شماره 215 نشریه الکترونیکی بصائر؛

د, 03/21/1403 - 10:28

شماره 215 نشریه الکترونیکی بصائر؛

باسمه تعالی

فرصت سازی از یک حادثه تلخ؛چگونگی و پیامدها

 

215

مقدمه:

بدون تردید شهادت شهید مظلوم آیت الله دکتر رئیسی و همراهانش یکی از حوادث تلخ تاریخ برای ملت ایران بویژه جوانانی بود که تجربه حوادث ناگوار دهه شصت را ندیده اند. آنچه این تلخی حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و هیات همراه را بیشتر ساخت، مظلومیت شهدای خدمت، ناگوار بودن سانحه و انتظار طولانی در آن شب تاریک و سرد بود. اما همه تلخی این حادثه در نفس حادثه قرار نداشت بلکه بخش اصلی آن به ویژگی های شخصیتی و مدیریتی، رفتار، کردار و گفتار آیت الله رئیسی بازمی گشت که دل هر انسان منصف و صادقی را در فقدانش می سوزاند. وجهه بشاش و روی گشاده در مواجهه با مردم، متانت و اخلاق مداری و پرکاری و صداقتش از شخصیتی محترم و مغتنم ساخته بود. 

هر چند حادثه شهادت شهدای خدمت و فقدان رئیس جمهور مردمی و محبوب ملت ایران آنقدر تلخ و دردناک بود که به این سادگی ها قابل رفع نیست اما امکان فروکاستن از تلخی آن با برگزاری «انتخاباتی فرصت ساز» درکمترین زمان ممکن وجود دارد. چنانچه مقام معظم رهبری در دیدار رئیس مجلس لبنان که برای مراسم تشیع پیکر پاک سیدالشهدای خدمت به ایران آمده بود، فرمودند: «ملت ایراناز این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد»

معظم له در سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) نیز فرمودند:«انتخاباتی که پیش روی ما است، کار بزرگی است؛ این انتخابات یک پدیده‌ی پُردستاورد است؛ این انتخابات که در پیش روی ما است اگر ان‌شاءالله با خوبی و شُکوه و عظمت برگزار بشود، یک دستاورد بزرگ برای ملّت ایران است. [اینکه] بعد از این حادثه‌ی تلخ، مردم جمع بشوند با آراء بالا مسئول بعدی را انتخاب بکنند، انعکاس این در دنیا انعکاس فوق‌العاده‌ای است؛ لذا این انتخابات بسیار مهم است. این حماسه‌ی انتخابات، مکمّل حماسه‌ی بدرقه‌ی شهیدان است؛ این کار مکمّل کاری است که قبلاً در بدرقه‌ی شهیدان کردید. 

از این رو، مسئله اساسی فراروی ملت شریف ایران بویژه خواص و نخبگان کشور این است که چگونه می توان انتخابات تیرماه 1403 را به انتخاباتی فرصت ساز تبدیل کرد و این فرصت سازی چه پیامدهای مهمی برای ملت ایران، نظام اسلامی و کشورمان خواهد داشت؟

در نوشتار حاضر تلاش شده است تا با پاسخ به پرسش های فوق، زمینه فرصت سازی از این حادثه تلخ را به مدد روشنگری و جهاد تبیین شبانه روزی شما عزیزان فراهم سازیم.

چگونگی فرصت سازی از انتخابات؟

دوراهبرد اصلی جهت دستیابی به هدف فرصت سازی از حادثه تلخ شهادت شهدای خدمت و ضایعه فقدان رئیس جمهور محبوب کشورمان عبارتند از: 

الف) مشارکت حماسی

مقصود از مشارکت حماسی الزاماً کمیت گرایی در حضور مردم نیست اگرچه میزان مشارکت و حضور حداکثری ملت در پای صندوق های رای همیشه یکی از اهداف نظام اسلامی و رهبر حکیم و فرزانه آن بوده است. لکن در انتخابات پیش رو، آنچه متفاوت از سایر انتخابات های چند سال اخیر مدنظر می باشد، انتقال روح حماسی مردم در مراسمات تشیع پیکر مطهر شهدای خدمت به روز رای گیری و شرایط حاکم بر انتخابات می باشد که شاخصه های آن اغلب کیفی هستند. ضمن آنکه کیفیت حضور مردم در پای صندوق های رای بر کمیت مشارکت نیز تاثیر مثبت دارد. ناگفته نماند که از الزامات حماسی سازی انتخابات، حضور متفاوت نیروهای انقلابی در ساعات اولیه هشتم تیرماه می باشد که به حضور حداکثری مردم در ساعات پایانی انتخابات می انجامد. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل(ره) فرمودند: «حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان است.»

