شماره 159 نشریه بصائر تحلیلی؛

چ, 03/10/1402 - 15:57

شماره 159 نشریه بصائر تحلیلی؛

تحریف امام(ره)

چیستی، چرایی و چگونگی و پیامدهای آن

مقدمه:

تحریف در مورد حضرت امام خمینی(ره) از زمان حیات ایشان آغاز شد زمانی که دشمنان انقلاب اسلامی در تلاش بودند تا ایشان را متعصب و به اصطلاح خودشان بنیادگرای خشن و غیرمنعطف نشان دهند و برخی بدخواهان داخلی نیز همان چیزهایی را که دوست داشتند در مورد ایشان بیان می کردند. اینکه این روند پس از ارتحال آن بزرگوار افزایش یافته و ابعاد جدیدی به خود بگیرد قابل تصور بود. چنانچه خود ایشان برای ناکام گذاشتن تحریف گران مطالبی را گوشزد و راههایی را برای مقابله با تحریفات بعد از خودشان پیش بینی کرده بودند.

سیر صعودی تحریف پیرامون امام راحل(ره) در سال های اخیر تا جایی ادامه یافت که خلف صالح ایشان بارها به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی آن امام همام(ره) نسبت به تحریف شخصیّت و راه امام هشدار داده و فرمودند: «اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»

معظم له در ادامه به اهداف استکبار جهانی و چشم طمع آنها به ایران اسلامی و خطراتی که آنها برای رسیدن به اهدافشان متوجه ملت ایران خواهند کرد، فرمودند: «اگر شخصیّت امام تحریف شد، بد معرّفی شد، غلط معرّفی شد، همه‌ی این خطرات بزرگ متوجّه ملّت ایران خواهد شد؛ اینجا است که خطر تحریف امام به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقه‌ی به این راه دارند و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان تلقّی بشود.»

جای تاسف اینجاست که برخی مراکز رسمی نیز به جای جلوگیری از تحریف امام به شیوه های نوینی از تحریف روی آورده که آخرین مورد آنرا می توان در علنی سازی آراء و نظرات مخفی ایشان مشاهده کرد. آنچه در پی می آید عمدتا به  ماهیت و چیستی و تحریف امام(ره)، چرایی و چگونگی آن پرداخته که امید است گامی در راستای ممانعت از تحریف امام به شمار آید.

الف)چیستی تحریف امام(ره):

 مقصود از تحریف امام(ره) تلاش هایی که به اهداف خاص جهت ارائه تصویری خلاف واقع از آن قائد عظیم الشان می باشد. مهمترین اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است به معرفی چیستی تحریف ایشان کمک می کند.

  1. تحریف شخصیت امام(ره)

از منظر مقام معظم رهبری سه گونه تحریف در مورد هر شخصیتی ممکن به نظر می رسد که عبارتند از:

1) مجهول و ناشناخته نگه داشتن بخشی از ویژگی های اصلی شخصیت مورد نظر.

2) وارانه جلوه دادن و غلط معرفی کردن ارکان شخصیتی فرد مورد نظر.

3) منحرف سازی اذهان دیگران با سطحی و معمولی معرفی کردن شخصیت مورد نظر.

متاسفانه هر سه گونه تحریف فوق در مورد حضرت امام(ره) صورت گرفته و چنانچه معظم له می فرمایند: «تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد.»

2- حذف جنبه های انقلابی شخصیت امام (ره)                                                                            

کسانی که خود به دلیل دنیا طلبی و یا ترجیح پراگماتیسیم بر انقلابیگری روحیات گذشته خود را کناره گذاشته و دست از تفکر برداشته اند به منظور توجیه عمل خود تلاش می کنند تا تفسیری مطابق میل خود از روحیات انقلابی امام راحل ارائه داده و نشان دهند که هر چه بر عمر ایشان افزوده می شد از تفکر و اقدام انقلابی فاصله می گرفت. این در حالی است که ادبیات حضرت امام(ره) نشان می دهد که هر از ابتدای انقلاب فاصله می گیریم چهره انقلابی ایشان هم نمایان تر می شد. چراکه آن بزرگوار سازش بین دنیاطلبی و مبارزه را غیرممکن می دانست و می فرمود:«رفاه و مبارزه با هم جمع نمی شود و کسانی که بر این باورند که رفاه و مبارزه با هم سازگارند آب در هاون می کوبند.»

3- معرفی امام به عنوان یک شخصیت صرفا تاریخی محترم

حضرت امام خمینی(ره) به اذعان دوست و دشمن یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ معاصر جهان بوده که از احترام ویژه ای نزد قشرهای مختلف مردم دنیا برخوردار هستند اما کسانی که امام را یک شخصیت صرفاً محترم در تاریخ معرفی می کنند هدفشان منحصر کردن ایشان به تاریخ بوده تا مانع از حی بودن و الگوی زنده برای نسل های جوان و آیندگان گردند. لذا رهبر معظم انقلاب نسبت به این گونه معرفی امام واکنش نشان داده و ضمن نکوهش آن فرمودند: «امام را نباید به‌عنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی این‌جور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را با تجلیل می‌آوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را این‌جور بشناسند و بشناسانند و این‌جور تلقّی کنند؛ این غلط است.»

