رونمایی از دستاوردهای علمی پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی

asatid
رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان خبر داد:

رونمایی از دستاوردهای علمی پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی

دانشگاه شهید باهنر کرمان قطب علمی گیاهان متحمل به کم آبی و شوری و به ویژه گلرنگ، ارزن و سورگوم است و دو رقم پاییزه گلرنگ آماده معرفی به عنوان دستاورد این پژوهشکده در خصوص دانه‌های روغنی است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، یکی از زمینه‌های فعالیت محققان پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان، تامین دانه روغنی کشور در شرایط کم آبی و شوری است که با توجه به واردات بیش از 90 % دانه‌های روغنی کشور و لزوم توجه به امنیت غذایی با تولید محصولات دانه روغنی و از طرفی کم آبی و شوری، گیاه گلرنگ(گل خشت) به عنوان گیاه کاندیدا مطرح شده است.

در پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی این دانشگاه و به گفته قاسم محمدی نژاد رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان و از اساتید بسیجی این دانشگاه، طی 12 سال فعالیت علمی منسجم چند محصول گیاهی جدید با ویژگی‌های اصلاح شده در این دانشگاه رونمایی گردیده و ضمن ارزیابی‌های چندین سال، پتانسیل سنجی در شریط تنش‌های محیطی، توالی یابی ژنوم این ژرم پلاسم نیز انجام شده است.

همچنین با هدف افزایش عملکرد دانه، روغن و ارتقای میزان اولئیک اسید روغن، تلاقی‌های متعددی بین ارقام خارجی با ارقام برتر ایرانی صورت گرفته است.
به گفته این استاد دانشگاه، دانشگاه شهید باهنر کرمان قطب علمی گیاهان متحمل به کم آبی و شوری و به ویژه گلرنگ، ارزن و سورگوم است و دو رقم پاییزه گلرنگ آماده معرفی به عنوان دستاورد این پژوهشکده در خصوص دانه‌های روغنی است.

گفتنی است با هدف برنامه‌ریزی برای عقد قرارداد جهت تولید عمده بذر گیاه گلرنک برای کشاورزان، بازدید از مزارع ارقام اصلاح شده گیاه گلرنگ پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور غلامحسین خدرایی معاون طرح ملی دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، قاسم محمدی نژاد رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه و فریدون آهنگری مدیر امور زراعت استان کرمان، به عمل آمد و فعالیت‌های منتج به این ارقام مورد تحسین قرار گرفت که مقرر شد در ادامه در قالب قرارداد با حفظ مالکیت فکری این ارقام در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرند.

امید است، با توسعه کاشت ارقام دانه روغنی در قالب کشت‌های جایگزین بتوان کمی از وابستگی حداکثری فاصله گرفت و این قرارداد، نخستین قرارداد در سطح ملی برای تامین بذر اصلاح شده دانه روغنی بین وزارت جهادکشاورزی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

انتهای پیام/

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج کرمان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.