چگونه می توان حماسه بدرقه شهیدان را در انتخابات تکرار کرد:

  1. حضور اول صبح، صف های طولانی از صنوف مختلف، اقوام و مذاهب، حضور خانوادگی فرزندان در کنار والدین، حضور دسته جمعی رای اولی، احساس مسئولیت نسبت به دیگران، 
  2. تغییر سیاست آوردن مردم پای صندوق رای به سیاست رفتن صندوق پای مردم با تکثیر و افزایش صندوق های سیار که می تواند زمینه امکان حضور برخی از اقشار جامعه مانند بیماران، کادر شاغل پزشکی، کارگران شاغل، ورزشکاران مشغول فعالیت، دانشجویان خوابگاه ها، سالمندان آسایشگاه ها، عشایر و کپرنشینان و ... را تسهیل نماید. 
  3. حضور خودجوش و دسته جمعی کارگران کارخانجاتی که رونق تولید خود را مدیون رئیس جمهور شهید می دانند، حضور صنفی برخی از اقشار و... 
  4. برخوردهای اخلاقی و سنجیده نامزدها در تبلیغات انتخاباتی بویژه مناظره های رسانه ملی بسیار در انگیزه مردم برای حضور در پای صندوق های رای موثر است. اگر دعوا و نزاع بر سر قدرت جایگزین رقابت برای خدمت شود که لازمه آن رعایت فضائل اخلاقی و مردم احساس کنند که فردی با منش شهید رئیسی می خواهد راه او را ادامه دهد، الزاما در انگیزه ورودشان پای صندوق های رای تاثیر می گذارد. 
  5. ورود نامزدهای مطرح و چهره های شناخته شده سبب می شود تا مردم احساس کنند انتخابات به بازی بزرگان آن هم برای خدمت آن هم تا سرحد شهادت تبدیل شده و این امر موجب افزایش امید مردم به حل مشکلات شان می گردد. چنانچه متقابلا ورود چهره های ناشناخته و انبوه موجب می شودتا پیام قدرت طلبی را به جامعه مخابره کرده و مردم را از هرگونه اتفاق خوب نومید می شوند. 
  6. حضور چهره ای که بتواند شاخصه های شخصیتی و مدیریتی شهید بزرگوار آیت الله رئیسی را نمایندگی کند. رفتار انتخاباتی و پای بندی به اصول اخلاقی در رقابت ها، عدم وابستگی به جریان و حزب خاص می تواند حضور ایشان و علاقه وی به خدمت برای مردم را تداعی خواهد کرد. 
  7. تبیین نقش مردم در انتخاب شهید رئیسی و تشکیل دولت مردمی، تبیین تاثیر انتخاب اصلح در تامین منافع ملت، تبیین وجود نامزد پرکار و مخلص و خدوم در میان نامزدها، امکان تکرار دولت خدوم و مردمی سیزدهم در صورت حضور اگاهانه مردم، تبیین استقبال نظام از دولت مردمی و حمایت مضاعف از آن به خوبی تبیین شود، می تواند تاثیر زیادی بر حضور مردم در پای صندوق های رای داشته باشد. 
  8. تبیین اهداف و راهبردهای دشمن در انتخابات پیش رو که هدف اصلی آن کاهش پشتوانه مردمی نظام اسلامی و به اصطلاح خودشان گرفتن مردم از نظام می باشد که با راهبرد تحریم و راهکارهای بیهوده سازی انتخابات، بی تاثیری رای، فسادنمایی از مسئولان، سیاه نمایی از وضعیت و بزرگنمایی از مشکلات دنبال می شود. اما در انتخابات پیش رو، مهمترین راهبرد دشمن جلوگیری از تکرار دولت شهید رئیسی با حمایت از غربگرایان، دمیدن در اختلافات قومی و مذهبی، افزایش قیمت ها و التهابات اقتصادی می باشد. 
  9. تبیین تحولات پی درپی و سریع منطقه و جهان که بیانگر تحولی بزرگ در روابط بین الملل می باشد. در قاموس انقلابی از این تحول بزرگ به عنوان پیچ تاریخی یاد می شود. این تحول بزرگ بسیاری از ساختارهای کنونی و روابط قدرت را تغییر داده و نظم نوینی را نوید می دهد. بدون تردید دولت چهاردهم می تواند با حل مسائل داخلی کشور، پیشبرد اهداف نظام و افزایش اقتدار و انسجام نظام اسلامی تاثیر زیادی بر کسب موقعیت بهتر و جایگاه برتر در این نظم را فراهم سازد.