4- مخدوش سازی اصالت خانوادگی امام (ره)  

یکی از تحریف های مشهور اما سخیف و بی پایه در مورد شخصیت حضرت امام(ره) زیر سوال بردن اصالت خانوادگی و سیادت آن بزرگوار است که وی را به واسطه سفر جد ایشان به هندوستان، هندی الاصل و غیر سید  معرفی می­ کنند. در اظهارات فردی بنام احمد علی مصباح آمده است: « بطور کلی و همونطور که در کتاب فلسفه تحولات که در ایران نوشتم و تحقیق کردم، اینا از اول از نظر خاندان هندو بودند و هیچ ارتباطی با اسلام نداشتند ، حالا بعد مسلمان شدند ما حرفی نداریم، اما این مطلب ثابت می کند که اینها از خاندان هاشمی نیستند که به اصطلاح شیعه سید بشوند                                                                 

این در حالیست که پدر امام "سیک" نبوده و طبق شجره نامه روشن و موثق ایشان، اجداد امام همگی از سادات منتسب به امام موسی کاظم(ع) می باشند! نام "ججار" نیز در اسامی اجداد امام یافت نمی شود! جد بزرگ امام، سید حیدر موسوی صفوی اردبیلی در سال 766 ه.ق جهت تبلیغ اسلام، به کشمیر رفت و پدر بزرگ امام، سید احمد (دین علی شاه کشمیری) به دعوت مردم خمین و برای بهره مردم این منطقه از شخصیت اسلامی وی در حدود 1240 ه.ق به خمین هجرت نمود. هیچ موردی از امضا با عنوان "روح الله المصطفوی الهندی" یافت نشد! امام سالها قبل از انقلاب نیز با عنوان روح الله الموسوی الخمینی امضا می کردند!

5- معرفی امام بر اساس مواضع مقطعی وی

در حالیکه شناخت امام به شکل یک مکتب کامل و یک منظومه به هم پیوسته ممکن است برخی تلاش می کنند تا این مجموعه به هم پیوسته را به صورت تقطیع شده معرفی کنند. بدیهی در این حالت هر کسی بر اساس سلیقه و منافع خود یک بخشی را برش زده و امام را همان گونه که می خواهد، معرفی می نماید. رهبر معظم انقلاب در رد این گونه قضاوت نسبت به امام می فرمایند:  بدیهی است بحث ما بر مبانی فکری امام است؛ بحث بر سر تصمیم‌های مقطعی و مربوط به زمان یا مکان نیست؛ بحث بر سرِ آن شاکله‌ی اصلی تفکّر امام بزرگوار ما است؛ این را میخواهیم درست بشناسیم.

6- بزرگ کردن برخی دیدگاه های امام (ره) و نادیده گرفتن برخی دیگر 

جامع دیدن امام (ره) اصل فراموش شده ای است که معمولا توسط کسانی صورت می گیرد که امام را طوری تفسیر می کنند تا با نقطه ای که خود ایستاده اند، هماهنگ شود. بلومبرگ یکی از اندیشمندان آمریکایی که در  دوران اصلاحات به ایران سفر و با برخی از نخبگان وقت ملاقات کرده است، در کتابی با عنوان «دوام خمینی» می نویسد: «کسانی که در دهه 60 تندترین مدافعان آیت الله خمینی بودند در دهه 70 برای بازگشت مجدد به قدرت تصمیم به یک چرخش 180 درجه ای ایدئولوژیک گرفتند و به مروجان لیبرالیسم تبدیل شدند و برخی دیدگاههای آیت الله خمینی را بزرگ و برخی را به کلی نادیده گرفتند.»

به عنوان نمونه جملاتی که از سوی یک جریان سیاسی مکررا به عنوان دیدگاه امام مورد اشاره می گیرد عبارت از اینکه «میزان رای ملت است.» اما جملاتی هرگز مورد توجه شان قرار نمی گیرد عبارتند از: «اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت‌فقیه در کار نباشد، طاغوت است. یا خدا، یا طاغوت. اگر به امر خدا نباشد و رئیس‌جمهور با نصب فقیه نباشد غیر مشروع است..» یا «تا مبارزه هست ما هستیم.»یا « نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد.»

7- نادیده گرفتن شاخصه های اصلی شخصیت امام(ره)

تک بعدی دیدن امام(ره)، برجسته کردن یک بعد از شخصیت وی به هدف نادیده گرفتن وجوه اصلی آن راحل عظیم الشان یکی دیگر از شگردهای تحریف گران بوده که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. معظم له در اصلاح این نگاه می فرمایند:

  امام البتّه یک فقیه بزرگ بود؛ هم یک فقیه برجسته و بزرگ بود، هم فیلسوف بود،  هم صاحب‌نظر در عرفان نظری بود، در این مسائل [و] بخشهای فنّی و علمی یک سرآمد به‌حساب می‌آمد لکن شخصیّت برجسته‌ی امام به هیچ‌کدام از اینها وابسته نیست؛ بلکه شخصیّت اصلی امام در تحقّق مضمون آیه‌ی «وَ جاهِدوا فِی اللهِ حَقَّ جِهادِه» بود؛ امام بزرگوار با داشتن آن زمینه‌های برجسته‌ی علمی، وارد میدان مجاهدت فی‌سبیل‌الله شد و این مجاهدت را تا آخر عمر خود ادامه داد و حرکت عظیمی را به‌وجود آورد؛ نه فقط در کشور خود بلکه در همه‌ی منطقه‌ی ما و در همه‌ی دنیای اسلام و به یک اعتبار در همه‌ی جهان. محصول این حرکت، یک محصول بی‌نظیر بود.

8-  ساختن تصویری خلاف واقع از شخصیت و تفکر امام(ره)

یکی از بدترین اشکال تحریف دادن نسبت دروغ و خلاف واقع بود که به تعبیر مقام معظم رهبری عده ای  در داخل هم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیّت امام را] تحریف میکردند؛ حتّی زمان حیات خود امام. هر حرفی را که به‌نظرشان پسندیده بود، به امام نسبت میدادند؛ درحالی‌که ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته است؛ حتّی تا آنجایی که بعضی حرفها و بعضی اظهارات، امام را به‌صورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه‌های سیاسی، حتّی در زمینه‌های فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی میکنند؛ این هم بشدّت غلط و خلاف واقع است.                                             

9- معرفی امام به صورت یک چهره خشن

معرفی امام (ره) به عنوان یک چهره خشن هم تحریف شخصیت و هم تفکر ایشان است. که از سوی برخی دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه صورت می گرفت. از منظر رهبر معظم انقلاب برخی امام را «یک انسانی که خشک است و خشن است و گره ابروی او باز نمیشود و صرفاً نگاه میکند به مقابله‌ی با دشمن و هیچ عاطفه‌ای، هیچ انعطافی در او نیست، این‌جوری معرّفی میکردند که این غلط بود. بله، امام قاطع بود، غیر متزلزل بود، در تصمیم خود انسانی راسخ بود لکن مظهر عاطفه بود، مظهر لطافت بود، مظهر محبّت بود، مظهر دلداری و دلدادگی در مقابل خدا و در مقابل خلق خدا، بخصوص نسبت به قشرهای مظلوم و مستضعف جامعه بود.»

