طی ده سال گذشته، 55 بار در موضوع جمعیت سخنرانی کرده‌اند. در کیفیت بیانات از عبارت‌هایی معنادار استفاده کرده و حتی طلب مغفرت ایشان از پیشگاه خداوند متعال در جلسه عمومی به دلیل سهمی که در روند کنترل و کاهش جمعیت در دهه‌های گذشته داشته‌اند، نشان از عمق نگرانی و اهمیت موضوع جمعیت است.
  4. ایشان در دیدار مردم بجنورد در تاریخ 19/7/1391 به صراحت فرمودند:« یکی از خطاهائی که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسئله‌ی تحدید نسل بود؛ این اشتباه بود. عرض کردم مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ی حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد.» و درجای دیگر در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در تارخ 19/9/1392 خاطر نشان کردند:« یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد، این مسئله‌ جمعیت است... مسئله‌ جمعیت را جدی بگیرید؛ جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌کند».
  5. مطالعه روندهای جمعیت‌شناختی ایران پیام‌های مخاطره‌آمیزی را خطاب به مردم، مسئولان و همه علاقه‌مندان آینده ایران اسلامی ارسال می‌کند و آن بسته شدن پنجره جمعیتی ایران و رفتن کشور به فهرست کشورهای سالخورده در دهه پیش‌رو است. لازم است با احساس مسئولیت جهادگران عرصه تبیین هم مخاطرات و چالش‌های امر ازدواج روشن شود و هم مزایا و منافع فرزندآوری با رویکرد امیدآفرینی تبیین گردد.
  6. خط تبلیغی که دشمن در حوزه مباحث جمعیتی این روزها دنبال می‌کند، به منظور جا انداختن این روایت جعلی است که « جمعیت مسئله نظام است نه مسئله مردم» لذا باید با منطق اقناعی به مواجهه با این شبهه‌پردازی‌ها پاسخ داد و از طرح مباحث تحلیلی هیجانی موید این روایت جعلی دشمن خودداری کرد.

 

 

فایل ها