 مهمترین تحولات منطقه ای و جهانی که این پیچ تاریخی را نوید می دهند:

  1. طوفان الاقصی به عنوان اولین عملیات پیش دستانه گروه های مقاومت فلسطینی که نه تنها سریال شکست های رژیم صهیونیستی را کامل کرد بلکه امید و توانایی جهت حمله به این رژیم را قابل تصور و عملیاتی کرد.
  2. تداوم مقاومت بی نظیر مردم مظلوم و مقتدر غزه در قبال جنایات جنگی بی سابقه رژیم صهیونیستی،
  3. افشای جنایات فجیع رژیم صهیونیستی در نسل کشی و کودک کشی،
  4. گسترش موج تنفر عمومی جهان علیه صهونیزم و استکبار،
  5. موفقیت معجزه آسای سپاه اسلام در عملیات وعده صادق،
  6. خیزش عمومی و فراگیر دانشگاه های جهان،
  7. ورود گروه های مقاومت یمن، لبنان، عراق و سوریه به تقابل با قدرت های جهانی،
  8. ورود سازمان های بین المللی به طرح مباحث حقوقی علیه رژیم صهیونیستی،
  9. فروریختن تصویر قدرت شکست ناپذیری صهیونیست ها در عرصه نظامی، اقتصادی و رسانه ای.

برهمین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات راهبردی مراسم ارتحال امام راحل(ره) فرمودند: «ملّت ایران برای اینکه بتواند در معادلات پیچیده‌ی بین‌المللی، منافع خودش را حفظ کند و عمق راهبردی خودش را تثبیت کند و ظرفیّتها و استعدادهای طبیعی و انسانی خودش را به مرحله‌ی بُروز و ظهور برساند و کام مردم را شیرین کند و همچنین بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پُر کند، احتیاج دارد به یک رئیس‌جمهور فعّال، پُرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب.»

ب) انتخاب اصلح

انتخاب اصلح در همه انتخابات ها به عنوان یک هدف مهم ملت شریف ایران بوده است. اما تشخیص در شاخصه های نامزد اصلح در برخی از ادوار گذشته برای همه اقشار کار ساده ای نبوده است. لکن شهادت آیت الله رئیسی که در عمل صادقانه و خدمت به مردم نشان داد یکی از صالح ترین و شایسته ترین فرد برای کرسی ریاست جمهوری بوده است، تشخیص شاخصه های اصلح را برای همگان ممکن ساخته است. چراکه کافی است به ویژگی های این شهید بزرگوار در ابعاد مختلف توجه شده و به عنوان الگوی انتخاباتی معرفی کرد. از این رو، ذیلا به برخی از مهمترین ویژگی های شخصیتی، گفتمانی و مدیریتی این شهید بزگوار از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره می گردد که به تعبیر ایشان هر کدام شان برای سیاستمداران، برای رؤسای جمهور آینده‌ی و برای کسانی که در یک بخشی مورد اعتماد ملّت قرار میگیرند،یک سرمشق، یک درس و ارزش  است.