10- ارائه تصویری تک بعدی (صرفا سیاسی) از امام (ره)

از منظر مقام معظم رهبری یک گونه تحریف امام راحل(ره) تکیه بیش از حد روی شخصیت سیاسی ایشان است در حالی که «جهاد این مرد بزرگ صرفاً جهاد سیاسی و اجتماعی یا جهاد فکری نبود بلکه همراه با همه‌ی این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس، پایبندی به ارتباط مستمر و دائم با خدای متعال هم بود؛ این هم درس است. این‌جور نیست که اگر ما در میدان جهاد فکری یا جهاد علمی یا جهاد سیاسی یا جهاد نظامی وارد شدیم، حق داشته باشیم که از این بخش از جهاد صرف‌نظر کنیم. امام بزرگوار اهل خشوع بود، اهل بکاء بود، اهل دعا بود، اهل توسّل و تضرّع بود.»

11- معرفی امام(ره) بر اساس سلایق شخصی و میل گروههای سیاسی

به تعبیر خلف صالح امام راحل(ره) امروز کسانی می‌آیند طبق میل خود و سلیقه‌ی خود یک‌جور امام را معرّفی میکنند، ممکن است در فرداها کسان دیگری بیایند و بر طبق سلایق دیگری، بر طبق حوادث دیگری که در دنیا پیش می‌آید، مصلحت بدانند که امام را جور دیگری معرّفی کنند؛ این نمیشود. محبوبیّت امام در بین مردم یک چیز ماندگار است؛ این را نتوانست دشمن از بین ببرد؛ برای همین، مسئله‌ی تحریف شخصیّت امامِ نافذ در دلهای مردمان زیادی - در کشور و بیرون از کشور - خطر بزرگی محسوب میشود.

 12- کمرنگ سازی بخش هایی از مواضع امام که تند می دانستند

برخی با گمان اینکه بخشی از مواضع امام تند و رادیکال است و ممکن است سبب ریزش هواداران ایشان در جهان شود لذا آن قسمت را پنهان یا تکذیب می کردند که خود یک نوع تحریف پیچیده نسبت به مواضع و افکار ایشان به حساب می آید. چنانچه رهبر معظم می فرمایند: «نباید برای خوشامد این و آن، برخی از مواضع حقیقی امام را یا انکار کرد، یا مخفی نگه داشت. بعضی اینجور فکر میکنند - و این فکر غلطی است - که برای اینکه امام پیروان بیشتری پیدا کند، کسانی که مخالف امام هستند، آنها هم به امام علاقه‌مند شوند، بایستی ما بعضی از مواضع صریح امام را یا پنهان کنیم یا نگوئیم یا کمرنگ کنیم؛ نه، امام هویتش، شخصیتش به همین مواضعی است که خود او با صریح‌ترین بیانها، روشن‌ترین الفاظ و کلمات، آنها را بیان کرد. همین‌ها بود که دنیا را تکان داد. همین مواضع صریح بود که توده‌های عظیم را مشتاق ملت ایران و بسیاری را پیرو ملت ایران کرد. این نهضت عظیم جهانی که شما امروز در گوشه و کنار دنیای اسلام نشانه‌های آن را میبینید، از این طریق به راه افتاد.»

13- ارائه اطلاعات فراتر از مکتوبات و صوت های موجود امام (ره)

بعضا دیده می شود که گروه یا فردی سیاسی برای تایید دیدگاه و نظر خود به مطالبی از قول حضرت امام(ره) اشاره می کنند که در صحیفه نور و یا منابع معتبر و مورد تایید آن بزرگوار وجود ندارد اما تاثیر زیادی بر شناخت نسل جوان از امام راحل دارد. از جمله این موارد ادعای ابراهیم یزدی از مخالفان اشغال لانه جاسوسی می باشد که می گوید: «امام به من گفت اینها کی هستند سفارت آمریکا را گرفته اند بروید بریزیدشان بیرون.» این در حالی است که آنچه از آن راحل عظیم الشان در این زمینه باقی مانده تایید دانشجویان خط امام و تعبیر «انقلاب دوم» از این اقدام انقلابی است.                                                   

14- موقتی معرفی کردن روحیه سازش ناپذیری امام(ره)

تعامل گرایان با غرب و کسانی که سیاست های ضد استکباری امام و نظام را قبول نداشتند، همواره تلاش کرده اند تا روحیه ضد استکباری و روحیه سازش ناپذیری حضرت امام را موقتی، مقطعی و قابل تغییر و متناسب با وضعیت خاص معرفی کنند. این در حالیست که مخالفت امام راحل با سازش های عزت سوز امری ثابت، دائمی و غیرقابل تغییر بود. چنانچه می فرمود: «گمان نکنید ما راه سازش با جهانخواران را نمی دانیم، اما هیهات که سیراب شدگان کوثر عاشورا به ملت خود خیانت کنند.»

15- تحریف مکتب و اندیشه های امام(ره)

تحریف مکتب و تفکر حضرت امام(ره) که هدف اصلی تحریف گران بوده، با اشکال و شیوه های مختلفی دنبال شده است که مهمترین آنها ناقص معرفی کردن و یا ترجیح یک بخش از ارکان آن بر بخش دیگر متناسب با سلیقه و منافع فردی و گروهی صورت می گیرد. این درحالیست که رهبر معظم انقلاب بر منظومه ای بودن مکتب امام تاکید داشته و در خصوص آن می فرمایند:

«مكتب امام یك بسته‌ى كامل است، یك مجموعه است، داراى ابعادى است؛ این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه كرد. دو بُعد اصلى در مكتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است. بُعد سومى هم وجود دارد، كه آن بُعد عدالت است.»

لذا معظم له معتقدند: «تكیه‌ى بر روى یكى از این ابعاد، بى‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میكشاند، به انحراف میبرد. این مجموعه، این بسته‌ى كامل، میراث فكرى و معنوى امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همه‌ى وجود متوجه به بُعد عدالت بود.»

 

16- علنی سازی نظرات و آراء مخفی امام(ره)

متاسفانه علنی سازی آراء مخفی ایشان توسط مرکز نشر آثار امام دو اتفاق نامیمون در مسیر تحریف ایشان رخ داد که یکی روش تحریف و بیان نظرات و آراء مخفی  ایشان است و دوم  اضافه شدن مراکز رسمی و مدافع ایشان به صف تحریف گران است.

صرف نظر از نیت و انگیزه منتشر کنندگان آراء مخفی امام راحل(ره) پیامدهای این اقدام می تواند شبهاتی را اذهان عمومی بویژه جوانان ایجاد کند که به تحریف شخصت و خط امام(ره) منجر شود. چراکه اطلاع از آرای ایشان به چهره هایی که در تضاد با تفکر و اندیشه های ایشان اشتهار دارند، این سوال را متبادر می سازد که آیا میان دیدگاه های آشکار ایشان با نظرات مخفی شان تفاوت هایی وجود داشته است. آیا ارائه تصویر انقلابی، لیبرال ستیز از ایشان اقدامی افراطی از سوی جریان های خاص بوده است. چگونه می توان میان شخصیتی که می فرمایید نگذارید انقلاب بدست نااهلان و لیبرال های بیفتد، با کسی که به آنها رای داده آشتی برقرار کرد؟

 

 

چرایی تحریف امام(ره):

  1. احساس عدم منزلت برخی انقلابیون سابق

برخی از شخصیت های صدر انقلاب و یاران امام که بنابه دلایلی از جمله رویش ها و چرخش نخبگان احساس می­کنند جایگاه خود را از دست داده و برای جبران آن اقدام به بزرگنمایی در نقش خود می نمایند به گونه ای که گویی مرکز ثقل انقلاب بوده و یا حضرت امام (ره) به غیر از وی کسی را نداشته است. تحریفی که از ناحیه این افراد صورت می گیرد این است که برای موجه جلوه دادن حرف و منطق امروز خویش به کدآوری از امام (ره) روی می آورند.                                                

  1. مرعوب فضای بین الملل شدن بعضی از یاران دیروز امام(ره)

برخی از همراهان دیروز امام (ره) بر این باورند که فرایند مواجهه انقلاب اسلامی با جهان خارج درابتدای انقلاب رادیکالی و آرمانی بوده است لذا به جای اینکه به تغییرو تصحیح افکار و باورهای خود بپردازند تلاش می کنند تا امام (ره) را اصطلاحاً به عرف بین الملل برگردانند. لذا با پنهان کردن مواضع استکبار ستیزانه و مواضع انقلابی امام (ره) فلسفه انقلاب را سرنگونی رژیم پهلوی و جغرافیای آن را به مرزهای ایران محصور کنند.                                                     

  1. توجیه تاریخی برای پوشش تخلفات خویش

برخی از نزدیکان امام(ره) برای قبح زدایی از تخلفات و فرار از اتهامات قضایی مدعی خارج شدن انقلاب از مسیر اصلی خود شده و می گویند این آن چیزی نبوده که امام (ره)  می خواسته است. این عده به منظور مستندسازی مدعای خود اقدام به خاطره گویی از اغماض موارد مشابه توسط امام(ره) قائل بودن ایشان به نوعی مصونیت برای اطرافیانشان می شوند. این در حالی است که آن بزرگوار هیچ گونه مصونیتی برای خویش قائل نبوده و می فرمود: «خدا می داند ذره ای حق و مصونیت برای خود قائل نیستم. از من هم  اگر تخلفی سر زند مهیای مواخذه ام.»                                                           

  1. عدم تحمل رویش های انقلاب و چرخش نخبگان

بعضی از شخصیت های سیاسی نسل اول انقلاب، رویش های در نسل های بعدی و چرخش نخبگان را به مثابه تنگ شدن فضا برای خود ارزیابی کرده و جهت برخورد با آنها مدعی می شوند که بین آنها و انتظارات امام (ره) سنخیتی وجود ندارد. تحریفی که در این رابطه صورت می گیرد این است که این افراد معمولا برای مستند کردن مدعای خود به سیره خصوصی آن حضرت استناد می کنند که برای همگان قابل قضاوت نیست و فرد مورد نظر خود را مخالف و مطرود امام (ره) معرفی می نمایند.

  1. برنتابیدن نظام مدیریتی مدنظر حضرت امام (ره)

بخشی از تحریفات حضرت امام (ره) از سوی کسانی صورت گرفته که نظام ولایی مدنظر امام (ره) را قبول نداشته هر چه از اهداف خویش در تحمیل خواسته های خود به امام فاصله می گرفتند به جهت ناتوانی از تقابل با امام و در دست زدن به اقدامات کارشکنانه تلاش می کردند تا سطح آرمان ها و اهداف ایشان را تنزل دهند. برخی هدف امام را در حد مجانی کردن آب و برق تنزل می دادند و برخی می گفتند امام به دنبال ایجاد یک جمهوری مثل فرانسه است. در این میان مخالفان پیوند دین و سیاست، هجرت امام به قم را به معنی دوری ایشان از سیاست و اعتقاد به جدایی دین از سیاست تفسیر کردند. 

  1. مانع دیدن مواضع امام(ره) بر سر راه اهداف خود

برخی از همراهان اولیه انقلاب که تحت تاثیر اندیشه های هابز، لاک و هابرماس آموزه های لیبرالیسم را بر اندیشه ها و راه امام(ره) ترجیح دادند، برای عبور محترمانه از امام سعی کردند به طرح هایی مانند پروتستانیزم اسلامی، جمهوری خواهی و سازگاری بین اسلام و لیبرالیسم روی آورده و امام را طوری تفسیر کنند که با رهیافت های غربی در تضاد نباشد.