  1. مرد کار بود، مرد عمل بود، مرد خدمت بود، مرد صفا و صداقت بود؛ 
  2. در خدمت گزاری به کشور، شب و روز نمی‌شناخت. 
  3. یک نصاب تازه‌ای را در باب خدمتگزاری به ملّت ایجاد کرد. ما قبلاً هم شخصیّت‌های خدمتگزار داشته‌ایم، امّا نه در این حد، نه با این حجم، نه با این کیفیّت،نه با این صداقت، نه با این پُرکاری و شب و روز نشناختن.
  4. در مسائل خارجی، از فرصتها به بهترین وجهی استفاده کرد. این‌همه تحرّک خارجی و سفر خارجی آثار ارزشمند و با برکتی برای کشور داشت، هم برای امروز کشور، هم برای فردای کشور. 
  5. ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگ‌تر و برجسته‌تر کرد. 
  6. انقلاب اسلامی را، ملّت ایران را، در بیانات خود و در اظهارات خارجی خود، درست تعریف کرد و شناساند؛ 
  7. لذا رجال سیاسی‌ای که امروز درباره‌ی او حرف میزنند، از او به عنوان یک چهره‌ی برجسته حرف میزنند؛ این برای ما که سالهای متمادی با مسائل خارجی سروکار داشتیم، چیز جدید و باارزشی است. 
  8. سبک مدیریّت او در بین همکاران خودش یک سبک ویژه‌ای بود، با صمیمیّت همراه بود؛ با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیّت رفتار میکرد. 
  9. برای مردم، کرامت قائل بود، عزّت قائل بود؛ 
  10. به مردم، به جوانها برای اظهار نظر میدان میداد؛ حرمت مردم را نگه میداشت. 
  11. به جوانها اعتماد میکرد، جوانها را تکریم میکرد. به کسانی که به خود او بدی کرده بودند، با کرامت برخورد    می کرد؛
  12. به کسانی که حتّی به او اهانت کرده بودند، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی نمیداد. 
  13. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت؛ در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، 
  14. دوپهلو صحبت نمیکرد؛ صریح صحبت میکرد، مرزبندیِ صریح داشت؛ به لبخند دشمن اعتماد نمی کرد. 

پیامدهای فرصت سازی از حادثه تلخ شهدای خدمت

اینکه در چه صورتی می توان ادعا کرد این حادثه تلخ به فرصت تبدیل شده است پرسش مهمی برای ملت ایران است که در پاسخ آن می توان گفت یک راه مهم آن پیامدهای ملموس انتخابات هشتم تیرماه می باشد. بدین منظور به برخی از پیامدهای راهبردی انتخابات فرصت ساز اشاره می گردد: 

  1. افزایش خدمت رسانی به مردم بویژه محرومین

یکی از ویژگی ها و وجه ممیزه دولت سیزدهم بویژه شخص رئیس جمهور شهید آن اهتمام به خدمت رسانی و در کنار مردم بودن است. آیت الله رئیسی شنیدن مشکلات از زبان مردم را دوست داشت و تا مشکلی را حل نمی کرد آرامش نداشت. با شهادت این مرد بزرگ، تصور  توقف این رویه مثبت و سنت حسنه هم برای مردمی که طعم شیرین محرومیت زدایی و دیدن مسئول ارشد در روستاها را چشیده بودند، بسیار سخت است. ضمن آنکه سطح انتظار مردم و نظام نیز افزایش یافته است. لذا یکی از ملاک های مهم برای فرصت سازی از این حادثه تلخ برای ملت افزایش روند خدمت رسانی صادقانه و خالصانه به مردم بویژه طبقات پایین جامعه است

  1. استمرار گفتمان دولت در حمایت از مقاومت و ایستادگی در برابر نظام سلطه

گفتمان دولت سیزدهم و مواضع رئیس جمهور شهید به اندازه ای در حمایت از جبهه مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه قاطع، میدانی و خالصانه بود که به زعم بسیاری از نیروهای مقاومت جای خالی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را پر کرده بود. بویژه آنکه که وزیر خارجه انقلابی و بسیجی اش شهید امیرعبداللهیان، در هماهنگ سازی میدان و دیپلماسی به ایفای نقش بی بدیل می پرداخت.

بی شک تغییر این گفتمان در شرایط فعلی منطقه و جهانی که امروز فلسطین را دغدغد اول خود می داند، می تواند تاثیر بسیار بدی بر روند مسائل منطقه داشته و بر تداوم توحش رژیم صهیونیستی بیفزاید.

  1. ادامه راه دولت در برگرداندن مسیرهای غلط با ریل گذاری های صحیح

دولت سیزدهم در دوره خدمت کوتاه خود به همت شهید بزرگوار آیت الله رئیسی در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، سیاست خارجی و اجتماعی موفق گردید تغییراتی ایجاد نماید که مسیر دولت ها را به ریل اصلی انقلاب اسلامی و خدمت به مردم بازگرداند. اگرچه برخی از این تغییرات و ریل گذاری ها هنوز به دستاور ملموس نرسیده و اصطلاحا بر سر سفره مردم نیامده است اما بی شک تغییر این ریل ها و بازگشت به گذشته موجب خسران ملت ایران و تلخ تر شدن این حادثه می­گردد. برخی از ریل­گذاری ها دولت رئیسی عبارتند از:

  1. تغییر رویکرد رسیدن به قدرت به هر قیمت به کسب اخلاقی قدرت و پیروزی در انتخابات
  2. تغییر ریل شعار دهی علیه فساد و بگم بگم ها به ریل مبارزه واقعی با فساد از درون دولت
  3. تغییر ریل وابسته سازی کشور به غرب به ریل رویکرد به شرق و تامین منافع ملی
  4. تغییر ریل دیپلماسی ملتمسانه به دیپلماسی مقتدرانه و مبتنی بر نتیجه،نه مذاکره برای مذاکره 
  5. تغییر زنجیره بهره گیری از نظام به زنجیره خدمت رسانی به دیگران
  6. تغییر ریل مدیریت کنترلی و از راه دور به مدیریت میدانی و حضور در کنار مردم
  7. تغییر رویکرد پیوند زدن مسائل ومشکلات داخلی به برجام و دلار به استفاده حداکثری از فرصت تحریم ها 
  8. تغییر ریل تمرکز گرایی بر تهران به تمرکز بر همه نقاط ایران 
  9. تغییر ریل بحران نمایی و ناآرام سازی روانی جامعه به بحران زدایی و آرام بخشی به مردم 
  10. تغییر ریل نگاه به بیرون برای حل مشکلات کشور به تمرکز بر درون و تاکید بر شعار ما می توانیم
  11. تغییر ریل تقویت واردات با ارز ترجیحی به تقویت تولید و راه اندازی کارخانجات
  12. تغییر ریل اختلاف آفرینی و ملتهب سازی افکار عمومی به آرامش روانی و همدلی بین قوا
  13.  تغییر ریل رهاسازی پروژه های نیمه تمام (به دلیل تعلق به دولت قبل) به عدم شروع پروژه های جدید بدون تکمیل پروژه های نیمه تمام
  14. تغییر ریل اعتمادزدایی از مسئولان به ضرورت افزایش اعتماد عمومی مردم به نظام 
  15. تغییر ریل تبعیت پذیری سیاست داخلی از سیاست خارجی به تعیین کنندگی نقش سیاست داخلی به خارجی
  16. تغییر ریل نقد ناپذیری و تسویه حساب های جناحی به تعامل گرایی و استفاده از ظرفیت گروه های غیرهمسو
  17.  تغییر ریل ناامنی روانی و اختلاف پراکنی بین مسئولان به فضای همدلی و امنیت بخشی به جامعه
  18. تغییر ریل مذاکره برای مذاکره به مذاکره برای منافع ملت و هوشمندانه
  19. تغییر ریل زندگی اشرافی و تجمل گرایی به سبک زندگی اسلامی و ساده زیستی 
  20. تغییر ریل خط کاهش پشتوانه مردمی نظام به تلاش برای افزایش حضور مردم در پای صندوق های رای

 

  1. زمینه سازی برای تحقق تمدن اسلامی با ورود به مرحله دولت اسلامی

یکی از مسائل کنونی جامعه اسلامی وجود تناقض های رفتاری و ناهنجاری های پوششی است که ظرف دو سال گذشته به مهمترین دغدغه مردم مسلمان ایران بویژه متدینین و انقلابیون تبدیل شده  و تصویر شکل گیری جامعه اسلامی را مبهم ساخته است. این درحالی است در  فرایند صعودی انقلاب اسلامی، شکل گیری جامعه اسلامی پس از تشکیل دولت اسلامی قرار گرفته و بی تردید مقدمه ضروری رسیدن به جامعه اسلامی این است که دولت به شکل حداکثری اسلامی شده باشد. چنانچه دولت آینده بتواند انقلاب اسلامی را به این مرحله رسانده و تحقق آنرا متصور کند، با جرات می توان گفت که تلخی حادثه فقدان رئیس جمهور عزیزمان با شادی روح بلند ایشان، شهدای خدمت بویژه امام الشهداء کاهش یافته و آلام ملت داغدار ایران تسکین می یابد. 