  1. کمرنگ سازی روحیه مبارزاتی امام برای رسیدن به دنیای خود

آنان که ادامه مبارزه را مانع دنیا طلبی خود می دیدند و در باره علل بی توجهی به شعارهای انقلابی می گفتند که مردم می خواهند زندگی کنند. وقتی نمی توانستند پابه پای امام حرکت کنند پشت خستگی مردم پنهان شده و به تاویل امام همانگونه که مایل بودند می پرداختند. اما امام خستگی ناپذیر می فرمودند: «آنان که می گویند مردم از مبارزه خسته شده اند خودشان خسته شده اند و از اول هم خسته بودند.»               

  1.  وادار سازی رهبری به مشی سیاسی مورد نظر خویش

عده ای برای وادار کردن خلف صالح امام راحل(ره) به مشی سیاسی مورد پسند خود اقدام به تحریف ممشای سیاسی آن بزرگوار می کنند. در این رابطه می توان به سخنان رئیس جمهور در حرم رضوی اشاره کرد که گفت: «امام (ره) در امور دولت ها دخالت نمی کرد.» حال آنکه دستورات صریح امام به رئیس جمهور، نخست وزیر، بنیاد مستضعان، بنیاد شهید، وزیر خارجه، وزیر اطلاعات، وزیر کشور و ... موجود است و اساسا حضرت امام برای خود نقش تشریفاتی قائل نبودند.                                

  1. تصویر سازی خلاف واقع از برخی گروههای سیاسی همسو با خود

یکی از نمونه های بارز تحریف امام (ره) کتمان مواضع ایشان نسبت به برخی گروهک های سیاسی معلوم الحال بود. نهضت آزادی از مصادیق بارز این گروهها بود که حضرت امام در نامه بهمن 66 خطاب به وزیر کشود دستور دادند که از این گروهک برای آینده کشور هیچ استفاده ای نشود اما کسانی که می خواستند از برخی از اعضای این گروهک برای شرکت در همایش های خود دعوت کنند اقدام به تهمت زنی به اطرافیان امام کرده و مدعی می شوند که آن نامه کار خود امام نبوده است. همین نوع شبهه آفرینی در مورد نامه 6/1/68 امام (ره)  در خصوص منتظری نیز مشاهده می شود.  

 

 

  1.  مصادره به مطلوب کردن امام(ره)

به نظر می رسد یکی  از اهداف علنی سازی آراء و نظرات مخفی حضرت امام(ره) که باید آنرا ظلم بزرگی به آن راحل عظیم الشان قلمداد کرد، مصادره کردن ایشان به نفع یک جریان و بهره بردای سیاسی از آن نمود. چراکه با این اقدام عده ای از مردم بویژه جوانانی که آشنایی عمیقی از افکار و منظومه اندیشه ای ایشان ندارند، گمان کنند که تصویرسازی از شخصیت امام(ره) به عنوان چهره ای  انقلابی، ضداستکباری و لیبرال ستیزی که می فرمود نگذارید انقلاب به دست لیبرال های بیفتد، تصویر غلط و افراطی از ایشان بوده است.                                           

                                                           

پیامدهای تحریف امام(ره):

  1. بسترسازی برای انحراف و خروج از راه و خط امام(ره)

مقام معظم رهبری پای بندی به مولفه های مکتب امام (ره) راه جلوگیری از انحراف عملی نظام و مسئولان ذکر فرمودند و در تشریح نحوه شکل گیری انحراف از مکتب امام(ره) فرمودند:

یک) عدول از ارزشها به نام عقل گرایی:

اگر كسى یا جریانى بخواهد به نام عقل‌گرائى، از ارزشهاى اسلامى و انقلابى عدول كند، این انحراف است.

دو) ارتباط با دشمن تحت عنوان ضرورت عقلی

اگر كسى بخواهد به وسیله‌ى عقل‌گرائى، در مقابل دشمن بى‌تقوائى به خرج بدهد، وابستگى به وجود بیاورد، این انحراف است، این خیانت است.

سه) غفلت از دشمن به بهانه عقلانیت

آن عقلانیتى كه در مكتب امام(ره) بزرگوار ما هست، اقتضاء نمیكند كه ما از خدعه‌ى دشمن غافل شویم، از كید او غافل شویم، از نقشه‌ى عمیق او غافل شویم، به او اعتماد كنیم، در مقابل او كوتاه بیائیم.

چهار) زیر پا گذاستن اخلاق به نام عدالت خواهی

اگر به نام عدالت‌خواهى و به نام انقلابیگرى، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر كرده‌ایم؛ از خط امام(ره) منحرف شده‌ایم.

پنج) اهانت به نام انقلابی گری

اگر به نام انقلابیگرى، به نام عدالت‌خواهى، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به كسانى كه از لحاظ فكرى با ما مخالفند، اما میدانیم كه به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت كردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام(ره) منحرف شده‌ایم.

شش) سلب امنیت از مردم به بهانه رفتار انقلابی

اگر بخواهیم به نام انقلابیگرى و رفتار انقلابى، امنیت را از بخشى از مردم جامعه و كشورمان سلب كنیم، از خط امام(ره) منحرف شده‌ایم.

هفت) حذف مخالف بی تقوایی و بی عدالتی است

مبادا خیال كنید تقوا این است كه انسان مخالف خودش را زیر پا له كند؛ نه، عدالت ورزیدن با تقوا موافق است. همه هوشیار باشیم، همه بیدار باشیم. این بُعد هم نباید ابعاد دیگر را در سایه قرار بدهد.

هشت) سیاست زدایی از جامعه به بهانه معنویت

«این معنویت به هیچ وجه نباید ما را از مسئولیت عظیم انقلابىِ خودمان جدا كند، بلكه كمك به حركت انقلابى است. آن كسانى كه با تكیه‌ى به دیندارى و با عنوان كردن دیندارى، سعى میكنند جامعه را سیاست‌زدائى كنند، جوانان را سیاست‌زدائى كنند، جوانان را از حضور در عرصه‌هاى كشور دور نگه دارند، اشتباه میكنند، راه خطا میروند، دچار انحرافند.» 

  1. عدم امکان شناخت کامل و واقعی امام در آینده و نسل های بعدی

یکی از اهداف تحریف گران همین است که نگذارند آیندگان و نسل های بعدی امام را همان گونه که بود بشناسند. هر جناح و گروهی سعی می کند همان گونه امام را معرفی کند که منافع و مصالح سیاسی اش ایجاب می کند. این روند، تصویری چند گانه از امام به نسل های آینده ارائه می کند که محل نزاع و اختلاف و کسی نتواند راه واقعی امام را ادامه دهد. پیامد دیگر معرفی سلیقه ای امام این است که امام شناسان واقعی در شرایط دشواری قرار گرفته و امکان دفاع از امام و آرمانهایش را نخواهند یافت.

 

 

  1.  تحریف محتوای جمهوری اسلامی

از جمله مقاصد حضرت امام این بود که شکل حکومت را به مردم و جمهور و محتوای آن را به اسلام ارجاع دهد. تحریف گرانی که با پررنگ کردن وزن جمهوریت و اعتقاد امام به رای ملت تلاش می کنند خواسته های خود را در قالب مطالبات مردمی به محتوای نظام تحمیل کنند در واقع موفق خواهند شد جمهوری اسلامی را از مسیر و باطن خود دور سازند. در این رابطه می توان به خواسته یک حزب سیاسی در دوره اصلاحات اشاره کرد که می گفت اگر همه مردم بیایند توی خیابان و بگویند که حجاب را نمی خواهند نظام مردم سالار جمهوری اسلامی چه برخوردی با آنها خواهد کرد و ادامه می داد که البته مقصود ما حجاب نیست و حرف ما این است که اگر مردم ولایت فقیه را نخواهند چه باید کرد؟

  1. مانع سازی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی

عده ای معتقدند امکان تحقق آرمانهای انقلاب وجود ندارد و اصرار در این مسیر به اصل بقاء و موجودیت نظام لطمه وارد می سازد. عبور و با الگوی گیری از انقلاب چین می گویند ما هم مانند چینی ها باید میان ماندن و حفظ آرمان ها یکی را انتخاب کنیم. آنها با مقایسه آرمان های الهی و اسلامی انقلاب اسلامی با اهداف مادی انقلاب سوسیالیستی چین، انتخاب راهی مشترک را تجویز می کنند در حالیکه در نگاه امام راحل و خلف صالح ایشان اگر قرار باشد برای جمهوری اسلامی هم مانند هم دولت ها ماندن و حفظ سیستم ارزش حیاتی پیدا کرده و اولویت اول ما باشد آن وقت ما هم مثل سایر نظام سیاسی، مادی گرا و تهی از ارزشها شده ایم و این با راه انبیاء و عاشوائیان همخوانی ندارد.

از جمله کارهایی که این عده برای رسیدن به مقصود خود در عبور از آرمان های امام و انقلاب به ویژه اهداف برون مرزی انقلاب نظیر دفاع از مظلومین، مقاومت در برابر زیاده خواهی نظام سلطه و برافراشته کردن پرچم اسلام در سراسر جهان دنبال می کنند، تحریف اندیشه های آن بزرگوار در این زمینه است. این در حالی است که آن امام همام با تمام وجود اعتقاد داشت ذره ای نباید از اصول و آرمان ها عدول کرد می فرمود: «ما چه بخواهیم  و چه نخواهیم استکبار و جهانخواران در تعقیب ما خواهند بود تا حیثیت مکتبی مان را لکه دار نمایند.»

  1. آسیب زدن به جنبه الهام بخشی انقلاب اسلامی

بی شک اگر تحریف گران بتوانند تصویر دلخواه خود از امام را به جهانیان ارائه نمایند بر جنبه الهام بخشی انقلاب اسلامی و آرمان های جهانی آن صدمه وارد خواهد شد. چراکه نظامی کارآمد و مبتنی بر اندیشه های حضرت امام می تواند مدلی از مردم سالاری موفق را به نمایش گذارد و هر گونه دستکاری آن می تواند به فهم و درک ملتها از انقلاب و امام لطمه وارد ساخته و جمهوری اسلامی ایران را چیزی شبیه همه سیستم های مبتنی بر منافع ملی و سرزمینی خویش معرفی نماید. 

 

                                                        

  1. ایجاد بستر برای ورود نا اهلان به حوزه حکومت

 در سایه شعارهای به ظاهر موجه ای مانند؛ «ایران برای ایرانیان»، یا «توسعه سیاسی» و ... ممکن است زمینه ورود برخی ناهلان و نامحرمان به عرصه های مدیریتی نظم فراهم شده و با قرائت های دگراندیشانه و تجدیدنظرطلبانه خود، یا به تاویل و تفسیر دلخواهانه از نظرات معمار انقلاب پرداخته و یا امام را به موزه بسپارند. خطر اصلی این گروه ارائه تصویری عرفی از جمهوری اسلامی چیزی شبیه ترکیه و پاکستان و یا تبدیل جمهوری اسلامی به حکومت دینداران است.                                                   

  1. تغییر در اهداف و خواست امام در وحدت جهان اسلام

از جمله پیامدهای مسلم تحریف امام وارانه سازی اهداف و مطالبات ایشان خواهد بود که به عنوان نمونه می توان به خواست آن راحل عظیم الشان در وحدت مسلمین و استفاده از ظرفیت جهان اسلام برای مقابل با سلطه جویی استکبار اشاره کرد. تحریف در دیدگاه و نقطه نظرات ایشان نسبت به سایر مذاهب بویژه اهل سنت می تواند حرکت وحدت آمیز انقلاب اسلامی را به ضد خودش تبدیل و زمینه شکل گیری حرکت های مذهبی در منطقه گردد. چنانچه غرب چنین برنامه ای را در قالب طالبان، القاعده، داعش و در آینده با اسامی دیگر در دستور کار خود قرار داده و از جهل برخی مسلمین نسبت به امام و اهداف انقلاب اسلامی سوء استفاده می کند. 