  1. تشکیل دولت تراز انقلاب اسلامی با بهبود شاخصه های حکمرانی

دولت سیزدهم به مدد انتخاب دقیق مردم، تلاش های خالصانه رئیس جمهور شهید و سربازی ایشان برای انقلاب و نظام، ملت ایران سطح انتظارات از دولتمردان را تا جایی افزایش داد که می توان به تشکیل دولت تراز انقلاب اسلامی امیدوار کرد. چنانچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان شاخصه های رئیس جمهور شهید فرمودند: «آقای رئیسی از همان ابتدا که وارد تبلیغات انتخابات شد، بر روی شعارهای انقلاب و سخنان امام تکیه کرد و همه دنیا ایشان را به عنوان رئیس جمهور انقلاب می‌شناختند.

وقتی مردم این‌گونه با عظمت از این مرد حمایت و تجلیل می‌کنند، معنایش حمایت از شعارهای انقلاب است.»

دولت تراز انقلاب اسلامی شاخصه هایی داردکه از جمله آنها تحول در شیوه هایحکمرانی تا سرحد «حکمرانی مطلوب» است. به منظور معرفی مختصات روشی حکمرانی مطلوب و کمک به تحقق آن به برخی از شاخصه های آن در ابعاد مدیریتی، رسانه ای، سیاسی، علمی و... اشاره می گردد:

شاخصه های حکمرانی مطلوب:

الف) شاخصه های کلان و راهبردی

  1. تولید ایده های کلان جهت مدیریت افکارعمومی و فضای روانی و رسانه ای کشور
  2. تولید ادبیات راهبردی در راستای اهداف و سیاست های کلان نظام اسلامی
  3. تولید مفهوم و ادبیات لازم به موازات پیشرفت های نظامی و دفاعی 
  4. تمرکز نخبگان و رسانه ها بر مسائل اولویت دار کشور و جامعه 
  5. طرح دعاوی حقوقی از عملکرد و رفتار معاندان و مخاصمان ملت ایران در مجامع بین المللی
  6. همراه سازی افکار عمومی بویژه جوانان با اهداف و سیاست های کشور در ابعاد داخلی و خارجی از طریق تقویت قدرت نرم افزاری نظام اسلامی به موازات پیشرفت های سخت افزاری 
  7. تلاش برای افزایش اجماع نخبگی در مسائل کلان و اولویت دار کشور (با ترسیم خطوط قرمز) با هدف حفظ و تقویت انسجام و اقتدار نظام اسلامی در اذهان عمومی.
  8. تدوین و ترسیم راهبردهای کلان روشن و شفاف کشور که بتواند تصویر روشنی برای افکار عمومی بویژه نخبگان جامعه ایجاد نموده و همراهی و همفکری آنان در پی داشته باشد. چراکه در شرایط فعلی بخشی از ناهمراهی ها و انتقادات رسانه ای و نخبگی به دلیل کم اطلاعی از مسیر حرکت کشور و دورنمای آینده می باشد. 
  9. پیوند سیاست داخلی و خارجی و هماهنگی هر چه بیشتر دیپلماسی و میدان که موجب موفقیت نظام اسلامی در پیشبرد اهداف و تامین منافع ملی می گردد. 
  10. موظف سازی کلیه دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای حاکمیتی به تدوین پیوست فرهنگی، اجتماعی و رسانه­ای برای کلیه اقدامات و برنامه های خود به منظور جلوگیری از سوء استفاده دستگاه رسانه ای دشمنان در به هم ریختن امنیت روانی جامعه.
  11. توجه حداکثری نهادهای حاکمیتی و دولتی به اقناع افکارعمومی نسبت به تصمیمات و رفتارهای سیاسی کشور به منظور جلب حمایت و تقویت پشتیبانی مردمی نظام اسلامی و جلوگیری از موفقیت دشمن در تبدیل نقاط قوت به ضعف. 
  12. توجیه روسای دستگاه های دولتی و حاکمیتی و جلب مشارکت فکری مسئولین مربوطه به منظور جلوگیری از بخشی نگری افراطی سازمان ها و دستگاه های مختلف 
  13. پاسخگو سازی دستگاه ها و سازمان های مختلف نسبت به مسئولیت ها و ماموریت ها 
  14. تلاش دستگاه های مختلف برای جبران نقاط خود و استفاده از ظرفیت دیگر دستگاه ها 
  15. استفاده لازم از قدرت های شبکه ای مانند شبکه بسیج اساتید که در سراسر کشور از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می تواند اثرگذار باشد.
  16. استفاده لازم از تجارب و الگوهای دفاع مقدس بویژه فتح خرمشهر در فتح خرمشهرهای فرهنگی و اقتصادی، فکری و ذهنی 
  17. برآورد دقیق از چالش های مختلف پیش رو و برنامه ریزی دقیق در رفع آنها بویژه اختلافات قومی و مذهبی، ورود بی رویه اتباع بیگانه، مسائل زیست محیطی، بحران های طبیعی، آشوب های خیابانی، ناهنجاری های اجتماعی و... . 
  18. جلوگیری از واسپاری ماموریت واحد به نهادهای موازی که سبب عدم پاسخگویی دستگاه متولی گردیده و نتیجه ای عاید نمی گردد. 
  19. افزایش ارتباط مدیران و گفتگو با نخبگان و چهره های تاثیرگذار رسانه ای منتقد.
  20. نظارت بیشتر بر نهادهای متولی امر رسانه و فضای مجازی و شفاف سازی وظایف آنها در راستای پاسخگوسازی آنها در قبال هزینه ها و اعتبارات