  1. استحاله انقلابیون در سایه قرائت های اشرافی گرایی و تعامل گرایانه

عدم ایستادگی بر مواضع ضد استکباری و سازش ناپذیری امام راحل که از اهداف تحریف گرانی است که سعی می کنند این جنبه از شخصیت و راه امام را به بهانه های مختلف کمرنگ سازند، انقلابیون را به تعامل با جهان و سرگرم زرق و برق دنیا خواهد ساخت و برای توجیه رفتار خود ناگزیر به فلسفه بافی و ساختن پشتوانه های نظری و اعتقادی خواهد نمود که اصطلاحا به آن استحاله گفته می شود. بدیهی است استحاله مدیران نظام جمهوری اسلامی و ورود انها به رقابت های قدرت و ثروت، جایگاه جمهوری اسلامی ایران را به سطح حکومت های عرفی و مادی جهان تنزل خواهد داد.                                                                                                                                                                                                                                          

  1. طمع دشمنان انقلاب اسلامی برای بازگشت به ایران

مقام معظم رهبری بر این باورند که دشمنان ملت ایران دست از سر آنها بر نخواهد داشت و برای ضربه زدن به مردم مسلمان ایران دائما نقشه می کشند و توطئه می کنند. این باور را امام راحل به خلف صالح و همه خط امامی های واقعی منتقل فرمودند و با همین نگاه تیزبینانه به دشمن برای ملت ایران بازدارندگی ایجاد کردند. از همین رو، رهبر معظم انقلاب در خصوص پیامدهای تحریف امام(ره) می فرمایند: «اگر شخصیّت امام تحریف شد، بد معرّفی شد، غلط معرّفی شد، همه‌ی این خطرات بزرگ متوجّه ملّت ایران خواهد شد؛ اینجا است که خطر تحریف امام به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقه‌ی به این راه دارند و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان تلقّی بشود.»

شاید از همین روست که معظم له معتقدند: «اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»

  1. محدود سازی انقلاب اسلامی به جمهوری اسلامی و مرزهای ایران

یکی از خطرات و تهدیدات بزرگی که متوجه انقلاب اسلامی است این که عده ای معتقدند رسالت امام و هدف انقلاب ایجاد یک نظام سیاسی در ایران بوده و اکنون که به هدف خود رسیده لازمست رویه انقلابیگری را در سیاست های داخلی و خارجی کشور تغییر دهیم. این عده با ادعای اینکه اصرار بر آرمانها، سبب دشمنی شرق و غرب شده و کیان نظام به خطر می افتد لذا  باید از برخی اصول و بعضی از آرمان ها عبور کنیم تا به فرموده امام که می فرمود: «حفظ نظام از اوجب واجبات است.» عمل کنیم.

این در حالی است که امام در زمان حیات خویش به این شبهه پاسخ داده و فرموده اند: «آنان که براین باروند که ما خامی کرده ایم و جمهوری اسلامی سبب دشمنی ها شده و موجب گردیده است ایران از چشم شرق وغرب بیفتد، خوب است به سوال پاسخ دهند که کشورهای جهان سوم خصوصا ملت ایران کی نزد غربی ها و شرقی ها محترم بوده است که ما امروز آن را بی اعتبار کرده ایم.»

 

 

راههای مقابله با تحریف امام(ره):

1- بازخوانی دقیق و صحیح اصول امام(ره)

یکی از صریح ترین راههایی که مقام معظم رهبری برای مقابله با تحریف امام نشان می دهند این است که می فرمایند: «آن راهی که میتواند مانع از این تحریف بشود، بازخوانی اصول امام است.»  از همین رو، معظم له مهمترین اصول امام را برشمرده و اینگونه معرفی می فرمایند:

  اوّل) اثباتِ اسلام ناب محمدّی و نفی اسلام آمریکایی است. امام، اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار داد. ... پیرو امام، آن کسی که دنباله‌رو امام است، باید مرزبندی داشته باشد؛ هم با اسلام متحجّر، هم با اسلام سکولار؛ اسلام ناب را شناسایی کند و دنبال کند. یکی از اصول امام این است.

 دوّم) یکی از اصول امام اتّکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعده‌ی الهی، و نقطه‌ی مقابل، بی‌اعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی است؛ این یکی از اجزاء مکتب امام است.

سوّم) اعتقاد به اراده‌ی مردم و نیروی مردم، و مخالفت با تمرکزهای دولتی؛ این از جمله‌ی خطوط اصلیِ حرکت امام است.

چهارم) امام طرف‌دار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرف‌دار عدالت اجتماعی بود؛ طرف‌داری از مستضعفان شاید یکی از پر تکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند؛ این یکی از خطوط روشن امام است؛

پنجم) امام صریحاً در جبهه‌ی مخالف قلدران بین‌المللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظه‌ای نمیکرد. این است که امام در مقابله‌ی میان قلدران و مستکبران و قدرتهای زورگوی عالم با مظلومان، در جبهه‌ی مظلومان بود؛ صریح و بدون ملاحظه و بی‌تقیّه این را بیان میکرد.

ششم) یکی دیگر از نقاط اصلی و خطوط اصلی تفکّر امام، مسئله‌ی استقلال کشور، ردّ سلطه‌پذیری؛ این هم یکی از سرفصل‌های مهم است. استقلال یعنی آزادی در مقیاس یک ملّت؛ این معنای استقلال است.

هفتم) یکی دیگر از خطوط اصلی تفکّر امام و راه امام و خطّ امام مسئله‌ی وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه‌ی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقه‌ی بر اساس قومیّتها، فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال اینها.