ب) شاخصه های رسانه ای

  1. تدوین نقشه کلان و برنامه ریزی دقیق برای تبدیل خواسته های نظام به خواسته های مردم و بالعکس با استفاده از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی
  2. تشکیل نهاد بالادستی عاقله و مدبر برای مدیریت فضای روانی و رسانه ای کشور که بتواند همه دستگاه ها را نسبت به ملاحظات رسانه ای مجاب و هماهنگ سازد.
  3. افزایش سواد رسانه ای در جامعه و حتی اقشار نخبه کشور 
  4. موج سواری بر مطالبات شهروندان غربی بویژه آزادی بیان، پرداخت مالیات برای جنگ افروزی، مخالفت با کمک به رژیم صهیونیستی
  5. بهره برداری مناسب از مستندات ساخته غرب جهت اقناع افکار عمومی جهان نسبت نقاط ضعف قدرت های  جهانی و فلسفه لیبرال دمکراسی
  6. بازنگری در سیاست های رسانه های سنتی مانند صدا و سیما و روزنامه ها به منظور تمرکز بر رسانه های نوظهور که توان برقراری ارتباط با نسل جوان وتوده مردم را دارند.
  7. افزایش تمرکز و تقویت توان رسانه ای کشور جهت بهره برداری از رسانه های اجتماعی مخالف و منتقد دولت های متخاصم و دشمن با راه اندازی شبکه رسانه ای انگلیسی زبان. 
  8. برنامه ریزی میان مدت جهت بهره برداری از محتوای رسانه های اپوزیسیون و مخالف نظام اسلامی در راستای اهداف و سیاست های نظام اسلامی.
  9. استفاده بیشتر از فناوری رسانه ای و علوم شناختی به موازات پیشرفت در عرصه نظامی و دفاعی.
  10. اقناع و همراه سازی افکار عمومی بویژه جوانان با سیاست های کلان نظام بویژه در عرصه سیاست خارجی
  11. استفاده حداکثری از فرصت های ارتباط حضوری مسئولین با مردم و جوانان به منظور جبران خلاء های رسانه ای در ارتباط با افکار عمومی و خنثی سازی قدرت نرم دشمن من جمله استفاده از تریبون مساجد، منابر، کلاس های درس آموزشی. 
  12. افزایش توانایی رسانه ای در استفاده حداکثری از نقاط ضعف، اختلافات و تناقضات گفتار و رفتار دشمن. 
  13. تقویت توان رسانه های شبکه سازی شده جهت ارتباط با مخاطبان در کشورهای متخاصم به منظور طرح خواسته های ملت ایران از زبان آنان.
  14. افزایش توان رسانه ای در طرح مطالبات نظام اسلامی از زبان رسانه ها و افواه عمومی  کشورهای همسو بویژه عضو جبهه مقاومت.
  15. انعکاس و ضریب دادن به نقاط ضعف دشمن، تناقضات قانونی، مشکلات حقوقی و اختلافات سیاسی
  16. افزایش تمرکز رسانه ای بر تبدیل جنایات بی شمار و آشکار دشمن به دغدغه های اول افکار عمومی جهان.
  17. بازنمایی و انعکاس مشکلات و نارسائی های رژیم صهیونیستی در عرصه های امنیتی و اقتصادی
  18. نظارت بیشتر بر رسانه های داخلی به منظور جلوگیری از بروز رفتار اپوزیسیونی، کاهش انسجام اجتماعی و تشویش اذهان عمومی 
  19. همراه سازی و هم پوشانی رسانه های خودی در مسائل اولویت دار با تشکیل اتاق فکرهای راهبردی
  20. مقابله هوشمندانه با رسانه های دشمن که سعی در ضعیف نشان دادن انقلابیون در دوقطبی های ساختگی دارند.