2- زنده تر نگهداشتن نام و یاد حضرت امام

یکی از راههای مقابله با تحریف و تبلیغ علیه امام راحل از منظر مقام معظم رهبری زنده نگه داشتن هر چه بیشتر یاد و نام امام است. چنانچه می فرمایند: «ملاحظه میکنید در اعمال این تصمیمات، شیوه ها و طرقی هم به کار میبرند؛ مثل تبلیغات زهرآگین و تحریفها و لجن پراکنیها. این چیزها، در همه جای حوزه نفوذ قدرتهای استکباری وجود دارد. نقطه مقابل آنها، حرکتی است که مسلمانان باید انجام دهند. باید یاد امام را زنده و نام او را بلند کنند. خطّ روشنی را که او ترسیم کرده است، برای افکار و اذهان تبیین کنند و بگویند که امام دنبال چه چیزی بود. بفهمانند که احکام اسلام و روحیه عزّت اسلامی، آن دو نقطه روشنی است که امام به دنبال آن بوده است. در داخل کشور ما نیز همین طور است. ملت ما اگر میخواهد این راه عزّت را دنبال کند، باید یاد و نام امام‌را روز به روز زنده تر کند. اگر ملت میخواهد به برکت بازوان توانا و ابتکار و خلاّقیّت خودش، ایران را بسازد که مایه غبطه ملتها و کشورها باشد، باید روز به روز به دستورات امام بیشتر توجّه کند. 16/3/1375

3- تولی و تبری نسبت به دوستان و دشمنان واقعی امام(ره)

دوستی و ائتلاف با دشمنان و مخالفان امام و دشمنی و خصومت با دوستان و یاران امام خود یک تحریف عملی و عینی است. چراکه یک ملاک قضاوت در مورد آن زعیم عالیقدر همین است که به دوستی و ائتلاف ها نگاه می کنند و گاهی یک سلام و علیک ساده مبنای تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد. لذا تولی و تبری نسبت به دوستان و مخالفان ایشان باید با محاسبه و پیامد سنجی صورت گیرد. رهبر معظم انقلاب در این رابطه معتقدند: «امام دعوای شخصی ندارد؛ اما در دائره‌ی مکتب، با قاطعیت کامل، جاذبه و دافعه‌ی خود را اعمال میکند. این یک شاخص عمده از زندگی امام و مکتب امام است. تولّی و تبرّی در عرصه‌ی سیاست هم باید تابع تفکر و فکر و مبانی اسلامی و مذهبی باشد؛ اینجا هم باید انسان ملاک و معیار را این قرار بدهد؛ ببیند خدای متعال از او چه میخواهد. با این روشی که امام در پیش گرفته بود و در گفتار و کردار او منعکس بود، نمیشود انسان خود را در خط امام بداند، دنباله‌روِ امام بداند، اما با کسانی که صریحاً پرچم معارضه‌ی با امام و اسلام را بلند میکنند، خودش را در یک جبهه تعریف کند. نمیشود قبول کرد که آمریکا و انگلیس و سیا و موساد و سلطنت‌طلب و منافق بر روی یک محوری توافق کنند، حول یک محوری جمع بشوند، بعد آن محور باز ادعا کند که من خط امامم! این نمیشود، این قابل قبول نیست. نمیشود با هر کس و ناکسی ائتلاف کرد. باید ببینیم دشمنان دیروز امام در برابر ما چه موضعی میگیرند. اگر دیدیم مواضع ما جوری است که آمریکای مستکبر، صهیونیست غاصب، مزدوران قدرتهای گوناگون، مخالفین و معاندین امام و اسلام و انقلاب از ما تجلیل میکنند، احترام میکنند، بایستی در مواضعمان شک کنیم؛ باید بدانیم که راه درست و مستقیم را نمیرویم. این معیار است، این یک ملاک است. امام هم بارها بر همین تکیه میکرد. امام میفرمود - در نوشته‌جات امام وجود دارد، در اسناد قطعی فرمایشات امام این هست - که اگر از ما تعریف کردند، بدانیم که خیانتکاریم. این خیلی مهم است. کسانی بیایند درست در خط مقابل امام حرکت کنند، درباره‌ی مسئله‌ی قدس در روز قدس آنجور موضعگیری کنند، در روز عاشورا آن فضاحت را به بار بیاورند، بعد ما با کسانی که با اساس مبنای امام و حرکت امام صریحاً مخالفند، اظهار همراهی کنیم، خودمان را در کنار اینها قرار بدهیم و تعریف کنیم، یا در مقابل اینها سکوت کنیم؛ در عین حال بگوئیم ما دنباله‌روِ امامیم! این امکان ندارد، این قابل قبول نیست. ملت هم این را خوب فهمیدند. ملت این را میبیند، میداند، میشناسد، میفهمد».  ۱۳۸۹/۰۳/۱۴

5- عدم سکوت نسبت به تحریفات از سوی یاران امام (ره)

موضع گیری و مخالفت نزدیکان و یاران امام یکی از روش ها موثر و لازم در مقابله با  تحریف هاست که آثار متعددی دارد: اولا این مخالفت ها مانع خنثی سازی اهداف تحریف گران می شود و ثانیاً سبب می شود تا تحریف گران احتیاط لازم را داشته و از این ناحیه احساس خطر کنند. در درجه سوم این اقدام نوعی روشنگری برای افکار عمومی جهت پی بردن به واقعیت و حقیقت امام می شود. تاثیر چهارم این نوع مخالفت ها، ثبت و ماندگاری آنها در تاریخ برای قضاوت آیندگان است و به حق جویان جهت شناخت صحیح امام این کمک را خواهد کرد که اگر چنین ادعای شده چنان مواضعی نیز اتخاذ شده است.  و دست آخر اینکه سکوت یاران امام در مقابل نظرات تحریفی نوعی تایید آنها محسوب شده این پرسش را برای افکار عمومی ایجاد می کند که اگر فلان نکته تحریفی بوده پس چرا بزرگان نسبت به آن موضعی نگرفته اند. سکوتی که متاسفانه همچنان ادامه دارد.