ج) شاخصه های فرهنگی و سیاسی

  1. احیای مجدد نمادهای ارزشیمن جمله ایثار، اخلاص، توکل، قناعت و... 
  2. تشویق نخبگان و خواص به پرداخت هزینه حیثیتی در دفاع از حق و حقیقت 
  3. استفاده حداکثری از تشکل های سیاسی و صنفی خودی مانند بسیج دانشجویی و استادی
  4. افزایش بهره برداری از تشکل های صنفی همسو و غیرهمسو در بزنگاه های مختلف 
  5. تلاش برای به میدان آوردن مردم به دلیل تمرکز بر اختلاف ها به جای استفاده از اشتراک ها
  6. توجیه کافی و لازم افکار عمومی نسبت به سیاست ها و تصمیم گیری های مهم که بر معیشت مردم تاثیر مستقیم می گذارد.
  7. استفاده لازم از عناصر میانه و شخصیت های دوپهلو که در بزنگاه های مختلف مانند عملیات وعده صادق یا شهادت فرماندهان کشور حاضر به همراهی هستند.
  8. تلاش برای جذب حداکثری و همراه سازی نخبگان، سلبریتی ها و شخصیت های تاثیرگذار
  9.  پیوست رسانه ای در پروژه های تاثیرگذار بر افکار عمومی مانند اعدام عناصر ضدانقلاب و اغتشاش گر 
  10.  مدیریت چهره های موثر و رسانه ای یا تعارض مدیریتی توسط نهادهای حاکمیتی 
  11. به میدان آوردن مردم در موفقیت های بزرگ مانند عملیات وعده صادق که 80 درصد مردم خوشحال شدند اما در حد یک گل فوتبالی به خیابان های نیامدند. 
  12. استفاده از چهره های برتر علمی در تبیین دستاوردها و موفقیت ها و تمرکز بر چهره های رسانه ای و سیاسی
  13.  دفاع از حقوق شهروندی و قانونی مردم در کشورهای متخاصم مانند محرومیت برخی از کارکنان و اساتید دانشگاه های غربی از استخدام، محرومیت تحصیلی برخی از دانشجویان ستاره دار و بازداشتی که هزینه مالی بالایی دارد.
  14. همفزا سازی دستگاه ها و سازمان ها در برخورد با مسائل و پدیده های اجتماعی
  15. کاهش نهادهای موازی و متعدد در امور مشابه که نه تنها به تحقق اهداف منجر نشده بلکه سبب چندمدیریتی، بی مدیریتی و خنثی سازی عملکرد و نهایتا سردرگمی جامعه می شود. 
  16. فعال سازی دیپلماسی رسانه ای به منظور تقویت دیپلماسی عمومی و تاثیر بر افکار عمومی کشورهای همسو و غیرهمسو
  17. برنامه ریزی برای ایفای نقش پیشتازی و پیشرانی دانشگاه ها در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی 
  18. تولید دانش و آگاهی عمومی در زمینه پیشرفت ها و توفیقات بزرگ نظام در افکار عمومی 
  19. تئوریزه کردن رفتارهای ضد بشری دولت های متخاصم و بهره برداری نظری لازم و کافی از آنها جهت  ابطال افکار و اندیشه های انفعالی، التقاطی و وابسته به غرب
  20. تئوریزه کردن و قالب بندی نظری تحولات اجتماعی بزرگ جهان مانند اعتراضات دانشگاهی غرب، هویت یابی مقاومت، آزادی خواهی فلسطین، جنایت پیشگی رژیم صهیونیستی، تغییر موازنه قدرت، افزایش توان بازدارندگی جمهوری اسلامی و...